Jump to content

Vad för högtalare använde de sig av när de mastrade musiken?

parsifal

Recommended Posts

6 hours ago, calle_jr said:

Varför undrar du det?

Det finns en hel del svar på den frågan...  och det är en liten del av en större frågeställning som dykt upp flera gånger under en längre tid hos mig  kring hur färdigt album lät i studion kontra hemma hos oss dödliga.

Jag hade gärna gjort några studio-studiebesök - har faktiskt en vän som har tillgång till Tambourine studios i Malmö, det hade varit en bra start.

Jag stöter då och då på texter om hifi utrustning som t ex från Kuzma: "Stabi Reference is a classic turntable used by mastering studios and archiving institutions all over the world."  Eller från Verity: "It can be used as a professional near-field monitor for recording studios" Men jag har aldrig sett en studio med klassisk hemma-setup med golvhögtalare en bra bit från bakväggen. Utan det är nästan uteslutande två små närmonitorer på mixerbordet och sen större monitorer inbyggda i väggen bakom. 

Varför bygger inte vi hifisjälar in mer högtalare i väggen eller placerar dem uppe i taklinjen som i så många studios?

Vet att målen kanske är delvis annorlunda - att en i en studio är mån om att höra allt faskorekt och att målet hemma är att allt ska låta så bra som möjligt...för vissa.

23 minutes ago, j_bloom said:

Vet att målen kanske är delvis annorlunda -

Exakt. I en studio handlar det om närfältslyssning och man letar efter ”fel” typ orenheter, falskspel, över-understyrning under inspelning och mixning. Steget efter är mastringen som handlar om att få till det slutliga ljudet. Såvitt jag har förstått används då ofta andra högtalare typ B&W. Jag har även sett bilder på Avalons högtalare för att höra slutresultatet.

Dynaudio vare sig rekommenderar eller säljer sina stora studiomonitorer till hifipubliken. De har en del småhögtalare för studiobruk för mindre studior och spelutvecklare lite i stil med Genelec. De kan var och en köpa. 

Jag har en kompis som har en fin studio. Bara akustikprylarna i mixer-rummet kostade för runt 30 år sedan någon miljon. Han beskriver behovet i studion mer att systemet/högtalarna skall vara som analysredskap. Det behöver inte låta bra eller kul. Det skall gå att höra allt man hör i musiken.

För lyssning med njutning av musiken föredrar han något helt annat. Men "sjukdomen" att hela tiden leta fel är svår att överbrygga verkar det som.  

3 hours ago, j_bloom said:

det är nästan uteslutande två små närmonitorer på mixerbordet och sen större monitorer inbyggda i väggen bakom.

Jag skulle inte vilja ha det riktigt så i ett lyssningsrum, men kanske inte långt ifrån.

Framför allt skulle jag inte vilja ha så analytisk klang. Man vill nog ha något lite mer förlåtande och framför allt mer efterklang.

Instämmer att det är ett intressant utgångsläge och att jämföra skillnaderna.

Om man tittar på Dynaudios högtalare så är de tunade för lite olika ändamål. På Dynaudios pro-serie skriver de om M3-serien: For recording, dubbing and mixing with a level of sonic detail and precision far beyond ‘expected’.

03F8CFC7-A58A-4DC4-B8CE-F379D489C6F4.jpeg

För deras M5P skriver de: With the M5P – Evidence Dynaudio adds a monitor to the range that is specifically suited for mastering. Det är sista steget där mixningen får det ljud som vi som konsumenter sedan köper. M5P har flyttats från konsumentsortimentet, då de hette Evidence i tre olika modeller, till proffssegmentet. Om det är exakt samma vet jag inte. Mina högtalare är från Evidence-serien (Temptation). Här en bild av Bob Katz i sin masteringstudio:

B06C2CCF-3F66-4376-8505-E2781820CBA1.jpeg

8 hours ago, Bebop said:

Här en bild av Bob Katz i sin masteringstudio:

Det ser ut som att han sitter på golvet... undrar varför.

tack för bilden och infon - det här är ju faktiskt väldigt likt några av rummen vi bygger på detta forumet. 

PMC är även de vanligt förekommande i studiosammanhang och har flera monitorer avsedda för ändamålet.

Det jag som tidigare PMC ägare själv tyckte var roligast var såklart att Kraftwerk haft en PMC IB2S baserad rigg sedan 2004 i sin Kling Klang Studio, och där de genom åren kompletterat det till först 5.1, 7.1 och nu senast till 9.1 Atmos för att kunna skapa sina 3D konserter.

