Jump to content

Muffin....testing....testing....


Recommended Posts

13 minutes ago, octavia rs said:

 

Jag tycker gott man kan ha med att den interna klockan en Crystek CH575 är en mycket bra klocka kopplad med ett par mm LVDS signal på ett kretskort till det den ska klocka internt i eR. Att addera en extern klocka oavsett hur fina "värden" den har så kommer den påverkas av alla kontakter och kablar vilket garanterat kommer påverka och försämra dess "phasenoise" sen kanske den ändå i slutändan presterar något bättre än den interna så jag antar att i vissa fall kan man kanske uppleva en förbättring vilket ju du verkar göra @Muffin

 

 

Det du säger är kloka ord.

AfterDark klockan fått optimala förutsättningar, med tre olika skärmar, en för elektromagnetisk skärmning, en för jämn temperaturhållning och en tredje av natur läder av anledning som jag inte har koll på. Chassit är dämpat med bitumenmatta på undersidan för att eliminera vibrationer. Sammantaget ger det antagligen bra förutsättningar och ljudkvalitet.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Samlar lite tankar om utvecklingen av min musikanläggning i den här tråden. Så här ser det ut i dagsläget.     Ingående komponenter idag: Högtalare Dynaudio Contour 20

Efter uppdaterad nulägesbeskrivning kan det vara dags för tillbakablick på de första anläggningarna och lite designhistoria, med fokus på lite bortglömda AGA Radio. Då pratar vi 1960- och 70-tale

Avslutar med några foton tagna med kamera istället för mobilen.         Svårt att fota svart/krom. Finns tre olika digitala filter som kan ändras från fjär

Posted Images

Klockan är säkert jättebra i sig själv @Muffin det betvivlar jag inte, mer att signalen den matar ut ska passera genom kontakter, kablar osv. innan den når fram till det den ska klocka.

 

Sen får man tänka lite på hur man kopplar ihop allt med klockor och PSU osv. det är lätt att man helt enkelt trollar bort den "isolation" eR ska ge på sin B-port till nätverket. Kör man separat PSU till klocka och eR så är det lugnt men skulle man få för sig att ha en PSU där -0V är samma för den spänning som matar eR och klocka så har man helt enkelt tagit bort poängen med isolationen i eR.

 

 

 

Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Muffin said:

Har inte tillräcklig med kunskaper, annat än vad som förklaras av tillverkare och på forum. Jag ser klockan som en ordningsmannen i klassen, som ser till att det går ordnat och städat till i matkön typ. Blir det ett bättre ljud så är jag nöjd. :grinsmilingeyes:

Jag kan heller inte förklara hur en switch överhuvud taget kan påverka hur musiken låter. Ännu mindre att själva klockan påverkar men det gör det i positiv riktning.  Kan hålla med att det blir mer "ordning" i musiken om det nu säger något.:smile:

Link to post
Share on other sites

Okej, köper att det är svårt att förklara, men jag inbillar mig att många vill ha någon form av teori bakom som stödjer en upplevelse, men det är naturligtvis inget krav för att förmedla sin upplevelse. :smile:

 

Men liknelsen köper jag inte riktigt. En mera relevant liknelse är att det är logistikansvarige som tillser att alla ingredienser anländer till skolköket i receptets ordning och med 118sek mellanrum mellan potatis, korv och morötter. Vad jag säger är att det är "kocken" (omvandlingen mellan paketbaserad information och musiksignal) som avgör när morötterna skall i vattnet och korven i pannan för att allt ska kunna serveras vid rätt tillfälle och temperatur. :grinsmilingeyes:

Link to post
Share on other sites
34 minutes ago, AlfaGTV said:

Okej, köper att det är svårt att förklara, men jag inbillar mig att många vill ha någon form av teori bakom som stödjer en upplevelse, men det är naturligtvis inget krav för att förmedla sin upplevelse. :smile:

 

