Jump to content

Högtalarväxel


plind

Recommended Posts

En vän till mig som är musiker(trummis) önskar tips på en högtalarväxel till sin studio. Det ska kunna gå att ansluta 2 högtalarpar till förstärkaren.

Finns ju en uppsjö dylika från några hundralappar till flera tusen.

 

Kan det här vara nåt?   https://www.audiophonics.fr/en/source-selectors/selecteur-audio-1-to-2-reversible-for-speaker-amplifier-black-l-p-13231.html

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, plind said:

Det ska kunna gå att ansluta 2 högtalarpar till förstärkaren.

Finns ju en uppsjö dylika från några hundralappar till flera tusen.

 

Kan det här vara nåt?

För att växla mellan två par högtalare till samma förstärkare fungerar den nog fint.

 

Förutom kvaliteten på polskruvar, omkopplare och kablage är det värt att tänka på vad det är för typ av omkopplare, vissa är s.k. kortslutande (make before break) d.v.s. att de lägger ihop bägge utgångarna innan de släpper den första (om det blev begripligt), medan andra släpper den första innan den andra (nästa) kopplas in. Det beror då lite på om förstärkaren är känsligt för att tillfälligt tappa högtalarlasten (kontakten med högtalarna) alternativt tillfälligt lastas med dubbla högtalare samt hur switchen är tänkt att användas. Ska förstärkaren slås av innan omkoppling eller ska det göras i drift.

 

Finns även växlar där man kan koppla in flera högtalare samtidigt (seriellt eller parallellt), med växlande knappar typ QED. Det beror m.a.o. lite på vad man är ute efter och hur switchen ska användas som jag ser det.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar!  Går det att utläsa om det är nödvändigt att först stänga av förstärkaren vid högtalarbyte på den switch jag länkade till?

 

Här en annan variant(elektronisk) lite billigare;  https://www.audiophonics.fr/en/source-selectors/fx-audio-pw-6-2-in-1-out-1-in-2-out-speakeramplifier-audio-selector-switch-black-p-12462.html?search_query=speaker switch&fast_search=fs

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, plind said:

Går det att utläsa om det är nödvändigt att först stänga av förstärkaren vid högtalarbyte på den switch jag länkade till?

Så vitt jag kan se går det inte att hitta nån info om det är en kortslutande brytare eller ej. Själv är jag noga med att slå av slutstegen innan jag kopplar om någonting då det hänt att jag skjutit sluttrissor på nått känsligt slutsteg. Nu ska väl i och för sig de allra flesta förstärkare/slutsteg vara stabila och klara det mesta.

 

Av de switchar du länkat till skulle jag välja den första med vippomkopplaren då den verkar mer gedigen, men någon annan kanske har fler tips och erfarenhet av högtalarväxlar. 

Link to comment
Share on other sites

Finns det inga brytare med relä som stänger innan omkopplingen sker? Sådana har jag i mina slutsteg som går in när jag t ex ändrar från pentod till triodläge. I mina förra steg fick jag först stänga ner och vänta fem minuter och sedan starta upp igen viklket tog ca 1,5 minut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...