Jump to content

Muffin testar


Muffin

Recommended Posts

Samlar lite tankar om utvecklingen av min musikanläggning i den här tråden.

Så här ser det ut i dagsläget.

 

thumbnail_IMG_20210314_163119410.jpg.327cdf9d14df1ccaf04b021e55f081e2.jpg

 

Ingående komponenter idag:

Högtalare Dynaudio Contour 20

Integrerad förstärkare MBL N51

DAC Benchmark DAC3B med fjärr

Intel NUC 7i3 med Roon Rock

Switch Uptone Audio EtherRegen

Nätverks spelare SOtM sMS-200ultra (med sCLK-EX klocka)

X antal sBooster linjär strömförsörjning

Strömfördelare Isotek Systems EVO3 Polaris

Routern framdragen till musikanläggningen (längst till vänster på bänken)

 

Inne i bänken hamnar alla smågrunkor, som NUC, mediespelare, switch och LPS:er.

 

DAGENS FRÅGA - BEHÖVS DET EN SEPARAT ENDPOINT TILL ROON?

eller går det lika bra att koppla direkt ifrån Roon Core maskinen via USB till DAC?

 

Dagens fundering som uppstod i @AlfaGTV ´s tråd.

Blev medveten och upplyst idag om att det gick att ta ut den strömmande USB-signalen från NUC:en istället för att använda nätverksspelaren.

Hhmm, det lät ju intressant. Varför behöver man en nätverksspelare då över huvudtaget.

Testade lite fram och tillbaka. Satte switchen framför NUC:en, så att förutsättningarna skulle bli jämförbara.

Ganska enkelt att skifta om och ändra i inställningar i Roon, vilken källa som skall vara aktiv. 

 

Hur lät det då?

Via NUC:en blev det mer lössläppt, mer luft i ljudbilden, lite större ljudbild och mer bas. Samtidigt lite löst och sladdrigt sammansatt ljudbild. Som att spä ut vin med vatten.

 

Tillbaka till signalkjedjan  med nätverksspelaren SOtM sMS-200ultra inkluderad. Det är som att få på sig ett par tighta cykelbyxor om ni förstår. Allt hålls ihop bättre.

Mer skärpa i utplacering av sångröster och instrument. Basen får mer kontur. Diskanten får en bättre kvalitet. Ja, hela presentationen känns mer högupplöst och totalt sett en bättre ljud- och musikupplevelse. :grinquint:

 

Nätverksspelaren får stanna kvar. Finns anledning till att det utvecklats nätverksspelare som förbättrar ljudet i anläggningen. Men det var kul att jämföra och testa.

 

Återkommer när det dyker upp nya erfarenheter. Stay tuned.

 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Muffin said:

Nätverksspelaren får stanna kvar. Finns anledning till att det utvecklats nätverksspelare som förbättrar ljudet i anläggningen. Men det var kul att jämföra och testa.

 

Det går ju säkert att förbättra hur det låter med en NUC direkt till DAC men då får man eventuellt jobba med annan mjukvara i botten som i sin tur kör Roon, bättre ström osv. osv.

 

Jag har tidigare testat min NUC direkt till DAC men de var längesedan så idag provade jag det med men njä jag tycker bättre om att ta de via min dCS och koppla USB direkt ifrån NUC:n gör att delar av mitt jobb med att isolera de olika delarna med separata PSU och etherREGEN går förlorade.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ah, grejt! Kul att du provar! Jag tror att del ligger en del i att man separerar den "lortiga" serverdelen från den lilla datorn med låg klockfrekvens och strömförbrukning. Men logiskt är det ingen skillnad. "Nätverksspelaren" när du enbart kör med NUC är en likadan, logiskt sett. Det är bara det att den utgörs av andra processer inne i samma dator som utgör servern. Till och med protokollet för att kommunicera med den är det samma, RAAT (Roon Advanced Audio Transport).

 

Sen tror jag det kan finnas undantag för denna generaliserade "regel", som USB-reclockers, fina närtverks-DAC'ar eller till och med USB-kablar som påverkar!

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Muffin said:

DAGENS FRÅGA - BEHÖVS DET NÄTVERKSSPELARE?

