Jump to content

Välmatchade billiga hifisystem


parsifal

Recommended Posts

Tar @DrKlang goda idé om en tråd med billigare välmatchande ljudsystem.

 

Sätter ett tak på totalt 30 000kr för högtalare, förstärkare, källa och akustikbehandling.

 

Kostnadstaket är inte i nypris utan begagnade produkter går bra så länge totalsumman inte överskrider 30000kr, iallafall inte med hästlängder.

 

kom med era förslag!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Holographic Audio PRE TWO - 4995:-

Holographic Audio Amp 16 - 5995:-

 

Guru Q10 - 20990:- (nyligen prishöjd)

eller

ino audio piP / piPs - 8000+ (går att få i  olika träslag och monterad eller i byggsats.

 

Detta är nypris men går att få  tag billigare begagnat.

 

Holographic Audio lilla för och slutsteg är framtaget just för att passa ino piP.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calle_jr said:

En komplett Dual 60 NIB och en begagnad Nordost Valhalla;

Men vad sjukt 😊 trodde att Dualen var retro men icke!

 

2 hours ago, Josaa said:

beg Harbeth

Jag tror att jag hade lutat åt ett par Harbeth 30.1 - vackert ljud och vackra att titta på.

 

 

1 hour ago, David_33rpm said:

ino audio piP / piPs

Detta är ett fint förslag, har sämre koll på Holographic, spännande att de är framtagna för ino - vet att Lavardin också är en fin matchning med Ino piP.

 

 

Kommer själv komma med några förslag senare.
 

Har följt denna snubben på Youtube för att få lite musiktips - han har säkert en samling på 10000+ skivor och jag trodde att han skulle ha något slags monstersystem men icke - dåligt placerat är det dessutom 😜:

 

Link to comment
Share on other sites

Kanske skulle jag kunna få ihop ett litet eller faktiskt flera ”bra” system med prylar jag redan har men som står utspridda hos barnen? Kommer inte ens ihåg de exakta beteckningarna men de är iaf lyssningsbara även om de inte står riktigt uppställda för bästa ljud och billigt skulle det vara oxå.

Ino piP har jag alltid gillat och det beror nog på att Mirre på Veteran HiFi alltsom oftast har spelat på dessa för sina tester av andra produkter, han får alltid till en behaglig presentation i mina öron.

 

Prylar som finns i ladorna är bl a Marantz int, Denon 2809?-cd?- tuner?, Oppo 105, AudioSpace riaa, Luxman 105, -kassetbandspelare?, cd?, NAD L?? trasig tror jag, B&W DM685/602/Signature Diamond, TAD CE-1, Classe ssp30, Audigon Sterling ombyggt 300B, Lyngdorf CD1 och säkert något jag har glömt. Beteckningarna är kanske fel, men typ så och taget direkt ur minnet? Diverse TaraLabs signal och högtalarkablar ur Ref-, Air- och The One serien och lite andra. Skulle nog lista allt egentligen och sälja så de kommer till nytta? Hade jag varit DIY:are så hade jag säkert kunnat göra något bra av dessa produkter, bättre än i originalutförande eller vad vet jag?

 

Men nu var det kanske inte det var så det var tänkt enligt TS utan vad vi tror skulle kunna bli ett välljudande system för max 30’kr.

- Jag skulle söka mig ett par högtalare som är lätta att driva så man kan matcha dessa med allt från små rörsteg till kraftfullare.

- Helst en förförstärkare/slutstegs kombo då jag fortfarande tror att förförstärkaren är nog så viktig.  

- Hade nog gott på en dac-streaminglösning av något slag då jag tror det skulle bli den billigaste lösningen och sedan kan man lyssna på all musik som står till buds.

- Kablar är väl något som ska inrymmas i maxkostnaden och då skulle jag köra med TaraLabs som jag är väl förtrogen med även om jag vet att det kan finnas de som är bättre?

 

Nu har jag inte kommit med några produktnamn än, svårt och det finns att välja emellan, jag filar och ser om det dyker upp några produkter i kommande förslag från andra. Men Ino piP är faktiskt något jag tror skulle kunna inrymmas i mitt system för max 30’kr, men det kan ändras över tid!

 

@j_bloom- Är det till sitt egna rum det är tänkt att vi ska försöka hitta ett lämpligt system eller ska det kunna passa in hos vem som helst? 

 

/byZan

 

PS jag skulle nog försöka hitta något vintage/retro som tar mig tillbaka mot yngre år DS 

Edited by byZan
PS - DS tillagt
Link to comment
Share on other sites

Det här var en tuff uppgift men går säkert att komma i närheten av 30 kkr, men risken är nog stor att man river ut sig. I vart fall skulle jag lägga ner lite möda på högtalarna som jag tror blir den svåraste nöten att knäcka.

 

Det finns några högtalarmärken som jag gillar och där säkert hälften av pengarna ryker. Begagnat ger naturligtvis mer, men det gäller att hitta fräscha exemplar som fortfarande har spänst i kon och upphängning.

Jag kan tänka mig följande:

Totem Model One begagnade, en gammal favorit

Buchardt 400

ProAc Tablette

Någon mindre modell av KEF

Naturligtvis också Sonus fabers tidiga modeller.

 

Förstärkare skulle jag nyfiket testa PS Audios Sprout 100 integrerade med DAC och Riaa.

 

Om pengarna räcker en Rega skivspelare

 

Kablarna skulle jag utan tvekan satsa genomgående på Supra som ger mycket för pengarna.

 

Någon enkel och billig streamer kanske går att pressa in i paketet också.

 

Sedan kan man alltid komplettera och utvidga, men just högtalarfundamentet är nog det viktigaste för att få det hela att låta bra.

 

Calm

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, calm said:

men just högtalarfundamentet är nog det viktigaste för att få det hela att låta bra.

Håller med!

Du tänker både vinyl och digital avspelning?

 

Jag tänkte mer - bra ljud med få enheter och då tror jag att streaming är den billigare lösningen? Man ringer bara @AlfaGTV och vips så har man en moddad före detta ”värsting" lösning för en spottstyver:winking:

Jag tänkte också att om man hittar en högtalare som är perfekt i sin presentation så kanske det blir svårare att hitta en match i elektronik med tanke på max taket? Men högtalaren är det viktigaste i min värld så kanske skulle kunna mig hitta någon i en dyrare och såklart bättre klass? Håller med om att detta är SVÅRT eller så har jag för dålig koll och erfarenhet för att klara av både taket och en perfekt match?

 

Jag tror jag får vrida och vända på detta ett antal ggr innan jag sätter ner foten och anser mig vara klar?!?!?!?! 

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att Totem ger mycket för pengarna. Hittade ett par Model One för 7,9 kkr på Hifi-shark men den annonsen är nog obsolet.

 

och ett par Dreamcatcher nya för 10 kkr. https://www.pauseljudbild.com/produkt-kategori/varumarken/totem/?orderby=menu-order&posts=20&range=0%3B18212&ct_filter=true

 

De lyssnade jag på senaste HEM och pratade också med konstruktören som var på plats, han menade att just den hade en del gemensamt med Model One.

Sedan kan man alltid gå upp ett steg till Rainmaker som kostar 15 kkr. Den ger sannolikt lite mer i basstöd.

 

Finns naturligtvis Genelectric som säkert har någon lämplig högtalare i rätt prisklass, men de är mer studiomonitorer i mina öron och därmed mer analytiska.

 

Calm

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, byZan said:

lösning för en spottstyver

I alla fall är skillnaderna i ljudkvalitet betydligt mindre än skillnaderna på prislapparna ofta. Med det inte sagt att det är bättre, bara att man kommer långt med små investeringar.

 

Ett system som jag minns med glädje, för verkligen småpengar var mina Yamaha NS-1000M i ett rum där de trivdes, drivna av blocket-/hifimagasinet-fynden Xindak V-15 (4st EL34 i push-pull) och en Pioneer PD-D6-J SACD-spelare. Ihopsnörat med budgetkablage var det en smällkaramell för under 5.000:- beg.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade gått till en butik med bra rykte och bett dem sätta samman ett förslag och lyssna på det. Här ett handfast förslag som jag har hört i butik. Det låter utmärkt och framför allt mer än vad det kostar. Detta är en startpunkt. I takt med eventuellt intresse, fokus, livssituation, ekonomi eller vad det nu kan vara så tar man de steg man känner för. Under tiden kommer man att ha en anläggning som det går att leva med. Själv använder jag förstärkaren på ovanvåningen tillsammans med moddade Carlsson OA51 och Kenwood skivspelare. Tidal fungerar också tillsammans över Heos. TV-ljudet tar jag in via HDMI. Den har dessutom inbyggd DAC som klarar både pcm och dsd som jag också tar in via hdmi från en Denon cd/sacd/blueray. Det låter mycket bra.
 

