Jump to content

Nå, hur är det med märkes-sounden och hur funkar det där med att matcha apparater av olika märke?


Strmbrg

Recommended Posts

11 minutes ago, plind said:

Tycker det funkar utmärkt att blanda olika märken! Bara det inte blir impedans mismatch t.ex mellan för-och slutsteg.

Delar din uppfattning, det har varit mer regel än undantag för min del att jag har kört med olika fabrikat på för och slutsteg och även blandat in DIY både som försteg och slutsteg. Visst kan det vara enklare att köra med samma tillverkare om man nu ska införskaffa allting, ska man uppgradera är det oftast en del som är den svagare länken och då tycker jag att det är vettigare att prova olika förstärkare för att lyssna sig fram till vad som låter bäst istället för att blint gå på samma tillverkare.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Så, själv tror jag på karaktärslös hifi.

Ett yttryck påkommet ganska nyligen för min del. 

Extra kul är att ordet 'karaktärslös' nog spontant uppfattas som rätt negativt laddat. Tvetydigheter som leder till eftertanke kan vara bra emellanåt. Jag lägger bara positiva värderingar på detta begrepp.
Enkelt omskrivet: Anläggningen ska fanimej hålla käften! :grinsmilingeyes:

Den ska bete sig som den idealiske butlern, hålla sig lugn och diskret och servera det som önskas utan krusiduller.

 

En HELT annan femma är om det som just jag klassar som karaktärslöst verkligen ÄR karaktärslöst. Det kanske är tok-färgat. 😳🤔

Men, det väsentliga för egen del är att jag får den önskade goda illusionen av realism. Illusionen av realistiskt ljudande instrument i realistiskt ljudande lokaler med realistiskt ljudande proportioner och dimensioner.

Det viktiga är att jag inte lägger märke till anläggningen. Oavsett om det skulle handla om att den kan puffa ur sig imponerande basexcesser, vanvettiga ljudtryck eller annat som drar fokus från musik till teknik.

 

Anläggningen skall bete sig på ett sätt som håller min uppmärksamhet långt borta ifrån den.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-04-17 at 19:27, bigblue said:

Exakt. Det är en 18 kilos skivpuck som är avbildad.

Under den ligger en 78-varvare med Kicki Danielsson.

Visst, det är svårt att komma åt med pickupen, men skivan är suuuper platt.

 

Det är väl alldeles utmärkt att Kikki är svårspelad! En riktigt bra grammofon för förhindrande av spelning av besvärande musik.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, conan said:

När man hör karaktären hos inspelningen vet man att ens egen anläggning inte har någon karaktär.

 

Typ. Men karaktären kan ju framgå ganska väl utan att anläggningen är karaktärslös.

Fast, ju mer påtagliga karaktärerna hos olika inspelningar framstår, desto mer karaktärslöshet hos anläggningen.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-04-14 at 08:58, Apexorca said:

En ensam trumpet kan i ett vanligt rum få toppar på 130db och det klarar nog inte många anläggningar att återge.

 

Är tyvärr lite tveksam till påståendet. Det enda instrumentet som kan överrösta en hel orkester är *trombonsektionen pga att instrumentet har en större klocka och därav kan spela starkare utan att tonen spricker. Trumpeten har för liten klocka för att kunna spela lika starkt.
 

Topic: Att fabrikat och modeller låter lite olika ser jag som en fördel. Vi har ett smörgåsbord att välja bland. Stämmer bara signalnivåerna genom kedjan och om man bortser från fabrikat så har jag alltmer funnit spelglädje i vintage hifi. Signalnivåer eftersom hemma produkter inte har gain matchning på samma sätt som de ljudprodukter för mobila applikationer såsom bilstereo. :smile:

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Ampalang said:

De verkar inte mätt upp en trombon. Men många uppfattar nog initialt just trumpeten som ett av de starkast ljudande instrumenten innan man själv börjar spela instrument. När man spelat länge och suttit i en orkester så ändrar man antagligen den uppfattningen. Hornet däremot kan spela väldigt starkt och det är därför musikern ofta dämpar ljudstyrkan man handen i klockan som kuriosa. :smile:


"SAMMANFATTNING Vi har kartlagt ljudstyrkan från nio olika instrument vid musiklektioner i den kommunala musikskolan."