Yello's senaste skiva "Point" är även mixad i en studio med PMC och finns även i en Atmos version.

Välkända Capitol Studios i Los Angeles har även de ett PMC baserat Dolby Atmos system. Här är en ganska intressant intervju ifrån studion med bl.a Steve Genewick som är inspelningstekniker, men om jag inte är helt ute och cyklar så var han med på PMC's Dolby Atmos presentation där de spelade Miles Davis i München. Jag känner iaf igen honom från någonstans.

18 minutes ago, Muffin said:

Bob sitter i lädersoffan i vanliga fall :flush:

Det är nog så enkelt att den första bilden är tagen från soffan och att man tyckte att det var estetiskt att placera honom sittandes. Gillar att utrustningen är placerad lågt för att inte skapa oönskade reflektioner.

9 hours ago, LPL said:

Ett par Fathom subbasar är nog inte fel, undrar hur de är jämfört med dina @Bebop?

De är säkert ett snäpp upp med i stort sett samma funktionalitet. Bl a har de steglös fasreglering från 0 till 280 grader där jag har 0 eller 180 grader. De bar 1,100 W förstärkare och mina har 300W. De har också en automatisk rumsanpassning typ Dirac, balanserad konstruktion, högre ljudtryck mm. Däremot går de inte så djupt som mina (enligt specifikation).

De är säkert mycket bra. Om jag hade dragit nytta av det är en annan femma. Jag vet inte. Jag tror de Dynaudiobasar (SUB600) jag har matchar mitt system bra. Jag vill helst inte blanda med olika tillverkare av flera skäl. Ett viktigt sådant är service. Det är lättare att få råd och tips från Dynaudio om man har hela systemet från dem. Jag hade mycket kontakt med dem i början. De var också hemma hos mig och gav praktiska råd.

Ser även att han finjusterat elementhöjden genom att höja högtalarplinten med 6-7 cm och använder diffusor för första reflexen på sidoväggarna. Avståndet till bakre väggen är ungefär som det jag har. Han har säkert arbetat med någon form av optimeting. 1/5- metoden kanske?

31 minutes ago, Bebop said:

De är säkert ett snäpp upp med i stort sett samma funktionalitet. Bl a har de steglös fasreglering från 0 till 280 grader där jag har 0 eller 180 grader. De bar 1,100 W förstärkare och mina har 300W. De har också en automatisk rumsanpassning typ Dirac, balanserad konstruktion, högre ljudtryck mm. Däremot går de inte så djupt som mina (enligt specifikation).

De är säkert mycket bra. Om jag hade dragit nytta av det är en annan femma. Jag vet inte. Jag tror de Dynaudiobasar (SUB600) jag har matchar mitt system bra. Jag vill helst inte blanda med olika tillverkare av flera skäl. Ett viktigt sådant är service. Det är lättare att få råd och tips från Dynaudio om man har hela systemet från dem. Jag hade mycket kontakt med dem i början. De var också hemma hos mig och gav praktiska råd.

Just steglös fasreglering tycker jag var värdefullt när jag hade subbasar. Tycker det ser ut som Fatom 12" eller 13,5" och har väl då samma -3dB 19/18 Hz som SUB600, men de är inte direkt billiga. Jag tycker det är intressant att fundera över vilka subbasar som är mest musikaliska (snabba, torra?) och som passar bäst till hifi. Vilka som är good enough för att bidra och förbättra ljudupplevelsen, finns det enklare subbasar som gör sitt jobb utan att samtidigt försämra basåtergivningen.

Håller med om att det är värt en hel del att hålla sig till samma tillverkare så långt som möjligt med de fördelar detta innebär.

3 minutes ago, Bebop said:

Ett högtalarmärke som jag alltid sett upp till är Avalon.

Samma här även om det är några år sedan jag lyssnade på detta märke senast. Man ser inte många som har dessa (inte jag iaf) och undrar varför, de var/är säkert värda en lyssning om man funderar på ett högtalarbyte kan jag tycka.

/byZan

33 minutes ago, Bebop said:

Ett högtalarmärke som jag alltid sett upp till är Avalon. Skulle jag byta idag hade de varit heta kandidater. Det finns mastringsstudior som använder även dessa, t ex Northstar Recordings i Holland. Ser att de verkar ha en del intressanta inspelningar också. Det får undersökas

Lyssnade på ett par stora Avalon på HiFi-mässan i Sthlm för en typ fem år sedan, lät riktigt bra.

Synd bara att de ser ut som en huggkubbe som skulle passa på landet. :winktongue: