Jump to content

HDPlex leveransproblem


Recommended Posts

Jag har beställt ett likadant kit till en NUC (inte själva lådan, bara NUC Passive Cooling Kit och Heatpipes) som @Sammy visade i sin tråd nyligen.

Det gjordes i slutet av februari och själva kylflänsen och de delarna kom fram redan efter några dagar. Men, Heatpipes'en skulle levereras från USA framgick det efter betalning. Nu sitter jag i en pissig sits eftersom Larry på HDPlex hävdar att det här är Postnords problem och att han minsann inte tänker skicka några ersättningsdelar.

 

Problemet är att USPS som reggat försändelsen vid Arlanda inte har någon överlämning till Postnord vad jag kan se, och Postnord hävdar givetvis att de inte tagit emot någon försändelse...

 

Och Larry är precis så arrogant man inte vill tro att en handlare kan vara. 

 

Har ni haft några problem med utomlandsköp via HDPlex eller andra, och haft leveransproblem liknande dessa?

 

Jag har reggat ett case med PayPal som hanterade betalningen, men jag blir ju mest irriterad att jag inte kan bygga min NUC, utan heatpipes...

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt. :frown:

 

Jag har bara bra erfarenheter av HDPlex kundservice annars, jag har för mig att jag behövde en extra kabel av nån modell en gång och då skickade de en sådan utan ersättning.

 

Jag har märkt att deras produkter är slut i lager för jämnan nu för tiden.

 

Med det sagt så har jag redan börjat sakna den HDPlex 300W som jag sålde för ett tag sedan, jag börjar tänka att det kanske var lite överilat.

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, AlfaGTV said:

Och Larry är precis så arrogant man inte vill tro att en handlare kan vara. 

 

Har ni haft några problem med utomlandsköp via HDPlex eller andra, och haft leveransproblem liknande dessa?

 

Den 200W PSU jag köpt av HD Plex kom den fram som de skulle, skickades iofs. ifrån lagret i Tyskland. I den PSU jag hade innan köpte jag begagnad här i Sverige där la en potentiometer av och då skickade Larry (där var ingen garanti kvar) utan någon som helst diskussion om ålder eller nått sånt en ny potentiometer som jag bytte själv.

 

Jag har mejlat lite fram och tillbaka angående de PSU jag haft och alltid snabba svar och väldigt tillmötesgående vad jag tyckt.

Link to comment
Share on other sites

Brukar oftast få vänta några veckor innan tullen ens registrerat paketet, armbandet jag beställde till klockan anlände till Sverige efter fyra arbetsdagar men tullen hade inte registrerat in det förrän efter tre veckor.

 

Postmord har väl det smeknamnet av en anledning, tråkigt med handlarens attityd.

Link to comment
Share on other sites

Japp, tullbehandlingen på Arlanda är som ett stort svart hål. Vet inte hur många gånger jag har efterlyst paket och ibland fått säljare att skicka nya saker med resultatet att jag har fått returnera den ursprungliga försändelsen efter att den plötsligt dyker upp efter ett halvår eller så.

Link to comment
Share on other sites

Handlaren ska ju naturligtvis ersätta med ny vara om kunden så önskar.

I värsta fall får man väl ta pengarna åter istället för varan vilket säkert inte är aktuellt i Alfa's fall.

Mottagaren har ju antagligen heller ingen som helst rätt till reklamation gentemot fraktbolaget.

Den brukar ligga hos avsändaren som väljer fraktbolaget i fråga och dessutom godkänner dennes fraktvillkor i.o.m skapandet/underskrift av fraktsedeln vid avhämtning.

Att få ersättning som avsändare i det fall då fraktaren inte kan prestera/bevisa en giltig kvittens brukar i regel innebära ersättning till avsändaren utan omsvep.

Köparen å andra sidan har ju sitt köpeavtal att luta sig emot och där kommer säkert Paypal att kunna bidraga med sitt kunnande... får vi hoppas :39: ?

 

Att tullen har klantat sig i detta fallet ser jag som mindre troligt.