*Följande instrument har vi registrerats mätvärden från: Trumpet Sång och piano Flygel Trummor Fiol Tvärflöjt Blockflöjt Cello Elbas

* Mätvärden har också registrerats från följande fyra orkestrar: Octopus – Ett rockband i Kulturskolans regi Bessemerblåsarna – Kulturskolans blås- och slagverksorkester för barn och ungdomar Violetterna – Kulturskolans stråkorkester för barn och ungdomar Black poem – Ett hårdrocksband

* Av dessa redovisas de intressantaste mätvärdena från: Trumpet Tvärflöjt Blockflöjt Cello Fiol Stråkorkestern Violetterna Blås- och slagverksorkestern Bessemerblåsarna Hårdrocksbandet Black Poem

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Passerati said:

De verkar inte mätt upp en trombon.

Jag uppfattade det som att du var skeptisk till trumpetens höga ljudtryck därav länken.

 

*Den högsta ljudstyrka som uppmättes var över 120 dB vid trumpetspelning i ett litet rum, med enstaka toppar nära 130 dB. 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-04-17 at 20:21, LPL said:

Delar din uppfattning, det har varit mer regel än undantag för min del att jag har kört med olika fabrikat på för och slutsteg och även blandat in DIY både som försteg och slutsteg. Visst kan det vara enklare att köra med samma tillverkare om man nu ska införskaffa allting, ska man uppgradera är det oftast en del som är den svagare länken och då tycker jag att det är vettigare att prova olika förstärkare för att lyssna sig fram till vad som låter bäst istället för att blint gå på samma tillverkare.

Det kan förekomma "märken" som är riktigt bra på vissa prylar men inte alls så bra på andra. Det KAN vara att förenkla väl mycket att ta utgå från att märkeshomogenitet är bra.

Att ett visst märke har ett visst och mer eller mindre specifikt "sound" eller karaktär, behöver ju inte heller vara fallet. Men det där sistnämnda kan en hel del andra betydligt bättre än jag, har jag förstått. 🙂

Link to comment
Share on other sites

Problemet är de tillverkare som strävar efter att producera ett eget "sound" på sina produkter, och de är inte så få som man kunde hoppas.

Blandar man där så bygger man ofta på hörbara förvrängningar. Har man tur kan vissa tillkortakommanden kompensera varandra och ge ett acceptabelt resultat.

Detta ända tills något fallerar och måste bytas ut. Då börjar cirkusen igen, med sk matchningsförsök.

 

Min idè är har "alltid" (glöm 70-talet), varit att investera i neutrala produkter, som inte lämnar några hörbara artefakter efter sig. Nu snackar jag elektroniken.

Rummet i kombination med högtalarna är en helt annan femma. Det är där ljudet du hör uppstår.

 

Kablar, om sådana ens behöver nämnas, är ett ickeproblem i sammanhanget. De har en mycket enkel uppgift.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlbertHall said:

Problemet är de tillverkare som strävar efter att producera ett eget "sound" på sina produkter, och de är inte så få som man kunde hoppas.

Blandar man där så bygger man ofta på hörbara förvrängningar. Har man tur kan vissa tillkortakommanden kompensera varandra och ge ett acceptabelt resultat.

Detta ända tills något fallerar och måste bytas ut. Då börjar cirkusen igen, med sk matchningsförsök.

 

Min idè är har "alltid" (glöm 70-talet), varit att investera i neutrala produkter, som inte lämnar några hörbara artefakter efter sig. Nu snackar jag elektroniken.

Rummet i kombination med högtalarna är en helt annan femma. Det är där ljudet du hör uppstår.

 

Kablar, om sådana ens behöver nämnas, är ett ickeproblem i sammanhanget. De har en mycket enkel uppgift.

 

 

Frågan är då vilka som är neutrala och vilka som färgar ljudet? 

Det är väl några få som anses ”neutrala”; Spectral, Boulder och Bryston t.ex.

Samtidigt nämns dessa märken ganska ofta som tråkiga 🤔

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Hasse said:

Frågan är då vilka som är neutrala och vilka som färgar ljudet? 🤔

Det finns nog flera metoder att komma fram till ett svar på den frågan. En metod har hög precision i resultatet en annan lägre. En metod är enkel att tillämpa, en annan komplicerad. Att mäta fram svaret på grad av färgning är rimligtvis en metod som ger ett bra svar,  förutsatt att man dels vet vad och dels hur man skall mäta och dels känner till allt som kan mätas. Det senare kan man nog inte veta om man verkligen vet eller ej...