 

Det beror nog på var man startar. Roon har säkert många fördelar men för min del känns det inte nödvändigt. Jag har "vuxit upp" med JRiver som musikserver via laptop och usb till min dac. Jag var väldigt nöjd med den lösningen men hade problem med ren återgivning med 24/384 och dsd128. Även om inte det är det mest högprioriterade så kändes det som att det fanns brister. Dessutom ville jag bli av med beroendet av pc/laptop i ljudkedjan. Till sake hör också att jag i huvudsalk spelar egna filer; numer från en NAS.

 

Jag började läsa på... Jag var ju, och är, väldigt nöjd med min dac så jag kände inga behov av att byta den. Därför tänkte jag att det räcker med en nätverksbrygga och fastnade för Lumin U1 Mini. Deras app påminner mycket om den jag hade med JRiver inklusive upsampling och konvertering till 24/384 (för att gå förbi dacens FIR-filter) samt hantering av mina DSD-filer. Dessutom hanteras mina filer över ethetnet istället för USB där jag inte litar på kvaliteten från en laptop.

 

DÄRFÖR BEHÖVDE JAG EN NÄTVERKSBRYGGA. Något behov av Roon känner jag inte.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Bebop said:

Det beror nog på var man startar. Roon har säkert många fördelar men för min del känns det inte nödvändigt. Jag har "vuxit upp" med JRiver som musikserver via laptop och usb till min dac. Jag var väldigt nöjd med den lösningen men hade problem med ren återgivning med 24/384 och dsd128. Även om inte det är det mest högprioriterade så kändes det som att det fanns brister. Dessutom ville jag bli av med beroendet av pc/laptop i ljudkedjan. Till sake hör också att jag i huvudsalk spelar egna filer; numer från en NAS.

 

Jag började läsa på... Jag var ju, och är, väldigt nöjd med min dac så jag kände inga behov av att byta den. Därför tänkte jag att det räcker med en nätverksbrygga och fastnade för Lumin U1 Mini. Deras app påminner mycket om den jag hade med JRiver inklusive upsampling och konvertering till 24/384 (för att gå förbi dacens FIR-filter) samt hantering av mina DSD-filer. Dessutom hanteras mina filer över ethetnet istället för USB där jag inte litar på kvaliteten frpn en laptop.

 

DÄRFÖR BEHÖVDE JAG EN NÄTVERKSBRYGGA. Något behov av Roon känner jag inte.

Don efter person, som man säger :grinquint: Gillar din vetgirighet i positiv bemärkelse :grinsmilingeyes:

 

Kul att det finns så olika behov och vanor att ta till sig musiken, med ett stort utbud av utrustning som kan förverkliga dessa varierade önskemål.

Jag tycker det är så skönt att inte äga formaten, varken CD, vinyl eller filer. Allt finns på nätet.

 

Lumin U1 Mini känns nedskalad med det allra nödvändigaste och gjord med kvalitet. :thumbsup:

Den skulle jag kunna tänka mig, men då som Roon endpoint. 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Muffin said:

DAGENS FRÅGA - BEHÖVS DET NÄTVERKSSPELARE?

 

Egentligen är väl denna fråga utifrån ditt system kanske inte helt rätt jag hade kanske mer ställt frågan "behövs det en separat endpoint till Roon" eller går det lika bra att koppla direkt ifrån Roon Core maskinen via USB till DAC?

 

Kör du allt via Roon Core maskinen så agerar den nätverksspelare så ska du spela saker ifrån nätverket oavsett om det är Tidal/Qobuz eller egna filer någonstans på nätverket så behövs det ju en nätverksspelare sen tänker man kanske inte att ens server med Roon är det men den kan agera både server och endpoint i samma maskin så att säga.

 

Detta är ju inte ett sätt som Roon förespråkar själva utan de är tänkt att man ska separera Roon Core och ljudet ska tas ut via en nätverkskopplad "endpoint" men sen finns det ju de företag som valt att ha allt i ett tex. Innuos m.fl. men där är flertalet som valt att använda enbart Roon Core som server. Man implementerar sen en egen uppspelnings del där Roon lämnar över filen till ett annat program som då agerar mellanhand innan ljudet tas ut via USB porten. Innuos har sitt experimentela läge där SqueezeLite står för avspelning, Euphony mjukvaran som bland annat @VoicesInMyHead provar har sin Stylus EP lösning där Roon lämnar över till Stylus EP som i sin tur sköter uppspelning till USB porten. Man skippar då den interna Roon RAAT överföringen mellan servern och uppspelningsdelen.

