Jump to content

Önskelista till högtalartillverkare


parsifal

Recommended Posts

Här kommer min lista med rimliga och orimliga önskemål, listan har ingen rangordning utan är slumpvis författad

 

Jag önskar en högtalare som:

 

-Kostar ett humant pris så att alla kan ta del av den magiska musikåtergivningen

 

-Kan spela lika bra i alla rum i frekvensspannet mellan 15-75000hz och som aldrig låter för vasst.

 

-Som har en hög känslighet på minst 93db, så att en kan fritt välja förstärkare.

 

-En Högtalare som är miljömärkt, fastän att det i dagsläget är omöjligt att tillverka alla komponenter utan miljöpåverkan så hade jag ändå önskat att det funnits ett klimatkompenserat alternativ. Jag mailade Dynaudio om detta, de var inte intresserade.

 

 

-Att det medföljde minst två par handskar att hantera högtalarna med. Att det tydligt i instruktionsmanualen med bilder ska visa hur en lyfter och ställer på plats högtalaren.

 

-Jag önskar att det till varje högtalare medföljde rengöringredskap och vätskor och att det stod redovisat hur en på bästa vis tar hand om sin högtalare.

 

-Jag önskade att det fanns en högtalare där tillverkaren tydligt visade vilka komponenter som används och hur konstruktionen ser ut. En tillverkare som berättat vilka album de använt för att stämma högtalaren och vilken kringutrustning och kablar de använt.

 

-Jag önskar en manual med flera bilder på olika placeringsförslag i olika rumsstorlekar.

 

- jag önskar en högtalartillverkare som kunde lagra högtalarkartonger och lådor åt en så att man slipper fylla sitt lilla hus med dem.

 

Fyll gärna på med era tankar...

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Magnetostat eller Elektrostat element som man vecklar ut på sidorna av lådhögtalaren som fungerar som en hybrid. Alltså när man vill ha mer detaljer och luftigt ljud så vecklar man ut dessa likt dörrar på sidorna av högtalarna och sen fäller man in dom när man bara vill köra disco tex :D Tycker det skulle passa på mina Dynaudio Contour S3.4 LE smyckade med sådana dörrar/dörr luckor med gångjärn på varsin sida :)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Det beror ju lite på... Vissa dagar kan man kräma på lite extra om man har vilat öronen o ätit Ipren... Andra dagar måste man massera öronen och ja.. Då slipper man äta ipren... eller så sparar man hörseln i alla år och lever sunt... eller vad man ska säga :) Hörseln är ändå ett rätt viktigt instrument.. Nästan ännu viktigare än själva stereon... tycker iaf jag... :) 

Link to comment
Share on other sites

Just now, AlbertHall said:

XTZ-sub? Jag trodde vi snackade bas???

Det var bara nåt jag fick låna av brorsan. Tidigare körde jag Final Sound S110 även om det var musik-subbar.. Sen en massa andra Velodyne osv... XTZ var inge bra... Det kan jag hålla med om :)  

 

Fast som "Sladd" sa en gång... "Behöver man sub till så har man förmodligen köpt för små högtalare!" och det är ju till viss del sant... :) 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-03-07 at 18:15, parsifal said:

Här kommer min lista med rimliga och orimliga önskemål

Ja det va ju en spännande lista….

 

Funderingar. 
Vad är ett rimligt pris?

15- 75khz. -3db? Och jag misstänker att den skall vara passiv?  Det blir inte lätt att fixa.  Och stort!

Motivera gärna varför den ska spela 75khz?

Att högtalartillverkaren skall kunna ta hand om kartongerna har jag också funderat på. Min tanke va ett retursystem, kunden får tillbaka en viss ersättning om man skickar tillbaka sina fraktlådor, behöver man dom igen får man köpa dom igen. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Double A said:

Ja det va ju en spännande lista….

 

Funderingar. 
Vad är ett rimligt pris?

15- 75khz. -3db? Och jag misstänker att den skall vara passiv?  Det blir inte lätt att fixa.  Och stort!

Motivera gärna varför den ska spela 75khz?

Att högtalartillverkaren skall kunna ta hand om kartongerna har jag också funderat på. Min tanke va ett retursystem, kunden får tillbaka en viss ersättning om man skickar tillbaka sina fraktlådor, behöver man dom igen får man köpa dom igen. 

Jag tar hellre en högtalare som återger subkontraoktaven 16Hz upp till  cirka 18kHz med klar klang än en som återger 44Hz till ~30kHz. Min tanke kring frekvensomfång.