Att lyssna är gissningsvis den lättaste metoden att tillämpa, vad själva genomförandet beträffar alltså. Det är ju i sin enklaste form bara att lyssna och skifta och lyssna och skifta... Att få ut något hyfsat stringent av att lyssna kan nog däremot vara betydligt svårare. Åtminstone för den i grunden tveksamme och på sin förmåga tvivlande lyssnaren. Den självsäkre tycker nog att det är ganska lätt.

 

Jag ids inte vare sig lära mig en massa om seriösa mätförfaranden eller ens plocka fram min mätmick och göra lite rudimentära mätningar. Jag höll på med det senare för många år sedan, men tyckte det var tråkigt. Det handlade dessutom bara om rumsakustikmätningar. Jag övergick till dipoler och de för mig störande resonansfenomenen försvann. De som eventuellt är kvar stör mig inte, så de struntar jag i. 🙂

 

Den bekvämaste metoden är kanske att bara notera om olika inspelningar skiljer sig åt riktigt mycket eller om de skiljer sig åt ganska lite. "Klassisk" musik är bra att lyssna på för att komma vidare med den metoden. Det är ljudkomplex musik med ett gott inslag av subtila detaljer som ger dimensionalitet, rumsklang mm, som framgår tydligt och skiljer påtagligt om anläggningen i sin helhet är karaktärslös och neutral.

Modern, studiobaserad pop och rock eller "hifimusik" typ "mässjazz" och slikt är inte vad jag skulle använda mig av med denna metod. 

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Hasse said:

Frågan är då vilka som är neutrala och vilka som färgar ljudet? 

Det är väl några få som anses ”neutrala”; Spectral, Boulder och Bryston t.ex.

Samtidigt nämns dessa märken ganska ofta som tråkiga 🤔

Intressant det du säger där. Boulder har jag ingen kännedom om. Däremot Bryston och Benchmark. äger båda.

Inget som drar en slöja över neutraliteten där. Är de tråkiga??? Näää, de återger den signal de får. Kanske den är tråkig. Inspelning osv.

Eller har rummet dålig akustik och högtalarna dåligt matchade till rummet. Det är där vi ska söka orsak. Inte i den neutrala delen. Den gör

därvidlag ingenting mer än att släppa igenom signalen. Ta  Benchmark AHB2 med förbehåll för att de inte kanske adekvat driver de mest kriminellt lågempediva

högtalarna på marknaden. Den torde inte färga signalen överhuvud. Inte en chans. Nada!

 

Bryston lirar i den ligan också. Kanske Chord, och några till. Mola Mola t ex.

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Strmbrg said:

Det finns nog flera metoder att komma fram till ett svar på den frågan. En metod har hög precision i resultatet en annan lägre. En metod är enkel att tillämpa, en annan komplicerad. Att mäta fram svaret på grad av färgning är rimligtvis en metod som ger ett bra svar,  förutsatt att man dels vet vad och dels hur man skall mäta och dels känner till allt som kan mätas. Det senare kan man nog inte veta om man verkligen vet eller ej...

Att lyssna är gissningsvis den lättaste metoden att tillämpa, vad själva genomförandet beträffar alltså. Det är ju i sin enklaste form bara att lyssna och skifta och lyssna och skifta... Att få ut något hyfsat stringent av att lyssna kan nog däremot vara betydligt svårare. Åtminstone för den i grunden tveksamme och på sin förmåga tvivlande lyssnaren. Den självsäkre tycker nog att det är ganska lätt.

 

Jag ids inte vare sig lära mig en massa om seriösa mätförfaranden eller ens plocka fram min mätmick och göra lite rudimentära mätningar. Jag höll på med det senare för många år sedan, men tyckte det var tråkigt. Det handlade dessutom bara om rumsakustikmätningar. Jag övergick till dipoler och de för mig störande resonansfenomenen försvann. De som eventuellt är kvar stör mig inte, så de struntar jag i. 🙂

 

Den bekvämaste metoden är kanske att bara notera om olika inspelningar skiljer sig åt riktigt mycket eller om de skiljer sig åt ganska lite. "Klassisk" musik är bra att lyssna på för att komma vidare med den metoden. Det är ljudkomplex musik med ett gott inslag av subtila detaljer som ger dimensionalitet, rumsklang mm, som framgår tydligt och skiljer påtagligt om anläggningen i sin helhet är karaktärslös och neutral.