Men liknelsen köper jag inte riktigt. En mera relevant liknelse är att det är logistikansvarige som tillser att alla ingredienser anländer till skolköket i receptets ordning och med 118sek mellanrum mellan potatis, korv och morötter. Vad jag säger är att det är "kocken" (omvandlingen mellan paketbaserad information och musiksignal) som avgör när morötterna skall i vattnet och korven i pannan för att allt ska kunna serveras vid rätt tillfälle och temperatur. :grinsmilingeyes:

Eller en annan aktuell och relevant liknelse, att PostNord måste komma med paketbaserade digitala hårdvaror vid rätt tillfälle till dörren, annars blir det ingen bra analog musiksignal i högtalarna. :sunglasses:

Link to post
Share on other sites
On 2021-03-27 at 09:40, octavia rs said:

 

Jag tycker gott man kan ha med att den interna klockan en Crystek CH575 är en mycket bra klocka kopplad med ett par mm LVDS signal på ett kretskort till det den ska klocka internt i eR. Att addera en extern klocka oavsett hur fina "värden" den har så kommer den påverkas av alla kontakter och kablar vilket garanterat kommer påverka och försämra dess "phasenoise" sen kanske den ändå i slutändan presterar något bättre än den interna så jag antar att i vissa fall kan man kanske uppleva en förbättring vilket ju du verkar göra @Muffin

 

 

Ser att din leverantör dCS också har separat klocka, med dCS Vivaldi Master Clock. Köper man hela stacken med Transport, D/A Omvandlare, Upsampler och Master Clock, då blir det många kontakter och kablar.

När vi pratar klocka tänker jag att signalen inte går igenom ytterligare en apparat, utan klockan kommer in från sidan s.a.s. och styr upp switchen i mitt fall.

Link to post
Share on other sites
11 minutes ago, Muffin said:

Köper man hela stacken med Transport, D/A Omvandlare, Upsampler och Master Clock, då blir det många kontakter och kablar.

 

Jo det har du rätt i men de är inte riktigt samma sak man måste skilja på referens och master klockor de gör olika saker om de är så att man klockar flera apparater som överför en signal tex. en AES/EBU signal som dCS mestadels använder mellan sina apparater då använder man en masterklocka. Masterklockan är till för att synka samman de enheter som hanterar den digitala signalen "samtidigt" tex. i dCS Vivaldi fall drive, upsampler, dac. Masterklockan genererar alltså flera 44,1 eller 48kHz som de inkopplade apparaterna använder för att synka sina interna behandlingar och alla följer då masterklockan så alla hantering sker synkoniserat och jitter undviks.

 

I Vivaldi klockan kan man sen via en 10MHz ingång ansluta en ännu bättre referens klocka som "kan" få den att prestera ännu bättre men då måste klockan man ansluter vara av högre kvalite för att de ska vara någon mening med det.

 

Du ersätter klockan i din eR med en extern 10MHz klocka då kopplas den interna helt bort då är det den externa som styr helt och hållet hur det blir. Oavsett om du kör intern eller extern klocka i en eR så är den kopplad till en klock synthesizer som genererar de olika frekvenserna som behövs internt i en eR. Resultatet är väldigt beroende av kabeln och kontakternas kvalite när man överför en extern 10MHz signal de är inte riktigt som när utvecklaren kan sitta och bygga en LVDS överföring på ett par mm på ett impedansanpassat kretskort (med detta vill jag säga att de kan både bli bättre eller sämre med en extern klocka, en extern blir per automatik inte bättre). Om Uptone velat ha en "bättre" klocka än den Crystek de använder då hade troligtvis en eR kostat mer än det dubbla sen hade säkert många köpt den dyrare om den haft en "fin" OXCO klocka

 

Vad jag menar är att en extern klocka som är "bättre" än den interna på pappret kan när den passerat genom kablar och kontakter bli av likvärdig kvalite med den interna så man kan ju om man har otur spendera mycket pengar på en extern klocka, psu kablar osv. men slutresultatet blir inte de man tänkt sig.

 

Eftersom klockor och liknande är väldigt "hypade" just nu så dyker det garanterat upp en del tvivelaktiga aktörer som ser ett sätt att tjäna pengar på detta likväl som det finns de företag som bygger apparater som både är bra och presterar på en hög nivå.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites
26 minutes ago, octavia rs said:

 

Jo det har du rätt i men de är inte riktigt samma sak man måste skilja på referens och master klockor de gör olika saker om de är så att man klockar flera apparater som överför en signal tex. en AES/EBU signal som dCS mestadels använder mellan sina apparater då använder man en masterklocka. Masterklockan är till för att synka samman de enheter som hanterar den digitala signalen "samtidigt" tex. i dCS Vivaldi fall drive, upsampler, dac. Masterklockan genererar alltså flera 44,1 eller 48kHz som de inkopplade apparaterna använder för att synka sina interna behandlingar och alla följer då masterklockan så alla hantering sker synkoniserat och jitter undviks.

 

I Vivaldi klockan kan man sen via en 10MHz ingång ansluta en ännu bättre referens klocka som "kan" få den att prestera ännu bättre men då måste klockan man ansluter vara av högre kvalite för att de ska vara någon mening med det.

 

Du ersätter klockan i din eR med en extern 10MHz klocka då kopplas den interna helt bort då är det den externa som styr helt och hållet hur det blir. Oavsett om du kör intern eller extern klocka i en eR så är den kopplad till en klock synthesizer som genererar de olika frekvenserna som behövs internt i en eR. Resultatet är väldigt beroende av kabeln och kontakternas kvalite när man överför en extern 10MHz signal de är inte riktigt som när utvecklaren kan sitta och bygga en LVDS överföring på ett par mm på ett impedansanpassat kretskort (med detta vill jag säga att de kan både bli bättre eller sämre med en extern klocka, en extern blir per automatik inte bättre). Om Uptone velat ha en "bättre" klocka än den Crystek de använder då hade troligtvis en eR kostat mer än det dubbla sen hade säkert många köpt den dyrare om den haft en "fin" OXCO klocka

 

Vad jag menar är att en extern klocka som är "bättre" än den interna på pappret kan när den passerat genom kablar och kontakter bli av likvärdig kvalite med den interna så man kan ju om man har otur spendera mycket pengar på en extern klocka, psu kablar osv. men slutresultatet blir inte de man tänkt sig.

 

Eftersom klockor och liknande är väldigt "hypade" just nu så dyker det garanterat upp en del tvivelaktiga aktörer som ser ett sätt att tjäna pengar på detta likväl som det finns de företag som bygger apparater som både är bra och presterar på en hög nivå.

 

 

 

 

Spännande område som kommer med den digitala tekniken. 

Låter som ditt resonemang pekar mot att BNC-kabeln är en viktig och avgörande komponent i överföringen av styrsignalen för bästa ljudkvalitet.  Det ger mig absolut inspiration att testa och låna hem en bättre kabel mellan EtheRegen och externa klocka och se vad det kan ge. :thumbsup: 

 

 

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Muffin said:

Låter som ditt resonemang pekar mot att BNC-kabeln är en viktig och avgörande komponent i överföringen av styrsignalen för bästa ljudkvalitet.

 

Ja det är klart avgörande när klockan flyttas bort ifrån apparaten som den klockar. Man bör även ha koll på så man inte blandar 50ohm och 75ohm då det finns både delar när det kommer till klockor. Uptone har standard 75ohms ingång (man kan få den med 50ohm också) således ska den externa klockan ha en 75ohms utgång och kabeln ha denna impedans (jag förmodar ju att du har en standard eR och valt klocka och kabel anpassat till detta @Muffin ? )

 

Men en kabel designad för ändamålet med krimpta kontakter kommer troligtvis på dessa avstånd vi pratar om här fungera på rätt sätt.

