Strmbrg Posted March 6, 2021 Posted March 6, 2021 Med bananer är det inte lika kinkigt dock. Detta handlar om högtalarkablar terminerade med en gängad del och lösa, valbara spadar och bananer. När man dragit fast spaden i den fasta gängdelen så vill det till att spaden hamnar i ett läge som innebär att den hamnar i spänn åt rätt håll när den ansluts till förstärkaren. Gör den inte det så riskerar ju det hela att gänga upp sig. Såhär kan det ju se ut i teorin, men i praktiken så kan ju spadarna hamna i olika lägen när gängan tar stopp. En kanske hamnar rätt, den andra kanske hamnar lite fel så att den spänns loss när den skall dras fast i förstärkaren. Då får man vrida alltsammans ett varv med risk för påfrestning i crimpningen istället. Quote
Lasse Posted March 6, 2021 Posted March 6, 2021 Rent tekniskt är det inte så svårt att få gängorna att börja på samma ställe över produktionen men det kräver ju ändå att tillverkaren lagt energi på att lösa just det problemet. Quote
Strmbrg Posted March 6, 2021 Author Posted March 6, 2021 12 minutes ago, Ampalang said: Rent tekniskt är det inte så svårt att få gängorna att börja på samma ställe över produktionen men det kräver ju ändå att tillverkaren lagt energi på att lösa just det problemet. Ja, och sedan skall ju den crimpade delen hamna i rätt läge relativt kabeln. Nu fick jag ju till det, men som ofta så är det inte bara att "köra på" utan man måste ofta fundera, lirka och fixa lite med prylar man köper... Quote
Strmbrg Posted March 6, 2021 Author Posted March 6, 2021 12 minutes ago, triomio said: Löd fast dem Rhodiumplätering. Funkar det att löda mot det? Quote
triomio Posted March 6, 2021 Posted March 6, 2021 16 minutes ago, Strmbrg said: Rhodiumplätering. Funkar det att löda mot det? Jag lödde mina nya rodiumpläterade furutech bananer med 3,5% Ag silverlod häromdan och det gick bra. Men det gäller att ha mycket värmeeffekt. Eftersom mitt vanliga lödverktyg på 125W var för svag, körde jag med butangas blåslampa. Glöm inte flussmedel. JWE 1 Quote
Strmbrg Posted March 6, 2021 Author Posted March 6, 2021 Nu har jag dock säkerställt att alla fyra spadarnas gängor belastas i åtdragningsriktningen när de sitter i terminalerna, så någon lödning lär inte behövas. Men det krävde lite pill för att åstadkomma det. Inte alls bara koppla in och köra på. Det hela framstår ju lite smålustigt och inkonsekvent när man läser att Supra crimpar med mycket högt tryck och att samtidigt gängningen inte är alldeles genomtänkt utförd... triomio, Ranefjord and parsifal 3 Quote
Adagio Posted March 7, 2021 Posted March 7, 2021 En tanke ”på vägen”: varför rohdium?? Man(jag) eftersträvar så få materialövergångar som möjligt och en så jämn serieimpedans som möjligt. Dvs liknandes massa i ledare, kontakter osv. Den koppar jag använder ligger på 101% av IACS, Guld på 76% av IACS. Rodium ligger på endast 39%. om man använder en basmetall av mässing som ligger på ca 27% kan jag iofs förstå att man väljer Rodium som plätering. i kontakter för signalöverföring anser jag att man ska eftersträva att använda koppar eller tellurium-koppar (96% IACS) inte mässing.... Med strömkontakter resonerar jag dock lite annorlunda, där kan man använda de sämre ledarna eftersom de har mycket större massa. Tex beryllium eller en bra mässingslegering. Men jag anser att rodium och mässing inte hör hemma i musiksignalen. Quote
triomio Posted March 7, 2021 Posted March 7, 2021 Jag tycker att rodiumbelagda kontakter låter bättre eller åtminstonde annorlunda än andra kontaktmaterial. Hör man ingen skillnad kan man lika gärna resonera sig fram till vilket material som verkar vettigast. Lasse 1 Quote
Adagio Posted March 7, 2021 Posted March 7, 2021 5 hours ago, triomio said: Jag tycker att rodiumbelagda kontakter låter bättre eller åtminstonde annorlunda än andra kontaktmaterial. Hör man ingen skillnad kan man lika gärna resonera sig fram till vilket material som verkar vettigast. Ja smaken är verkligen olika, jag tycker rodium ger alldeles för kallt ljud. Quote
Ranefjord Posted March 7, 2021 Posted March 7, 2021 17 hours ago, Strmbrg said: Nu har jag dock säkerställt att alla fyra spadarnas gängor belastas i åtdragningsriktningen när de sitter i terminalerna, så någon lödning lär inte behövas. Men det krävde lite pill för att åstadkomma det. Inte alls bara koppla in och köra på. Det hela framstår ju lite smålustigt och inkonsekvent när man läser att Supra crimpar med mycket högt tryck och att samtidigt gängningen inte är alldeles genomtänkt utförd... Hej! Har samma erfarenhet av Supra combicon. Även bananerna släpper tyvärr och behöver dras åt emellanåt. Det är nog bättre att välja en helt fast terminering. Quote
triomio Posted March 7, 2021 Posted March 7, 2021 28 minutes ago, Adagio said: Ja smaken är verkligen olika, jag tycker rodium ger alldeles för kallt ljud. Och jag tycker att guld blir något för varmt ljud. Dock har jag helt rodiumfritt i signalkablarna. Där tycker jag att silver funkar utmärkt. Skulle säkert funka bra med silver till högtalarna med. Det har jag inte provat. Enda stället jag har guld är i kontakterna till signalkabeln från streamern för att få lite behagligare ljud från denna. För vissa av kanalerna jag lyssnar på komprimerar ljudet. Quote
Strmbrg Posted March 7, 2021 Author Posted March 7, 2021 Man kunde ju tänka sig att gängan kunde låsas med en liten insexskruv. Knasigt är det dock och förmodligen ett av många exempel på där man inte provar saker i praktiken. Jag förmodar dock att ljudet har gynnats av dessa nya kablar. Quote
Recommended Posts