Modern, studiobaserad pop och rock eller "hifimusik" typ "mässjazz" och slikt är inte vad jag skulle använda mig av med denna metod. 

 

Klassisk musik absolut. Mässjazz nej. Ofta komprimerat och processat.

Link to comment
Share on other sites

Hifi-hobbyn kanske blir lite tråkig om man bara inriktar sig på karaktärslöst neutrala lösningar.

Jag tycker att den blivit just det. Och det har haft sina fördelar att den blivit det. Ty, i mitt fall har det inneburit att ju mer jag slutat "jaga prylkopplat sound" och istället börjat "jaga karaktärslöshet", desto mer har jag kommit att fokusera på musiken. 

Ingen pekpinne eller inlindad antydan om något, bara en delgivning av egna erfarenheter.

🙂

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Strmbrg said:

Hifi-hobbyn kanske blir lite tråkig om man bara inriktar sig på karaktärslöst neutrala lösningar.

Jag tycker att den kan bli just det. Och det har haft sina fördelar att den blivit det. Ty, i mitt fall har det inneburit att ju mer jag slutat "jaga prylkopplat sound" och istället börjat "jaga karaktärslöshet", desto mer har jag kommit att fokusera på musiken. 

Ingen pekpinne eller inlindad antydan om något, bara en delgivning av egna erfarenheter.

🙂

Rätt så. Jag hatar att köpa nya prylar när jag upptäcker brister någonstans. Det är ju därför som neutralitet/transparans är riktmärket. 

Det är ju nu det blir kul på riktigt. Jämföra olika inspelningar/orkestrar/konserthus osv. Musiken är ju målet. Inte att byta ut grejer och testa.

Jag ser ibland annonser. Det kan vara en strömkabel 50.000:- som säljes!! Eller en högtalarkabel för samma belopp.

Då undrar man ju lite försiktigt, vad gick snett? Upptäckte man att den inte gjorde någon skillnad, eller uteblev kreditgivningen.

 

Ja ja, jag vet,  jag köper ju klockor för sexsiffrigt. Men jag inbillar mig inte att de visar tiden bättre än atomuret i Braunschweig. Den blir inte bättre än atomurets.

Det är ok med kablar för samma belopp, men inte blir återgivningen bättre. Förhoppningsvis blir den heller inte så mycket sämre.

Link to comment
Share on other sites

Köper ofta någon hifi-pryl av tämligen irrationella skäl. Bara för att bränna lite flis. 😄 Åkej, inga fester, krogbesök, dyra dryckesvanor, ingen alko alls faktiskt och en massa annat som inte görs...

Angående kablar så har jag skaffat Supras snordyraste högtalarkablage, som jag såklart inte minns namnet på. Tror de bellade, sju eller åtta papp. Rent vansinne! Men nu kan jag sätta "bock" i den rutan och släpper det. Samma sak med XLR-kableriet mellan de balanserade grunkorna, Supra "de luxe" även där och nån Atlas har jag för mig, för de dubbla BNC-anslutningarna mellan M Scalern och TT2:an. Bock och check liksom.

Ingen efterforskning inför köpen, inget säkerställande av huruvida jag valt rätt, ingen test-läsning heller. Det senare är meningslöst tycker jag, eftersom i stort sett allt ändå får goda vitsord och de målande ljudbeskrivningar som oftast förekommer inte säger mig särskilt mycket mer än att artikeln behövde få en viss omfattning och författaren gillar att uttrycka sig. 🙂

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, AlbertHall said:

Där har du köpt en riktigt fin högtalare. Perfekt för ett litet rum. Underbar rösthantering/instrumenthantering och ljudbild. Men glöm inte bort rumsanpassningen.

Fint uppställt! Men står inte högtalaren farligt nära skivspelaren?

