Jump to content

Recommended Posts

Posted

Efter en vecka på skidor så passar det perfekt att spendera en dag framför stereon och då tyckte jag att det passade bra att ta en riktig genomlyssning på eAR 1001

Dessa små blanka lådor med en irriterande blå diod på framsidan har det snackats om en heldel. Priset är inte alls farligt , designen är ganska ok. Dom levereras till o med utan nätsladd , allt för att hålla priset nere. Jag vet inte vad lösa ASP 1001 moduler kostar men det skiljer nog inte många kronor.

Kontakterna som sitter på och nätbrytaren är av ganska ordinär klass. Högtalarkontakterna tar spadar , löskabelstump och bananer. På bilden ser man att det är samma låda som till stereo stegen (det pluggade Rca hålet)

16.jpg

Läser man lite på Bangs sida så får man reda på att ASP modulerna klarar av att driva 2 st av dom äldre A modulerna på samma gång , det borde betyda att strömförsörjningen räcker mer än väl.

Och att ASP 1001 levererar 600 W/8 ohm vet väl dom flesta.

*mer kommer*

Posted

Man får välja mellan balanserad eller Rca när man beställer och jag tycker själv att skillnaden är marginell. En annan sak är att jag bara har 1 par Xlr ut men 2 par Rca ut från försteget.

Om man skulle vilja fixa till det i efterhand så är det inga bekymmer för man kan ladda ner .pdf filen som man har som manual om man bygger själv från Bangs sida :)

Posted

Jaha, är det så det funkar Johan. :) Trodde att de numera kanske hade både balanserat och obalanserat samtidigt, då de lådorna var försedda med både XLR och RCA.

Väntar på fortsättningen... :)

\\K-man

Posted

Det stämmer ganska bra faktiskt. Rotade runt bland mina mail o där skriver dom att från o med 1 Mars så sitter det både Xlr o Rca på stegen.

Det glömde jag bort , tack grabbar :)

Posted

Då tuffar vi vidare........ :)

När jag kopplade in eAR så körde jag dom i basen på mina Firebirdo direkt så hörde jag en uppstramning över hela registret. Köttigheten som Firebirden sänktes lite med. Nu tror jag att man kan sänka det med en annan placering med vilket ska testas. Jag har inte bråtom utan skyndar långsamt :app:

Iaf.......... Den absolut lägsta basen kom smygande tillbaka och basens koppling till rummet skedde på ett snyggt sätt. Baskaggar , elbas och ståbas får den där maffiga karaktären utan att det rinner över och blir förmycket. Att lyssna med komplicerade basgångar är inga bekymmer och där är heller inga bekymmer med att basen skulle vara slö eller svampig.

Det tar oss in på basrik musik , o då gäller Infected Mushroom på HÖG volum :D:mm: Första låten på "Im the Supervisor" börjar med en matta av ljud på låg volym , det spelas lite på en trumma , lite piano kommer smygande. Sen drar det igång på bästa Techno manér !!! O jädrar vilket drag :mm::mm::mm: Helt plötsligt befinner man sig på en Technoklubb. Basarna pumpar på utan några somhelst problem tajtare än så här kan det nog inte bli. Jag kunde i stort sett spela hur högt jag ville o där var inga som helst tendenser till komprimering av ljudet.

MuMs !

Nästa stycke musik som jag testade var Richard Thompson skivan var "you , me , us ?" Akustisk gitarr och ståbas :app: Skivan har ett väldigt torrt ljud med STOR närhet. På det sättet ståbas och Cello återges ger mig gåshud , att höra dom olika nyanserna på basen och sättet som han ändrar att spela på hörs utan problem och basen har kropp. Ibland kan den här skivan bli bli lite svullen i basen på grund av att inspelningsrummet är stendött den lilla klang som finns är pålagd. Här hör jag att eAR stramar upp basen ett par snäpp mot innan. Karaktären på skivan finns fortfarande kvar vilket den givetvis ska göra.

*mer kommer*

Posted

Liten information angående Infected Mushroom. Deras musikstil heter Psykadelisktrance. Det finns en bra nätbutik som heter www.psyshop.com där man kan köpa mycket inom psykadelisk trance numera mest på CD (släpps inte så mycket vinylskivor med den musikstilen numera) med de säljer nyproducerad musik både på CD som Vinyl. Jag har själv handlat där rätt mycket och leveranserna är snabba och tillförlitliga. De säljer även Progressive house och Progressive trance.

Nu när du nämnde Infected Mushroom :)

Edit: Kul att det blev bättre med ditt eAR 1001 :)

Guest johan
Posted

Jag hade tänkt att köra vidare idag , men jag har jobbat 10-15 tim per dag den här veckan så jag orkar inte. Men i början på nästa vecka rullar jag på igen.

