Jump to content

Nå, hur är det med märkes-sounden och hur funkar det där med att matcha apparater av olika märke?


Strmbrg
 Share

Recommended Posts

55 minutes ago, shifts said:

 

Har för mig AHB2 dippar i den allra översta oktaven, vilket nog ska kunna klassificeras som en färgning. Inget jag själv skulle bry mig om däremot och just AHB2 är ett steg (eller två) jag gärna skulle prova hemma på hyllan.

 

1115BAHB2fig01.jpg

 

0,5 dB ner vid 20 Hz i 2 Ohm (grön kurva) är garanterat detekterbart av skarpa unga öron. Röd kurva (8 Ohm) verkar dippa precis under 0,2 dB och där någonstans ligger väl gränsen för hörbarhet. Men nja, inget jag skulle ligga sömnlös över.

Detekterbart endast om man jämför 0,5 dB med 0 dB. Knappast något som skulle rendera i en distraktion under ett normalt musiklyssnande då man inte jämför.

Frågan är om detta skall betraktas som en färgning/avvikelse/inverkan rent praktiskt. Jag skulle - utan att ha annat än en resonemansbaserad grund - påstå att man kan bortse från just den avvikelsen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, shifts said:

 

Har för mig AHB2 dippar i den allra översta oktaven, vilket nog ska kunna klassificeras som en färgning. Inget jag själv skulle bry mig om däremot och just AHB2 är ett steg (eller två) jag gärna skulle prova hemma på hyllan.

 

1115BAHB2fig01.jpg

 

0,5 dB ner vid 20 Hz i 2 Ohm (grön kurva) är garanterat detekterbart av skarpa unga öron. Röd kurva (8 Ohm) verkar dippa precis under 0,2 dB och där någonstans ligger väl gränsen för hörbarhet. Men nja, inget jag skulle ligga sömnlös över.

Det där kan säkert detekteras av en eller annan person vid fokuserad jämförelse och då med annat material än musik.

Men samtidigt lär det inte utgöra någon orsak till en hörbar "karaktär" hos apparaten.

Mitt exempel med det "oklara, inbäddade , lågupplösta" ljudet när jag hade ett Exposure 3010-slutsteg, borde vara orsakat av något helt annat än ojämn frekvenskurva. Bristande småsignal-upplösning skulle jag nog säga i det fallet. Hur det förklaras tekniskt kanske någon annan kan reda ut. 

Link to comment
Share on other sites

Nej, men det är definitivt ett verifierbar avstickare från "utan anmärkning" och bevisligen färgar den signalen – potentiellt hörbart för några få. Det är svårt att göra perfekt. Inlägget jag svarade på hävdade att den inte alls påverkade signalen märkbart.

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, shifts said:

Nej, men det är definitivt ett verifierbar avstickare från "utan anmärkning" och bevisligen färgar den signalen – potentiellt hörbart för några få. Det är svårt att göra perfekt. Inlägget jag svarade på hävdade att den inte alls påverkade signalen märkbart.

Ja, det blev lite rörigt med mina dubbla kommentarer.

Hursom så menar jag att man skall skilja på detekterbart vid jämförelser och en avvikelse som kan upplevas som en apparat-karaktär utan att behöva göra en detaljerad och noggrann jämförelse av hur -0,5 dB vid 20 kHz låter relativt 0 dB vid 20 kHz. 

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, conan said:

20kHz .. vem bryr sig däruppe? Är det hyfsat bra < 0.2dB skillnad vid 12kHz är det ok med mig.

 

Energin i de domänerna är så extremt låg att det är fullständigt irrelevant om det faller lite. 

För att knyta an till upplösning, så brukar det ibland talas om "artificiell upplösning" där en diskanthöjning ger just ett intryck av god upplösning. Sådant förekommer säkert, men då lär det handla om en höjning avsevärt längre ner i diskanten än i närheten av 20 kHz.

Den "riktiga" höga upplösningen handlar som jag ser det, om annat än tonkurvan i diskanten. Hur fenomenet mäts vet jag inte. Kanske handlar det helt enkelt om distorsionsnivåer. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag tror det handlar mer om korrekt tid, dvs ett trumslag måste ske med rätt frekvenser i rätt tid så det inte blir för stora tidsmässiga avvikelser. Då kanske trumslagets högre frekvenser sammanfaller med nåt annat i musiken, gitarr, sång eller helt enkelt bara blir ett mumligt och otydligt trumset.

 

Link to comment
Share on other sites

Det finns väl knappast en entydig effekt hur en förstärkare eller högtalare låter baserat på frekvensomfång med de toleranser som nämns.

 

Kanske dåligt exempel, men jämför hur olika röster låter och hur lätt vi oftast kan skilja dem åt trots att frekvensomfånget är likartat mellan olika kluster av t ex män.

 

Hur en förstärkare låter påverkas också starkt vilken last den kopplas till (högtalare) beroende på bl a impedansen och känsligheten vid varje frekvens. Med en annan högtalare kan det bli väldigt annorlunda. Vad är då som låter? Frekvensmätningar görs väl vid en och samma last över hela omfånget och definitivt ingen musik. Lägg sedan till pickuper, tonarm, försteg, dacar, rum, rumsnoder, uppställning mm till kedjan. Det är allt detta tillsammans som låter men varför så mycket fokus på en förstärkare och att den har så stor betydelse? 

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Strmbrg said:

Energin i de domänerna är så extremt låg att det är fullständigt irrelevant om det faller lite. 

På mina gamla klassiska jazzalbum från t ex Blue Note och framför allt Atlantic och Contemporary skrev man ut att inspelniningarna gjordes 30-15,000 Hz där signalen föll med 6-8dB. Det är album som fortfarande säljs som audiophil-ex. Det handlar också om dynamik.

 

Men sen finns det övertoner. Om man klipper dessa album vid 15,000 Hz så låter det annorlunda än om man släpper fram upp till 20,000 eller mer. Övertoner över det hörbara påverkar klangen även i det hörbara.

Link to comment
Share on other sites

Är man nere på dom nivåerna så högt upp så är det ju större skillnader mellan olika stolar i salongen beroende på instrumentplacering. Känner mig inte orolig själv, men sträcker man ut mätningen så kan man ju få andra uppfattningar om vart det tar vägen. Personligen ser jag inte frekvensgång som den enda saken som avgör om en apparat färgar ljudet och egentligen är jag emot begreppet helt och hållet då jag ännu inte upplevt någon anläggning som oavsett musikstil kan uppfattas som att det är en verkligen musiker som står framför en.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Harryup said:då jag ännu inte upplevt någon anläggning som oavsett musikstil kan uppfattas som att det är en verkligen musiker som står framför en.

Här har vi nog ett bra exempel på att mottagaren (den individuella lyssnaren) är väl så avgörande och inte bara anläggningen, för det upplevda resultatet. Jag har inte samma erfarenhet som Harryup. Men det behöver alltså inte bero på anläggningarna. Det kan även bero på skillnader i hur han och jag processar det som landar i våra respektive öron.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...