 

 

 

Link to post
Share on other sites
Just now, octavia rs said:

 

Ja det är klart avgörande när klockan flyttas bort ifrån apparaten som den klockar. Man bör även ha koll på så man inte blandar 50ohm och 75ohm då det finns både delar när det kommer till klockor. Uptone har standard 75ohms ingång (man kan få den med 50ohm också) således ska den externa klockan ha en 75ohms utgång och kabeln ha denna impedans (jag förmodar ju att du har en standard eR och valt klocka och kabel anpassat till detta @Muffin ? )

 

 

 

Yesss, 75Ohm är det som gäller här :thumbsup:

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Minimering på gång. Dessa enheter har nu plockats ut ur racket och skall ersättas med en enda ny enhet. Kan det sluta bra? :openmouth:

Streamer SOtM SMS-200 Ultra, Benchmark DAC 3B, UpTone Audio Ether Regen Switch, After Dark Reference Master Clock OCXO 10Mhz och ett par LPS:er.

Grejer som jag skaffat under hand, blivit van vid och tjänat mig bra. Men allt kan inte vara för evigt, dags att testa nytt.

 

 

urplockat.jpg.c6175c59f5cdf2eeca51d4a139ddfbe6.jpg

Link to post
Share on other sites

Nya DAC-CD-Streamer MBL N31 till vänster om integrerade MBL N51. Viktmässigt är dom massiva stridsvagnar på 18kg respektive 27kg.

Att jag trillade dit på MBL för ett år sedan var en tillfällighet, eller snarare en utvärdering av ett antal integrerade förstärkare i samma prisklass.

Hade lite svårt att svälja den lite barocka art-deco stilen, men låter det väldigt bra så var det avgörande.

Så för att komplettera förstärkaren med en uppdaterad ljudkälla, var det naturligt att kolla in N31.

 

60127021_uppstllning1.jpg.44729e0cd80f7f8f1f412e2d7862a54b.jpg

Link to post
Share on other sites

John Atkinson/Stereophile mäter och testar N31 ihop med N51 i febr/2018 numret, för intresserade.

 

Jag provade med och utan UpTone-switch. Hörde ingen skillnad, så den valde jag att plocka bort ur uppställningen också.

Läste att alla digitala ingångar på N31 är galvaniskt åtskilda, så det verkar räcka.

 

 

SP.JPG.c5b818599baf877542bf73e15bfe86ff.JPG

Link to post
Share on other sites
7 minutes ago, shifts said:

Fantastiskt fina apparater. Vet att det är ett udda format, men har du inga 3” CD-skivor gissar jag? Jag har några och tyvärr brukar inte slotmekanismer svälja dem. Begränsar utbudet en smula.

Tack :thumbsup:

Visste inte att det finns 3" CD. Smutt, lär ju gå ned i en byxficka. :grinquint:

Link to post
Share on other sites

Avslutar med några foton tagna med kamera istället för mobilen.

 

P1050468.JPG.e54cfc1f1d3bf9b0ab7838322418dedf.JPG

 

P1050473.JPG.e221b3f5fdaaa6a327ea50f597f398d8.JPG

 

P1050470.JPG.be70b7015627b966c527e4fbd93ce5b5.JPG

 

Svårt att fota svart/krom.

Finns tre olika digitala filter som kan ändras från fjärren.

På displayen står det M till höger om filformatet, det står för Minimum Phase.

Finns även Slow Roll off och Fast Roll Off. Har inte grottat ner mig i de ljudliga skillnaderna ännu.

 

 

Link to post
Share on other sites

Även fast jag ofta kan tycka tysk design kan bli lite "bling" så måste jag säga att dessa var tilltalande. :thumbsup:

Verkar vara en trevlig spelare. Skummade Stereophiles recension men då var den inte Roon Ready antar jag?

Är den en streamer på egen hand också, eller är den "enbart" Roon Bridge? Isf. får du gärna utveckla lite om hur den funkar i dessa syften?

Link to post
Share on other sites
34 minutes ago, AlfaGTV said:

Även fast jag ofta kan tycka tysk design kan bli lite "bling" så måste jag säga att dessa var tilltalande. :thumbsup:

Verkar vara en trevlig spelare. Skummade Stereophiles recension men då var den inte Roon Ready antar jag?