Där borde ha varit fler "Tull-avläsningar" på paketets sändningsnummer i så fall skulle jag tro.

 

Skulle det bli för krångligt och utdraget kanske du får kontakta Jimmy Hoffa's efterträdare :bandage:

 

@AlfaGTV

 

Jag håller tummar och tår så hoppas vi att det förhoppningsvis löser sig :)

 

Link to comment
Share on other sites

Jag fick bra respons av Larry och han har varit snabb att svara, men tyvärr skjuter han allt ansvar på köparen avseende leveransen. Så förbaskat kul tycker jag inte att det är att engagera mig i mail-ormar med leveransbolagen. Nu fick jag lite "insider"-support av @P-pan vilket är uppskattat! Tyvärr kunde vi väl inte komma så mycket längre än att det är oklart om paketet verkligen är överlämnat till Postnord eller om det är en "förväntad händelse" som står som den senaste..

 

Nåja, jag får väl hålla mig till tåls tills antingen PayPal reagerar eller ett paket/brev dyker upp....

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, octavia rs said:

Tullen tycker jag verkar variera väldigt mycket var paketet kommer in jag har fått två paket med Postnord

Jag läste någonstans att det största problemet är ofullständiga handlingar från säljarna vilket tvingar tullen till onödigt administrativa åtgärder för att få in rätt underlag. Inte minst har de haft detta problemet med England efter brexit. I artikeln hävdade de med bestämdhet att om handlingarna är korrekta så är inte väntetiden så lång.

 

Jag väntar själv på en sändning från Serbien som legat i Malmö sedan 4 mars. Jag misstänker att det är något sådant som spökar där. 
 

1E484EBD-AD56-4DF9-AAEC-54E39D1A0223.png

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Bebop said:

I artikeln hävdade de med bestämdhet att om handlingarna är korrekta så är inte väntetiden så lång.

Visst, men när man ringer och efterlyser sändningen och ingen vet var den kan ha tagit vägen :think:

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Bebop said:

Jag väntar själv på en sändning från Serbien som legat i Malmö sedan 4 mars. Jag misstänker att det är något sådant som spökar där. 
 

 

Jag fick ett paket som kom till Malmö 30/12 det lämna tullen 5/1 men de är nog de längsta jag upplevt och då var det ju även nyår under den tiden.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mitt PSU från Paul Hynes tog tre dagar att ta sig från England till Sverige, men ett antal veckor därefter i tullhanteringen med PostNord också involverade. Även inhemska paket sniglar sig fram genom deras söliga process. Beställde en kabel från Svalander som använder DHL, den levererades på 2,5 dagar från order till utlämningsställe. Det kallar jag snabbt. PostNord har aldrig klarat detta om det inte gäller rena brevförsändelser, men det är tydligen kanske ett minne blott. Varannandagsutdelning och ingen full leveransutfästelse ens av brev.

 

När det gäller kortköp så har många kortutgivare en försäkring inbyggd som täcker om leverans inte har skett. Köpte en fåtölj i England för ett antal år sedan för ca 10 kkr. Den kom aldrig trots påstötningar och sedermera visade sig att bolaget gått i KK. Gjorde en reklamation till kortbolaget med stöd av mail-korrespondens som visat att jag påmint utan leverans. Fick tillbaka varje krona från kortbolaget utan vidare diskussion. Vet inte vad som gäller Paypal men motsvarande borde gälla även dem om man som  jag betalar via kreditkort till Paypal. Men har dessbättre aldrig blivit lurad på varan.

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

Beställde elektronik från HongKong för sex dagar sedan. Tog tre dagar att komma till Sverige och tre dagar i förtullning inklusive leverans via PostNord till min dörr.

Snabbt o smidigt. Hade ställt in mig på leverans typ fjorton dagar. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

On 2021-03-23 at 16:24, calm said:

PostNord har aldrig klarat detta om det inte gäller rena brevförsändelser, men det är tydligen kanske ett minne blott.