 

Vad som är rätt och fel i detta det diskuteras flitigt på flera forum och båda delarna kan säkert göras väldigt bra men de kräver lite olika tankesätt.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, octavia rs said:

 

Egentligen är väl denna fråga utifrån ditt system kanske inte helt rätt jag hade kanske mer ställt frågan "behövs det en separat endpoint till Roon" eller går det lika bra att koppla direkt ifrån Roon Core maskinen via USB till DAC?

 

 

Håller med. Underrubrik ändrad i första inlägget :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Vox said:

Just nu är det så, men tänk om.........:think::openmouth::weary:

Jo precis, om länder kommer i luven på varandra kan det uppstå ett mer uppdelat WWW.

Läste en artikel senast idag om det. Det kommer påverka många andra områden än bara musikdelning.

Bäst att skaffa ett USB-minne med 1000 bästa favoritlåtarna att ha i en halskedja. :sunglasses:

 

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Muffin said:

Jag tycker det är så skönt att inte äga formaten, varken CD, vinyl eller filer. Allt finns på nätet.

Så har det inte varit för mig. Under drygt 50 år av musikintresse har jag samlat på på över 10,000 album på vinyl och cd. De finns redan här så varför inte använda det jag har? Min huvudmusik är jazz och det bästa i min referensram är redan utgivet på Blue Note, Riverside, Contemporary, ECM, Columbia, New Jazz, Verve och några till och jag har redan det man "skall ha". Mitt andra huvudområde är klassisk musik och där kommer det en hel del intressanta utgåvor. Där är streaming till stor hjälp. Men det jag tycker om köper och laddar jag ner som högupplöst, åminstone till Quboz gör entré. MQA som Tidal erbjuder är jag ingen vän av. Jag ser det som högupplösta Mp3. Quboz har äkta högupplösning tyl 24/96 om skivbolagen har sådan filer. Ett annat sätt är att spela in dem på band.

 

Jag har tränat lite med Tidal. Det är trots allt rätt mycker de inte har av min musik. Massor av Teldecs och RCA's fina inspelningar är inte med. 

 

Jag spelar också en del "contemporary", typ Neil Young, Zappa, John Mayall, Clapton, Otis Redding, Aretha Franklin, Wilson Picket med flera, men även dessa finns i mina hyllor. Mina barn är omkring 40 år. De resonerar precis som du. De har inte ett enda album. Det är andra tider nu än när jag formades. De har den här typen av wireless högtalare i köket och i vardagsrummen för streaming. 

 

background.jpg

 

Men ett av mina barnbarn önskade en skivspelare i julklapp. Det kanske finns en räddning. Morfar ryckte ut ... En sån här ville hon ha plus Queens Greatest Hits och så blev det.

 

gpo-attache-pladespiller-blaa.jpg

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Muffin said:

Samlar lite tankar om utvecklingen av min musikanläggning i den här tråden.

Så här ser det ut i dagsläget.

 

thumbnail_IMG_20210314_163119410.jpg.327cdf9d14df1ccaf04b021e55f081e2.jpg

 

Ingående komponenter idag:

Högtalare Dynaudio Contour 20

Integrerad förstärkare MBL N51

DAC Benchmark DAC3B med fjärr

Intel NUC med Roon Rock

Switch Uptone Audio EtherRegen

Nätverks spelare SOtM sMS-200ultra (med sCLK-EX klocka)

X antal sBooster linjär strömförsörjning

Strömfördelare Isotek Systems EVO3 Polaris

Routern framdragen till musikanläggningen (längst till vänster på bänken)

 

Inne i bänken hamnar alla smågrunkor, som NUC, mediespelare, switch och LPS:er.

 

DAGENS FRÅGA - BEHÖVS DET EN SEPARAT ENDPOINT TILL ROON?

eller går det lika bra att koppla direkt ifrån Roon Core maskinen via USB till DAC?

 

Dagens fundering som uppstod i @AlfaGTV ´s tråd.

Blev medveten och upplyst idag om att det gick att ta ut den strömmande USB-signalen från NUC:en istället för att använda nätverksspelaren.

Hhmm, det lät ju intressant. Varför behöver man en nätverksspelare då över huvudtaget.

