Jump to content

Degritter - Den makalösa manicken


Vox

Recommended Posts

Quote

Den går hit, den går dit, den går runt en liten bit
Den startar på ett kick, det är en makalös manick

Quote

 

 

1985 släppte Michael B Tretow låten "Den makalösa manicken" som ovanstående strof är tagen från.

Nu skriver vi 2021 och jag har investerat i en makalös manick - vinyltvättmaskinen Degritter. 

 

Degritter är den fjärde vinyltvätten jag äger och helt klart den bästa.  Den rengör skivorna endast med ultraljud. Min förra maskin från Audio Desk hade en kombination av ultraljud och borstar, men var inte i närheten av tvätteffekten som Degrittern har. 

 

Efter 50 tvättar, vilket nåddes idag, kom det upp ett meddelande på färgdisplayen att det var dags att göra rent filtret.  

 

984738929_Fil000.thumb.jpeg.5e1e86518e8f9ef2762e7d849186226d.jpeg

 

Till vänster ser ni hur filtret såg ut när det var nytt och till höger är filtret efter tvätt av 50 skivor. Cirka 45 av dessa skivor var tidigare tvättade i Audio Desk tvättmaskinen. 

Helt klart gräver Degritter djupare ner i spåren och avlägsnar smutsen som finns där. Det märks på att skivorna blivit "tystare" och musik framförs på ett naturligare sätt. 

 

Som ni förstår är jag mycket nöjd med investeringen. 

 

 

Information om Degritter 

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Vox said:

Till vänster ser ni hur filtret såg ut när det var nytt och till höger är filtret efter tvätt av 50 skivor. Cirka 45 av dessa skivor var tidigare tvättade i Audio Desk tvättmaskinen. 

Helt klart gräver Degritter djupare ner i spåren och avlägsnar smutsen som finns där. Det märks på att skivorna blivit "tystare" och musik framförs på ett naturligare sätt. 

 

Som ni förstår är jag mycket nöjd med investeringen. 

Har exakt samma erfarenhet gällande skivor tidigare tvättade med Audio Desk. Degritter gör rent djupare och bättre på samma skivor. Degritter kostar en bra slant absolut, men jag tänker såhär att min vinylsamling är värd Degritter flera gånger om. Och om jag ger skivorna den bästa vården jag bara kan ge så förlänger jag livet på dessa. Och för att inte tala om hur mycket slitaget på pickupen minskas. Toppklass och hatten av för Degritter!

IMG-0681-Edited.jpg

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Vox said:

Till vänster ser ni hur filtret såg ut när det var nytt och till höger är filtret efter tvätt av 50 skivor. Cirka 45 av dessa skivor var tidigare tvättade i Audio Desk tvättmaskinen. 

Påminner om Elektrolux argumentering på den tiden de sålde via knacka dörr. Då bad man kunderna dammsuga en yta. Sedan satte man i en ren dammpåse i Electrolux-maskinen och dammsög samma yta som då visade att deras gamla maskin inte var tillräckligt effektiv. Ingen ville ju framstå som att de inte höll rent hemma och därmed skulle de köpa den nya dammsugaren.

 

Vad de inte berättade var att om man hade dammsugit ytan en gång till med tom påse och med den gamla dammsugaren så fick man oftast samma resultat, vilket några visade i en granskning.

 

Om det är så här också vet jag inte, men jag är skeptisk till den typen av jämförelser om man inte gör den åt båda hållen. Det är säkert en bra skivrengörare. Det tvivlar jag inte på, men vilka slutsatser man kan dra av jämförelsen ovan är jag inte så övertygad om.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag minns att jag sprang på ett gäng unga killar på München-mässan 2019 som stod i ett litet bås på det enorma mässgolvet med en helt ny produkt framför sig. En skivtvätt som såg mer ut som en modern brödrost, och som verkligen stack ut ibland de mer industriella alternativen. Var det en hipp leksak eller en seriös och välfungerande produkt? Där och då så kändes det väldigt oklart.

Två år senare så är Degritter en världssuccé och tveklöst en av de allra mest högpresterande och lättanvända. Jag trodde själv att marknaden för en skivtvätt till priset 28.000 kr skulle vara väldigt begränsad (inte minst i Sverige), men efterfrågan har varit stor, där vi kämpar med att hålla lager i takt med efterfrågan.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

När jag började använda den så blev skivorna inte riktigt torra. Det blev några droppar vatten kvar. 

Det finns tre sätt att lösa detta. Endera förlänga torktiden eller höja torkeffekten (ger högre ljud) alternativt en kombination av tid och effekt. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Bebop said:

Påminner om Elektrolux argumentering på den tiden de sålde via knacka dörr. Då bad man kunderna dammsuga en yta. Sedan satte man i en ren dammpåse i Electrolux-maskinen och dammsög samma yta som då visade att deras gamla maskin inte var tillräckligt effektiv. Ingen ville ju framstå som att de inte höll rent hemma och därmed skulle de köpa den nya dammsugaren.

 

Vad de inte berättade var att om man hade dammsugit ytan en gång till med tom påse och med den gamla dammsugaren så fick man oftast samma resultat, vilket några visade i en granskning.

 

Om det är så här också vet jag inte, men jag är skeptisk till den typen av jämförelser om man inte gör den åt båda hållen. Det är säkert en bra skivrengörare. Det tvivlar jag inte på, men vilka slutsatser man kan dra av jämförelsen ovan är jag inte så övertygad om.

 

 

 

Jag har inte gjort någon regelrätt test av maskinerna. Det jag visade var något som jag inte hade räknat med. Att trots att skivorna tidigare var tvättade med hjälp av Audio Desk och/eller Kuzma fastnade så pass mycket smuts i filtret. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
11 hours ago, klacke said:

Funderar på att skaffa en Degritter...

Kör ni bara med destillerat vatten eller använder ni något medel i? Degritters eget tex.

Hur får man bästa resultat, ni som har erfarenhet.

 

/k

 

Degritter erbjuder sin egen vätska (”cleaning fluid”) som du spär ut med destillerat vatten, vilken du enkelt köper på nätet eller hos närmaste Apotek. Denna är inte nödvändig, men rekommenderad.

 

Degritter är för övrigt en fantastisk produkt som verkligen håller vad den lovar.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

848EAC64-388D-441F-9487-3A09E231FB98.jpeg

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Perfect sense said:

Degritter erbjuder sin egen vätska (”cleaning fluid”) som du spär ut med destillerat vatten

Det är bra och förståligt att tillverkare erbjuder "rengörningsvätskor" för att säkerställa resultat. Samtidigt skapar okunskap kring kemin involverad utrymme för superprodukter av standardprodukter som finns allmänt på marknaden från t ex Bona, Kährs och Tarkett för anjonisk rengöring av pvc, lackade ytor, folier/laminat mm (finns många fler tillverkare) som ofta kommer från en och samma kemikalietillverkare. Trixet är bara att blanda snålt för att inte få för mycket skum. Det behövs väldigt små mängder (beroende på koncentration) typ 1-1,5 kapsyl till 10 liter vatten. 1 liter outspädd flaska kostar ca 125:- och kan försörja ett helt kvarters skivtvättar en livstid.

 

Precis som sägs i texten från Degritter skall man använda "anionic surfactants" eller på svenska anjoniska ytaktiva ämnen. Ett annat ord för dessa är "tensider". 
 

När dessa ytaktiva ämnen löses i vatten bildas negativt laddade partiklar, dvs anjoner. Dessa är den aktiva tvättkomponenten som hindrar vattnet att dra ihop sig till vattendroppar och som därmed tränger ner i "skiten" genom att minska ytspänningen. Den negativa laddningen får skräpet att lyfta från ytan, se illustration.

Sulfater, sulfonater och glukonater är exempel på anjoniska ytaktiva ämnen. Det här är inga "hokus-pokus-produkter" som kräver hifi-stämpel. Det påstår heller inte Degritter, vilket hedrar dem.

 

Något som kan ha betydelse är kvaliteten på vattnet. Destillerat vatten är inte alltid destillerat s a s. Det finns olika namn som ibland påstås vara samma sak typ batterivatten. Säkrast, tycker jag, är att använda Apotekets men det finns säkert även på annat håll.

image.png

Edited by Bebop
Tillägg
Link to comment
Share on other sites

En otroligt viktig komponent i skivtvättsvärlden är tid. Hur lång tid vätskan får på sig att lösa upp skiten, som i vissa fall har suttit i 50+ år. :-) 

 

Om man gör experimentet med en vanlig vacuumtvätt, så kan man helt enkelt låta vätskan verka i 60 sekunder och sedan borsta samt suga upp skiten, sen köra en gång till med väldigt utspädd tvättvätska. Det är ett bra trick för alla som har lite äldre tvättar. Det blir väldigt mycket bättre resultat på det viset. 

 

Alla de bästa maskinerna tar lite tid på sig. Loricraft, Degritter, Audio desk, Kirmuss mm

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Daniel said:

En otroligt viktig komponent i skivtvättsvärlden är tid.

Instämmer. Riktigt skitiga plattor kör jag också ett par gånger. Jag använder också en i mitt tycke bra borste med tunna och hårda borst som tränger ner och river upp skiten samt kör fram och baklänges. Det funkar bra med Okki-Nokki. 
 

Det är otroligt vad mycket skit det finns nere i spåren. Häromdagen plockade jag fram ett 70-talsalbum som såg jättefin ut, som ny. Men det lät inte bra. Jag tog MoFi’s sammetskudde och gnuggade hårt fram och tillbaka utan vätska på några cm. Den ruggade upp damm så att vinylytan blev vit av damm. Jag körde den två gånger i tvätten och nu låter det utmärkt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...