Jump to content

Recommended Posts

Det är inte så många som bygger själva på Euphonia men jag gör ett försök ändå.

 

När man beställer PCB:er får man nästan alltid fler än man behöver vilket gör att de ligger hemma tills de slängs. 

 

Nedan är ett kort för kanalväljare som är tänkt att kopplas till en vanlig chassimonterad kanalväljare. 3 st höger/vänster-kanaler som styrs av 3 signaler från kanalväljaren som i sin tur styr 3 reläer. Kan som i mitt fall till att välja insignal till försteg/RIAA men kan såklart användas till annat.

 

Matningen bestäms av vilka reläer man använder, jag har använt 24V men det går lika bra med 5 eller 12V. Jag har lött fast kortet direkt på RCA-donen (se mitt riaa-bygge) därför är vissa hål rätt stora. Därför är också utsignalen också kopplad via en kontakt. Det mesta är ytmonterat men storleken är 1206 så det är trivial lödning även för den ovane.

 

Blå lödmask och guldpläterade ytor (ENIG Gold). 

 

Storlek på kort och schema kommer... Kortet är 125mm x 44mm. För schema se PDF nedan. BOM tar jag fram om intresse finns. Jag kan även hjälpa att modifiera BOM:en om det behövs.

 

Det finns 4 kort över.

 

IMG_20210320_132540_copy_628x1220.jpg

IMG_20210320_132546_copy_755x1335.jpg

input_board.pdf

Link to post
Share on other sites

En beskrivning av schemat:

 

J1 - till "mittpinnen" på vridomkopplaren

J9 - matningspänning

J2, J4, J6 - till polerna på vridomkopplaren

J3, J5 - till vä/hö ingång på förstärkare

J7,J8 - output från förstärkare

 

Motstånd märkta "NM" kan användas för att sammankoppla signaljord till chassijord

 

Link to post
Share on other sites

Jag har dessutom 10-12 kort till bortskänkes av ett generellt nätagg baserat på LM317/LM337. Det är det tänkt för försteg och dylikt med låga effektkrav. Det har plus och minusspänning. Jag använder det till för generera  +25V/-25V. Sekundärsidan av trafon(max 18vac) kopplas in via en likriktarbrygga, glättning avkoppling osv.

 

EDIT:

Lagt till schema.

 

 

IMG_20210320_164741_copy_674x1030.jpg

IMG_20210320_164747_copy_870x1209.jpg

power_board.pdf

Link to post
Share on other sites
3 hours ago, tek said:

Hur många kort vill du ha?

2st, ett per kanal.

 

3 hours ago, tek said:

Vilken spänning ska du ha ut?

15-18V till 4st TL072 per kanal tror jag. Dvs i princip det schema du ritade till mig med Sallen-key, fast balanserat;

 

image.png

 

 

Edited by calle_jr
schema
Link to post
Share on other sites

Ok! Skickar två kort, bestämmer du matningspänning kan jag montera de komponenter som sätter den. Ytmonterade motstånd har jag massor av så slipper du köpa.

 

Snyggt!

 

Två kommentarer:

du bör tänka över TL072, den kommer säkert funka ok men det finns magnituder bättre opampar för småpengar. Är det DIP-kapseln du vill åt?

 

Det kan bli trixigt att matcha induktorerna om du inte lindar själv.

 

Jag återkommer med en BOM.

 

 

Link to post
Share on other sites

 

Jag bytte just schema för jag hade gjort ett fel.

 

26 minutes ago, tek said:

Är det DIP-kapseln du vill åt?

Någon form av sockel. Om man tänker Lego kontra Duplo, så är jag mer av en Duplo-man.

Om jag får det att snurra så har jag all tid i världen att prova andra varianter, bara jag slipper löda.

 

 

26 minutes ago, tek said:

Det kan bli trixigt att matcha induktorerna om du inte lindar själv.

Du är nummer två som berättar det för mig på en dag :grin:

Jag tänkte använda luftlindad spole med Ø0.8 mm tråd.

 

 

26 minutes ago, tek said:

Jag återkommer med en BOM.

:satisfied:

 

Link to post
Share on other sites
10 minutes ago, calle_jr said:

Du är nummer två som berättar det för mig på en dag 

 

Förresten, du kanske kan undkomma detta genom koppla en 8,2uF direkt mellan plus och minus istället, och skippar kopplingen till jord för kondingarna. Du kommer ändå få en virtuell jord mitt i kondingen.

 

Du kanske måste halvera kondingens värde då induktorn kanske kommer se dubbelt så stor ut. Det är värt att testa i spice i varje fall. Gör en felanslys där ena induktorn är 4mH och den andra 6mH och se vad som händer...

 

17 minutes ago, calle_jr said:

Någon form av sockel. Om man tänker Lego kontra Duplo, så är jag mer av en Duplo-man.

Om jag får det att snurra så har jag all tid i världen att prova andra varianter, bara jag slipper löda

Ja, kör du med sockel är det inte så nogrannt i början.

 

Link to post
Share on other sites

 

image.png

 

13 minutes ago, tek said:

Du kanske måste halvera kondingens värde då induktorn kanske kommer se dubbelt så stor ut. Det är värt att testa i spice i varje fall. Gör en felanslys där ena induktorn är 4mH och den andra 6mH och se vad som händer...

