AudioPega Posted March 15, 2021 Posted March 15, 2021 Hej Försöker leta efter tester av skivspelare i prisklassen 15-30.000kr. Och då inte tester av dem en och en utan jämförelsetester. Har tillgång till en återförsäljare av MOFI två skivspelare nära men överkomligt avstånd även till en som erbjuder EAT. Läser man deras tester var för sig så är det två bra märken men om man skulle få möjlighet att jämföra dem emellan, hur skulle man uppleva dem? Någon som har erfarenhet av EAT B/C-sharp, C-Major eller Mofi Ultradeck? Och vad bytte ni ifrån? MVH Peter Quote
Bebop Posted March 15, 2021 Posted March 15, 2021 Alltid knepigt med skivspelartester. Vad är egentligen man testar, t ex? En skivspelare består ju av drivverk, tonarm, pickup och någon form av grammofonsteg med eller utan step up samt anlutningskablar. Ibland har man olika pickuper och/eller grammofonsteg. Vad testar man då? Ibland kanske man har satt på en pickup som inte passar bra med tonarmen. Andra spelare, t ex Kuzma har flera tonarmar att välja på osv. Min åsikt är att om man väljer en ”vettig” skivspelare för de pengar du nämner typ Thorens, Avid, Dr Feickert, Michel Gyrodeck, Technics, Kuzma, EAT, Project, VPI... det finns säkert fler. Så får du en bra spelare. De kan skilja lite tonalt men mycket av det styrs av arm, grammofonsteg och pickup. Det jag hade tittat på är hur väl man kan växa med den och vilka inställningsmöjligheter det finns för att ställa in armen för olika pickuper (att kunna höja/sänka armbasen beroende av pickupen höjd), ställa in pickupens sidvinkel, sk azimuth. Om armen är utbytbar om jag vill skaffa en bättre och om du kan byta tonarmskabel till något bättre, t ex. Utöver detta är min rekommendation att kolla lite tester och framför allt vad de säger och helst lite mätdata där man kan få en ”varningar”. Här finns en del. https://www.hifinews.com/category/turntables-arms-cartridges Även om många modeller kanske är lite för kostsamma så brukar de skriva lite allmänt om modellerna. I slutändan handlar det ändock om vad du uppskattar. Det finns ingen standard eller facit om vad som låter bäst. tek, Apexorca and calle_jr 3 Quote
AudioPega Posted March 16, 2021 Author Posted March 16, 2021 Håller med om att testerna blir en summering av vad tillverkaren/distributören sätter på för pickup/tonarm och vad tidningen/testaren väljer för kringutrustning. Detta kräver en jämförande test för att inte bli lurad. Har svårt att komma ihåg hur en skiva eller ett parti i en låt, låter på min egen anläggning när jag är hos en handlare. Sedan är det ju det där med RIAA steget, vilket skall man välja och inte alltid lätt att testa flera mot varandra. Här skulle jag helst vilja testa Pro-ject Tube box DS2 mot Audio Analogue DAC. De har en stor prisskillnad men båda har fått bra omdömen i olika media samt att jag idag har komponenter från dem båda (kanske ingen fördel). Hur lätt är det att få låna hem en skivspelare i denna prisklass? Först behöver man antagligen ta sig dit för att hämta den eller har någon erfarenhet av att handlare skickar en sådan skivspelare hem till någon för avlyssning? Quote
AlfaGTV Posted March 16, 2021 Posted March 16, 2021 Du får förtydliga lite ang RIAA-stegen, det förvirrade litet? Men du verkar vara inställd på att köpa nytt och då kan du vara säker på att förpackning och instruktioner är kompletta. (Kanske inte är helt lätt att få låna hem den typen av apparater dock.) Jag kan inte säga ngt om de spelare du nämner då jag inte fingrat på ngn av dem, eller hört dem tydligt. Tror min lokale Lasses Hifi har en beggad EAT om det är intressant. (Jag har ingen ekonomisk anknytning) Quote
calle_jr Posted March 16, 2021 Posted March 16, 2021 Kul! Jag tycker inte det går att dra lyssningsmässiga slutsatser, just av de skälen som @Bebop anger. Det fungerar bättre att jämföra robusthet, byggkvalitet, delkomponenternas principer (plint, upphängning, drivning, motor, motorstyrning, tallrik, lager), kompabilitet med armar, tillbehör, service och den typen av jämförelser. Men det är i princip omöjligt att ta kombinationen av detta och tonarm+pickup+kablage+riaa med sig från en provlyssning till ett köpbeslut. De kan för ögat se likvärdiga ut, men det finns en rad skillnader. En stor skillnad är att EAT är flytande och MoFi är en jämförelsevis tung plint med fast koppling. Det är lite lurigt att köpa ny skivspelare. Det är ganska mycket stålar och många parametrar spelar in. Men det brukar väl bli bra till slut trots allt AudioPega 1 Quote
AudioPega Posted March 16, 2021 Author Posted March 16, 2021 AlfaGTV: Ser nu att jag glömde en mening i min RIAA kommentar. Nämligen att ett enklare Vincent PHO-8 riaa steg hänger kvar då jag för bara några år sedan återkom till vinylen. Visste inte då hur detta nyvunna intresse skulle utveckla sig så köpte ett "billigare" RIAA steg. Nytt är faktiskt inget MÅSTE, har köpt en hel del begagnad hifi tidigare. Men var precis in på Lasses hemsida men fann ingen EAT. Dock ser jag två MOFI Ultradeck ligga ute på Hifitorget. Ser nästan helt nya ut.... Kommer ihåg när jag jämförde Rega Planar 3 med min köpta Classic, kanske lite som den jämförelsen du gör calle_jr? Quote