Man kanske skulle kunna få välja om man vill spara eller dessa skall returneras?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Double A said:

och orimliga önskemål

Som jag poängterade i trådstarten så var inte alla önskemål realistiska utan det var en lista jag spottade ur mig vid ett tillfälle där jag kände att jakten på den "perfekta" högtalaren var omöjlig, att det som alltid handlar om vad en är villig att kompromissa med. Ena högtalarmärket kanske passade bäst till en viss typ av musik och inte annan, En hade kanske en bra stereobild men var väldigt svårdriven och krävde en viss typ av förstärkare, En var kanske bra i allt men krävde en enorm insats i rumsplacering... osv osv.

 

De mer handfasta sakerna som instruktioner på hur en ska lyfta/ och ställa högtalaren på plats utan att skada ryggen eller högtalaren. Torkduk och handskar. Placeringsförslag och vilken musik de varit "stämda" med trodde jag var självklarheter för alla högtalare, men tydligen inte.

 

Kartonggrejen är genial och jag förväntar mig att någon tillverkare ska anamma den! Kommer bli standard framöver om vi ska tänka på klimat och återanvändning.

 

1 hour ago, Double A said:

Funderingar. 
Vad är ett rimligt pris?

Ja vad är ett rimligt pris? Det måste självfallet täcka alla tillverkarens utgifter och samtidigt inte bli för dyrt för att det stora flertalet ska ha råd med den. Det är kanske så att det ska inkomstanpassas? Så att är du lågavlönad med en viss inkomst så betalar du ett pris medan om du är högavlönad betalar du ett annat.

 

Ska jag själv säga en summa jag tycker att jag borde få "drömhögtalaren" för: 85 000kr...?

 

 

2 hours ago, Double A said:

15- 75khz. -3db? Och jag misstänker att den skall vara passiv?  Det blir inte lätt att fixa.  Och stort!

Motivera gärna varför den ska spela 75khz?

Jag var påverkad av att ha läst på om Veritys egna diskanter i deras övre högtalarserier, Lohengrins banddiskant är specad till 60kHz. Även om det är långt utanför vad som örat kan uppfatta så pratas det ibland  om att "headroom" vad det än gäller ger en extra dimension.

Jag kunde ha skrivit frekvensomfång: ∞ men det hade varit för abstrakt. För min del är det en del jag är beredd att kompromissa med. Låt säga 30Khz istället? Så är det iallafall mer rimligt "headroom"

2 hours ago, Double A said:

Att högtalartillverkaren skall kunna ta hand om kartongerna har jag också funderat på. Min tanke va ett retursystem, kunden får tillbaka en viss ersättning om man skickar tillbaka sina fraktlådor, behöver man dom igen får man köpa dom igen. 

:thumbsup: Detta är standard snart! Blir du först så döps den kanske efter dig. Double As kartonghanteringsstandard!

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Passerati said:

Jag tar hellre en högtalare som återger subkontraoktaven 16Hz upp till  cirka 18kHz med klar klang än en som återger 44Hz till ~30kHz. Min tanke kring frekvensomfång.

Det håller jag med dig om👍
Jag skulle tro att det spelar mindre roll om en högtalare kan spela 25khz, 40khz eller 75khz. 
Jag funderar på en modul uppbyggd högtalare, där huvudmodulen kan spela typ 30- 20khz, och om man känner att behovet finns så kan man addera en (eller flera) basmoduler😊


Ang emballaget, jag tänkte ett typ av pantsystem, så kunden själv kan bestämma, vill jag behålla, eller skicka tillbaka och få en del tillbaka. 

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, parsifal said:

Som jag poängterade i trådstarten så var inte alla önskemål realistiska utan det var en lista jag spottade ur mig vid ett tillfälle där jag kände att jakten på den "perfekta" högtalaren var omöjlig,


Hoppas du inte tog det som kritik från min sida, inte meningen i alla fall. Jag tycker det är vettigt att ”spotta” ur sig en kravlista, rimlig eller orimlig, för att sedan väga vad som faktiskt går att förverkliga. 
När det gäller handhavandet, uppackning, vita handskar mm,  så tycker jag det låter som det borde vara rätt lätt att fixa i tillverknings led.  När det kommer till hur dom skall placeras i rum blir det nog lite knepigare. Okej, allmänna tips om si eller så långt från bak vägg mm går ju alltid att kommunicera, men sedan spelar ditt rum enväldigt stor roll i sammanhanget. 

