Jump to content

Gryphon Diablo 300 vs. D’Agostino Progression


Hasse

Recommended Posts

Hej,

Har hört ryktas att Progression integrated ska vara en väldigt bra match med Magnepan 3.7, t.o.m bättre än några dyrare välrenommerade för/slutstegskombos.

Har också läst att Diablo 300 ska vara en fantastiskt bra integrerad så om någon har erfarenhet av båda är jag idel öra.

Finns ju självklart fler mycket fina apparater, som Boulder, Accuphase m.fl, som också kan vara av intresse.

 

Link to comment
Share on other sites

En bra början är titta på en något kraftfullare och strömstark förstärkare (vilket du också gör nu). För- och slutsteg eller integrerad har i sig mindre betydelse även om jag själv ofta rekommenderar integrerat annat än på de högsta nivåerna.
 

Därefter så handlar det om matchningen med det övriga systemet, budget och personliga preferenser.

 

Mitt råd är att prova ett par kandidater hemma efter dialog med en handlare.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

Jag kör sedan ett par år tillbaka Diablo 300 m DAC och är extremt nöjd med musiken jag upplever och matchningen till mina S.F. Amati Futura. 

De har en lite besvärlig Ohm-dipp i basen som jag inte riktigt fått bukt med tidigare. 

Detta har resulterat i en något bumlig bas eftersom tidigare integrerade förstärkare "tappat andan" när högtalarna går under 3 Ohm mellan 50 och 150 Hz.

Men här är det kontroll på en nivå som jag inte upplevt tidigare. Och detta i kombination med en ljudbild som passar mina öron. 

Jag har tidigare haft integrerade från Audio Research och Jeff Rowland. Har dock inte testat Dan D'agostino. 

 

Det finns hur många recensioner som helst på nätet om Diablo 300, men jag kan bara instämma i de kloka råd du fått tidigare i tråden.

Lyssna hemma för att se vad som passar dina öron. 

Skulle du vilja testa Diablo 300 så är jag säker på att killarna på Stylus (som har Gryphon-agenturen) kommer att kunna hjälpa dig.

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, bigblue said:

Jag kör sedan ett par år tillbaka Diablo 300 m DAC och är extremt nöjd med musiken jag upplever och matchningen till mina S.F. Amati Futura. 

De har en lite besvärlig Ohm-dipp i basen som jag inte riktigt fått bukt med tidigare. 

Detta har resulterat i en något bumlig bas eftersom tidigare integrerade förstärkare "tappat andan" när högtalarna går under 3 Ohm mellan 50 och 150 Hz.

Men här är det kontroll på en nivå som jag inte upplevt tidigare. Och detta i kombination med en ljudbild som passar mina öron. 

Jag har tidigare haft integrerade från Audio Research och Jeff Rowland. Har dock inte testat Dan D'agostino. 

 

Det finns hur många recensioner som helst på nätet om Diablo 300, men jag kan bara instämma i de kloka råd du fått tidigare i tråden.

Lyssna hemma för att se vad som passar dina öron. 

Skulle du vilja testa Diablo 300 så är jag säker på att killarna på Stylus (som har Gryphon-agenturen) kommer att kunna hjälpa dig.

Tack, hur upplever du ljudsignaturen hos Diablo 300 j jämförelse med Rowland och ARC?

Jag har även funderat på separata enheter men priset drar då iväg rätt rejält.

Link to comment
Share on other sites

Föregångarna på förstärkarsidan var klass D, medan Diablo 300 är A/B där de första 8W går i ren klass A. 

Här upplevde jag att ARC DSi200 var ganska rörlik och insmickrande. Mjukare och rundare än vad jag brukar förknippa med klass D. 

 

JR Continuum S2 hade visserligen 800W men orkade tyvärr inte med att hålla ordning på min S.F. Här upplevde jag ljudsignaturen som mer neutral och stram. 

Med Diablo 300 fick jag en mer organisk presentation av musiken och betydligt större kontroll.

Vilket gör att knepigare passager i musiken upplevs tydligare och instrument får mer luft emellan sig. 

 

Något som är viktigt för mig är att min hjärna "köper" det jag hör (oavsett om det är hos mig/kompis/mässa) för att magi ska infinna sig. 

Jag skulle vilja säga att jag nått dit (med mina mått mätt) och det som strömmar ur högtalarna upplever jag som äkta, levande och fyllt med närvaro. 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, bigblue said:

Här upplevde jag att ARC DSi200 var ganska rörlik och insmickrande. Mjukare och rundare än vad jag brukar förknippa med klass D. 