Ser att den senare är väggmonterad, men jag tänker nu på luftburen påverkan.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Strmbrg said:

Köper ofta någon hifi-pryl av tämligen irrationella skäl. Bara för att bränna lite flis. 😄 Åkej, inga fester, krogbesök, dyra dryckesvanor, inga alls faktiskt och en massa annat som inte görs...

Angående kablar så har jag skaffat Supras snordyraste högtalarkablage, som jag såklart inte minns namnet på. Tror de bellade, sju eller åtta papp. Rent vansinne! Men nu kan jag sätta "bock" i den rutan och släpper det. Samma sak med XLR-kableriet mellan de balanserade grunkorna, Supra "de luxe" även där och nån Atlas har jag för mig, för de dubbla BNC-anslutningarna mellan M Scalern och TT2:an. Bock och check liksom.

Ingen efterforskning inför köpen, inget säkerställande av huruvida jag valt rätt, ingen test-läsning heller. Det senare är meningslöst tycker jag, eftersom i stort sett allt ändå får goda vitsord och de målande ljudbeskrivningar som oftast förekommer inte säger mig särskilt mycket mer än att artikeln behövde få en viss omfattning och författaren gillar att uttrycka sig. 🙂

Du är hemma på kabelsidan Strmbrg. Inget mer att göra där. BNC är utmärkta kontaktdon. Stabilt, de har jag själv använt förr när det krävdes. Egentligen är de helt överlägsna digital coax/RCA som väl bara används i ljudsammanhang. Lite förlegat rent tekniskt. Men gör nog inte så stor skada. XLR-industristandard, borde allt vara. 

 

Testläsning helt meningslöst i de publikationer som normalt är tillgängliga. Det är som någon skrev bara anekdoter.  Vi har väl ett skräckexempel på hemmaplan, HiFiMusik.

De lyssnar och tycker lite så där. Inga relevanta uppgifter om olika apparater. Vill inte stöta sig med annonsörerna. Undvik!

 

Stereophile, bra mätningar av John Atkinsson. Användbart i allra högsta grad.  Lyssningsintrycken, nej. 

 

Något audioforum som tar återgivningen på allvar då:

 

Ja, kanske REG:s audioforum. REG står för Robert Edward Green. Tidigare skribent i "The Absolute Sound", som är seriös, vilket TAS inte är med få undantag.

Rekommenderas.

Varning! Detta forum handlar mer om musikåtergivning än om apparater. Du får inte veta hur en specifik kabel låter osv. Däremot mycket om hur många högtalare beter sig i rummet. Vad som är förutsättningen för att återge en orkester trovärdigt. Klangbalans, dynamik och holografi. Mycket nöje.

 

https://groups.io/g/REGsAudioForum

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Josaa said:

Jag är mycket nöjd med min kombination av Linn/Naim/Harbeth dvs tune/sväng/ton! 
90AC6B35-79B3-4328-9F70-21A503A9A629.jpe

 

1 hour ago, Josaa said:

Jag är mycket nöjd med min kombination av Linn/Naim/Harbeth dvs tune/sväng/ton! 
90AC6B35-79B3-4328-9F70-21A503A9A629.jpe

Jossa, jag har en del synpunkter och tips på hur du kanske kan optimera din anläggning. Ditt rum vet jag inget om, men lite info där vore bra.

Jag menar då längd/Bredd/Höjd/Fönster/Dörrar osv.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, AlbertHall said:

 

Jossa, jag har en del synpunkter och tips på hur du kanske kan optimera din anläggning. Ditt rum vet jag inget om, men lite info där vore bra.

Jag menar då längd/Bredd/Höjd/Fönster/Dörrar osv.

Tack för erbjudandet men rummet tillåter inte några större frihetsgrader gällande möblering. Denna anläggning står i vårt andra hem i Roslagen (en gammal gård) och skall inte ta mer utrymme än den gör. Rummet är väl dämpat och räta vinklar är det ont om och jag spelar som regel på låg volym. Har lagt mycket tid på högtalarnas placering, fixat strömmen (så vitt det nu går då vi är ”end of the line”), vibration (stillpoints ultra under alla apparater utom Linn), justering av Aro-armen, kablar och ”dressing”, mm. Det låter tillräckligt bra … för nu. Jag är nöjd med att det gick att få ihop de positiva aspekterna av karaktären hos de tre tillverkarna och i stort undvika de negativa. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...