Är den en streamer på egen hand också, eller är den "enbart" Roon Bridge? Isf. får du gärna utveckla lite om hur den funkar i dessa syften?

Ja, jag har börjat vänja mig vid designen. De ganska stora apparatlådorna har delats upp i delvolymer med en indragen nedre del, som gör de mindre massiva.

De smälter in i övrigt med svart TV och svarta högtalare.

 

Det är rätt att första recensionen 2018 inte hade med streamingkortet i MBL N31, det blev färdigutvecklat och kom senare i en ny recension av John Atkinson år 2020.

Jag har kvar NUC 7i3 med "Roon Rock" installerad, så jag antar att MBL N31 då benämns som en "Roon Bridge". :smile:

 

Och streaming via Qobuz ser ut så här på laptoppen:

 

image.thumb.png.91eacd4c8590c004d2a62bb1b98cd498.png

Link to post
Share on other sites
8 minutes ago, AlfaGTV said:

Tack för det, men jag undrade mest om MBL själva erbjuder ett alternativ till Roon (som medispelare), och hur detta i så fall upplevs/ser ut?

MBL går "all in" för Roon Ready network modulen och erbjuder ingen egen mediaspelare eller program.

Link to post
Share on other sites

Gratulerar! Jag tycker att dessa MBL är riktigt snygga. Ska bli intressant att höra om du upplever någon ljudskillnad jämfört din gamla bridge och allt annat som du har plockat bort ur signalvägen. Det var ju fina grejer de också.

Link to post
Share on other sites
9 hours ago, LasseJ said:

Gratulerar! Jag tycker att dessa MBL är riktigt snygga. Ska bli intressant att höra om du upplever någon ljudskillnad jämfört din gamla bridge och allt annat som du har plockat bort ur signalvägen. Det var ju fina grejer de också.

Tack.

Ja, hur det låter och hur ljudet skiljer sig från tidigare uppställning är ju en helt avgörande fråga.

Spontana känslan är att bara luta sig tillbaka och njuta av musiken utan att fokusera på olika hifi-parametrar.

Det är en ny och rätt skön känsla. En ny attityd till musiklyssnandet som pockar på med införandet av dessa enheter i hemmet.

Det har gått stegvis, då jag levt med integrerade förstärkaren i knappt ett år redan.

Integrerade förstärkaren MBL N51 levererade ett stort maffigt ljud, som samtidigt är mjukt och detaljerat.

Dessa parametrar har ytterligare förstärkts med att MBL N31 DAC-streamer kopplades in.

Finns en harmonisk helhet, där musikinstrumenten lirar ihop och är tydligt utplacerade i ljudbilden.

Musik som lyfter är klassiskt, kammarmusik, jazz, singsongwriter etc med duktiga musiker och rumsliga reverb.

Slamrock kan lyssnas på de flesta anläggningar med behållning.

 

Med tidigare uppställning var det lite av ständigt sökande efter förbättringar.

Lite av hifi-nevrosa, där parametrarna gärna skulle överdrivas, för att bevisa för mig själv att uppsatta mål var konfirmerade.

Högre upplösning, mera basattack, tydlig diskant etc. Parametrar som övertygade men som inte gjorde en musikalisk helhet.

En skillnad mellan uppställningarna, är att tidigare uppställning var mer påverkbar av DSP i Roon. MBL kan jag knappt höra någon skillnad i ändringar i equalisern t ex.

MBL står liksom över DSP och kör sitt eget race, hur det nu kan gå till. Jag har heller inga behov att ändra något och fullt upp att lyssna in MBLs egen signatur.

 

Konstruktören Jurgen Reis på MBL har övertygat under hand. Han är själv musiker, började i rockband och byggde sin egen gitarrförstärkare i unga år.