 

JR Continuum S2 hade visserligen 800W men orkade tyvärr inte med att hålla ordning på min S.F. Här upplevde jag ljudsignaturen som mer neutral och stram. 

 

En väldigt korrekt beskrivning av ljudsignaturen ifrån ARC och Rowland i allmänhet skulle jag säga vilken jag helt instämmer i.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

Jag vet väldigt lite om hur Maggies fungerar så matchningen kan jag inte säga nåt om, men jag ger gärna en :thumbsup: för Diablo 300.

Har fått förmånen att höra den en hel del sedan en vän köpte sig en sådan, med DAC. Den driver hos honom ett par Respons Baby Grand med bravur.

Link to comment
Share on other sites

Jag är av övertygelsen att det är svårt att säga hur en enskild del låter. Den är beroende av annat i kedjan där en spelare bara är en länk i helheten. Att det låter "si" hos mig behöver ju inte innebära att den låter samma hos någon annan. Vissa ljudsignaturer förstärker varandra medan andra kan ge motsatt effekt. Dessutom är det ju en fråga vilket slutresultat man önskar. Det är ingen universell sanning. Jag säger som @Apexorca, prova hemma. Att en enhet låter kanon hemma hos mig efter mina värderingar säger ju inte så mycket hur det kommer att låta hos "Nisse" och om det låter som han tycker det skall låta.

 

Jag är övertygad om att Diablo har alla förutsättningar att låta bra men jag tror inte det gäller oavsett vad man kombinerar med.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Jag är av övertygelsen att det är svårt att säga hur en enskild del låter. Den är beroende av annat i kedjan där en spelare bara är en länk i helheten. Att det låter "si" hos mig behöver ju inte innebära att den låter samma hos någon annan. Vissa ljudsignaturer förstärker varandra medan andra kan ge motsatt effekt. Dessutom är det ju en fråga vilket slutresultat man önskar. Det är ingen universell sanning. Jag säger som @Apexorca, prova hemma. Att en enhet låter kanon hemma hos mig efter mina värderingar säger ju inte så mycket hur det kommer att låta hos "Nisse" och om det låter som han tycker det skall låta.

 

Jag är övertygad om att Diablo har alla förutsättningar att låta bra men jag tror inte det gäller oavsett vad man kombinerar med.

 

1 hour ago, Bebop said:

Jag är av övertygelsen att det är svårt att säga hur en enskild del låter. Den är beroende av annat i kedjan där en spelare bara är en länk i helheten. Att det låter "si" hos mig behöver ju inte innebära att den låter samma hos någon annan. Vissa ljudsignaturer förstärker varandra medan andra kan ge motsatt effekt. Dessutom är det ju en fråga vilket slutresultat man önskar. Det är ingen universell sanning. Jag säger som @Apexorca, prova hemma. Att en enhet låter kanon hemma hos mig efter mina värderingar säger ju inte så mycket hur det kommer att låta hos "Nisse" och om det låter som han tycker det skall låta.

 

Jag är övertygad om att Diablo har alla förutsättningar att låta bra men jag tror inte det gäller oavsett vad man kombinerar med.

Kloka ord, att prova hemma är det som gäller i slutändan.

Att släpa hem allt är dock lättare sagt än gjort så en viss utsållning lär det bli. Effekt lär jag hursomhelst behöva och förstärkaren måste ha bra klipp och ”slam” då Maggisarna annars lätt blir lite tråkiga.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Hasse said:

Att släpa hem allt är dock lättare sagt än gjort så en viss utsållning lär det bli. Effekt lär jag hursomhelst behöva och förstärkaren måste ha bra klipp och ”slam” då Maggisarna annars lätt blir lite tråkiga.

Vad kör du med idag?

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, triomio said:

Vad kör du med idag?

En Gondul/Grendelkombo som har bra med effekt men det finns självklart mycket att hämta där. Har även en Bryston BDP-3 streamer.