 

36 minutes ago, parsifal said:

För min del är det en del jag är beredd att kompromissa med. Låt säga 30Khz istället? Så är det iallafall mer rimligt "headroom"


Gott!  Banddiskanterna jag använder i mina högtalare är specade till 40khz (dock inte -3db där uppe) så check på den!😁

 

När det gäller nedre frekvensgång och storlek på burkarna så hänger det oftast ihop, tyvärr. Håller på just nu att dra upp riktlinjerna på ett kundprojekt. Vi pratar fullregister högtalare och hamnade på 420 liter (basreflex) till basen, vilket blir lite jobbigt att få till snyggt… så det lutar åt en sluten låda på 220 liter och spelar den inte tillräckligt djupt så kör vi basen aktiv😊. Ibland får man hjälpa dom fysiska lagarna lite. 
 

Double As kartonghanterngssytem, de låter nått de❤️

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, parsifal said:

Ska jag själv säga en summa jag tycker att jag borde få "drömhögtalaren" för: 85 000kr...?


85 000:- surt förvärvade och skattade kronor är mycket pengar, och frågan är hur långt du kommer på din kravlista. Att priserna sticker iväg beror ju mycket på att tillverkare, distributör och butik vill ha /behöver ha en del av kakan för att överleva. 
En stor aktör kan ju pressa priserna i och med stora volymer, vilket en mindre tillverkare kanske inte fixar. Å andra sidan kanske en liten tillverkare kan sälja direkt till butik (eller direkt till kund) och där med kapa ett eller två led. Beror lite på hur man är som kund också, vill man känna (märkes) tillhörighet med ett stort etablerat företag så får man betala för det, eller känns det bättre att ha en dialog med en liten tillverkare som skräddarsyr en lösning som man är rätt ensam om? 

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Double A said:

Hoppas du inte tog det som kritik från min sida, inte meningen i alla fall. Jag tycker det är vettigt att ”spotta” ur sig en kravlista, rimlig eller orimlig, för att sedan väga vad som faktiskt går att förverkliga. 

Nej, jag är ofrivilligt lättstött men inga sådana känslor rördes upp denna gången. Har fått se bilder hemifrån dig från olika byggen och följt några av dina trådar och det gör antagligen så att det krävs mer för att jag ska bli sårad :) Tack för omtanken iallafall - jag uppskattar den!

 

19 minutes ago, Double A said:

85 000:- surt förvärvade och skattade kronor är mycket pengar, och frågan är hur långt du kommer på din kravlista. Att priserna sticker iväg beror ju mycket på att tillverkare, distributör och butik vill ha /behöver ha en del av kakan för att överleva. 

Ja det är ju det, i dagsläge så tror jag att min kravbild kostar ca: 2,8 till 10 miljoner för bara högtalarna hos de större tillverkarna. Tänker då på Sonus Faber The One eller t ex Veritys Lohengrin/Monsalvat. Tror Dynaudio är mer humant prissatta.

21 minutes ago, Double A said:

Beror lite på hur man är som kund också, vill man känna (märkes) tillhörighet med ett stort etablerat företag så får man betala för det, eller känns det bättre att ha en dialog med en liten tillverkare som skräddarsyr en lösning som man är rätt ensam om? 

Detta är jobbigt. Ska jag generalisera så vill vi alla här på forumet ha det bästa ljudet och även om en liten tillverkare skulle ha det och kunna bevisa att den har "det"  så tror jag att de flesta av oss hade valt det stora märket iallafall även om det stora märket kostat väsentligt mer. Jag själv är för ombytlig för att våga satsa på något som jag tror att jag får svårt att sälja.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, parsifal said:

Tror Dynaudio är mer humant prissatta.

Det tycker jag också. Även B&W, KEF och Canton är "billiga" sammanhanget. Rätt matchade låter de fantastiskt bra. Dynaudio har tagit ur sina dyraste modeller typ den sista Evidence-serien som började på 800,000 och istället försökt baka in samma kvaliteter i senaste Confidence-serien för ungefär halva priset för den största.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, parsifal said:

Detta är jobbigt. Ska jag generalisera så vill vi alla här på forumet ha det bästa ljudet och även om en liten tillverkare skulle ha det och kunna bevisa att den har "det"  så tror jag att de flesta av oss hade valt det stora märket iallafall även om det stora märket kostat väsentligt mer. Jag själv är för ombytlig för att våga satsa på något som jag tror att jag får svårt att sälja.


Jag förstår fullständigt ditt tänk 👍😊

Exempel. Inköp av High-End högtalare (fint märke). 1 000 000:- säljes efter 2 år, beg pris 600 000:- ?
Förlust 400 000:-

Inköp av High-End högtalare (liten tillverkare). 200 000:- ge bort dom efter 2 år! Förlust 200 000:-

😉❤️

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...