Strmbrg Posted March 6, 2021 Posted March 6, 2021 Många av er tycks ha stenkoll på min och andras utrustning, men kanske inte alla... Jag har Chord Hugo TT2 som kombinerad DAC och försteg. Den matar slutsteget direkt. Vid lyssning med Staxlurarna så tillkommer ju "Stax-drivern" som även den har volymkontroll. I det läget blir det alltså två volymkontroller i serie. Man är väl lite seg emellanåt, ty jag kom först idag på att jag ju kan ställa om Hugo TT2 i DAC-läge. Därmed återstår enbart Staxens volymkontroll. Jag upplever den lösningen som betydligt bättre än att köra signalen över två volymkontroller. Ljudet blir både kraftfullare och klarare. Men det kan ju vara inbillning som så mycket annat. Quote
Adagio Posted March 7, 2021 Posted March 7, 2021 Två vänner till mig testade i fredags TT2 vs Qutest med försteg, Qutest med försteg vs TT2 utan försteg. Sedan slängde de in M-scalern i leken också. Innan detta test som ägde rum i den eminenta butiken Akkelis audio, hade jag tagit med mitt försteg och min Qutest till en av vännerna som står i begrepp att köpa DAC, där jämförde vi Qutest och RME-DACen med ungeför samma upplägg. I samtliga fall lät alla dacar bättre med dedikerat försteg! Dvs utan den inbygda förstegs/volymkontroll-funktionen. Vad kan man dra för slutsats? Trotts den potentiella förlusten med längre kedja, fler kablar, kontaktövergångar så är ett riktigt försteg att föredra. Om någon är nyfiken så blir det en TT2/M-scaler med försteg som min kompis kommer köpa, den andra kompisen hade redan nyligen köpt en Dave, han blev dock så imponerad av inkopplingen av M-scalern att han beställde en........ Så, jag anser att de inbyggda sk förstegen i dacar endast är en kompromiss. Quote
Simon76 Posted March 7, 2021 Posted March 7, 2021 Denna slutsats är inte alls förvånande, det finns ju en anledning till att ett bra försteg kostar lika mycket som slutsteget det ska matchas med. Jag har tidigare även förslagit för @Strmbrg att låna hem ett försteg och testa den lösningen istället för att använda Hugo som försteg. Adagio 1 Quote
Adagio Posted March 7, 2021 Posted March 7, 2021 12 minutes ago, Simon76 said: Denna slutsats är inte alls förvånande, det finns ju en anledning till att ett bra försteg kostar lika mycket som slutsteget det ska matchas med. Jag har tidigare även förslagit för @Strmbrg att låna hem ett försteg och testa den lösningen istället för att använda Hugo som försteg. Det behöver inte vara ett dyrt, bara bra! 😀 jag köpte nyligen en Hattor mini AMGR, riktigt bra faktiskt för rimliga pengar. Simon76 1 Quote
AlfaGTV Posted March 7, 2021 Posted March 7, 2021 12 hours ago, Strmbrg said: Därmed återstår enbart Staxens volymkontroll. Jag upplever den lösningen som betydligt bättre än att köra signalen över två volymkontroller. Ljudet blir både kraftfullare och klarare. Det här är ju intressant, och jag lägger evt skuld på Staxens volymkontroll i det här fallet. Hugo TT2 levererar ju flera watt ut och kan utan att tveka driva högtalarare direkt från sina linje/hörlursutgångar. Samtidigt tycker jag ofta att en "hetare" i signal resulterar i precis det du beskriver. Men, Chord har väl variabel gain snarare än dämpning i sina utgångsteg, i samtliga DACar tror jag? Och det är ingen praktisk skillnad i att välja DAC mode, eller justera utgångsnivån i Amp-mode? Hursom, bra frågeställning som jag tror det blir svårt att ge ett generellt svar på! Quote
Strmbrg Posted March 7, 2021 Author Posted March 7, 2021 Det är ju möjligt att Staxens volymkontroll låter bäst (=färgar minst=låter renast) i andra lägen än då den står på eller nära max. Jag har haft Staxen nära max när jag har reglerat volymen via Hugo TT2. AlfaGTV 1 Quote
Recommended Posts