 

Har varit inne på många olika märken, Pass, Lamm, ARC m.fl och nu integrerat :think:

Mina golfkompisar brukar skämta om att när jag efter mycket om och men bestämt mig för en ny driver så har modellen utgått :grinquint:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hasse said:

Att släpa hem allt är dock lättare sagt än gjort

Nej det funkar inte fullt ut, inte heller hos mig. Ett sätt är att läsa tester av betrodda skribenter och notera vad de skriver, vilken utrustning de använt och liknande. Idag finns det ju massor att hitta över nätet. Audiogon brukar jag bläddra . Man kan också skicka mejl till tillverkaren, prata med handlare som du har förtroende för, andra Maggie-användade. Pass och Lamm (deras hybrid) är ju också intressanta. Aesthetix och Moon kan kanske också vara något(?). Audio Research hörde jag tillsammans med Magnepan. Det lät mycket bra. Personligen tycker jag dock ARS har brakat iväg för mycket prismässigt, liksom mitt eget märke. 

 

@LISTEN TO MUSIC har en hel del erfarenhet av Magnepan. Bilden är hämtad från en av hans trådar. Han hade jag tagit kontakt med för att få hans erfarenheter.

 

808FB4E4-B41A-478F-972F-2239B449BA41.thumb.jpeg.810366c52d5c5647edc49ef87e073f1a.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Av integrerade har jag erfarenhet av Simaudio 600i och jag kan rekommendera den. Faktiskt inte mycket att anmärka på. Helt balanserad, dual mono och låter fantastiskt. Klarar basen i tung rock och finliret hos klassiskt. Simaudio gör hifi enligt "best practise" och hittar inte på udda lösningar för att få vara i rampljuset, utan är en seriös spelare.

 

Perfect Sense har även erbjudande på en Thrax integrerad som jag skulle vara intresserad av om jag sökte en integrerad. Lite mer "boutique" än Moon, men väldigt respekterat.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calle_jr said:

Det skulle vara intressant om du vill ta med Ayre EX-8 på din shortlist.

 


Ayre EX-8 uppdateras nu till 2.0 version där man ibland annat har ökat kraftresurserna. Den "tidigare" versionen kommer inte att orka med att driva Magnepan, det kan jag säga med säkerhet. Den uppdaterade versionen däremot kan vara tillräcklig.

 

Annars så är den större Ayre AX-5 mer i nivå med de övriga alternativen.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Bebop said:

Nej det funkar inte fullt ut, inte heller hos mig. Ett sätt är att läsa tester av betrodda skribenter och notera vad de skriver, vilken utrustning de använt och liknande. Idag finns det ju massor att hitta över nätet. Audiogon brukar jag bläddra . Man kan också skicka mejl till tillverkaren, prata med handlare som du har förtroende för, andra Maggie-användade. Pass och Lamm (deras hybrid) är ju också intressanta. Aesthetix och Moon kan kanske också vara något(?). Audio Research hörde jag tillsammans med Magnepan. Det lät mycket bra. Personligen tycker jag dock ARS har brakat iväg för mycket prismässigt, liksom mitt eget märke. 

 

@LISTEN TO MUSIC har en hel del erfarenhet av Magnepan. Bilden är hämtad från en av hans trådar. Han hade jag tagit kontakt med för att få hans erfarenheter.

 

808FB4E4-B41A-478F-972F-2239B449BA41.thumb.jpeg.810366c52d5c5647edc49ef87e073f1a.jpeg

Det där med att läsa tester och höra av mig till handlare och andra Magnepanägare är jag hyfsat bra på. Vet att Claes kör M2.2 men de, precis som många andra amerikanska märken, har

”brakat iväg” lite väl mycket. Jag är nog inte beredd att lägga närmare 300 för enbart slutsteg. Hade nyligen kontakt med en i USA som har flera par Maggisar och även flera slutsteg, bl.a Lamm M1.1 (föregångaren till M1.2 men i stort sett samma) som han menade var för klen till hans 3.5 och Tympani :flush:

Många menar också att Pass’ A/B-steg är mer lämpade än deras rena klass A-steg.... medan andra hävdar det motsatta :weary:

Det är med tanke på de höga priserna jag kikar lite åt integrerat, även om de som är aktuella inte heller är direkt billiga :rollingeyes:

Link to comment
Share on other sites

Har lyssnat på Mg 20.7 med Danne Progression Int. Den drev dem otroligt bra, bland det bättre jag hört driva Maggisar för vettiga pengar.

Jag har inte hört Diablo300 med Maggisar, men väl på vanliga dynamiska högtalare, och där kör Progression åttor runt Diablo 300.

Nu när priset sänkts på Dan d'Agostinos produkter hamnar de ju i ett bättre prisläge i Sverige.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dum fråga kanske, men vad innebär ”matchning” egentligen?

Som jag förstår det så handlar det om att vissa prylar funkar bra ihop och andra sämre.