Idag sjunger han i Kölndomens kör och har egen masterstudio, parallellt som chefsutvecklare på MBL. När han kom till MBL direkt efter studier, frågade han om han fick ställa sitt eget hembygge, en föförstärkare på MBLs testbänk, som hade bättre mätutrustning. Den mätte och lät bättre än de förförstärkare som MBL själva hade tagit fram. Efter det blev Jurgen ansvarig för utvecklingen och konstruktioner. Jurgen blev invald i Hall of Fame 2020, som tidskriften The Absolute Sound utser.

 

Det tar ett tag att vänja sig vid nya apparater och ny ljudkaraktär. Kommer fortsätta lyssna in och bli van vid ljudet.

Kommer nog prova lite olika kablar. Flytta på högtalare och göra fininställningar mm. Återkommer säkert i frågan. :grinsmilingeyes:

 

 

Link to post
Share on other sites
10 hours ago, Muffin said:

En skillnad mellan uppställningarna, är att tidigare uppställning var mer påverkbar av DSP i Roon. MBL kan jag knappt höra någon skillnad i ändringar i equalisern t ex.

MBL står liksom över DSP och kör sitt eget race, hur det nu kan gå till.

 

 

Det där har jag också erfarit då jag hade MBL på bänken här hemma... fast på kabelsidan.

Spelade i stort sätt ingen roll vad jag använde för kablar, högt eller lågt s.a.s.

Ut ur högtalarna kom det i alla fall bara "MBL".

 

Inget du har märkt så här långt ?

Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, P-pan said:

 

Det där har jag också erfarit då jag hade MBL på bänken här hemma... fast på kabelsidan.

Spelade i stort sätt ingen roll vad jag använde för kablar, högt eller lågt s.a.s.

Ut ur högtalarna kom det i alla fall bara "MBL".

 

Inget du har märkt så här långt ?

MBL bestämmer :grin:

Kanske känner av en avvikelse och kompenserar för detta :39:

 

Olika kablar har jag inte hunnit testa ihop med MBL ännu.

Link to post
Share on other sites
5 hours ago, Muffin said:

 

Kanske känner av en avvikelse och kompenserar för detta :39:

 

 

Egentligen är det ju hur bra som helst, så länge man gillar MBL's "egna" ljudkaraktär.

Kostnaden för kablar och kringutrustning lär ju sjunka dramatiskt... :sunglasses:

 

Fast å' andra sidan så kan det ju bli lite dyrare den dagen man vill ha en annan tvist på återgivningen :blackeye:

 

Jäkla konstigt sport vi håller på med här :think:

Link to post
Share on other sites

Efter uppdaterad nulägesbeskrivning kan det vara dags för tillbakablick på de första anläggningarna och lite designhistoria, med fokus på lite bortglömda AGA Radio.

Då pratar vi 1960- och 70-talet.

 

Den allra första skivspelaren var en Philips med löstagbart lock där högtalaren var placerad.

Det mesta gjort i hårdplast. På- och avknapp med volym inställning. Bas- och diskantinställning.

Spelades Simon & Garfunkel, Beatles och Beach Boys.

Sedan gjorde Jimi Hendrix, Bob Dylan och Crosby Stills Nasch & Young sitt intåg.

Lät antagligen mediokert, men det hade man ingen koll på och inte mycket att jämföra med. :grinsmilingeyes:

 

skiv16.jpg.524709a1991b799c6c009cdffb12364d.jpg

 

På familjens köksbord stod en AGA transistorradio i tjockt naturläder, som fick följa med ut på landet på sommar och helger.

Arkitekt Bengt Johan Gullberg stod för formgivningen av många av AGAs radio och TV apparater och även denna ikon.

 

AGA_TRANSISTOR-TRANSISTORRADIO_3414.jpg.885d305c0a1ac420db2e9b85bd6680df.jpg

 

AGA radiofabrik låg i Gävle med drygt 1000 anställda på 60-talet.

Konkurrensen från Japansk elektronikindustri hade precis börjat. 

 

AGA_Radiofabrik_1965_Se_aven_en_motsvarande_fargbild_i_Nostalgitripp._Det_var_vanstertrafik_pa_den_tiden.jpg.e93a21f4e227958220c14c22d6752350.jpg

 

Med en släkting anställd på AGA på Lidingö, fick jag sommarpraktik där. 

