Jump to content

Ren ström - mer musik


Recommended Posts

 

aR12_editorial.jpg

Största, möjliga, tystnad

För inte alltför länge sedan så var många skeptiska till värdet av strömrening och strömprodukter i allmänhet inom vår hobby. Att strömkvaliteten har betydelse för ljud- och musikupplevelsen i våra system är numera något som de flesta har insett och accepterat. Ren och störningsfri ström ger helt enkelt våra komponenter bättre förutsättningar att prestera sitt yttersta.

Våra hem och vår unika elmiljö ger alla olika förutsättningar för välljud i relation till fluktuationer i spänning och skiftande grad av störningsnivåer. Både utifrån där installationer, industrier och grannar påverkar strömkvaliteten, men också inifrån det egna hemmet i form av störningar som genereras av exempelvis switchade nätdelar till datorer, LED-belysning m.m.

Vi har sedan länge strömrenare och nätkablar ifrån PS Audio, Audience och Ansuz hos oss vilka erbjuder olika lösningar i syfte att uppnå samma mål, men där prisklass, konstruktionsfilosofi och resultat skiljer sig en del åt. Därav så har de alla tre en viktig plats i vårt sortiment.

Ett ytterligare områden som växer alltmer just nu i takt med att fler produkter med enklare strömförsörjning kommer ut på marknaden i form av streamers, DAC:ar, switchar, RIAA-försteg m.m. är externa nätdelar i syfte att ge dessa enheter renare och stabilare ström. Två av vårens stora nyheter inom detta område kommer ifrån Ferrum Audio och Keces Audio.

Tveka inte att kontakta oss för att uppleva dessa spännande produkter närmare hos oss eller hemma.

 

Läs hela artikeln om värdet av ren ström här: https://perfect-sense.se/artiklar/mer-ren-strom


 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Alltså, Ferrum Hypsos måste ju vara den klart coolaste DC PSU'n på marknaden. Snacka om att man tagit det till nya nivåer, tidigare så har dessa PSU'er känts väldigt hemmagjorda, rent ut sagt fula och nånting man gärna gömmer nånstans långt bak i eller till och med utanför anläggningen. Hypsos känns som den lika gärna kunde varit en förstärkare till utseendet. Det enda jag hade velat se för egen del är 2st uttag, när PSU'n är så stor och tar sådan plats hade det varit väldigt trevligt men alla har vi olika behov. Annars så är den ju grymt att man kan justera mellan 5-30V och hela 6A, det är siffror som inte ens den superflexibla HDPlex 300W kommer i närheten av.

image.png.1a2e9bd0eadb90000e78ed336bcf19d3.png

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Annars så är den ju grymt att man kan justera mellan 5-30V och hela 6A, det är siffror som inte ens den superflexibla HDPlex 300W kommer i närheten av.

 

Det är antagligen för att de kombinerar en switchad DC-DC konverter med en linjär regulator. Ska man kunna köra ett så stort spann som 5-30V så vill det till nått innan den linjära regulatorn som sänker spänningen så spänningsfallet blir optimalt över den linjära regulatorn man kan inte mata in 35Vdc i en linjär regulator och sen plocka ut 5Vdc eller kan de kan man men då eldar man upp hur mycket effekt som helst i den och det krävs mycket kylning.

 

Sen står det iofs. inget om att de är en linjär traditionell regulator de är kanske bara en traditionell trafo med likriktning och sen enbart en DC-DC konverter på utgången?

 

Vad jag vet så är nog HD Plex den första PSU där man har en vanlig toroidtrafo med vanlig likriktning och glättning efter det en DC-DC konverter som följer inställningen på baksidan vilken utspänning man vill ha samtidigt som vredet ställer in LT3045 regulatorn vad den ska mata ut. Minimal effektförlust i DC-DC konvertern som tar ned 16V till rätt spänning så att du kan köra 3,3Vdc som lägst ifrån LT3045 regulatorerna.

 

Många kommer säkert rynka på näsan åt de switchade regulatorn men ofta jobbar en DC-DC konverter med väldigt hög frekvens och framförallt så är det inte frågan om AC till DC konvertering och med en fin linjär regulator efter kan man garanterat nå fina resultat.

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, octavia rs said:

Många kommer säkert rynka på näsan åt de switchade regulatorn

Tja, för mig kommer det nog alltid att kännas sådär med en switchad DC/DC konverter:grinsmilingeyes: En snyggare lösning tycker jag är att ha fler sekundärlindningar på trafon så att inspänningen kan anpassas. Det blir förstås dyrare för tillverkaren, men det gör det också enklare att implementera fler utgångar med olika spänningsintervall.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, LPL said:

Tja, för mig kommer det nog alltid att kännas sådär med en switchad DC/DC konverter

 

Nu ska vi inte dra iväg detta rent för mycket då denna tråden är i branschforumet men om en DC/DC konverter efterföljs av en helt vanlig linjär tror du eventuella "fel" ifrån den syns igenom den linjära?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

Nu ska vi inte dra iväg detta rent för mycket då denna tråden är i branschforumet men om en DC/DC konverter efterföljs av en helt vanlig linjär tror du eventuella "fel" ifrån den syns igenom den linjära?

Varför chansa:grinsmilingeyes: Jag är notoriskt tveksam till allt som kan orsaka störningar direkt eller indirekt och jag tycker risken ökar så fort man introducerar switchning. Sedan kan slutresultatet mycket väl bli bra i alla fall om det är en god konstruktion. Frågan är vad som är bäst, jag skulle dock i första hand undvika switchade DC/DC konvertrar tills jag är överbevisad att de levererar ett bättre resultat:smile: 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, VoicesInMyHead said:

Alltså, Ferrum Hypsos måste ju vara den klart coolaste DC PSU'n på marknaden. Snacka om att man tagit det till nya nivåer, tidigare så har dessa PSU'er känts väldigt hemmagjorda, rent ut sagt fula och nånting man gärna gömmer nånstans långt bak i eller till och med utanför anläggningen. Hypsos känns som den lika gärna kunde varit en förstärkare till utseendet. Det enda jag hade velat se för egen del är 2st uttag, när PSU'n är så stor och tar sådan plats hade det varit väldigt trevligt men alla har vi olika behov. Annars så är den ju grymt att man kan justera mellan 5-30V och hela 6A, det är siffror som inte ens den superflexibla HDPlex 300W kommer i närheten av.

image.png.1a2e9bd0eadb90000e78ed336bcf19d3.png

En riktigt snygg pjäs, har redan börjat gå igång med tankar om man skulle skaffa en sådan....

  Jag tror personligen  på hybridtekniken, tror den blir vanligare framöver i PSU;s. Antipodes egen S60 dual rail är också den en hybrid. De borde ju om någon veta hur en PSU ska konstrueras och har väl lärt sig att filtrera bort ev switchade oljud så det inte går tillbaks i nätet. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...