Men mer konkret? Handlar det om att en svårdriven eller tungdriven högtalare kräver mycket av slutsteget, eller handlar det om andra aspekter?

Vad Magnepan beträffar så är min erfarenhet att det inte krävs några jätteslutsteg för dem. Mitt förra Rotel RB-1590 var inte alls bättre lämpad än mitt nuvarande Accuphase A-36.

Åtminstone inte på de nivåer jag spelar. 

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Strmbrg said:

Dum fråga kanske, men vad innebär ”matchning” egentligen?

Som jag förstår det så handlar det om att vissa prylar funkar bra ihop och andra sämre.

Men mer konkret? Handlar det om att en svårdriven eller tungdriven högtalare kräver mycket av slutsteget, eller handlar det om andra aspekter?

Vad Magnepan beträffar så är min erfarenhet att det inte krävs några jätteslutsteg för dem. Mitt förra Rotel RB 1500 var inte alls bättre lämpad än mitt nuvarande Accuphase A-36.

Åtminstone inte på de nivåer jag spelar. 

Det beror väl i hög grad på hur högt man lyssnar. Maggisar är väl en rätt snäll last men har trots allt en känslighet på endast 86db. Till Maggisar brukar man säga att de inte ska drivas av förstärkare som ligger åt det tunnare hållet och de bör ha hyfsat med ”slam” då högtalarna annars kan låta lite livlöst och tråkigt.

Men lyssnar man mest på stråkkvartetter på låg volym så är väl det där med effekt och ”slam” av underordnad betydelse.

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Daniel said:

Jag tror inte att Dannes integrerade kör åttor runt Diablo 300. Snarare än fråga om vad man gillar. Jag tycker Dagostino gör mycket bra produkter så prova båda om möjligt.

Nej det kanske var en överdrift, men med tanke på hur trevligt Gryphons klass A förstärkare låter blev jag ganska besviken när jag provade Diablo300

men som du säger Daniel tycke o smak man måste låna hem o prova så det blir rätt förutsättningar. 👍🏻
Alla Dannes produkter har däremot bara imponerat oavsett om det stått Progression eller Momentum på dem. 😊

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Kilgore said:

Progression åttor runt Diablo 300.

Det var väl att tai, som sagt. Inga av de märken och modeller som nämnts här kör åttor runt varandra. Däremot kan de lira mer eller mindre olika tillsamman med den anläggning man spelar men även ett sådan bedömning är ju högst subjektiv.

Link to comment
Share on other sites

Just now, Bebop said:

Det var väl att tai, som sagt. Inga av de märken och modeller som nämnts här kör åttor runt varandra. Däremot kan de lira mer eller mindre olika tillsamman med den anläggning man spelar men även ett sådan bedömning är ju högst subjektiv.

Nej Diablo är inte en dålig produkt, men jag skulle vilja säga att Dannes nya produkter låter oerhört mkt trevligare i mina öron. Både de integrerade och för slutsteg. När  dehar kopplats in har de gett ett ordentligt leende på läpparna 😊

Progression försteg spelar i en högre liga än dess pris. Många dyrare försteg jag upplevt som sämre när jag jämfört

ska bli kul att höra Momentum Pre HD under kontrollerade former den kan vara svårslagen, men tyvärr dyrare än Progression-serien.

 

Har tyvärr inte hört Gryphon Essence än, har stora förhoppningar om den då den är klass A och nog kommer ge den magi jag hört från de dyrare Klass A Gryphon

 

Till Maggisar skulle jag även testa Accuphase som även de spelat mkt bra ihop. Deras Klass AB låter riktigt bra, men med klass A kommer magin 😍

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Strmbrg said:

Dum fråga kanske, men vad innebär ”matchning” egentligen?

Känslighet är en aspekt. Men känslighet mäts på olika sätt av högtalartillverkare. En del mäter med rosa brus (hela frekvensområdet), andra vid en frekvens och någon tredje kanske ett antal frekvenser och anger ett medelvärde. En högtalare är heller inte en jämn last utan ger olika impedans (motstånd) vid olika frekvenser. "Watt" i en förstärkare är också ett skumt begrepp då värdet innehåller både spänning och ström. 100 watt kan vara en produkt av hög spänning och lite ström eller tvärtom men det är fortfarande samma effekt. Dessutom kan en förstärkare vara mer eller mindre känslig för snabba kast i impedansförloppet hos högtalare och fasvridningar.

 

Hur slutresultatet låter är inte självklart i min bok.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...