 

Det håller jag faktiskt inte med om jag har senaste halvåret skickat många paket i Sverige med Postnord och är det ifrån Skåne där jag bor och jag lämnar det innan 10 så är det ofta framme på två dagar. Alla kablar jag byggt har jag skickat med Postnord och där är ingen som klagat på att de tagit mer än 2 dagar att komma fram, sist jag skicka ett paket gick på 2 dagar till Skellefteå.

 

1616600378336.thumb.jpg.8f50abafaab3409c7d151ca53574d099.jpg

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, octavia rs said:

Det håller jag faktiskt inte med om jag har senaste halvåret skickat många paket i Sverige med Postnord och är det ifrån Skåne där jag bor och jag lämnar det innan 10 så är det ofta framme på två dagar.

Jag har samma erfarenhet. Jag har laddat ner deras app som är utmärkt. Den ger mig full info om var importerat paket ligger och när jag får det. 

 

Mitt paket från Serbien gick det inte så bra för men det kan jag inte lasta Postnord för. Fick detta besked idag plus info hur jag skulle agera. 

 

Jag har nu kollat på din försändelse och ser att den har gått i retur till avsändaren på grund utav en saknad tulldeklaration.  

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Mitt paket från Serbien gick det inte så bra för men det kan jag inte lasta Postnord för. Fick detta besked idag plus info hur jag skulle agera.

 

Återkoppla gärna med hur det går.

Framförallt hur säljaren ställer sig till problemet...

Vi kan ha beställt från samma murvel är jag rädd... :blackeye:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

 

Det håller jag faktiskt inte med om jag har senaste halvåret skickat många paket i Sverige med Postnord och är det ifrån Skåne där jag bor och jag lämnar det innan 10 så är det ofta framme på två dagar. Alla kablar jag byggt har jag skickat med Postnord och där är ingen som klagat på att de tagit mer än 2 dagar att komma fram, sist jag skicka ett paket gick på 2 dagar till Skellefteå.

 

1616600378336.thumb.jpg.8f50abafaab3409c7d151ca53574d099.jpg

Ibland kan de vara "on time", men jag tycker att det är mer slumpmässigt än tillförlitligt till 100%. Senast igår fick jag en inhemsk brevförsändelse i vadderat kuvert distribuerad via PostNord som tog tre dagar att skicka från Småland till Stockholm. Dessutom med mellanliggande helg.  Den påstods dessutom varit för stor att lägga i min brevlåda och att brevbäraren varit hos mig och sökt mig för överlämnande, men det stämmer inte riktigt eftersom jag var hemma hela dagen och när jag hämtat den på postkontoret så kunde jag konstatera att den sannolikt kunde gått ner med lite vilja. Det var det mest aktuella exemplet. Din försändelse till mig kom dock relativt snabbt om jag minns rätt, vilket tyder på att det fungerar stundtals. 

När det gäller utrikes försändelser så är det motsatta mer regel än undantag. Man kan ju fundera lite varför? Om världshandeln av t.ex. reservdelar bygger på säkra leveranser som också är tillförlitliga transporter , så är detta en nödvändighet för att t.ex. undvika driftstopp. Då skickas det mesta via andra bud istället för via postverken trots att de borde ha de mest inarbetade rutinerna och längsta erfarenheten.

Budbranchen är vad jag läst den mest tillväxande i dessa coronatider. Volymerna ökar naturligtvis, men det går uppenbarligen att tjäna pengar på bra effektivitet också.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Det finns nog problem inom alla transport företag @calm.....min första Paul Hynes PSU gjorde DHL av med den kom fram i väldigt dåligt skick efter 2 månader då hade den varit lite överalt i Europa dock var Paul schysst och skickade en ny redan när den andra ansågs vara förlorad efter typ 2 veckor.