Förstärkare: Marantz PM6007; 2x75W (”riktig” förstärkare med diskteta komponenter, nätverksreceiver, hdmi, Heos, riaa mm)

Pris: 7,750:-

9537521E-5823-4374-A759-918E88B75655.jpeg

 

CD-spelare: Marantz CD6007

Pris: 5,750:-

AE424BAE-AD5C-4351-848A-E11A930CA9AC.jpeg

 

 

Skivspelare: Project Debut Carbon EVO med Ortofon 2M Red

Pris: 5,490:-

F7BCC96B-BD8D-4B4A-85C0-E92DAC4F0BEB.png

Högtalare: Canton GLE 496.2

Pris: 9,990:-

907C0B6A-A3C8-4A79-9296-9BB5132299F4.jpeg

 

Kablar: Medföljande med komplettering från Kjell & Co, t ex Nicabe

Pris: 1,020:-

 

BE0EE7B3-39B0-4503-ABDB-5AE779530E9C.jpeg

 

 

Totalt: 30,000

Link to comment
Share on other sites

Mitt första riktiga hifi systern kan jag fortfarande tänka tillbaka på med välbehag. Där föll allt på plats. Rum. System. Allt lirade. Det stod i ett stort vardagsrum och Nht 2.5 verkligen fungerade i det stora rummet. Den lilla Linn Majik-i som drev det hela gjorde det med den äran. Det lät skitbra! När jag flyttade till den lägenhet jag nu har så blev det tvärpall. Nht 2.5 fungerade inte alls. Det blev bumlig bas och drömmen blev en mardröm. De högtalare som jag haft efter dessa Nht har fungerat bra. Men hade de fungerar så hade jag inte ersatt dom med Linn AV 5140. De fungerade bra i lägenheten. Men jag tror att Nht var roligare. De klart sämsta högtalare jag ägt var Tdl rtl3 och sedan är det nog dessa Linn som intar bottenplatserna. De var bägge otroligt uppskrivna under sin epok. Men för mig var det liksom att öppna upp ögonen för att ha en kritisk hållning till vad hifi tidskrifter skrev.

Så för mig är ett bra begagnat system innehållande Nht 2.5 eller större modellen 2.9 i rätt rum. Bra förstärkeri i form av kanske en Roksan Kaspian, Pathos model one eller liknande. En Chromecast audio och en tidal prenumeration på det hela. Klart. 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, j_bloom said:

Detta är ett fint förslag, har sämre koll på Holographic, spännande att de är framtagna för ino - vet att Lavardin också är en fin matchning med Ino piP.

Holographic Audio tillverkar t.ex ino cr80s aktivt delningsfilter åt ino audio.

 

Demas på mässor ihop med högtalare från ino allt som oftast.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, David_33rpm said:

Holographic Audio tillverkar t.ex ino cr80s aktivt delningsfilter åt ino audio.


Det är första gången jag hör detta och då har jag nog läst och diskuterat Ino i femton års tid. Det är kanske sant, jag vet inte, men har aldrig stött på den informationen tidigare.

 

Och utvecklades Holographic Audios produkter i syfte att användas med Ino? Är det så är det första gången jag hör den informationen också.

 

Kul med fler omnämnanden av piP-modellen i alla fall. Den skulle vara inkluderad även av mig om jag skulle sätta ihop en anläggning till lägre pris.


——

 

Har inte så bra koll på aktiva högtalare, men skulle se över den marknaden en sådan här övning. Att kunna bortse från kostnaden för en separat enhet är inte dumt. Genelec borde ha något som passar. Skulle jag själv skala ner rejält kunde det bli en sådan lösning och sedan nöja mig med en bra strömingstjänst.

Link to comment
Share on other sites

Går ändå att slänga ihop många bra system för 30k om man letar begat. 

Men hade nog själv kört på: 

Högtalare: OA-51 eller Yamaha NS-1000M.
Förstärkare: Edison 60, Accuphase e-210 eller någon av Krell Kav.
Källor:
Steamer: Raspberry Pi med HAT.
Riaa: Lindemann Limetree Phono.