AlfaGTV Posted March 17, 2021 Posted March 17, 2021 Sorry @AudioPega, såg att EAT hade försvunnit från Lasses efter jag skrev här. Men Hificonsult PN har iaf en! Det som förvirrade var att att du skrivit "Audio Analogue DAC" vilket jag hade svårt att koppla ihop med ett phono-steg? Oavsett, du har ju något som funkar och trivs du med hur det låter idag kan Vincent säkert fortsätt göra tjänst. Med det sagt vill jag hävda att RIAA-förstärkare är en av de mest kritiska punkterna i en vinylbaserad anläggning, och förbättringar där är tydliga. Quote
AudioPega Posted March 18, 2021 Author Posted March 18, 2021 AlfaGTV: Jag menar AAPhono steget. Det runt 18tsek. En annan orsak till byte av RIAA är att Vincent inte har hörlursuttag. Men som sagt, så vill jag prova några dyrare och se vad det gör för ljudet. Skall vänta och se vad som kommer ut som begagnat på Hifitorget eller hos någon handlare. AlfaGTV 1 Quote
LPL Posted March 18, 2021 Posted March 18, 2021 6 minutes ago, AudioPega said: En annan orsak till byte av RIAA är att Vincent inte har hörlursuttag. Men som sagt, så vill jag prova några dyrare och se vad det gör för ljudet. Hörlursuttag är kanske inte det första man förknippar med ett RIAA-steg. Det kan nog vara klokt att behålla din befintliga Riaa och börja med skivspelare, arm och pickup om du ska uppgradera. När du har den nya skivspelaren på plats, prova lite olika Riaa-steg för att se vad som passar bäst och vad du gillar. Quote
AudioPega Posted March 19, 2021 Author Posted March 19, 2021 Satt faktiskt och läste tester igår på VPI Prime scout, Mofi Ultradeck och Vertere DG-1. Blev inte mycket klokare. Kändes som resultatet berodde hela tiden på pickupen. Kvar blir att välja spelare med hjälp av ögonen 🙄😎. Quote
VoicesInMyHead Posted March 19, 2021 Posted March 19, 2021 2 hours ago, AudioPega said: Satt faktiskt och läste tester igår på VPI Prime scout, Mofi Ultradeck och Vertere DG-1. Blev inte mycket klokare. Kändes som resultatet berodde hela tiden på pickupen. Jag har en MoFi Ultradeck med AT-ART9XI pickup och PS Audio Phono Stellar RIAA. Jag är väldigt nöjd med det ljudmässiga. Det enda jag kan känna är att den inte ser lika "high-end spexig" ut som t.ex en Brinkmann, Kuzma, AMG mfl med sina höga skivtallrikar och coola former. MoFi'n är mer klassisk Rega/Project stil, men väldigt praktiskt med lock och sådär. Kanske inte den snyggaste skivspelaren jag vet, men i "mellansegmentet" tror jag att man får väldigt mycket skivspelare för pengarna och det var precis lagom för mig, men allting beror ju på hur man prioriterar och hur mycket man vill satsa. Jag tror det fortfarande finns en begagnad på Hifitorget med MasterTracker pickupen som sägs vara väldigt prisvärd. 2 hours ago, AudioPega said: Kvar blir att välja spelare med hjälp av ögonen 🙄😎. Det är ju alltid det bästa såklart, men som redans nämnts inte alltid helt enkelt när det kommer till skivspelare. Det blir lätt äpplen och päron. Quote
Bebop Posted March 20, 2021 Posted March 20, 2021 18 hours ago, AudioPega said: Kvar blir att välja spelare med hjälp av ögonen 🙄😎. Inte helt fel men tittar lite också på armens flexibilitet i inställningar så att du kan optimera pickupen (azimuth, höj/sänkbar arm samt valfrihet att byta kablar). De sista stegen kan kosta 100,000 men ger kanske bara ytterligare 5%(?). Pickup och riaa kan ge mer. Med åren kanske du är redo att ta ytterligare kliv. MoFi-spelaren som @VoicesInMyHead skaffat tror jag är en utmärkt start. Jag tror inte du kommer höra några större skillnader om du tar ett annat märke för ungefär samma pengar. Optimeringen sitter i pickup- och riaa-val. VoicesInMyHead and AlfaGTV 2 Quote
calle_jr Posted March 23, 2021 Posted March 23, 2021 On 2021-03-19 at 14:43, AudioPega said: Kändes som resultatet berodde hela tiden på pickupen. Kvar blir att välja spelare med hjälp av ögonen 🙄😎. Det beror som sagt hela tiden på kombinationen pu+riaa+tonarm+drivverk. Man "skyller" ofta på pickupen nästan undermedvetet, men det är alltid kombinationen. Men har du fått reda på egenskaper om dem då? Var hamnar spelare X, Y och Z i fråga om robusthet, byggkvalitet, delkomponenternas principer (plint, upphängning, drivning, motor, motorstyrning, tallrik, lager), kompabilitet med armar, tillbehör, service och den typen av jämförelser? Quote
AudioPega Posted March 23, 2021 Author Posted March 23, 2021 12 hours ago, calle_jr said: Men har du fått reda på egenskaper om dem då? Var hamnar spelare X, Y och Z i fråga om robusthet, byggkvalitet, delkomponenternas principer (plint, upphängning, drivning, motor, motorstyrning, tallrik, lager), kompabilitet med armar, tillbehör, service och den typen av jämförelser? Alla testerna av de tre spelarna är från Hifi & Musik. Skall försöka finna något test av Avid Ingenium eller Diva. Quote
Recommended Posts