Timbre™ Posted February 27, 2005 Share Posted February 27, 2005 Så har Supertreffen 2005 gått av stapeln och Danmark tog chansen att delvis bjuda på vita snölandskap under färden. Mycket av årets hifi var ny för oss och dagen blev därmed extra spännande. Häng med i våra kartläsnings- och lyssningsövningar på Jylland... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted February 27, 2005 Author Share Posted February 27, 2005 Matrixen och K-man har knappt lämnat Göteborg och spanar redan efter Danmark... Hifisnacket kom emellertid snabbt igång... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted February 27, 2005 Share Posted February 27, 2005 Skall bli intressant att följa Jag ser att ni är övervakade också - de visste tydligen vilka ni är Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted February 27, 2005 Share Posted February 27, 2005 Det är Euphonia-bigbrotherforum.se 2005...därav kamerorna... Full fart på snacket och full fart på färjan....Expressfärjan till Danmark är smidigt! ...och blåsigt! ...dessutom slipper man läsa karta...de é bar å åk! \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted February 27, 2005 Author Share Posted February 27, 2005 Den sista var förutsägbar... Trots ymniga snöfall, felaktiga vägnummer och tveksam kartläsning kom vi så ändå fram till Søndermølle Kultur- & Naturcenter som plötsligt bara fanns där mitt i snön... Den ingångsutrustade släpvagnen kommer att utsättas för en närmare investigation... Då ordinarie parkeringsplats var överfylld parkerade K-man diskret vid sidan av. En hungrig Matrixen samt kartläsaren samlade ihop sig inför dagens hifiäventyr och insidans värme bjöd först och främst på morgenmad uppbackad av en Bitter. Därefter väntar läcker high end... [ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted February 27, 2005 Share Posted February 27, 2005 Tur ni hittade dit Viborg 2004 var oerhört spännnande att följa, skall bli skoj att se/läsa om årets version. /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted February 27, 2005 Author Share Posted February 27, 2005 Årets upplaga blir ännu vassare så vi kliver rakt in bland delikatesserna och börjar med en signalkälla...:cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted February 27, 2005 Share Posted February 27, 2005 Det ser ut som Schweiziska Orpheus - de med Anagram DAC'en :cool: Tillägg: Länk till orpheuslab Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted February 27, 2005 Author Share Posted February 27, 2005 En toppmatad CD-transport från ORPHEUS Laboratories, ett bolag med nära anknytning till ANAGRAM Technologies SA i Schweiz. Centraleuropeisk höglandshighend med andra ord... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted February 27, 2005 Share Posted February 27, 2005 Såklart du har rätt Eliot....både på märke och land Gillade denna spelares utseende skarpt...väldigt tunn och smäcker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted February 27, 2005 Author Share Posted February 27, 2005 Så läckert att man blir nästan knäsvag... Hela racket andades stil och smäcker elegans. Vad vi ser är en Orpheus Zero Compact Disc Player som i första hand är byggd för att användas som en högteknologisk transport. Som tillval finns analoga utgångar (XLR/RCA) och plötsligt har man en 24bit/192kHz integrerad CD-spelare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted February 27, 2005 Share Posted February 27, 2005 Minimalistisk, stilren, toppmatad och ja superläcker /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted February 27, 2005 Author Share Posted February 27, 2005 Perfekt detaljbild där K-man... Kanske dags att öppna luckan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted February 27, 2005 Share Posted February 27, 2005 För att få OPEN att lysa i displayen så får man ta till handkraft och skjuta luckan bakåt....går alltså inte att sköta från fjärren.... Ser för övrigt väldigt välanvänd ut? ...nä, nu skall jag ut på promenad i det kalasfina februarivädret!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted February 27, 2005 Author Share Posted February 27, 2005 Precis som Audio Aero Capitole CD-spelare är det manuell hantering som gäller och jag börjar alltmer inse känslan och fördelarna med detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted February 27, 2005 Share Posted February 27, 2005 Inte nog med att luckhanteringen är likt AA:s...de har tydligen samma drive... mot solen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted February 27, 2005 Author Share Posted February 27, 2005 Inte nog med att luckhanteringen är likt AA:s...de har tydligen samma drive... mot solen! Alpsolen... Samma drivenhet... Ja, det finns ju många som talar franska i Schweiz... Med en transport finns det oftast en tillhörande DAC och Orpheus One är en fortsättning på den inslagna vägen. Vad tycks... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted February 27, 2005 Author Share Posted February 27, 2005 För kommunikationen mellan drive och dac finns AES/EBU (balanserat 110 Ohm) eller SPDIF (coax) att tillgå. Här tar vi solpaus men den danske importören StudioSound dk har mycket mer i bagaget. Stay tuned... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted February 27, 2005 Share Posted February 27, 2005 Ja de har ju OTL-förstärkare från Berning och Joule Electra på programmet ....samt Audio Aero mm... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
