Jump to content

Önskar tips på fötter under bänken


fredrik

Recommended Posts

Hela min anläggning står på en bänk från IKEA, Stockholm tror jag den heter. Jag har ett golv som svajar, till och med cd-spelaren (när sådan användes) hoppade om man gick lite hårt på golvet. Jag har därför under flera år med viss framgång haft några gamla SD-kuddar under benen på bänken. Dock har jag märkt att kuddarna tryckts ihop ojämnt, något som blivit ännu tydligare när min lite tyngre skivspelare ankommit, och hela bänken lutar nu något. Jag skulle således behöva något bättre under. Jag tror inte att jag kan använda hårda fötter utan behöver fyra något mjukare och lite absorberande som samtidigt kan bära upp runt 15-20 kg styck.

 

Vad skulle ni rekommendera? Jag vet att en del av er kör med något sorts gummimaterial under stenen till Brinkmann, kan det vara något? Och vad är det och var hittar man det i sådana fall? Tips och idéer mottages tacksamt.

 

/fredrik

Link to comment
Share on other sites

Kanske prova med en 20 mm granitskiva under hela bänken (om det passar in..). Tror det räcker med att använda bitar av vanligt papper så att den hamnar i våg. Detta fungerar utmärkt under mina högtalarstativ i alla fall och jag avser prova det under min kommande hifibänk.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, David_33rpm said:

Det finns väl SD-fötter som tål högre vikter, kanske tom. det du efterfrågar.

Det har visat sig att bänken har sin tyngd ojämnt fördelad där den är lite tyngre i framkant, därför funkar nog inte riktigt sd-fötterna?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ampalang said:

Personligen skulle jag utefter de förutsättningar du beskriver här gå på individuella lösningar för apparaterna hellre än att frikoppla hela bänken.

Kanske inte är så dumt. Men då behöver jag ha något mjukt under skivan som skivspelaren står på. Tips där?

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Josaa said:

Kanske prova med en 20 mm granitskiva under hela bänken (om det passar in..). Tror det räcker med att använda bitar av vanligt papper så att den hamnar i våg. Detta fungerar utmärkt under mina högtalarstativ i alla fall och jag avser prova det under min kommande hifibänk.

Bänken är ju typ 140 cm bred. Tror det blir väl dyrt och otympligt?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror också på stenskiva närmast bänk Stockholm, sedan något dämpmaterial och sedan sten igen och sedan HiFi-apparaten. 

Som dämpmaterial kan man fixa tex Sylomer som skräddarsys precis till vikten eller tex HRS-Nimbus dämpande fötter. 

 

Ev kan man ha Bitumen dämpgummi under stenskivan på Stockholm.

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Apexorca said:

Jag tror också på stenskiva närmast bänk Stockholm, sedan något dämpmaterial och sedan sten igen och sedan HiFi-apparaten. 

Som dämpmaterial kan man fixa tex Sylomer som skräddarsys precis till vikten eller tex HRS-Nimbus dämpande fötter. 

 

Ev kan man ha Bitumen dämpgummi under stenskivan på Stockholm.

Och då inget mjukt under? Utan dämpa ovanpå bänken? 

Link to comment
Share on other sites

Jag har erfarenhet att bitumen mot golv kan ge fläckar. Jag skulle köra (från golv): papper (täcka ca 25-50 % av stenytan och för att få våg), sedan sten, sedan Stockholm, sedan SD eller liknande, sedan som Apex skriver, sten anpassade för den specifika apparaten.  Viktigt att SD är anpassade för stenvikt plus apparatvikt. Och ja, det blir ganska dyrt om man väljer tex Nero Assoluto och tungt (600*1400*20 väger ca 50 kg).

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, bfjohansson said:

Och då inget mjukt under? Utan dämpa ovanpå bänken? 

 

Skulle gissa på att det är bättre. 

 

Ok vi tar det från golvet. 

 

Golv - Stockholm - Bitumen - Granit - HRS eller sylomer - Granit - hård koppling (finns en uppsjö) - HiFi.

 

Eventuellt byter du Stockholm mot ett dedikerat HiFi-rack.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bfjohansson said:

Det har visat sig att bänken har sin tyngd ojämnt fördelad där den är lite tyngre i framkant, därför funkar nog inte riktigt sd-fötterna?

När man väljer SD-fötter till t.ex. högtalare tar man hänsyn ifall dom är tyngre fram eller bak. Det finns även modellspecifika förpackningar för alla högtalare från ino audio. Mina i32s har 5 urfrästa cirklar i foten där SD-fötter placeras.

 

Nu vet jag inte om det ändrats då Winn har köpt Sonic Design. Borde gå att väga bänken på varje ben genom att använda personvågen på ett ben och sedan lägga några tidningar eller annat under dom andra tre benen sen kontakta återförsäljare.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror @calle_jr är något på spåret. Att försöka trolla bort ett svajigt golv med fötter är svårt, så kan du hitta ett bjälklag som Stockholmsbänbken kan få stöd av så kommer det att hjälpa mer. Annars är nog stenskiva en vettig lösning. Audio Physic gör fantastiska fötter med mjuk koppling. De heter VCF Magnetic, men inga hifi-fötter är designade som stötdämpare, de är framtagna för att begränsa vibrationer med syfte att det ska låta bättre. Så om du vill prova något för bänken är det kanske fötter för tvättmaskiner eller liknade som klarar lite större svängar. Sådana finns på Clas, så det är billigt att testa. 

 

Alltid bökigt med svajande golv. Man lär sig gå som en katt till slut...

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

 

Du har inte ett foto @bfjohansson?

Har du provat flytta bänken lite i sidled?

Vad är det för bjälklag och golv, och är det ditt eget boende? 

 

Utrymmet där bänken står är tyvärr ganska fast, en klar kompromiss mellan estetik och avstånd till högtalare och bakvägg.

Om du med eget boende menar att vi äger det, så gör vi det. Men om du med eget boende menar att det endast är mitt, så finns det ju dock andra familjemedlemmar som har åsikter om hur saker och ting ser ut i vardagsrummet...

Bjälklaget tror jag består av nån sorts pressat material, säkert det allra billigaste möjliga (som så ofta med massproducerade bostäder från Egnahemsbolaget i Göteborg) och ovanpå det är det väl någon sorts skiva och sedan trägolv. Det enda jag dock är säker på här är trägolvet, utöver det endast så kallade killgissningar.

Bild kan jag ordna i eftermiddag.

 

När det gäller stenskiva så kollade jag lite igår. Och jag har faktiskt varit inne på tanken tidigare att lägga en skiva ovanpå bänken. EN skiva, märk väl. En skiva i Nero assoluto, 20mm, skulle väga cirka 50kg. Det skulle nog funka. Dubbla vikten så brakar nog bänken. Kan det ändå vara idé att ha endast en skiva eller är det då bättre att skippa den helt?

 

Och tack för all tips, idéer och förslag. De uppskattas verkligen.

 

(Måste se till att byta nick till något enklare nån gång oxå)

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, bfjohansson said:

När det gäller stenskiva så kollade jag lite igår. Och jag har faktiskt varit inne på tanken tidigare att lägga en skiva ovanpå bänken. EN skiva, märk väl. En skiva i Nero assoluto, 20mm, skulle väga cirka 50kg. Det skulle nog funka. Dubbla vikten så brakar nog bänken. Kan det ändå vara idé att ha endast en skiva eller är det då bättre att skippa den helt?

Vikt är alltid bra när det gäller hifi:grinsmilingeyes: Jag tror det beror lite på var du har golvåsarna. Om du skulle ha så tur att bägge benparen står mer eller mindre på var sin golvås (vilket inte är så troligt om det är cc 60) så fungerar det nog ganska bra med en skiva på bänken. Står bägge benen precis mitt emellan två golvåsar så är det mer tveksamt om det är en lika bra ide, då är det nog en skiva på golvet som gäller. Jag körde ett extra lager limmat golvspån i mitt lyssningsrum, något som jag inte ångrar, men dyrt och besvärligt om man redan har ett fint trägolv.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Daniel said:

Så om du vill prova något för bänken är det kanske fötter för tvättmaskiner eller liknade som klarar lite större svängar. Sådana finns på Clas, så det är billigt att testa. 

 

När vi installerade bergvärme i huset så passade jag på att köpa 4 st specialanpassade Sylodyn-fötter. Detta då pumpen (155 kg) "delar" betongplatta med vardagsrummet och några vibrationer annat än de som jag själv alstrar med stereon var jag inte intresserad av. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, bfjohansson said:

Utrymmet där bänken står är tyvärr ganska fast, en klar kompromiss mellan estetik och avstånd till högtalare och bakvägg.

Ok,

Det är så att det som exciterar svängningar (fotsteg) kan motsvara en längre periodtid än systemet med de "gummifötter" du ställer bänken på. Då kommer svängningarna att förstoras snarare än förminskas. Det är långt ifrån alltid det går att lösa med "gummifötter", speciellt inte SD.

 

 

3 hours ago, bfjohansson said:

Om du med eget boende menar att vi äger det, så gör vi det. Men om du med eget boende menar att det endast är mitt, så finns det ju dock andra familjemedlemmar som har åsikter om hur saker och ting ser ut i vardagsrummet...

Jag menade om ni får lov att göra inverkan.

I så fall kan man kanske hitta en bättre åtgärd som minskar problemet vid källan.

 

 

3 hours ago, bfjohansson said:

någon sorts skiva

Ok. Troligen spånskiva.

Vad finns det i våningen under där bänken står?

Går det att ställa ett par stämp?

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Ok,

Det är så att det som exciterar svängningar (fotsteg) kan motsvara en längre periodtid än systemet med de "gummifötter" du ställer bänken på. Då kommer svängningarna att förstoras snarare än förminskas. Det är långt ifrån alltid det går att lösa med "gummifötter", speciellt inte SD.

 

 

Jag menade om ni får lov att göra inverkan.

I så fall kan man kanske hitta en bättre åtgärd som minskar problemet vid källan.

 

 

Ok. Troligen spånskiva.

Vad finns det i våningen under där bänken står?

Går det att ställa ett par stämp?

 

SD-fötterna hade fördelen att spelaren inte hoppade vid promenad på golvet. Jag gissar att det däremot finns andra nackdelar ljudmässigt men det förutsätter att man sitter mer still eller är försiktig i sin gångstil. Vilket inte övriga familjemedlemmar alltid är. Och kanske inte jag heller. Men, detta gällde kanske i  mycket högre grad när barnen var yngre och det dansades och hoppades mer i vardagsrummet. Kanske det skulle funka bättre nu med annan lösning?

 

När det gäller åverkan så har jag vid enstaka tillfällen tänkt att det skulle vara klokt. Men arbetet det skulle innefatta är alldeles säkert alltför omfattande för att vara rimligt. Jag tror inte heller att någon form av stöttning underifrån, som skulle hamna mitt i teverummet, skulle vara så populärt. Så, som svar på frågan, vi får lov att göra inverkan men jag får inte lov att göra inverkan...

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, bfjohansson said:

stöttning underifrån, som skulle hamna mitt i teverummet, skulle vara så populärt

Ok. Ojdå, mitt i tv-rummet. Då kanske vi förstår orsaken till varför det sviktar.

Jag tänkte om du kunde sätta dit ett par stämp tillfälligt för att se om det eliminerar problemet.

Om det gör det så kunde man kika på en permanent åtgärd.

 

1a8c460e92b52a09a57c28209e662e1ca89176ac

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...