Ha det bäst

J

Guest johan
Posted

Dax att rulla vidare....................

Nu är det dax för eAR 1001 att spela ensam på Eldfåglarna.

Enligt spec så går inte Firebird lägre än 6.5 ohm och med en känslighet på 92 db per inpetad watt så låter det som en lätt last. Filterna är även väldigt branta men ska vara som ett 6db filter när det kommer till fasvridningar. När jag uppgraderade filterna så förstod även jag att dessa filter är lite speciella.

Ear 509 är ganska kända att kunna driva det mesta men jag har märkt att dom sitter inte klockrent med Firebird. På nått vis så spelar det inte ut till 100%.

Så när jag kopplade in eAr så var jag riktigt nyfis :)

Det första jag lade märke till var sammanhållning.......... Inget i musiken stack ut och det spelade med tajming. Nästa sak var att på vissa skivor (inte alla) så blev 3D pespektivet bättre. Det spelade med ett bättre djup helt enkelt. I själva djupet så spelade det mer på bredden med men saker som ligger längre fram spelar inte ut lika mycket på sidorna. Lite trattformad ljudbild skulle man kunna säga. Med Ear så är det mer likformat på alla leder. Höjden i musiken sjönk något vilket kändes lite tråkigt men jag märkte efter ett tag att så var inte fallet. Det var mer exakthet jag hörde. Olika ljud fick en mer x-akt plats i ljudbilden.

Tonalt sett är dom ganska slätstrukna i toppen med en lite avrullande diskant. När musiken biter ifrån så görs det på ett lite snällare sätt. Nu ska det förvisso till en heldel för att Eldfåglen ska bita ifrån. Mellan reg.......... Spelar mjukt och ganska rättfram med Ear kan det bli lite för hårt ibland. Basen är ganska lik som vid Bi-amp men den har lugnat ner sig lite dynamiskt sett.

Det jag har skrivit om det tonala kan låta ganska konstigt , det låter som om eAR skulle vara ganska tråkig men dom är precis tvärtom. Men där är inget som sticker ut utan dom är ganska raka i sitt spelsätt. Man rycks med i musiken på ett övertygande sätt , detaljerna finns där. Som en helhet är det VÄLDIGT bra. Och som innan , man kan spela vansinnigt högt med bibehållen kontroll !

Men......................

Ear 509 har nått som eAR inte har. Jag kan inte sätta fingret på det men mer levande , spelglädje är på rätt håll tror jag. Jag tycker åxå att Ear har mer själ , mer kropp i ljudet. eAr inkopplade själva spelar om Ear på dessa högtalare men i Bi-amp drar Ear ifrån. Dom lastas inte ner lika mycket som dom tydligen trivs med. Då blommar musiken ut på alla håll o kanter och man är "där" Ingen komprimering i mellan reg som innan. Så det handlar inte så mycket om att Ear är sämre utan att dom helt enklet inte orkar driva Firebird själva.

Så som en liten avslutning............................

eAr 1001 SKA tas på allvar , många ser priset och tycker att det här har inget med High End att göra , skitsnack säger jag ! Man bjuds på musikåtergivning i den högre skolan. Spelandes ensamma på Firebird så fick jag 90% av vad jag ville ha vilket inte är direkt dåligt. Och tar man sedan priset i beaktning :o

Nu vet jag inte hur står skillnad det är mot dom mindre modulerna så mina superlativ får gälla ASP 1000. Glöm för allt i världen inte att dom behöver iaf minst 200 tim i inspelning. Och stäng ALDRIG av dom !! Dom tar faktiskt 20-30 min på sig att spela på topp om man startar dom kalla. Dom blir även lite lagom ljumna.

I Bi-amp med Ear i toppen får jag 110 % men det är en helt annan sak :cool:

En lite sak till............

en fågel viskade i mitt öra att om man kopplar in eAr via en skiljetrafo så skulle väljudet hoppa upp ett par snäpp , jag har en 5 kva trafo på ingång :) Jag ska även kolla med Ear i basen o eAR i toppen.

Ha det bäst

Johan

Posted

Kul att du är nöjd Johan :) Kan för övrigt bara instämma i hyllningskören även om mina skiljer sig en liten aning (ferriter) från dina. Angående perspektiven så måste jag säga att jag har bra djup även bakom högtalarna men djupkontrasten kan upplevas som lite kortare än vad jag är van vid i centrum av ljudbilden (upplever iofs presentationen som trovärdigare idag). Bredden är helt makalös, snacka om widescreen :D Något som jag har uppmärksammat är att pianomusik har blivit riktigt njutbart och det är något jag normalt sett brukar ha svårt för oavsett anläggning.