Jag får exakt samma resultat med ovan schema.

Jag testade detta tidigare med sallen-key-kretsen för att få den symmetrisk.

Jag tror det är korrekt såhär men vet inte egentligen.

Det ger iaf exakt samma output.

 

 

Link to post
Share on other sites
27 minutes ago, calle_jr said:

Jag tänkte använda luftlindad spole med Ø0.8 mm tråd.

Kul! 0.8 är runt gränsen när det börjar bli tungt att linda, ju tjockare tråd desto mer kraft behöver man. Men det är en trevlig sysselsättning i soffan.

 

Du behöver nog en stor tvärsnittsarea på induktorn för luftlindat.

Om du inte gjort det så testa någon kalkylator på nätet men tror iaf det.

Fast du tänker kanske väldigt många varv. Det kan nog gå bra.

 

Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, calle_jr said:

 

image.png

 

Jag får exakt samma resultat med ovan schema.

Jag testade detta tidigare med sallen-key-kretsen för att få den symmetrisk.

Jag tror det är korrekt såhär men vet inte egentligen.

Det ger iaf exakt samma output.

 

 

Ok!

 

Då tänkte jag någorlunda rätt då. Vad händer om du har 2,4mH på ena och 2,6mH på andra spolen? Får du några problem?

Link to post
Share on other sites
7 hours ago, tek said:

Vad händer om du har 2,4mH på ena och 2,6mH på andra spolen? Får du några problem?

Inga problem i simulering av SPL iaf.

Hmm, intressant.

 

 

Jag ska nog ha ett par 8.2µF extra tillhands och parallellkoppla (=16.4µF), eftersom jag inte vet hur den "akustiska sömmen" ska se ut. Måste lyssna mig fram till det;

 

image.png

 

 

Link to post
Share on other sites

Detta är komponenterna jag använde. Vi kan titta över dem om du vill ändra något. Ett tips är att samla allt på få beställningar, mouser, digikey, tme.eu ger gratis frakt när man kommer över 400-500kr.

 

J1, J2. Du behöver honor till kablar samt stift för dessa också om du planerar att använda dem. Men det är en bra kontakttyp som jag ofta använder. Ska fixa länkar till stift och honor.

C3-C6,C12-C15

C1, C2

C9,C10, C7, C11

C17, C8,C16,C18

F1, F2 Den faktiska säkringen beror på vilken trafo du använder.

D3 - Detta är enda "buggen" i schemat. Hålen är endast 1mm i diameter så det begränsar lite vilken brygga man kan använda. Men den jag länkar till bör funka bra. Den är robust.

D1,D2, D4,D5 - 1n4007, 1n4148 eller vilken diod som helst. Lite overkill på detta kort enligt mig. Om någon av dem börjar leda har man större problem än att skydda regulatorn.

U1 - LM317

U2 - LM337

R6, R11 - kan skippas. Svårt att se när denna behövs så här i efterhand. Skulle kanske bytas ut mot en tranzorb.

H1, H2 - För din applikation @calle_jr kan detta skippas.

 

R1, R3 - 392 ohm

R2, R4 - 4320 ohm

 

 

Link to post
Share on other sites
3 hours ago, tek said:

Detta är komponenterna jag använde.

:thumbsup:

 

3 hours ago, tek said:

Du behöver honor till kablar samt stift för dessa också om du planerar att använda dem.

Det är väl dessa:

https://www.mouser.se/ProductDetail/Molex/10-01-3036?qs=%2Fha2pyFadugYgjuMXhY4tG%2Fa%2FwfVorwiVuSvBF2EOhw%3D

https://www.mouser.se/ProductDetail/Molex/08-70-1031?qs=AplfTeSvkkBCAp%2FDe4k%2Fng%3D%3D

Finns det inte färdigterminerade kablar? :blush:

 

 

Det är väl inte fel att montera R6, R11, H1, H2 eftersom kretsen är gjord för det.

Man vet ju aldrig om man får för sig att använda den till något annat.

 

 

3 hours ago, tek said:

vilken diod som helst

Då ska jag sätta dit ett sånt rör som satt i gamla Studer :smile:

 

Link to post
Share on other sites
9 minutes ago, calle_jr said:

 

Det stämmer. Kopplingen till stiftet är lite konstigt så jag klämmer till den med en tång i änden och sen löder jag lite försiktigt fast kabeln. För mycket lödtenn eller för tjock kabel och det blir svårt att få ner stiftet i hylsan sen. Köp några extra ifall de går åt skogen första gångerna.

 

9 minutes ago, calle_jr said:

Det är väl inte fel att montera R6, R11, H1, H2 eftersom kretsen är gjord för det.

Man vet ju aldrig om man får för sig att använda den till något annat.

Nej. Jag har dem och de skadar inte. Det finns olika varianter med olika höjd på kylflänsarna ifall du har begränsningar på lådan. 

 

9 minutes ago, calle_jr said:

Då ska jag sätta dit ett sånt rör som satt i gamla Studer

Ja!

 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...