Jump to content

Tipsa om inköp av SACD


MatsT

Recommended Posts

Jag är i startgroparna för att inhandla lite nya SACD och om jag hittar något roligt kan det mycket väl hända att jag skriver ett par rader om det.

Min tanke är att det kanske andra också vill göra så ger det en liten hjälp på vägen för oss som är intresserade av att köpa skivor fortfarande.

 

Inköpsställen är också intressanta och jag kollade lite snabbt.

 

CDON verkar sälja allt annat än musik numera.

cdon_sacd.JPG.6d3c37ffb9042cdc404d519713aee830.JPG

Ginza är bättre.

ginza_sacd.JPG.942d22b8c931ef117fb0a180a3870717.JPG

 

Det är mest klassiskt som ges ut på SACD så ett bra ställe för sådant är Naxos Direkt.

naxos_sacd.JPG.ee51860063510420b9d5cc0e9c895b29.JPG

 

Presto Classical är en annan bra leverantör av klassisk musik men de skickar från UK och det blir kanske lite extra hantering med momsen.

presto.JPG.5ded8fece852a6a9c1a10be25aff8ae4.JPG

 

Nu är det dags att börja leta. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag beställde bland annat den här från Ginza idag.

 

192750.jpg

 

Jag är en liten aning skeptisk till köpet eftersom det här är den första skivan från Dire Straits som sägs vara inspelad helt digitalt. Jag har den på LP som jag köpte vid skivsläppet och senare kompletterade jag med en CD som visade sig vara remaster och är förfärligt dålig jämfört med LP'n. Jag tar risken med den här SACD'n med gott hopp om att det nog åtminstone är en bra master de utgår ifrån och då blir det nog bra även om mastern är digital.

 

Jag lyssnade på Pink Floyd Dark Side Of The Moon på SACD häromkvällen och där är det förstås en analog master och jag har skivan som LP som låter bra. Jag har den också i minst 3 CD-versioner inklusive Mobile Fidelity och ingen av dessa är bra, det låter som om det är "pyspunka" på något vis. SACD'n låter däremot bra och jag fick mer samma känsla som vid avlyssning via LP men det är snäppet bättre!

 

SACD'n verkar lite svår att hitta numera men jag hittade en länk om en möjlig återutgivning.

Pink Floyd's The Dark Side Of The Moon SACD to be reissued

 

Jag vet inte mer om detta men skivan kan vara värd att ha lite span på för dem som gillar Pink Floyd.

 

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Govinda said:

Discogs har ofta det man söker, Ebay.de brukar jag köpa. England dyrt porto och Tull! Usa Dyrt! Japan Dyrt!

Här en länk med mycket intressanta prylar och Sacds

https://www.ebay.de/str/audiophiles24?_trksid=p2047675.l2563

Om jag får vara lite petig:

Du har moms på UK och kan få betala tull om varan kostar överstiger 1600kr.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, MrJones said:

Du har moms på UK och kan få betala tull om varan kostar överstiger 1600kr.

LP- och CD-skivor är inte tullpliktiga. Moms får man alltid betala oavsett vilket land man handlar från. Däremot skiljer sig momssatserna något men allt fler företag i EU kopplar upp sig mot varandra och redovisar mellanskillnad till Sverige (styrs via IP-nummer) I Tyskland är momsen 19% men till Sverige tar man ut 25% och redovisar 6% till Sverige. Jag vill minnas JPC gör så men inte t ex BTB Elektronik (ännu). Som jag har förstått det så är tanken att länder inte skall konkurera med skattenivåer.

 

 England har samma momsnivå som vi har. Man får också betala moms på eventuell frakt som utförts utanför EU. Men det får man ju göra även på svensk frakt. 

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Bebop said:

LP- och CD-skivor är inte tullpliktiga. Moms får man alltid betala oavsett vilket land man handlar från. Däremot skiljer sig momssatserna något men allt fler företag i EU kopplar upp sig mot varandra och redovisar mellanskillnad till Sverige (styrs via IP-nummer) I Tyskland är momsen 19% men till Sverige tar man ut 25% och redovisar 6% till Sverige. Jag vill minnas JPC gör så men inte t ex BTB Elektronik (ännu). Som jag har förstått det så är tanken att länder inte skall konkurera med skattenivåer.

 

 England har samma momsnivå som vi har. Man får också betala moms på eventuell frakt som utförts utanför EU. Men det får man ju göra även på svensk frakt. 

Skillnaden blir om du betalar moms när du betalar eller när du tar emot varan. För mig har det varit innan hur man mycket företaget exporterar för dvs om du betalar landets moms eller Sveriges moms. Storbritanniens momsnivå är på 20%. Ibland får man betala moms på frakten och ibland inte. Jag slapp moms på frakten det jag fick ifrån UK i förra veckan.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-04-02 at 17:09, MatsT said:

 

cdon_sacd.JPG.6d3c37ffb9042cdc404d519713aee830.JPG

:grin::blackeye:

 

MFSL gör ännu en drive och det finns många superalbum i den katalogen, från Gram Parsons och Harry Nilsson till Run DMC och Miles Davis.

De har ett par hundra sacd-titlar.

 

Naxosdirects sökmotor är nästan lika usel som Euphonias, så jag brukar gå på etiketterna i stället.

 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, MatsT said:

Jag fick leverans från Ginza idag och SACD'n Brothers In Arms som visade sig vara 20-årsjubileumsversionen avråder jag ifrån! Den lät sorgligt dåligt. :frown:

 

Synd att jag inte såg ditt inlägg tidigare så hade jag kunnat avråda dig från köp. Du har helt rätt att den inte låter bra.

 

BIA var ett av de första album som spelades in digitalt i Air Studios på Montsserat under 5 månader, okt 1984 till feb 1985. Man använde en Sony 24 spårs maskin. Det var Mark själv som ville använda den nya tekniken. Lite kuriosa: trummis i bandet under flera år var Terry Williams men Mark var inte nöjd med Terrys spel och sound så efter att ha spelat in alla låtar fick han tillfälligt kicken (han fick dock komma tillbaka till den efterföljande världsturnén) och man flög in Omar Hakim istället som på endast två dagar satte alla låtar sedan var han tvungen att sticka iväg till andra åtaganden. Snacka om duktig trummis. Terry är dock med lite grann på albumet. Truminledningen till ”Money For Nothing” liras av Terry men när låten sedan drar igång så är det Omar.

 

En annan grej är gitarrsoundet i den låten som kom till av en tillfällighet. Mark ville ha ett ZZ Top (Billy F Gibbons) sound men man fick inte till det. Nästa morgon spelade Mark lite innan inspelningarna skulle börja och Neil Dorfsman, producent, reagerade på soundet han hörde. Det var precis det sound man ville ha. Det som hade hänt var att Mark’s gitarrtekniker hade lämnat mikarna till Mark’s förstärkare lite slarvigt under kvällen innan så de var inte inställda som det var tänkt. Bl.a. så pekade en av dem rakt ner i golvet. Så kan det gå.
 

BIA blev en jättesuccé och skivan har sålt så bra att den är en världens mest sålda album. Typ top 10.

 

Sorry för OT i din tråd.

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, LasseJ said:

man flög in Omar Hakim istället som på endast två dagar satte alla låtar sedan var han tvungen att sticka iväg till andra åtaganden.

Kanske till turné med Weather Report som han spelade med mellan 1982-86 och därefter knöt upp sig med Sting.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Kanske till turné med Weather Report som han spelade med mellan 1982-86 och därefter knöt upp sig med Sting.

Det stämmer nog bra det. Vill minnas att jag har läst det någon gång. Sting var ju för övrigt på Montsserat när BIA spelades in. Han bidrar med lite sång på just "Money for Nothing".

Link to comment
Share on other sites

On 2021-04-10 at 14:46, LasseJ said:

Synd att jag inte såg ditt inlägg tidigare så hade jag kunnat avråda dig från köp. Du har helt rätt att den inte låter bra.

Du kan väl inte dsd-streama jubileumsutgåvan? Jag har den bara på LP, ett original och en LP-boxutgåva och de låter lite annorlunda men inga stora skillnader. Något ”superljud” är det inte fråga om. Min kompis har också köpt jubileumsutgåvan och han tycker inte den låter så illa men han lägger till att det låter som de tidiga cd-plattorna, lite kliniskt. Undrar om de gjort något med den och i så fall vad.

 

Det är kanske denna SACD-utgåvan man skall ha?
 

B4B3DA0C-4833-4440-8182-B3DDAAB72B99.jpeg

Link to comment
Share on other sites

On 2021-04-09 at 17:22, MatsT said:

Den lät sorgligt dåligt. 

Jag instämmer inte alls? Vad är det som är dåligt? Jag tycker den är en av de roligare versionerna av denna inspelning, som faktiskt fått en del "digitala skavanker" bortpolerade? Jag har ett flertal utgåvor av denna platta digitalt och SACD'n är en av de jag helst spelar, tillsammans med JVC XRCD2-varianten.

Link to comment
Share on other sites

Efter köpet (dumt :blush:) kollade jag DR.

Album details - Dynamic Range Database (loudness-war.info)

 

Jag har lyssnat lite snabbt på min gamla remaster som troligen är den här:

Album details - Dynamic Range Database (loudness-war.info)

 

Versionen som finns på Tidal låter också rätt dåligt. Jag har LP'n från 1985 och den låter ganska bra.

 

Alla versioner (?):

Album list - Dynamic Range Database (loudness-war.info)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det här tycker jag blir än mer intressant när man googlar runt lite. På Audiophilestyle finns en diskussionstråd vars innehåll man får tolka hur man vill. https://audiophilestyle.com/forums/topic/11012-dire-straits-brothers-in-arms-now-available-on-hdtracks/
 

Bl a sägs där att både inspelning, mixning och mastring gjordes i 16/44.1 eller 16/48 och att highres-varianterna är uppsamplade filer. En annan säger att man har ommastrat dessa filer analogt och sedan sparat den ommastrade kopian 24/192. Frågan blir då om man har gjort en dsd-kopia av den analoga ommastringen av den digitala mastern eller om man konverterat 24/192-filen :flush:.

 

Det lär vi inte få reda på. Bäst är kanske att spela in LP’n på min Philips CD-brännare om man vill ha den digitalt. :39: Skall testa det.

 

CFE13979-A87D-4FC6-9BB8-AD397DAEEC51.jpeg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Original CD'n har full dynamik jämfört med senare CD-mastring. Det hörs tydligt på "The man's too strong" etc.

Det är för övrigt den första CD'n jag köpte.

 

Sen vet jag inte om just den utgåvan är nåt att skriva hem om i övrigt ljudmässigt - det är ju ganska tidig CD-teknik.

 

Många gillar den nya MFSL på vinyl men den har jag inte hört. Tidlös musik!

 

Kan tipsa om "Money For Nothin'" Maxi singeln - den sitter i krysset IMO.

Link to comment
Share on other sites

Jag får studera lite närmare vilka utgåvor det är jag har på min hårddisk, för det är ett flertal olika masters. Men Roon's analys av DR har jag ingen anledning att misstro (ännu) och alla mina utgåvor har en DR på 9 utom SACD-rippen som ligger på 8. Nu menar jag att det är dumt att bedöma en inspelnings kvalitet enbart på dynamiskt omfång, och att det finns tillfällen då kompression kan ge en "bättre" upplevelse. Hursom, originalvinylen upplever jag som tydligt bättre än de digitala.  Men all vinyl är inte toppen, "Back To Black"-vinylen som kom för runt 10år sedan är inte kul i mina öron. (Frasiga cymbaler, tappad klarhet i basen och allmänt grötig)

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, AlfaGTV said:

Nu menar jag att det är dumt att bedöma en inspelnings kvalitet enbart på dynamiskt omfång, och att det finns tillfällen då kompression kan ge en "bättre" upplevelse.

 

Rent allmänt håller jag med men just för jämförelse mellan olika masters av samma inspelning säger det en hel del. De EQ'ar också olika på mastrarna och det syns inte men hörs!

 

De första CD-versionerna av Brothers In Arms är nog att föredra framför många remasters men det verkar finnas en del sena versioner som nog är intressanta också?

 

Link to comment
Share on other sites

Så här resultatet ut av den rippade "analoga" inspelningen ut på min CD-brännare. Den pressning jag har brännt ligger på en dubbel och är remastrad av Bob Ludwig och utgiven 2013 på 180 gram. Pressad på Pallas i Tyskland. Mitt andra ex är från 1985 pressad av PRS i Holland. Jag brände ett par låtar av den också (de två sista).

När man rippar skivor med JRiver får man också med DR-koden (om man tickat i boxen för det). De pendlar kring 12 vilket är rätt OK. Däremot är det högra DR-kod på mitt äldre ex. Inte helt ovanligt. Ommastring innebär ju också annan behandling som kan höja återgivningen, men under DR 10 har jag dåliga erfarenheter av. Album med DR-kod från ca 11-12 brukar jag tycka är OK. För klassisk musik och jazz brukar det ligga mellan 13-17.

 

Brothers in Arms.png

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Bebop said:

Du kan väl inte dsd-streama jubileumsutgåvan? Jag har den bara på LP, ett original och en LP-boxutgåva och de låter lite annorlunda men inga stora skillnader. Något ”superljud” är det inte fråga om. Min kompis har också köpt jubileumsutgåvan och han tycker inte den låter så illa men han lägger till att det låter som de tidiga cd-plattorna, lite kliniskt. Undrar om de gjort något med den och i så fall vad.

 

Det är kanske denna SACD-utgåvan man skall ha?
 

B4B3DA0C-4833-4440-8182-B3DDAAB72B99.jpeg


Jag spelar den på min Marantz SACD spelare och jag tycker att den låter sämre än andra versioner. Sedan håller jag med om att DR siffran inte alltid är avgörande för hur vi uppfattar ljudkvaliteten. Finns fler parametrar än dynamik.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-04-12 at 19:44, LasseJ said:

Sedan håller jag med om att DR siffran inte alltid är avgörande för hur vi uppfattar ljudkvaliteten. Finns fler parametrar än dynamik.

 

Många band skapar sitt sound med en atmosfär, ambiens eller ljudmatta om man så vill. Dvs det är sällan tyst, vilket sänker den mätbara dynamiken. Det gör att vissa musikstilar inte kan få höga DR-tal, medan akustisk musik med gles sättning automatiskt får hög DR.

 

Men det är väl ändå ett bra mätetal och bra att det uppmärksammas. Och för att jämföra utgåvor av samma inspelning är det ju utmärkt.

Link to comment
Share on other sites

Jämförde en hel del SACD-skivor häromdagen från olika bolag. Det jag och min kompis kom fram till var att Mobile Fidelity på nästan alla plattor vi lyssnade på hade en lite för het topp och inte den rätta baskontrollen, kändes mer digitalt och komprimerat. Detta fenomen märktes inte alls på alla de SACD från Analogue Productions vi lyssnade till, inte heller de vi lyssnade på ifrån ORG och Premonition och ett gäng japanska SACD. Jag säger inte att alla Mobile Fidelity är på detta viset, men känns som de andra har högre o jämnare kvalitet rakt igenom än vad MoFi har.

Just my two cents.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...