juha Posted February 27, 2005 Share Posted February 27, 2005 Va fräckt..det ser ut som prylarna svävar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
witzel Posted February 27, 2005 Share Posted February 27, 2005 ahh.. timbre, du må ikke stoppe der.. flere billeder jeg var desværre ikke selv med i viborg, men kan godt blive lidt misundelig på jer der var.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted February 27, 2005 Author Share Posted February 27, 2005 Det finns mycket man aldrig har hört talas om... Svävar vi neråt ett hyllplan väntar ett rörbestyckat försteg på att upptäckas. David Belles är en New Yorker som via företaget Power Modules Inc. ägnar sig åt förstärkarkonstruktion. En Vacuum Tube Preamplifier står på programmet och här hittar vi just detta försteg; Belles 21 A Vacuum Tube Preamplifier. Rörbestyckningen består av "two high quality 12AU7 vacuum tubes" och här finns fem par ingångar, samtliga RCA. På utgångssidan finns XLR och David Belles bygger även transistorförstärkeri. Onekligen passar designen som hand i handske för detta sammanhang... :cool: Power Modules Inc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted February 27, 2005 Share Posted February 27, 2005 Instämmer...mycket man aldrig hört talats om...fast det är ju det som är det roliga med att åka på Hifi-happenings i andra länder....!! Detta försteg skall tydligen, eller efter vad jag fick sagt till mig om jag inte fattade fel, vara behandlat enligt kryovadetnuheterprincipen....hmmm....nedkyld till absoluta nollpunkten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted February 27, 2005 Author Share Posted February 27, 2005 Detta försteg skall tydligen, eller efter vad jag fick sagt till mig om jag inte fattade fel, vara behandlat enligt kryovadetnuheterprincipen....hmmm....nedkyld till absoluta nollpunkten Det känns inte som rätt årstid... Mjuklandande på golvet håller vi oss kvar i New York. Därnere ser vi David Belles nuvarande slutstegsreferenser i form av Belles 350A, en dual mono-konstruktion som lämnar 250 W i 8 Ohm. Här finns skilda typer av transistorer i de olika förstärkarstegen. J-Fets, bipolärt och MOS-fets. Ungefär som tidiga Classé fast inte i samma ordning. En av de läckraste elektronikuppställningar jag har sett... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted February 27, 2005 Share Posted February 27, 2005 Va fräckt..det ser ut som prylarna svävar Ja, det såg klart fritt ut i alla sin enkelhet! ...om inte jag minns helt galet så har/hadde väl Neodynium denna hylltyp? \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted February 27, 2005 Share Posted February 27, 2005 Belles 350A, en dual mono-konstruktion som lämnar 250 W i 8 Ohm. Så som jag fattat det så ger den 2x250W om man kör obalanserat...men då man använder XLR (balanserat) så finns det bara en ingång och man nyttjar den som monoblock (bryggas) och ger då 1000w vid 8Ohm....så kördes det här....så det fanns lite kräm.. Det gick bra att smyga bakom...och den skarpögde ser då att det körs bryggkopplat... ...och då man lyssnat en bra stund kan det vara skönt att säga sig i de djupa fönstren och läsa en god bok! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted February 27, 2005 Share Posted February 27, 2005 Detta försteg skall tydligen, eller efter vad jag fick sagt till mig om jag inte fattade fel, vara behandlat enligt kryovadetnuheterprincipen....hmmm....nedkyld till absoluta nollpunkten - Absoluta nollpunkten är det inte Eftersom detta är en bildberättelse så hänvisar jag till Cryotweaks webbsida. - Det finns en mycket intressant artikel i HiFi News & Record Review.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted February 27, 2005 Share Posted February 27, 2005 - Absoluta nollpunkten är det inte Sicken tur! Det lät på tok för kallt! intressant läsning eliot! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted February 27, 2005 Share Posted February 27, 2005 Det räcker In Cryogenic treatment the material is subject to deep freeze temperatures of as low as -185°C (-301°F), but usually -75°C (-103°F) is sufficient. - Jag har själv ofta arbetat med flytande kväve - och som jämförelse kan sägas att kväve kokar vid -196 grader Celsius. Detta är 77 grader över den absoluta nollpunkten (=77 K) //Eliot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
juha Posted February 27, 2005 Share Posted February 27, 2005 Ja, det såg klart fritt ut i alla sin enkelhet! ...om inte jag minns helt galet så har/hadde väl Neodynium denna hylltyp? \\K-man <{POST_SNAPBACK}> Kika i mitt rum.. Här har de flesta hamnat, lite äldre modell bara Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts