Jump to content

Vad för högtalare använde de sig av när de mastrade musiken?


parsifal

Recommended Posts

1 hour ago, byZan said:

Man ser inte många som har dessa (inte jag iaf) och undrar varför

Ja, det är märkligt. En del märken slår inte an överallt. Samma sak med VTL som aldrig gjort några större avtryck i Sverige och Tyskland men är stora eller i vart fall vanligare i Sydeuropa och i UK.

 

En av de finaste ljudupplevelserna på senare år var i Italien där jag köpte min rullbandare. Säljare är också agent för Avalon och tillverkare av deras DAD-absorbenter/diffusorer (tornen som står bakom). På plats var då Avalon Time som är deras största  i "huggkubbedesignen". Jag är lite trägubbe och gillar fina träarbeten. 

 

aTZjWB.jpg

Bild från min "På rulle till Italien-tråd"

 

 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Bebop said:

Ja, det är märkligt. En del märken slår inte an överallt. Samma sak med VTL som aldrig gjort några större avtryck i Sverige och Tyskland men är stora eller i vart fall vanligare i Sydeuropa och i UK.

 

En av de finaste ljudupplevelserna på senare år var i Italien där jag köpte min rullbandare. Säljare är också agent för Avalon och tillverkare av deras DAD-absorbenter/diffusorer (tornen som står bakom). På plats var då Avalon Time som är deras största  i "huggkubbedesignen". Jag är lite trägubbe och gillar fina träarbeten. 

 

aTZjWB.jpg

 

 

Det kanske är ”Time” för ett byte då?:winking:

 

Jag kommer ihåg ditt reportage från Italien och minns att jag då tittade lite extra på nätet om vad som fanns skrivet om dem och det var positiva omdömen i de flesta fall om jag minns rätt? Hursomhelst så gillar/gillade jag Avalon då och kanske fortfarande, hade varit roligt att få lyssna på de idag och se om intrycken består?

 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, byZan said:

jag Avalon då och kanske fortfarande

När jag bodde i Kanada hade jag ett par Dynaudio C4:or och hade bestämt mig för byta till Avalon och tog hem ett par Avalon Opus Ceramique. Det blev en besvikelse. I tråden sammanfattade jag bl a basen så här som vad det som gjorde mig mest besviken (2007):

 

TB2zTXlaFXXXXauXXXXXXXXXXXX_!!17634120.jpg

BAS

Dynaudio 5 poäng

Avalon 2 poäng

Dynaudio går betydligt djupare och basen känns renare och mer obesvärad. Istället har Avalon en puckel i övre basregistret som inte alls låter bra. Lang Langs inspelning av Rachmaninovs 2:a pianokonsert låter direkt dåligt i det inledande crescendot efter pianointroduktionen. Det är preceis som om hela basregistret försöker komma ur en liten tratt och allt blir pannkaka.

Betydligt bättre låter det i mindre sättningar. Då tänker man inte på detta. Spelade också en del basstarka Santana och Yellowjackets. Inte alls bra.

Denna Avalonmodell trivs bäst med akustisk musik som inte gräver allt för djupt. Dom är alltså inte så allsidiga.

 

Det blev ingen affär. Någon vecka senare ringde butiken och beklagade. En annan kund hade haft samma erfarenhet. De upptäckte då att baselementet var trasigt. Men jag hoppade av för då höll jag på med elektronik- och kabelbyte istället.

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Bebop said:

Denna Avalonmodell trivs bäst med akustisk musik som inte gräver allt för djupt. Dom är alltså inte så allsidiga.

När jag ser detta så undrar jag om jag inte tänkte lite i samma banor då; fantastiska på akustiska framföranden och små sättningar men inget för en allätare som jag, typ så om jag minns rätt?

 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, byZan said:

Man ser inte många som har dessa (inte jag iaf) och undrar varför, de var/är säkert värda en lyssning om man funderar på ett högtalarbyte kan jag tycka.

 

Det beror väl till väldigt stor del på vilken agentur som har vissa märken ibland känns det som de sitter på dem mest för att de kan. Avalon Acoustics finns hos PS Audio i Danmark så de finns ju alla möjligheter att de skulle kunna finnas här hos oss. Det finns ju även ett märke som börjar på W hos dem som nog syntes mer i vårt avlånga land innan det hamna på andra sidan sundet :39:

 

https://psaudio.dk/brands.aspx

 

Avalons design är lite speciell dessa får mig mest att tänka på Amerikanska södern och vita lakan oavsett vilket så ska de ha låtit väldigt bra här.

 

 

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Bebop said:

Ja, det är märkligt. En del märken slår inte an överallt. Samma sak med VTL som aldrig gjort några större avtryck i Sverige och Tyskland men är stora eller i vart fall vanligare i Sydeuropa och i UK.

 

En av de finaste ljudupplevelserna på senare år var i Italien där jag köpte min rullbandare. Säljare är också agent för Avalon och tillverkare av deras DAD-absorbenter/diffusorer (tornen som står bakom). På plats var då Avalon Time som är deras största  i "huggkubbedesignen". Jag är lite trägubbe och gillar fina träarbeten. 

 

aTZjWB.jpg

Bild från min "På rulle till Italien-tråd"

 

 

I detta rum har jag och Calma upplevt en av de mäktigaste operaföreställningarna som inte varit live. Ljudmässigt så välbalanserat och akustikbehandlat ut i fingerspetsarna. Blev mycket intresserad av "glascylindrarna med reglerbara spjäll. Men där blev det tvärstopp även för en ytterst tolerant sambo. Får glädjas av att hon säger sig älska Studern och påminns om denna resa varje gång hon tittar på den!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, octavia rs said:

Det beror väl till väldigt stor del på vilken agentur som har vissa märken ibland känns det som de sitter på dem mest för att de kan. Avalon Acoustics finns hos PS Audio i Danmark så de finns ju alla möjligheter att de skulle kunna finnas här hos oss. Det finns ju även ett märke som börjar på W hos dem som nog syntes mer i vårt avlånga land innan det hamna på andra sidan sundet

AC har ju både A och W i sortimentet.

 

https://audioconcept.se/brand/avalon/

https://audioconcept.se/brand/wilson/

Link to comment
Share on other sites

 

Vi ska ju hålla avstånd, men detta ser ut att urarta :handovermouth:

 

22 hours ago, j_bloom said:

tack för bilden och infon - det här är ju faktiskt väldigt likt några av rummen vi bygger på detta forumet. 

Vid mastringen ska det helst inte finnas några enskilda fel kvar, och mixen ska vara välbalanserad.

Så det bör vara en fördel med en så normal lyssningsmiljö som möjligt i det sena skedet.

Just soundstage, djup och dynamik skiljer väldigt mellan mastringar, och man vill väl även att upphovsmännen deltar med synpunkter. Så mastring = lyssningsrum tror jag.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har undersökt ämnet rätt noga här i europa, besökte även några mastering-rum i Tyskland för två år sedan. Förbehållet är dock att det gäller klassisk musik, har ingen aning om pop/rock. 

 

Min slutsats blev att det historiskt funnit många mastering-rum med B&W, finns forfarande många gamla kvar. Även ATC och PMC har varit stora men minskar i popularitet. Nu verkar det mest vara Neumann och Genelec som gäller när folk köper nytt. Utbytet/moderniseringen sker först i mixning (små närfältare) med nu mer o mer även i masteringrummet med moderna "main monitors". Jag har även sett nyinköpta Geithein. På en studio jag var på hade de kvar sina jättestora gamla B&W men var nästan lite urskuldande, "dessa har vi kvar mest för kundernas skull". Man mixar o mastar i externt frekvenskorrigerade, rätt enkla hörlurar typ Senn HD 600/650, möjligen 800S och lyssnar i moderna frekvensraka högtalare typ KH420 eller Genelec 8361, alltid med subbar.

 

Och ja, kablarna var billiga. De enda dyra kablarna man har är långa mic-kablar.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-03-09 at 10:46, calle_jr said:

Varför undrar du det?

 

:smile:

Jag kan i alla fall svara på varför jag intresserade mig för vad man använder i masteringrummet.

 

Det började med att jag insåg/stördes av den ojämna kvaliteten på olika inspelningar av klassisk musik. De bästa verkade komma från mindre, mycket noggranna studios där musiker och tekniker har ett nära och bra samarbete. Så jag undrade - hur låter det i ett masteringrum där tekniker, producent och musikernas konstnärliga ledare sitter och bestämer att "detta är bra, det står vi för" ?

 

Eftersom jag har känningar i branschen reste jag runt (det var före Corona) och tittade o lyssnade på några ställen där bra inspelningar görs och mixas. Det var där jag hittade mitt ljudideal som sen blev realiserat i liten skala med två medelstora Genelec och en sub.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Kapten Tråkig said:

Jag har undersökt ämnet rätt noga här i europa, besökte även några mastering-rum i Tyskland för två år sedan. Förbehållet är dock att det gäller klassisk musik, har ingen aning om pop/rock. 

 

Min slutsats blev att det historiskt funnit många mastering-rum med B&W, finns forfarande många gamla kvar. Även ATC och PMC har varit stora men minskar i popularitet. Nu verkar det mest vara Neumann och Genelec som gäller när folk köper nytt. Utbytet/moderniseringen sker först i mixning (små närfältare) med nu mer o mer även i masteringrummet med moderna "main monitors". Jag har även sett nyinköpta Geithein. På en studio jag var på hade de kvar sina jättestora gamla B&W men var nästan lite urskuldande, "dessa har vi kvar mest för kundernas skull". Man mixar o mastar i externt frekvenskorrigerade, rätt enkla hörlurar typ Senn HD 600/650, möjligen 800S och lyssnar i moderna frekvensraka högtalare typ KH420 eller Genelec 8361, alltid med subbar.

 

Och ja, kablarna var billiga. De enda dyra kablarna man har är långa mic-kablar.

...och för att fortsätta rapporten från min odyssé i europas klassiska studiovärld: 

 

Det fanns inte mycket till high-end över huvud taget i nån studio. Bra o moderna micförstärkare etc. Det enda man gullar med är gamla, exotiska mikrofoner, det tog man på allvar! På ett ställe fanns en äldre analogfantast som var högst motvilligt digital och tyckte att elektronik från lilla tyska spl lät mer "analog". Han var dock ett undantag. 

 

Sen när det kommer till hemmalyssning (jag var väldigt frågvis och blev hembjuden till några tekniker och nån studioägare) så är det inte så spännande, man lyssnar inte mycket hemma. På högtalarsidan verkar dom mest köra med överblivna studiomonitorer i udda placering, typ högt upp i bokhyllan. Nån hade omnidirektionellt, "så det låter ungefär lika illa överallt" och studioägaren hade ett par groteskt stora Genelec 1236 på var sin rullvagn i vardagsrummet. Dom måste ha blivit över på nåt inställt konserthusbygge. :flush:

 

Däremot var flera ljudtekniker också amatörmusiker, på fritiden verkar man hellre spela än lyssna.

Link to comment
Share on other sites

Kul att se ME Geithein syntes till. Det känns som en doldis i alla fall i hifivärlden, men har lyssnat på dem hemma hos folk i Sverige och vet någon musiker som använder modeller från dem som monitorer i studion sin. Skulle gärna lyssna på några av deras större modeller.

 

Studio Blue och Elektronmusikstudion i Stockholm kör båda med Ino Audio. Den första ser man inte så många produktioner från visserligen, men stöter hyfsat ofta på produktioner där EMS ges kredd, även internationellt.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, shifts said:

Kul att se ME Geithein syntes till. Det känns som en doldis i alla fall i hifivärlden, men har lyssnat på dem hemma hos folk i Sverige och vet någon musiker som använder modeller från dem som monitorer i studion sin. Skulle gärna lyssna på några av deras större modeller.

 

Studio Blue och Elektronmusikstudion i Stockholm kör båda med Ino Audio. Den första ser man inte så många produktioner från visserligen, men stöter hyfsat ofta på produktioner där EMS ges kredd, även internationellt.

ME Geithein var faktiskt mitt förstahandsval när jag bytte upp mig för nåt år sedan. Hade varit kul med ett par RL901K hemma. Men det blev för dyrt och för struligt - svårt utan svensk distributör.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Kapten Tråkig said:

ME Geithein var faktiskt mitt förstahandsval när jag bytte upp mig för nåt år sedan. Hade varit kul med ett par RL901K hemma. Men det blev för dyrt och för struligt - svårt utan svensk distributör.

Annorlunda kompakt högtalarkonstruktion du var på spåret.

Upplagt för djup bas och punktformad ljudkälla. :thumbsup:

Ger association till huvudfoting. :smile:

Gillar bärhandtagen på sidorna, det underlättar ju onekligen att flytta runt tunga högtalare.

hgt.JPG.db52c0945101a237e3a141f914c022f4.JPG hgt_.JPG.7b68b46111d7445860331a94ff8ba0ed.JPG

Link to comment
Share on other sites

För många, många år sedan var jag med lite i popsvängen och spelade in några plattor. 
Då hade flera studios enkla små högtalare för att också simulera hur det skulle låta i bilar och på andra ställen. 
Jag hoppas att de fortfarande jobbar på samma sätt, att kolla hur inspelningen låter i olika sammanhang. 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, regamannen said:

För många, många år sedan var jag med lite i popsvängen och spelade in några plattor. 
Då hade flera studios enkla små högtalare för att också simulera hur det skulle låta i bilar och på andra ställen. 
Jag hoppas att de fortfarande jobbar på samma sätt, att kolla hur inspelningen låter i olika sammanhang. 

Med tanke på dagens utveckling behöver de bara ett par olika hörlurar och ett par smarthögtalare för att optimera musiken till hur stora massan lyssnar :think:

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, triomio said:

Med tanke på dagens utveckling behöver de bara ett par olika hörlurar och ett par smarthögtalare för att optimera musiken till hur stora massan lyssnar :think:

Detta är ju tyvärr en stor risk för oss audiofiler, att störst fokus läggs på att få musiken att låta bra som mp3 eller ogg via en mobil med mediokra hörlurar:monkey-hear-no-evil:

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Kapten Tråkig said:

Det var där jag hittade mitt ljudideal som sen blev realiserat i liten skala med två medelstora Genelec och en sub.

Kul!
Har du visat någon bild på det? :think:

Jag vet att du har Genelec, men har nog inte sett hur du ställt upp det.

 

Obs att jag undrade varför frågan ställdes för en inspelningsstudio, dvs ett kontrollrum som jag uppfattade det.

Mastring är en annan femma.

 

Link to comment
Share on other sites

  • parsifal changed the title to Vad för högtalare använde de sig av när de mastrade musiken?
On 2021-03-12 at 14:53, calle_jr said:

Kul!
Har du visat någon bild på det? :think:

Jag vet att du har Genelec, men har nog inte sett hur du ställt upp det.

 

Obs att jag undrade varför frågan ställdes för en inspelningsstudio, dvs ett kontrollrum som jag uppfattade det.

Mastring är en annan femma.

 

Jag har nog inte visat översikten, bara närbilderoch nu är det för sent, ommöblering/renovering pågår för att få plats med en flygel. Bästa delen av stora rummet försvinner dessvärre. Funderar o funderar... Kanske jag ställer upp 8341orna ungefär som närfältsmonitorer för att sätta rummet ännu mer ur spel och ev så ryker också 7360-subben. Fantastisk för viss musik (orgel o så) men strängt taget inte nödvändig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...