Jump to content

Svensk musik med lite "tuggmotstånd" och gärna trevlig ljudkvalitet!


AlfaGTV

Recommended Posts

Surrade med @byZan lite grann och berörde ämnet "Svensk musik med mersmak"! Det är väl klart vi ska ha en tråd för tips om bra svensk musik, gärna med bra ljud?

Jag öppnar med en riktig blues-rökare:

 C96D9755-D7C6-4E07-9F53-427CFFF1B75F.thumb.jpeg.37ca953637b1095acf1653aa9e12741f.jpeg

Totta's Blues Band - Combination Boogie (Vinyl-LP, Transmission TR 031-58, 1985)

Har du inte den, köp den via discogs eller nåt, kanonplatta med toppljud!

Link to comment
Share on other sites

Perras tips kunde jag inte hitta (på streamingtjänsterna)  Och jag skulle nog inte kastat mig över den i skivbacken, baserat på omslaget direkt! ;) 

 

3nj1tXx.png

Jag provar Pugh nu, vi får se om jag förlikar mig! Det är ju spejsat iaf! ;)

 

Edit: Både Tidal och Qobuz erbjuder två versioner av denna, en "remastered" och en "vanlig". Den senare i Tidals fall besudlad med MQA. Jag tyckte väl inte att någon av dessa digitala lät speciellt bra dock?

Link to comment
Share on other sites

Kanske ett udda grepp, och inte det jag skulle använda för att presentera vinyluppspelning för den timide, men..

cvjAmbD.png

Tungt skit, och med full gas på gitarrer, bas, trummor o growl är det inte för alla, men faktum är att det här låter fasen bra för att vara så "busy" musik! Prova gärna Damnation-delen av denna dubbel om du vill ha lite mera melodiösa proggiga låtar.

Link to comment
Share on other sites

På 70-talet spelades Peps Persson mycket i vårt gäng. Han var också en av mina första live-upplevelser på 60-talet med sitt andra band Downbeat Crowd ca 1967 som jag hörde på Föreningslokalen hemmavid. Peps har i huvudsak spelat blues, reggae, sydafrikanskt och svenska folklåtar på sitt alldeles speciella sätt. Jag brukar inte lyssna på Greatest Hits men en bra sammanfattning av hans karriär finns här:

 

3DC2C087-B17A-42DD-9A69-ECA87FA64CFA.png

 

Eller så kan ni ju prova hans första album med reggae.

 

3E5369B6-5B39-4315-90D5-E1A90CECEC04.png


... eller ett mer renodlat bluesalbum.o

 

A15C1E63-7DA0-409C-B510-0B66C668BD16.png

 

Link to comment
Share on other sites

Linus & The Losers  - I'm A Survivor    EP

Bra klassisk rock.  Linus var  tysk/amerikan som hamnade i Sverige då  inkallelsen till Vietnamkriget. Alla andra musiker på skivan är ju svenska så jag tycker den platsar här.
Tror inte den kostar många kronor om man råkar springa på den på någon skivbörs.
R-9953993-1489161128-5432.jpeg.jpg
 

 

 

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, JWE said:

Bo Hansson om du vill ha lite psykadelisk progrock. Sagan om ringen och Attic Thoughs är båda bra album och riktigt bra inspelningar.

Nämner du Hansson, så måste vi ju lista Hansson & Karlsson också, ett K-märkt och space`at album i mitt tycke.

 

780356606_HanssonKarlsson.JPG.497b7743e5b0304fe9d89ee1adc34c71.JPG

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Daniel said:

292526403_Skarmavbild2021-03-02kl_17_01_45.thumb.png.17e6f4b5a79c057861a48d75432a0726.png

Den här är jag ljudmässigt skeptisk till (har den på gul vinyl), men gamla Imperiet har en del riktigt bra och välljudande plattor!

 

Kompletterar med en riktig audiofil-rökare:

vY8T6Ra.png

Fantastisk platta i gränslandet mellan svensk folkmusik, jazz och visa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...