Skivspelare: Rega P5. Linn Axis börjar bli lite dyra annars en sån.

Alternativt bara en Marantz ND8006 som får agera cd-spelare och streamer.

Kablage:
Signalkablar av RG62 eller om man vill lyxa till det RG142B/U
Högtalarkabel av HFX50 eller RG 8/U
Originalkablar till strömmen! :o

Kanske får plats med en uppgradering av högtalarna i det priset beroende på hur bra man är på att förhandla det övriga! :D 

Link to comment
Share on other sites

Billigt är förstås en relativ sak.

 

Men jag har några tankar: Jag gillar själv att handla av småfirmor, gärna genom direktförsäljning. Ofta vill dom behålla kunder och erbjuder uppgraderingar. Så man kan sprida ut kostnaderna genom att handla begagnat och sedan uppgradera. Eller köpa nytt och behålla längre genom att uppgradera. Hur som helt blir det med "hållbart".

 

Europeiska och amerikanska firmor satsar på det övre segmentet, få jobbar enbart med billiga eller halvbilliga produkter. Enda undantaget jag vet som dessutom har audiofila ambitioner och bra tekniska lösningar är Schiit. Dom har ju inte tagits emot så väl av hifivärlden, i alla fall inte av recensenter. Vad dom visat är att det går att skapa billig och bra hifi i väst och samtidigt tjäna tillräckligt för att överleva som företag.

 

En firma som jag vill nämna som ligger i ultra-ultra segmentet är Siltech. Dom har faktiskt en (relativt) billig serie som är riktigt bra: Discovery. Annars är det väl anti-cable i väst som försökt skapa billiga kablar. Men dom går också mot de dyrare segmenten. Supra är ett alternativ.

 

Billiga och bra högtalare -- finns det? Begagnat förstås. Köpa mindre högtalare och satsa mer på bra förstärkare som kontrollerar elementen, som schiit.

 

Att matcha allt är det knepiga. Men samma regler gäller nog här som i high-end, och var och en gör sin prioriteringslista efter sina erfarenheter:

 

1) Ström är nästan alla överens om att man måste göra något åt. Men vad behövs? Elkabel från supra. Strömrenare från ifi?

2) Akustik och rum. Billigast av allt. Går att göra själv och om man inte vill det finns det firmor som GIK Acoustics.

3) Vibrationskontroll. Det sätter jag väldigt högt, särskilt för rörförstärkare.

 

Sedan börjar komponenterna. Och kablarna. och källan.

 

Lika svårt och lika intressant som för en stor anläggning.

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, DrKlang said:

Enda undantaget jag vet som dessutom har audiofila ambitioner och bra tekniska lösningar är Schiit. Dom har ju inte tagits emot så väl av hifivärlden, i alla fall inte av recensenter.

Jodå, det finns en hel del Youtube recensenter som varmt rekommenderar Schiit. Bland annat Steve Guttenberg.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, shifts said:


Det är första gången jag hör detta och då har jag nog läst och diskuterat Ino i femton års tid. Det är kanske sant, jag vet inte, men har aldrig stött på den informationen tidigare.

 

Och utvecklades Holographic Audios produkter i syfte att användas med Ino? Är det så är det första gången jag hör den informationen också.

 

Kul med fler omnämnanden av piP-modellen i alla fall. Den skulle vara inkluderad även av mig om jag skulle sätta ihop en anläggning till lägre pris.


——

 

Har inte så bra koll på aktiva högtalare, men skulle se över den marknaden en sådan här övning. Att kunna bortse från kostnaden för en separat enhet är inte dumt. Genelec borde ha något som passar. Skulle jag själv skala ner rejält kunde det bli en sådan lösning och sedan nöja mig med en bra strömingstjänst.

Det är över samtal jag fått den informationen, Tror faktiskt att det var av Lars Karlsson (innotec = holographic audio). 

 

Ja precis, i åtanke att passa piP effektmässigt. Även Ingvar nämnde vid ett hembesök hos mig att  amp 17 (ersatt av amp 16) var perfekt effektmässigt för piP.

 

Det större slutsteget, om det var 200w i 8ohm som ännu inte är lanserat eller om det är amp 20 har pi60/pi60s att passa effektmässigt. 

 

Amp 27 som är utgånget har effekt som passar dom större topparna i28 och uppåt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...