Guest johan
Posted

Men du har ju dipoler , det räknas som fusk då ;):D

Guest johan
Posted

Det måste vara i nån månad. Jag kopplade in dom till basarna direkt sen fick dom spela dygnet runt i en vecka innan jag började lyssna. Även om dom "bara" tog basen så hörde man ganska lätt att dom ändrade karaktär.

Lite pix kanske ??

Här i spegling på Firebird

20.jpg

Ny bänk att ställa sakerna på

21.jpg

22.jpg

Posted

Detta med klass D är ngt som fångat mig, jag har följt Tux´s bygge med hypex-moduler. Hakan har en hel del märken från dess omilda möten med golvet. Jag är fortfarande ruskigt imponerad av Emblas demo hos Tonkraft i Köpenhamn, men eAr har jag inte provat.

Hur som hellst; det är intressanta hifitider vi lever i. :)

Guest Jorma
Posted

Mårten Design har testat ett par och Leif var inte speciellt imponerad. Det inte speciellt bra uppåt i registren, men nere i basen fungerade dom lite bättre.

Dom kördes på Coltranehögtalarna och hade fått 100 timmars inspelning innan han lyssnade.

Jag ska låna hem dom från PAC framöver ock höra hur det låter.

Posted
Mårten Design har testat ett par och Leif var inte speciellt imponerad. Det inte speciellt bra uppåt i registren, men nere i basen fungerade dom lite bättre.

Dom kördes på Coltranehögtalarna och hade fått 100 timmars inspelning innan han lyssnade.

Jag ska låna hem dom från PAC framöver ock höra hur det låter.

Det var intressant, Jorma.

Var de inte ens imponerande för sitt pris? De är ju nästan gratis i samanhanget :o

Guest Jorma
Posted
Det var intressant, Jorma.

Var de inte ens imponerande för sitt pris? De är ju nästan gratis i samanhanget :o

I sin prisklass vet jag inte, men det är tydligen inget hot mot Highendförstärkare.

Min Holländska distributör har också Jeff Rowland på sin importlista och han tycker detsamma om Jeff Rowlands ICEpowerslutsteg. Inget för High End.

I Holland på VADmässan där jag ställde ut spelades det biampat med Jeff Rowland i botten och ett klass-A transistorsteg (prototyp) från Serbiska NAT-audio i toppen i en av anläggningarna.

Vi provade en dag att köra enbart Icepowerförstärkarna i hela registret, men det lät inte bra. Tvärtom gick bättre. Men biampat var bäst.

Högtalarna var ett par Verity Sarastro.

http://www.foxaudio.nl/

Guest johan
Posted

Jag tror du helt enkelt har snöat in på stora tunga slutsteg Jorma ;)

Men i mitt system sitter dom som en smäck och dom kommer inte att flytta på sig.

Givetvis finns det andra steg som är bättre men ICE ska man inte bara sopa under mattan. Jag vill inte/kan inte säga att dom är lika bra som xxxxx för jag har bara hört dom här hemma. Men jag är ganska säker på att om jag skulle få samma välljud med nått annat steg så hade det kostat en heldel.

Sen var man sätter gränsen för "High End" är ytterst personlig. Hade jag varit uppe i din nivå på saker Jorma så hade min gräns för "High End" legat bra mycket högre än vad den gör idag.

Jag har förövrigt kommer över en 52 kilos skiljetrafo som är inkopplad innan eAR stegen. Jag fick sänka nivån på Ear stegen , den redan dynamiska basen hoppade upp ett par snäpp till och nivån ökade något. Basåtergivningen blev även lite mer 3D:ig.

Ha det bäst

J

Guest Jorma
Posted
Jag tror du helt enkelt har snöat in på stora tunga slutsteg Jorma  ;)

Men i mitt system sitter dom som en smäck och dom kommer inte att flytta på sig.

Givetvis finns det andra steg som är bättre men ICE ska man inte bara sopa under mattan. Jag vill inte/kan inte säga att dom är lika bra som xxxxx för jag har bara hört dom här hemma. Men jag är ganska säker på att om jag skulle få samma välljud med nått annat steg så hade det kostat en heldel.

Sen var man sätter gränsen för "High End" är ytterst personlig. Hade jag varit uppe i din nivå på saker Jorma så hade min gräns för "High End" legat bra mycket högre än vad den gör idag.

Jag har förövrigt kommer över en 52 kilos skiljetrafo som är inkopplad innan eAR stegen. Jag fick sänka nivån på Ear stegen , den redan dynamiska basen hoppade upp ett par snäpp till och nivån ökade något. Basåtergivningen blev även lite mer 3D:ig.

Ha det bäst

J

Jag kan inget säga om Earstegen, det enda som jag har hört hitills själv är den jämförelse som vi gjorde nere i Holland, och Jeff Rowland ligger betydligt högre i prisklass. Jag ska som sagt var testa hemma framöver och det är väl en orättvis jämförelse att köra dom mot Vitusstegen i klass A, men i klass AB är Vitusarna jämförbara i kvalitet mot Advantage S250X som jag hade tidigare.

Det är väl så också att en del verkar tro att dessa ICEpower slår ut allt annat som finns i förstärkarvärlden och skall vi snacka verklig High End så är min definition av det att det är det bästa och värsta som finns ute i världen.

Och dit hör inte Icepowerförstärkare, men i sin prisklass om det ska jämföras så är det inte mycket annat att säga att det är många Watt per krona man får ut.

Och kanske också välljud som är prisvärd för dom 10 eller 12000? dom kostar.

Guest johan
Posted

Tjenare Jorma.

Ett ganska bra svar du fick ihop :)

Jag vet inte hur mycket JR tweaker sina moduler , jag vet inte ens om man kan det. eAR ger dig en snygg förpackning utan att göra nått x-tra vilket syns på priset med. Hade jag skaffat dessa moduler själv o skruvat ihop det hade jag inte tjänat så många kronor. Men Pac vet ganska mycket om Ice så han kan nog ge oss ett svar (han är väl hemma nu?)

Du har rätt i att många tycker att ICE är svaret till allt vilket det givetvis inte är. Men man ska absolut inte tro att det är mest Watt för lägsta pris som gäller. Utan dom är klart kapabla att leverera välljud. Och att dom är prisvärda är utom tvekan.

Ha det bäst

Johan

Guest Jorma
Posted
Tjenare Jorma.

Ett ganska bra svar du fick ihop  :) 

Jag vet inte hur mycket JR tweaker sina moduler , jag vet inte ens om man kan det. eAR ger dig en snygg förpackning utan att göra nått x-tra vilket syns på priset med. Hade jag skaffat dessa moduler själv o skruvat ihop det hade jag inte tjänat så många kronor. Men Pac vet ganska mycket om Ice så han kan nog ge oss ett svar (han är väl hemma nu?)

Du har rätt i att många tycker att ICE är svaret till allt vilket det givetvis inte är. Men man ska absolut inte tro att det är mest Watt för lägsta pris som gäller. Utan dom är klart kapabla att leverera välljud. Och att dom är prisvärda är utom tvekan.

Ha det bäst

Johan

Det var på Superteffen PAC köpte sina och det ät dom som Mårten har provat.

Pac köpte dessa eAR istället för att köpa modulerna och bygga egna förstärkare. Han har nog tänkt att modifiera sina eARsteg

Guest johan
Posted

Då vet jag vem jag ska ringa kolla med :D Kan det bli bättre med enkla medel så är det bara at köra på.

Ha det bäst

Johan

Posted

100 timmar är åtmindstånde 100-200 timmar för lite. Jag har byggt mina slaviskt efter BeO's anvisningar med ferriter på både nät och högtalarkabeln och jag är lindrigt sagt helnöjd :D Enligt hörsägen så använder JR standardmodulerna som dom är men dom lägger till en Lundahltransformator på ingången. Har tappat modellbeteckningen men........ Lundahl har en xlr/xlr transformator hos Elfa för ca:1500kr som kan vara ide att prova.

Artnr: 56-625-07

Omsättning: 1:1

Frekvensområde: 4 Hz–100 kHz ±0,5 dB

Impedans, obel: 220 kΩ

(+20 dBU, 50 Hz)

Resistans prim/sek: 1,2 kΩ/1 kΩ

Max nivå: +22 dBU vid 40 Hz

Distorsion, THD: 0,25 %

(Källa 600 Ω, +20 dBU, 50 Hz)

Isolationsspänning: 1 kV

Den till vänster.

h5217.jpg

Guest johan
Posted

Här får en kanske korkad fråga komma.......

Vad gör det för skillnad ??

Posted

Bra fråga men JR använder dom tydligen. Mina steg brusar en liten aning och

om jag inte ansluter mina nuvarande (oballanserade) kablar från Clas Ohlson ;)

så brusar det en liten aning mindre, kan kanske vara en ledtråd.

Det hör till saken att bruset knappt är hörbart. Måste koppla in en vanlig

domediskant för att huvud taget höra det och då har jag diskanten alldeles

intill örat.

Jag tänker inte lägga något krut på att prova, det låter alldeles tillräckligt bra

som det är.

Edit: Det är nytt (diy) kablage på gång måste bara få tid över för att göra det först.