Jump to content

Har valet av finish på högtalaren påverkan på ljudet?


parsifal

Recommended Posts

När det kommer till gitarrer så är jag väl medveten om att valet av träslag spelar stor roll för hur ljudsignaturen kommer att vara. Jag vet också att samma träslag kan ha liknande klangkaraktär men att en gitarr jämfört mot en annan i samma träslag aldrig riktigt låter likadant som en annan då trä är ett levande material.

 

När det kommer till högtalare så tänker jag att finishen borde ha en påverkan  på ljudet beroende på högtalarkonstruktion.

Ta t ex Harbeths lådkonstruktion - Min gamla högtalare M30.2 fanns att välja i Körsbär, Rosewood eller Eucalyptus, Tre totalt olika ljudisignaturer om en skulle prata gitarrer.

 

Men hur ligger det till egentligen? 

 

Jag stöter ofta på påståenden i hififorum  som " Välj Audio Note högtalare i naturlig finish, de låter bättre än de lackade osv... finns det sanningar i detta?

Eller låter alla högtalare från samma tillverkare exakt likadant?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tror man får se hela konstruktionen som en lösning. Harbeth använder sig av ganska tunn plywood om jag minns rätt. Det är inte säkert det går att applicera på en annan högtalare rätt av. Lösningen är ju avstämd till det material och dämpning som valts.

 

Lackade högtalare använder fiberboard som HDF eller MDF. Det är i stort sett bara trädamm och lim utan fiberriktning. Om den ytan är klar- eller mattlackad i 6-7 lager har jag svårt att tro gör någon skillnad. Sen finns ju även olja men den är svår att applicera om inte omöjlig att applicera på MDF/HDF. Den stannar bara på ytan. 

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, j_bloom said:

Eller låter alla högtalare från samma tillverkare exakt likadant?

 

Kanske lite utanför ämnet men Kiso Acoustic's högtalare kan säkert låta olika med tanke på hur de tunas eller låta annorlunda beroende på vad för träslag man använder...

 

 

Konstruktionen lockar åtminstone mig till att någongång få lyssna till dessa :)

 

Bernard Žvokelj on Twitter: "Beautiful #Kiso Acoustic HB1s !… "

 

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, j_bloom said:

Eller låter alla högtalare från samma tillverkare exakt likadant?

 

Det lär väl mer bero på hur konstruktionen är gjord, om man nu ska enbart se till finish då måste grundkonstruktionen vara lika tex. en MDF låda antingen fanerad eller målad med lack annars kommer den ju garanterat låta olika. Skulle faner eller färg göra att de låter olika, de kanske de gör men jag tycker det verkar osanolikt om lådan är exakt lika i övrigt.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, kenneth said:

Jag tror väl inte att det är finishen i sig utan resonansen i träslaget (eller annat material)

Så tror jag också men stöter ändå  då i då på i forum som säger annorlunda.

 

Drar jag parallellen till gitarrer igen så är det många som tycker att det är av yttersta vikt vilken lack som gitarren är behandlad med och hur tjockt detta lager är.

 

Inte bara för hur gitarren slits och känns i handen utan för hur man tror att det påverkar ljudet genom träets förmåga att "andas/röra" på sig under tid.

Link to comment
Share on other sites

Intressant frågeställning. Jag vet att stråkinstrument är väldigt känsliga för ytfinish, smuts mm. Om man t.ex. lackar en fiol med vanlig trälack blir den i princip resonansdöd och ospelbar.

Men det är ju ett instrument och inte en högtalare som man kanske inte vill ska hamna i resonans även om man stämmer av dem på olika sätt.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med @triomio här, många högtalartillverkare strävar ju efter att uppnå en så resonansfri låda eller konstruktion som möjligt de är ju knappast nått man hör en gitarr eller fiolmakare försöker göra :D

 

Sen är jag väl medveten om de tillverkare som bygger högtalare där lådan "stäms" av och blir en större del av "soundet" men de är ju i så fall ett mer medvetet val i själva sättet den ska återge informationen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, j_bloom said:

När det kommer till gitarrer så är jag väl medveten om att valet av träslag spelar stor roll för hur ljudsignaturen kommer att vara.

Jo, så är det. Många tillverkare av gitarrer, fioler, cello, ståbas, piano, flyglar m.fl. träinstrument, strävar att med materialval och form ge instrumentet en viss klang, ljudkaraktär, tänk ex. Stradivarius, Steinway & Son, Yamaha.

Efter att byggt ett antal högtalare genom åren så vill inte jag att kabinettet, lådan, ska spela med, utan det ska vara så resonans-, vibrationsfritt och fritt från "egenljud" som möjligt. Detta uppnås med materialval och byggsätt. Finishen har ingen påverkan med undantag av baffelområdet kring diskant och höga mellanregister, där ett högblankt, hårt ytskikt kan ge oönskade ljudreflexer.

En låda som "spelar med" ger en färgning av ljudet som kanske inte är önskvärd.

Link to comment
Share on other sites

Ni som är mer insatta i problematik och möjligheterna här:

Vad kommer det sig att man vill ta fördel av konstruktionens resonans i t ex en violin, för att uppnå ett tänkt resultat.