Testade lite fram och tillbaka. Satte switchen framför NUC:en, så att förutsättningarna skulle bli jämförbara.

Ganska enkelt att skifta om och ändra i inställningar i Roon, vilken källa som skall vara aktiv. 

 

Hur lät det då?

Via NUC:en blev det mer lössläppt, mer luft i ljudbilden, lite större ljudbild och mer bas. Samtidigt lite löst och sladdrigt sammansatt ljudbild. Som att spä ut vin med vatten.

 

Tillbaka till signalkjedjan  med nätverksspelaren SOtM sMS-200ultra inkluderad. Det är som att få på sig ett par tighta cykelbyxor om ni förstår. Allt hålls ihop bättre.

Mer skärpa i utplacering av sångröster och instrument. Basen får mer kontur. Diskanten får en bättre kvalitet. Ja, hela presentationen känns mer högupplöst och totalt sett en bättre ljud- och musikupplevelse. :grinquint:

 

Nätverksspelaren får stanna kvar. Finns anledning till att det utvecklats nätverksspelare som förbättrar ljudet i anläggningen. Men det var kul att jämföra och testa.

 

Återkommer när det dyker upp nya erfarenheter. Stay tuned.

 

Hej Muffin,

 

Fin anläggning du har.  Som andra sagt så behövs det inte en separat endpoint till Roon. Däremot skulle jag lägga ner så mycket pengar jag kan avvara på en bra serverdel där du har både Roon core och helst lokal lagring via SSD. De fina servrarna har så många fördelar för ljudets skull . De är till skillnad från en NUC gjorda för musik och inget annat. Ex en slimmad och energisnål OS , en väloptimerad processor , kanske USB och audiofila nätverkskort inbyggda. Man har också tagit hänsyn till strömförsörning internt kanske via linjära ström eller extern linjär ström.  Att ha core och player separerade är bra för avskiljnings skull och att vardera del får varsin liten dator som var för sig inte behöver jobba så hårt. Kör man mycket upsampling måste core delen också vara tillräckligt kraftfull. Det väljer man själv. 

Jag har genom åren testat olika lösningar så detta är av egen erfarenhet. :smile:

 

Nu kör jag en Antipodes server som heter S40 med inbyggd SSD. Den strömförsörjs externt av en bra linjär enhet. 

Ett schysst alternativ till NUCen är en Innuos zen mini mk3. Innuos kommer snart släppa sin nya mjukvara 2.0. Innuos är gjorda för musik helt enkelt. Du kan ha kvar sotm burken som endpoint.  Jag körde under några år Innuos servern som Roon core och sedan en Antipodes EX som avspelare.  Före Innuos hade jag en Vortebox Uk Audiostore prestige server. Det var skillnad direkt när jag bytte. 

 

Jag kan också rekommendera en bättre klocka med PSU till din etherregen. Gör stor skillnad faktiskt!

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, magnuskan said:

Hej Muffin,

 

Fin anläggning du har.  Som andra sagt så behövs det inte en separat endpoint till Roon. Däremot skulle jag lägga ner så mycket pengar jag kan avvara på en bra serverdel där du har både Roon core och helst lokal lagring via SSD. De fina servrarna har så många fördelar för ljudets skull . De är till skillnad från en NUC gjorda för musik och inget annat. Ex en slimmad och energisnål OS , en väloptimerad processor , kanske USB och audiofila nätverkskort inbyggda. Man har också tagit hänsyn till strömförsörning internt kanske via linjära ström eller extern linjär ström.  Att ha core och player separerade är bra för avskiljnings skull och att vardera del får varsin liten dator som var för sig inte behöver jobba så hårt. Kör man mycket upsampling måste core delen också vara tillräckligt kraftfull. Det väljer man själv. 

Jag har genom åren testat olika lösningar så detta är av egen erfarenhet. :smile:

 

Nu kör jag en Antipodes server som heter S40 med inbyggd SSD. Den strömförsörjs externt av en bra linjär enhet. 

Ett schysst alternativ till NUCen är en Innuos zen mini mk3. Innuos kommer snart släppa sin nya mjukvara 2.0. Innuos är gjorda för musik helt enkelt. Du kan ha kvar sotm burken som endpoint.  Jag körde under några år Innuos servern som Roon core och sedan en Antipodes EX som avspelare.  Före Innuos hade jag en Vortebox Uk Audiostore prestige server. Det var skillnad direkt när jag bytte. 

