Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag hittade en skiva som är ganska så ovanlig och intressant. Skivan är inspelad med Kethleen Ferrier (1912-1953) som var contralto med en härlig röst. Det intressanta med den här skivan är att det är hennes sista inspelning från februari 1952 och är gjord i mono. Det var Decca teknikern Kenneth Wilkinson som gjorde inspelningen alltså drygt ett år innan Decca gjorde sina första stereo experiment. Ferrier var på den tiden något av en nationalsymbol i England och när stereoskivorna började att komma ut på marknaden på hösten 1958, då frågade Ferriers beundrare om Decca inte gjort någon stereo inspelning vid hennes sista inspelning. Men det hade man inte eftersom det ännu inte fanns några 2-kanaliga bandspelare. Då föddes tanken på att man skulle ta hennes sista inspelning och synka/mixa ihop den med en ny stereoinspelning av musikbakgrunden. Sagt och gjort man tog kontakt med Sir Adrian Boult som hade dirigerat orkestern 1952. Det här var i februari 1960 och man spelade in musiken på nytt och antagligen gjorde man det på två av kanalerna på en trekanals Ampex. På den tredje kanalen låg originalinspelningen med Ferrier och det var säkert en grannlaga uppgift att få det här två inspelningarna att synkas samman. Skivan finns nu återutgiven på en lågpris Decca 475 6411 och jag kan rekommendera skivan. Om inte annat så hade hon en härlig röst som är värd att lyssnas på.

Posted

Jag har ingen aning vilken Kathleen Ferrier platta du avser för jag har ingen diskografi över hennes inspelningar tillgänglig. Men Decca har alltid haft konstanta återutgivningar av hennes inspelningar!

Hon är vid sida av Kerstin Thorborg en av mina favoriter när det gäller Mahlers Das Lied von der Erde, inspelningen med Pratzak och Walter är bortom legendstatus!!

/ptr

Posted
Jag har ingen aning vilken Kathleen Ferrier platta du avser för jag har ingen a diskografi över hennes inspelningar tillgänglig. Men Decca har alltid haft konstanta återutgivningar av hennes inspelningar!

Hon är vid sida av Kerstin Thorborg en av mina favoriter när det gäller Mahlers Das Lied von der Erde, inspelningen med Pratzak och Walter är bortom legend status!!

/ptr

Posted

Jag har originalet (WSB, stamper 1E) :app:

028947564119-cvr.jpg

Vinylomslaget ser nästan identiskt ut!

Det var bra att Du nämnde skivnumret (SXL 2234) för jag hade den sorterad i nummerordning och jag visste att jag hade skivan någonstans då jag kände igen historien.

gcs: Tack för att Du gjorde mig uppmärksam på denna skiva....

- När jag var liten så spelade min far ofta Decca ace of clubs RECORD 5: Kathleen Ferrier - A recital of english songs. Jag kommer speciellt ihåg en song där hon sjöng: "Fidgety, Fidgety, Fidgety" som jag som en ung parvel hörde som något helt annat och tyckte var mycket ekivokt och fräckt :blush

Hon är vid sida av Kerstin Thorborg en av mina favoriter när det gäller Mahlers Das Lied von der Erde, inspelningen med Pratzak och Walter är bortom legend status!!
- Jag tycker också att det är en mycket fin tolkning. Jag har andrautgåvan LXT5576 - förstautgåvan är LXT2721/22 och eftersom den spelas lämpligen av med en speciell monopickup så är jag lycklig med min utgåva ;)

Mvh,

Eliot

Posted

Sicken bastard, den där skivan. Tänk att även Decca höll på med hyss av det slaget. Kommer att tänka på RCA med Bachs dubbelkonsert - med Heifetz i bägge stämmorna.

Detta torde vara den enda fuskskivan i hela SXL-serien - eller? Därmed åtråvärd för perverterade samlare. " :mm: " (Hoppas jag har den, letade runt på hyllorna men njet.)

Tekniken och tekniker åsido. Håller med, Ferrier är ganska så underbar. Sofistikerad och absolut okonstlad på en och samma gång. Som gjord för Bach - och folkvisor. Bjuder hem henne regelbundet genom att lägga på Blow the Wind Southerly... När hennes sista andning klingar ut så märker man att man själv inte hämtat luft sista minuten. 78-varvaren på Decca (ganska lätt att hitta, en blå 10") har en enastående närvarokänsla, som kommer fram även på CD-utgåvor.

Eftersom även denna tråd redan urartat till vinylprat :D, så tillfogas för fullständighetens skull att Det Riktiga Originalet :evil: till Ferriers Bach-Händel är mono-LP:n Decca LXT 2757.

eliot:

>Jag har originalet (WSB, stamper 1E) :app:

[boys, ska eliot få vara så där belåten nu igen... Den karl'n har ju ALLA skivor!]

Hmm, eliot, du menar nog lacquer 1E - *lacquer*, inte stamper. :cool:

Posted

Senare idag ska jag berätta lite om en trickinspelning som är gjord i Tyskland på tidigt 30-tal. Det handlar om en sångare som sjunger dubbelstämmigt. Den här inspelningen är gjord före 1935...alltså före bandspelartekniken.

Posted

Den skivartist som jag var ute efter heter Richard Tauber och han var född i Österrike på 1892. Han sjöng mycket operetter som var väldigt populära på 20-30 talet. Han var en stor och mycket populär artist vid den tiden men p.g.a att han var av judisk börd blev han förbjuden att uppträda när nazizterna blev starka (1936) och han blev tvungen att fly till England där han avled 1948. Hur som helst så gjord han en skivinspelning jag tror att det var 1932 där han dubbade sin egen röst och sjöng tvåstämmigt. Tyvärr hittar jag inte skivan hemma men jag tror att den inspelningen finns utgiven på Naxos nostalgia. Det här är den äldsta trickinspelningen som jag har hört och känner till och det måste på något vis ha skett med vaxskivor eftersom det ännu inte fanns några bandmaskiner. Marconis stålbandsmaskin fanns ännu inte och inte heller AEG/Telefunken K1 den första bandspelaren. När jag hittar skivan ska jag meddela vad stycket heter där han sjunger dubbelstämmigt.

Posted
Annars brukar man i branchen nämna Lester Polfuss som mannen bakom den första riktiga mångkanals tekniken och inspelningarna. 

Fär många är hans artistnamn kanske mer känt som en gitarr från Gibson... För mej är han legendraisk som Bing Crosbys orkesterledare! Och för ping-pong inspelninagrna han gorde tillsammans med Mary Ford på förtiotalet!

/ptr

Jo men här handlar det om magnetband och då blir det genast enklare. Lester Polfuss eller Les Paul jobbade mycket med sound on sound teknik innan mångkanalarna. Han lär ha gjort sina första mångkanalsinspelningar redan så tidigt som 1954 med en 8 kanals bandare från Ampex på 1":s band. Det här tycker jag är låter väldigt konstigt med tanke på att Ampex släppte sina första 3 kanalare på 1/2":s tape 1956. Men vad jag vet är sant är att Ampex byggde en 3 kanalare på 35mm magnetfilm på beställning från filmbranchen 1951. Det här var ju en tid då man fick konkurera med TV och det var nu Cinemascope lanceras och den första filmen hette "Den purpur röda manteln".