Det var som ett eget brukssamhälle där man blev en del av en samhörighet.

De som hade jobbat några år på AGA blev en "AGAist".

 

Så att första riktiga stereon blev en AGA rörförstärkare var naturligt.

Denna rörförstärkare med skivspelaringång var också formgiven av Bengt Johan Gullberg.

 

aga_9334_1.jpg.45fe062a2f8c67ab908ef9b6c0edf0cc.jpg

 

Och till förstärkaren en matchande skivspelare Lenco L75.

 

lencoL75.jpg.6d8b24fb3a4be2b5a51113b430f274e8.jpg

 

Och till det ett par AGA Baltic högtalare.

Nu började musikintresset vidgas med samtida jazz, med Miles Davies, Garry Mulligan och Dave Brubeck m fl, påhejad av storasyrran som dansade jazzdans och umgicks i Stockholms jazzkretsar. Miles Davies spelade på Konserthuset och jammade på Gyllene Cirkeln. Duke Ellington spelade i Gustav Vasa kyrkan med storband och Alice Babs på sång. 

 

AGA_Baltic_hogtalare_2.jpg.637a074b64e5fcaacdb748c0b85c73d9.jpg

 

När svart/vit TV skulle in i hemma, blev det AGA Prisma nedan, även denna med formgivning av Bengt Johan Gullberg.

I plan var den triangelformad och kunde smidigt få plats i ett hörn av rummet.

 

380708819_2.jpg.fe2186b509f4686798a950c8eb6319ae.jpg 660365463_Luckainstllningar.jpg.08e4824423fe9ec13b126c7d39254777.jpg

 

Bengt Johan och Elsa Gullberg (son och mamma) drev även familjeföretag med modern och hypad inredningsbutik på Regeringsgatan intill NK i Stockholm. Elsa formgav moderna färgglada inredningstyger och mattor i svenska tradition och är representerad på Nationalmuseum.

 

Bengt Johan ställde ut egendesignade möbler, belysning och även prototyper av möbler, för att testa intresset innan produktion, bl a formpressade stolar med stålben. När Arne Jacobsen var i Stockholm, blev det besök hos Gullbergs ett måste. Sägs att Arne blev starkt influerad av de formpressade fanermöblerna i butiken. Arne ritade sedan Sjuan- och Myranstolarna och fick ut dom på marknaden innan Gullberg hann fått ut sina stolar.

 

AGA var ett mycket innovativt och kreativt företag som startade med Gustav Dahlens fyrteknik. För detta fick Gustav Nobelpriset 1912. Gustav D blev blind i en gasolycka men ledde företaget i ytterligare 25 år. Företaget överlevde Krugerkraschen och ekonomiska utmaningar. Gustav D lät göra en kavajnål som han delade ut till pessimister han träffade. :smile:

 

312945660_Kavajnl.jpg.6faa220019f8aef1495be858c591db0d.jpg

 

Men för AGA och AGA Radio blev det kärvare tider, med så diversifierade verksamheter som tillverkning av fyrar, gas, köksspisar, radio och TV, medicinsk elektronik, U-båtsteknik, militär kommunikationsradio, batteritillverkning mm. Det var svårt att hålla allt rullande. 1967 såldes AGA Radio till Philips. 1974 såldes AGAs mobilradiodivisionen till statliga Sonab. 1983 tar Ericsson över Gävlefabriken och börjar tillverka basstationer för USA-marknaden. Antal anställda ökar igen till 2000 i Gävle.  År 2001 kommer telekomkrisen och 2009 läggs "framtidsfabriken" i Gävle ned.

Idag finns endast gasdivisionen kvar i företaget och ingår i numera i världsomspännande Linde. På Lidingö byggs det idag bostäder på AGA-området.

 

AGA_Radio_verloop.jpg.2ced20dea931277ae35e73d5ca88bb46.jpg

 

Bilder från bl a AGA-museet.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...