 

Jag kan också rekommendera en bättre klocka med PSU till din etherregen. Gör stor skillnad faktiskt!

Ahha, en hel del intressanta uppslag att fördjupa sig i där. Kul med en hobby som aldrig tar slut. Tack för dina tankar och erfarenheter.

Har du ett konkret förslag på produkt "bättre klocka med PSU" till etherregen som jag kan kika på? 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Muffin said:

Ahha, en hel del intressanta uppslag att fördjupa sig i där. Kul med en hobby som aldrig tar slut. Tack för dina tankar och erfarenheter.

Har du ett konkret förslag på produkt "bättre klocka med PSU" till etherregen som jag kan kika på? 

Jag har precis fått hem en klocka  från Hong Kong. https://www.adark.co/collections/project-giesemann-ocxo

 

Finns i flera versioner också. Jag köpte den som heter Queen square wave Audiophilestyle edition. 

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Muffin said:

BEHÖVS DET EN SEPARAT ENDPOINT TILL ROON?

 

Oj oj oj vad jag frågat mig just detta de senaste dagarna.... :rolllaughing:

 

Det enkla svaret är såklart att det inte behövs, i streamingens urtider så spelade man musik direkt ifrån datorn, sen blev det lite mer sofistikerat med en server ansluten till DAC:en, och sedan kom mer dedikerade endpoints och en tvåstegslösning där man ville fördela det tunga jobbet på en server frånkopplad uppspelningen. För att datorer är skräniga. Men allting utvecklas!

 

Behövs det för ljudmässiga fördelar eller för enkelhetens skull för att slippa krångla med datorer osv? Kanske.

 

"Behövs" är ju ett starkt ord i sammanhanget också, som med allt kan man göra saker och ting på flera sätt. Vad som är bäst för mig behöver inte vara bäst för dig osv.

 

Lite som @magnuskan och @octavia rs är inne på så finns det ju ingen hejd på hur man KAN göra, sen om BÖR eller VILL göra det är ju en annan sak. Vill man mecka och hålla på och trixa, eller vill man luta sig tillbaka i lyssningsfåtöljen och lyssna? För många så har nätverksspelare inneburit ett steg in i en ny värld, där man tog något som många upplevde som ganska krångligt och gjorde det enkelt och tillgängligt, men även användarvänligt vilket är något som alla kan uppskatta.

 

Jag kan själv tycka att det kan vara lite kul med både och, men till vissa gränser. Jag har ändå kommit till vissa insikter genom åren, och att hålla det enkelt tycker jag är en sån där tumregel som aldrig är fel att eftersträva, oavsett vilken väg man väljer. Sen kan det ju alltid vara intressant att testa olika lösningar emellanåt för att inte bli för hemmablind, och se vad det finns för andra möjligheter, men bara om man tycker sånt är kul såklart.

 

Jag befinner mig själv mitt uppe i ett vägval, jag försöker klura ut vad som blir bäst för mig, samtidigt som jag vill hålla så många olika dörrar öppna som möjligt. Det svänger dock väldigt mycket fram och tillbaka, det jag tänkte i morse är inte längre som jag tänker nu, här krävs det nog lite mer fundering... :winktongue:

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, octavia rs said:

 

Det hålet är hur djupt som helst plötsligt sitter du där med massa psu, klockor, servers, switchar, endpoints, kablar på kors o tvärs en riktig "spaghetti" lösning :D

 

 

 

Så länge spaghettin  med olika switchar, klockor, streamers, NUC och LPS:er håller till i mitt stängda underskåp utanför synfältet, så är det ok kan jag tänka.

Det är princip som en "point to point" lödd rörförstärkare med en stor mängd spaghetti inuti och ett snyggt skal på utsidan att titta på. :sunglasses:

Ingen klagar ju på att det ser trassligt ut inuti en rörföstärkare.

Allt för välljudet:grin:

 

uX4S8.jpg.b735f4370926043d92b75af1bf58cbdb.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Till den integrerade förstärkaren MBL N51 följer det med en rund och massiv fjärrkontroll i urfräst aluminium. Den är inget man håller i handen, utan den står stadigt på bordet. Väger in på 0,6kg. Den kromade ringen är själva ljudnivåkontrollen som vrids runt till lämplig ljudnivå. När man närmar sig med handen lyser alla symboler upp. På undersidan finns det en infräst O-ring, som gör att fjärren står mjukt på underlaget.

