Jump to content

Muffin testar


Muffin

Recommended Posts

Ahh, nostalgi på bästa sätt.

Den där transistorradion minns jag stod i köksfönstret hemmavid då jag var barn.

Jag lyckades t.o.m att reparera den som stod hemma hos farmor... det var bara kabeln till ena batteripolen som hade lossnat :65:

Farmor blev i alla fall glad.

Link to comment
Share on other sites

Vilken rolig resa i minnenas värld. Aga-radion hade vi i segelbåten när jag växte upp. Sjörapporten var naturligtvis obligatorisk, men också "Radioteatern". Det gav följetong med  deckare av Francis Durbridge och hans rollfigur Paul Temple. Dessa avlyssnades i ruffens halvmörker under stor spänning och lite pirr i magen. Minns att de alltid inleddes med en mörk mansstämma "Radioteatern ger........ en deckare i .... delar av Francis Durbridge" Möjligen var en dov gonggong med i början. Detta var högtidsstunder för med hela familjen och vi barn fick lite Mariekex som kvällsgodis.

Man nöjde sig med enklare nöjen på den tiden.:smile:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, calm said:

Vilken rolig resa i minnenas värld. Aga-radion hade vi i segelbåten när jag växte upp. Sjörapporten var naturligtvis obligatorisk, men också "Radioteatern". Det gav följetong med  deckare av Francis Durbridge och hans rollfigur Paul Temple. Dessa avlyssnades i ruffens halvmörker under stor spänning och lite pirr i magen. Minns att de alltid inleddes med en mörk mansstämma "Radioteatern ger........ en deckare i .... delar av Francis Durbridge" Möjligen var en dov gonggong med i början. Detta var högtidsstunder för med hela familjen och vi barn fick lite Mariekex som kvällsgodis.

Man nöjde sig med enklare nöjen på den tiden.:smile:

Jättekul med lite nostalgi och tillbakablickar. Känner igen AGA-radion ovan, men själva hade vi en Luxor som både tjänstgjorde både som köksradio och båtradio där väderrapporter och radioteatern lyssnades på. Radioteatern kan jag sakna och tillika SR-TV egna teaterensemble som hade skådisar som jag tycker hade ”världsstjärnor” anställda. Jaja, nu blev det mer nostalgi men den ena tanken föder den andra…….?!

 

Men AGA-radion ovan gav vibbar om dåtid:sunglasses:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, triomio said:

Intressant läsning angående AGA. Företaget hade tydligen fler järn i elden än vad jag tidigare hade anat.

Har du förresten sett Mickes Youtubefilm inifrån AGA-berget på Lidingö? Tycker den är värd att att se om man inte själv har vart där.

https://youtu.be/dZiIu_8yO2I

 

Bergrummet var som en labyrint. Tur att fotografen hittade ut igen. :grin:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

842840560_Fre.thumb.jpg.b6b5675bac6bff731ae19f6db1ef56ba.jpg

 

Har funderat på vad ett bättre golv kan göra för att förbättra ljudet. :39:

 

Lamellparketten på denna bild är det befintliga golvet. Känns lite smäckigt med lamellparkett.

Men framförallt är det undergolvet som är det sämsta. Radhuset har satt sig under 90 år sedan det byggdes 1932.

Golvbjälkarna har lite olika höjd, vilket gör att det knarrar, övergolvet ligger inte an på vissa ställen och det sviktar.

Inga bra förutsättningar och fundament för uppställning av högtalare och elektronik, kanske heller inte bra för rumsakustiken.

Sagt och gjort, efter upphandling slog jag till och startade upp arbetet.

Tömning vardagsrum och kök, hälften ner i källaren och hälften ut på trädäcket inkapslat i tre lager presseningar.

Inplastning köksskåp, trapplöp och TV-skärm. Ordna med ny access till övervåningen utifrån trädgården via balkong.

Link to comment
Share on other sites

442681984_Bridgecigarettepaket.thumb.jpg.d4e6ea3fd173c70fa16b16dc277af2b2.jpg

 

Byggjobbarna lämnade kvar ett tomt cigarettepaket 1932 av märket Bridge. Den har jag testat och köpt på Tobaksmuseet på Skansen i ungdomen.

Väldigt smala cigaretter som brann upp på typ 60 sekunder. Filtret bestod av spiralrullat papper. Så det blev inte så många bloss på en cigarette.

Link to comment
Share on other sites

1194589758_Nyttundergolv.thumb.jpg.8393669fb439bb87d3620cb316ad421b.jpg

 

Ny fyllning med 300mm stenull.

Det viktigaste momentet var underarbetet med att väga av golvbjälkarna till en gemensam jämn nivå, för att få ett färdigt slätt och fint golv.