Men att det inte är lika önskvärt när en musikupplevelse ska skapas i en högtalare? 

Link to comment
Share on other sites

Hade en kompis som sorgligt nog gick bort alldeles för tidigt. Han hade nog absolut gehör eller eller en jäkla bra feeling för hur gitarrer lät. Kommer ihåg att han sa att - jag kommer aldrig byta bort min gitarr ens mot en ny för de nya kan aldrig låta som en väl innött som min. Vad han egentligen menade vet jag inte men kom att tänka på detta när denna tråd dök upp.

 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, bigblue said:

Men att det inte är lika önskvärt när en musikupplevelse ska skapas i en högtalare? 

Resonans i ett stränginstrument, ett täcke i baskaggen, eller en reverb på gitarren, efterklangen vid inspelningstillfället o.s.v. kan man väl se alla som effekter när musiken skapas. I en högtalare vill man kanske inte skapa ny musik utan istället återge den inspelade så nära originalet som möjligt utan att lägga till nya effekter i form att ett resonant högtalarkabinett.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, bigblue said:

Men att det inte är lika önskvärt när en musikupplevelse ska skapas i en högtalare? 

Ett instrument skapas för att ge en viss klang som känns ”rätt”. Akustiska instrument som gitarrer och fioler väljer träslag utifrån, fibertäthet vilken är olika på olika altituder. Den legendariska gitarrbyggaren  Bolin i Göteborg använde bl a annat lärk och gran från alperna på en viss altitud som hade rätt fibertäthet som sedan dämpades med tvärsgående ribbor till han fick rätt klang. Med fioler jobbar man också med varierande tjocklek på locket för att få den klang som önskas. På akustiska instrument utnyttjar man instrumentlådan för att ge en klang.

 

Ett mål med högtalare är tvärtom, att inte lägga till en egen klang så att man kan höra Stradivarions skönhet utan tillägg. Där vill man inte ha några tillägg från lådan. Men det finns undantag. Harbeth, som har nämnts, använder även lådans resonans för att nå dit. 
 

Inom hifi pratas det ofta om neutral klang (hur man nu mäter det), men instrumentmakare pratar inte så mycket om neutralt. Man vill ha jämnt utkligning över hela register, stor klang, att instrumentet svarar på vibraton, stor spridning, att den håller stämningen, svarar på dynamiskt spel osv.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte riktigt se varför man inte skulle kunna lägga till ett högtalarkabinetts resonans/klangegenskaper för att få till det ljud man söker ?

Den personliga smaken driver ju oss till att testa allehanda olika kablar, vibrationsfötter, pickuper och tusen andra olika bidragande tweaks för att uppnå det vi vill höra enligt den högst egna personliga smaken.

Självklart kan man väl då välja en högtalare som kan ha diverse "klangliga" egenskaper för att nå sitt mål ?

Link to comment
Share on other sites

På något sätt känns det ganska befriande att ha skaffat sig ett par elektrostater som inte låter sig färgas av vare sig lådor eller ytfinish.

Förutom baslådan då. Men hur mycket skulle basfrekvenserna påverkas?

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, j_bloom said:

Så tror jag också men stöter ändå  då i då på i forum som säger annorlunda.

 

Drar jag parallellen till gitarrer igen så är det många som tycker att det är av yttersta vikt vilken lack som gitarren är behandlad med och hur tjockt detta lager är.

 

Inte bara för hur gitarren slits och känns i handen utan för hur man tror att det påverkar ljudet genom träets förmåga att "andas/röra" på sig under tid.

Grundmaterialet har väldigt olika egenskaper både i densitet, styvhet och inre dämpning, dessutom varierande i olika riktning.

Det har du säkert koll på, men jag tror att det är vad som avses i de flesta fall fast man uttrycker sig slarvigt.

 

Men oavsett, om man jämför en oljad yta med en med sju lager lack så lär de låta olika. Den senare fungerar mer som en komposit där lacken påverkar materialegenskaperna. Jag skulle bedöma det som marginellt, men val av grundmaterialet kan bero på vilken finish man ska ha.

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-03-06 at 17:57, j_bloom said:

Så tror jag också men stöter ändå  då i då på i forum som säger annorlunda.

 

Drar jag parallellen till gitarrer igen så är det många som tycker att det är av yttersta vikt vilken lack som gitarren är behandlad med och hur tjockt detta lager är.

 

Inte bara för hur gitarren slits och känns i handen utan för hur man tror att det påverkar ljudet genom träets förmåga att "andas/röra" på sig under tid.

Alltså, lacken på en tunn gitarrlåda utgör ju en relativt sett stor del av lådmaterialet som helhet.

Lacken på en tjock högtalarlåda utgör en betydligt mindre del av lådmaterialet. 

Det borde ju antyda i vilken mån högtalarens ytskikt har betydelse för resultatet

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer inte ihåg vem som nämnde det, men att de i tropiska och subtropiska klimat var tvungna att anpassa högtalarkabinettets ytbehandling till den extremt höga luftfuktigheten som råder i dessa länder. Kan tänka att detta rör lacker etc..? Någon som vet?

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...