 

Den vita cirkeln i toppen på förstärkaren med varumärket MBL, är touch-känslig och avger ett ställbart ambient ljus. Man duttar med fingret och kan ställa display och varumärket i fem ljusnivåer. Mervärde som ger viss exklusivitet. :sunglasses:

 

P1050458.thumb.JPG.09d5924f7662ac17ed8a60ee05873250.JPG

Link to comment
Share on other sites

Idag var det dags att minska utgångssignalen från Benchmark DAC3B, då volymen på förstärkaren stått på endast 9 av 100. Längst bak till höger på kretskortet vid XLR-utgångarna sitter fyra attenuatorer (små plastflärpar) som kan flytta i tre olika lägen, med -10dB minskning i varje steg. Efter flyttning ett steg så hamnade förstärkarens nivå på 18 av 100 på normal kvällslyssning. Det känns mer lagom så att förstärkaren får jobba lite mer och ta ut svängarna.

 

thumbnail_IMG_20210316_185033128.thumb.jpg.8408c58360af072d39b62320d61ba42d.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, AlfaGTV said:

Minns mina gamla Benchmarks med glädje! :) Det var dynamik på hög nivå, och bra fart i presentationen. Hade samma dilemma som dig f.ö. men jag backade tillbaka till full utnivå har jag för mig, för jag tyckte mig tappa lite av draget. 

Ahaa, drag under galoscherna vill jag ju inte tappa bort på vägen. Får ta och utvärdera alternativen innan jag sätter mig till ro. :flush:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Testing, testing......... Det kom ett paket från HongKong!

 

thumbnail_IMG_20210323_135138252.thumb.jpg.74c88a6def83b23ace9e475c62b2195f.jpg

 

Det är en extern Reference Master Clock för att ersätta den enklare inbyggda klockan i EtherRegen switchen.

 

Med det långa produktnamnet: :sunglasses:

 

"After Dark Project ClayX Giesmann OCXO 10MHz Reference Master Clock - Queen Square Wave EtherRegen SE".

 

Finns en del att läsa på forumet Audiophile Style om intryck och erfarenheter från olika användare.

Det var @magnuskansom skrev om den här på Euphonia och väckte mitt intresse.

 

När jag köpte SOtM sMS-200 Ultra streamern för ett par år sedan, snålade jag och valde bort BNC-ingång för extern master klocka,

vilket jag ångrat. Men när jag senare skaffade EtherRegen switchen, så fanns det ju en ingång för klocka där istället.

 

Kopplas mellan EtherRegen och klockan, med en 75Ohm BNC-kabel. Ju kortare kabel desto bättre.

Så jag började med att ersatte den medföljande 1.0meters kabeln, med en 0,5meters kabel.

Första testet fick bli med en tillgänglig strömförsörjning iFi Audio iPower X, 12V 2A PSU.

 

Efter inkoppling och omkoppling från intern till extern klocka, är det viktigt att starta om EtherRegen, för att initiera den nya externa klockan.

Det sista momentet glömde jag ju bort i hastigheten, vilket gjorde att externa klockan inte blev initierad :satisfied:.

Kunde inte höra någon ljudförbättring över huvud taget. Ok, bortkastade pengar och en erfarenhet rikare. Glöm och gå vidare tänkte jag.

Men satt inte och inbillade mig att jag hörde någon skillnad i alla fall, ingen placebo.

 

Så gick det några dagar och jag uppmärksammade ett litet ord i ett inlägg på forumet Audiophile Style, nämligen det viktiga ordet "OMSTART" av EtherRegen.

Aha. Tändes ett hopp där. Hem och starta om. Hörde direkt att något hänt.

 

Kort beskrivet med master clock inkopplad i några dagar.

Ett renare och mer uppstädat ljud, bättre bas, bättre konturer kring röst och instrument. Inga jätteskillnader men ändå betydelsefullt.

Lite som att maskinpolera caben, mer djup och glans i lacken. Lättare att lyssna på lägre ljudnivåer, där musiken får bättre skärpa trots lägre volym.

 

Uppgradera högtalare från Dynaudio Contour till Confidence har varit en tanke som legat och grott, vilket inte känns nödvändigt just nu.

Contour kan förmedla och hänga med på uppgradering med klockan.

 

Bra sport där utvecklingen i anläggningen kan gå stegvis i etapper.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Grattis @muffin

 

Det var ju tur du kom på att den skulle startas om.:smile:

 

Jag kör med den meföljande 1meters kabeln. En ganska enkel Belden kabel som låter helt ok. 

Vilken har du till hands som är 0.5m och låter den bättre? Jag misstänker också att klockan svarar bra på vilken

strömförsörjning man använder.

 

Efter några dagar låter det ännu bättre och ytterligare 1 vecka lite bätre igen.

 

Det är klart att när man börjar lägga ihop alla kostnader med etherregen, extern klocka och dubbla strömförsörjningar och kablage

hamnar man mycket när en Innuos phoenix Net som kanske någon på forumet här väntar på (inte jag):grinsmilingeyes:

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Muffin said:

Bra sport där utvecklingen i anläggningen kan gå stegvis i etapper.

Kul apparat! Christer Lindarw i en liten låda lixom! ;) (After Dark alltså, för den som inte var med på 80-talet)

Har ni som provat någon teori bakom denna? Alltså varför det medför en förbättring?

Jag menar att Ethernet och TCP/IP är en överföringsmetod där tid inte existerar som påverkansfaktor annat än i mycket rudimentära aspekter, för att mer eller mindre dra "vagnarna i tåget till nästa station". Alla paket som skickas kommer ju ändå att monteras ihop i ett senare skede, där tid faktiskt får en viktig betydelse?

 

 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, magnuskan said:

Grattis @muffin

 

Det var ju tur du kom på att den skulle startas om.:smile:

 

Jag kör med den meföljande 1meters kabeln. En ganska enkel Belden kabel som låter helt ok. 

Vilken har du till hands som är 0.5m och låter den bättre? Jag misstänker också att klockan svarar bra på vilken

strömförsörjning man använder.

 

Efter några dagar låter det ännu bättre och ytterligare 1 vecka lite bätre igen.

 

Det är klart att när man börjar lägga ihop alla kostnader med etherregen, extern klocka och dubbla strömförsörjningar och kablage

hamnar man mycket när en Innuos phoenix Net som kanske någon på forumet här väntar på (inte jag):grinsmilingeyes:

Tack!

Köpte en dubbelskärmad lite tjockare kabel - håll i dig - på Kjell & Co för 70kr. Läste att kort kabel är den viktigaste aspekten för BNC-kablar. Har inte hunnit  jämföra ljudliga skillnader mellan lång och kort.

Kul att det låter bättre med tiden.

Jo, det är klart att en rejäl satsning från början hade gett färre komponenter. Men varför gå den enkla vägen, när man kan krångla till det, haha.:grin:

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Muffin said:

Det är en extern Reference Master Clock för att ersätta den enklare inbyggda klockan i EtherRegen switchen.

 

Jag tycker gott man kan ha med att den interna klockan en Crystek CH575 är en mycket bra klocka kopplad med ett par mm LVDS signal på ett kretskort till det den ska klocka internt i eR. Att addera en extern klocka oavsett hur fina "värden" den har så kommer den påverkas av alla kontakter och kablar vilket garanterat kommer påverka och försämra dess "phasenoise" sen kanske den ändå i slutändan presterar något bättre än den interna så jag antar att i vissa fall kan man kanske uppleva en förbättring vilket ju du verkar göra @Muffin

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, AlfaGTV said:

Kul apparat! Christer Lindarw i en liten låda lixom! ;) (After Dark alltså, för den som inte var med på 80-talet)

Har ni som provat någon teori bakom denna? Alltså varför det medför en förbättring?

Jag menar att Ethernet och TCP/IP är en överföringsmetod där tid inte existerar som påverkansfaktor annat än i mycket rudimentära aspekter, för att mer eller mindre dra "vagnarna i tåget till nästa station". Alla paket som skickas kommer ju ändå att monteras ihop i ett senare skede, där tid faktiskt får en viktig betydelse?

 

 

Har inte tillräcklig med kunskaper, annat än vad som förklaras av tillverkare och på forum. Jag ser klockan som en ordningsmannen i klassen, som ser till att det går ordnat och städat till i matkön typ. Blir det ett bättre ljud så är jag nöjd. :grinsmilingeyes:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...