Det gjordes genom att hyvla av översida på de högsta bjälkarna, samt höja vissa genom att lägga på nya reglar på sidan av befintliga bjälkar.

Dessa reglar både skruvades och limmades. Sedan dags för 22mm golvskiva.

Link to comment
Share on other sites

526873942_Frdigt.thumb.jpg.875e2a722c950b44b118559fd35a42a2.jpg

 

Dags att sätta upp stereon igen. Damma av och fukttorka. Kolla fas och vrida på kontakter. Bättre ordning när jag kopplar ihop allt från scratch.

Högtalarna står betydligt mer stadigt utan att svaja när man går förbi stereon.

Hela processen tog fem veckor, så lite dåligt ljudminne har jag hur det lät innan.

Men det låter mycket bra idag, samt tillfredsställelsen att gå på golvet och känna hantverket, var väl värd mödan och kostnaden.

 

Link to comment
Share on other sites

Du... här händer det grejor va... :sunglasses:

 

Golvläggarens skicklighet i all ära men här lägger vi nästan större vikt vid beställarens smakfullhet, då det gäller val av både material och färgsättning, tycker jag.

Det ser väldigt, väldigt bra ut enligt bilderna... :tongue:

Det är nästan så att jag skulle vilja att du tog bort mattan men förstår ju varför den ligger där den ligger.

 

... :thumbsup: 

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, P-pan said:

Det är nästan så att jag skulle vilja att du tog bort mattan men förstår ju varför den ligger där den ligger.

Tänkte samma sak men vågade inte skriva det:blush: Tänkte mer på golvet än akustiken?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, magnuskan said:

Snyggt jobbat! Ska du fixa golven i de andra rummen också? :smile:

 

Blev det lite annan akustik i rummet nu med mer golvisolering? Har det iså fall påverkat

din setup på något sätt?

Tack. Har faktiskt fixat samma nya stavparkett golv på matplats och i kök också (med skyddande matta i kök).

Inte visat på bild, då det ligger lite utanför lyssningsplats. Jag får gå lite försiktigt fram vad jag visar, så att det inte blir ett byggforum, haha.

 

Tycker mig höra ett tightare ljud med mer kontroll, men det kan vara inbillade förväntningar.

Basen kan vara bättre än tidigare, känns artikulerad och djup. Behöver mer tid att lyssna in de nya förutsättningarna.

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, P-pan said:

Du... här händer det grejor va... :sunglasses:

 

Golvläggarens skicklighet i all ära men här lägger vi nästan större vikt vid beställarens smakfullhet, då det gäller val av både material och färgsättning, tycker jag.

Det ser väldigt, väldigt bra ut enligt bilderna... :tongue:

Det är nästan så att jag skulle vilja att du tog bort mattan men förstår ju varför den ligger där den ligger.

 

... :thumbsup: 

 

18 minutes ago, byZan said:

Tänkte samma sak men vågade inte skriva det:blush: Tänkte mer på golvet än akustiken?

 

/byZan

Finns faktiskt ett helt dansgolv till höger i bild med synlig stavparkett, utan någon matta. Kan ta en bild imorgon när det finns dagsljus. :rolllaughing:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Muffin said:

Jag får gå lite försiktigt fram vad jag visar, så att det inte blir ett byggforum, haha.

:smilingeyes:

Inget att invända mot bygget utan det ser fantastiskt fint ut:thumbsup:

Ingen byggare själv men lite orolig för att golvet mörknar där matta inte ligger. Har fått sådant själv och när jag då gjorde en rockad av elektroniken så blev det snyggare med en större matta för att slippa se skiftningen. Men numera kanske golv och olja/lack är bättre och står emot?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, byZan said:

:smilingeyes:

Inget att invända mot bygget utan det ser fantastiskt fint ut:thumbsup:

Ingen byggare själv men lite orolig för att golvet mörknar där matta inte ligger. Har fått sådant själv och när jag då gjorde en rockad av elektroniken så blev det snyggare med en större matta för att slippa se skiftningen. Men numera kanske golv och olja/lack är bättre och står emot?

 

/byZan

Min erfarenhet är att det är själva lacken på lackade ekgolv som mörknar och gulnar, inte eken i sig som mörknar. Finns nog exempel som motsäger detta, t ex träslaget furu som mörknar och gulnar. Så kulörförändring över tid kan nog variera mellan olika träslag. Har en förhoppning att det skyddande hårdvaxet inte kommer gulna. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Muffin said:

Min erfarenhet är att det är själva lacken på lackade ekgolv som mörknar och gulnar, inte eken i sig som mörknar.

Lacken eller oljan ger olika nyans på golvet men det hindrar inte träet att påverkas av ljus/UV. En del golv mörknar men ek och ask gulnar. Det går inte hindra med vare sig olja eller lack. Det är träets fysiologi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...