 

Rekord i att bli av med stora saker är nog DHL när de blev av med en 2,5ton tung elmotor som jag behövde ha fram lite akut de hittade den dock efter någon dag på en terminal :D

 

Jag tror ju generellt sett att när de envisas med att de ska levereras hem så uppstår problem, när jag till början beställde ifrån Audiophonics i Frankrike så kom paketet alltid till postens terminal i Ystad för företagspaket och kördes ut under dagtid vilket ju till 99% resulterade att de fick gå tillbaka för transport till Malmö där "privatpaket" hanteras och nästa dag kom det till den lokala ICA butiken där jag bor. Nuförtiden går de alltid som "privatpaket" och beställer man på helgen så har man de alltid innan nästa helg.

Link to comment
Share on other sites

Det kan säkert skilja som @calm är inne på. Det borde ju vara lite utmaning att leverera till storstäder med den enorma mängd gods som hanteras där. Ibland mer, ibland mindre. Det där att de kan anlita andra distributionsbolag är inte så udda som det låter. Jag arbetade ett par år på dåvarande ASG och där hade man en liten avdelning som sålde och köpte gods mellan bolagen. Bilspedition, DFDS, Schenker och alla de andra gjorde samma sak. Det handlade om att öka effektiviteten både tidsmässigt för kunden och den egna fyllnadsgraden på bilarna.

 

Från importcentrat i Malmö avgick ca 3 bilar med styckegods varje natt till Stockholm med ca 24 ton i varje bil. Anta då att det fanns ytterligare ett ton som skulle dit. Man kör inte en bil med bara ett ton. Antingen fick den då följa med t ex Jönköpingsbilen och lossas där och sedan gå till Stockholm dagtid dagen efter. Men ännu hellre ringde man till t ex DFDS och hörde sig för om de hade plats. Om det var så optimerades nyttan för alla. ASG fick ett bidrag för godset. DFDS fick högre fyllnadsgrad och kunden fick godset i tid. Samtidigt ringde kanske Schenker till ASG och erbjöd gods till Karlskrona osv. Det är en normal procedur inom fraktväsendet. Dit jag bor kör inte alla bolag alla dagar. Här är det väldigt vanligt.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, octavia rs said:

Rekord i att bli av med stora saker är nog DHL när de blev av med en 2,5ton tung elmotor som jag behövde ha fram lite akut de hittade den dock efter någon dag på en terminal :D


Haha, fick följa grossen i realtid när de efterlyste ett bastuaggregat som befann sig i Egypten. :D

En 2.5tons elmotor var en bedrift att tappa bort.

Link to comment
Share on other sites

Paket från UK kan variera hiskeligt i leveranstid.

 

Paket 1: Ligger på Heathrow i fyra veckor sedan tar det att förtulla det lilla vadderade kuvertet 3-4 veckor på Arlanda. Leverantören skickade en ny reservdel fyra veckor senare och den kom fram före.

Jag kan se på Royal Mail att PostNord tagit emot men kundservice kan inte se det. Det är inte första gången med PostNord. Men i Sverige har de fungerat bra för mig.

 

Paket 2: Beställer 15:30 RS Component, UPS hämtar paketet 16:30 och utlämningsstället har det 11:00 dagen efter. UPS har för mig alltid varit väldigt snabba. Men de verkar fortfarande inte fått företagsmobiler utan kör komradio jag frågades detta senast 2020. Så det kan inte kontakta dig innan leverans. Många gånger kan du ändra till en service point om det ingår i frakten leverantören köpt om jag minns rätt.

Link to comment
Share on other sites

Det här börjar bli en posttråd, men det finns något härligt i att uppröra sig över dessa saker eftersom det är något vi lätt kan relatera till - likt vädret.
 

PostNord slog något slags rekord i går. Fick en avi med gårdagens post. Undrade vad det kunde vara, så jag inte mindes något som är på väg hit i detta nu. ”Hämtas senast 24:e mars” uppmanade de. Avin levererades alltså 26:e mars...

 

Kollar kolli-id och ser att det är ett paket jag hämtat ut för över två veckor sedan.

 

Styvt jobbat. Tur att jag har deras app som faktiskt fungerar hyggligt. Hade jag förlitat mig på enbart postförsändelser vore paketet redan på väg tillbaka till avsändaren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...