Jump to content

*Vad köpte du senast? Allt utom hifi ...


Recommended Posts

IC3:an klarade 1 timma och 10 min i hällregn nu ikväll utan bli våt inuti. Den klarade busvädret galant. Verkligen en bra huva också mot regn. Hade en keps under och sen ett par fodrade läderhandskar och mina nya Caterpillar kängor bland annat. Sen tog jag av Hoodien och gick hem i t-shirt för den blev fort varmare när det slutade att blåsa o regna. Fast då blåste det nog bara 4 sekund meter nånting som värst. Detta var mer än godkänt, men då är den ju inte direkt gratis heller. Den är Haglöfs exklusivaste Hoodie just nu. Temperaturen var 7 plus ca. Ska bli väldigt intressant o se hur den klarar sig i snöoväder. Men då kommer jag att köra med några bra plagg under också.

 

Fortsättning följer! :) 

Link to comment
Share on other sites

  • Hifi_Perrra changed the title to Vad köpte du senast? Allt utom hifi

Perrra, varför skapar du inte en blogg på nåt annat, lämpligare forum? Du verkar ju ha ett behov av att lufta dina tankar inom alla möjliga områden, men helt ärligt så är det bara mest spam för mig.

Dels envisas du med att skriva ett flertal inlägg med litet eller intet innehåll på raken, och dessutom i ett flertal trådar, helt orelevanta för intressesfären inom euphonia. Varför stör det mig då? Jag kan ju låta bli att läsa eller välja att "ignorera" dina poster... Jo, för att jag följer Euphonia genom "senaste aktivitet"-vyerna. Gissa vem som upptar all plats där?

 

Jag diskuterar gärna hifi och musik med dig dock! :) 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, AlfaGTV said:

Perrra, varför skapar du inte en blogg på nåt annat, lämpligare forum? Du verkar ju ha ett behov av att lufta dina tankar inom alla möjliga områden, men helt ärligt så är det bara mest spam för mig.

Dels envisas du med att skriva ett flertal inlägg med litet eller intet innehåll på raken, och dessutom i ett flertal trådar, helt orelevanta för intressesfären inom euphonia. Varför stör det mig då? Jag kan ju låta bli att läsa eller välja att "ignorera" dina poster... Jo, för att jag följer Euphonia genom "senaste aktivitet"-vyerna. Gissa vem som upptar all plats där?

 

Jag diskuterar gärna hifi och musik med dig dock! :) 

Ta det via admin istället. Inte rakt ner i tråden!

 

Tack för visad hänsyn!

 

On-topic igen! :) 

Link to comment
Share on other sites

  • Hifi_Perrra changed the title to Vad köpte du senast? Allt utom hifi ...
  • 3 months later...
  • Hifi_Perrra changed the title to *Vad köpte du senast? Allt utom hifi ...
  • 9 months later...
  • 4 months later...

Jag ska inte påstå att jag hade förväntat mig en vargavinter den här vintern. Men vi kan faktiskt få riktigt snöiga och blåsiga vintrar här på Öland. Öländska snöstorm är inte att leka med. Livsfarlig att vistas i påstår de som tror sig veta.

Så jag gick och köpte mig en dunjacka i slutet av förra året. En gång har jag använt den den här vintern. Väl mött, min dunis, till nästa vinter.  :grin:

 

 

helly-hansen-dunjacka-1920x1296.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 2023-04-19 at 11:24, Engelholm Audio said:

Första 23 åren av mitt liv på Öland och jag vet vad du pratar om! :)

Problemet med de öländska snöstormarna är just mängden nederbörd i kombination med den kraftiga vinden. Det är ingen större idé att ploga vägarna då de blåser igen nästan på direkten och eftersom sikten är i princip noll så är risken väldigt stor att man helt enkelt går vilse. Oftast sätter ju Räddningstjänsten in bandvagnar för att få ut mat åt dom som bor på landet.

 

oland-snoovader-bandvagn-ostra-oland.png

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Blir nog inte så mycket vargavinter framöver i Jönnet men däremot kommer det ju över 30 mm regn på ett par dar så där ibland...

 

Så jag investerade i en riktig höstjacka från Amerikanska? Condor... En Summit Softshell Jacket i Svart. Får väl se hur länge den håller... Beställde den på Milrab.se och den skickades från Oslo i Norge nånting iom att Milrab ligger i Norge numera eller alltid har gjort så supporten är även den på Norska... 945kr plus frakt för en helt ny jacka utan tull... Vet inte hur pass det är tull eller inte men riktigt bra pris ändå.... Så 1018kr totalt sett för frakten var dessutom gratis över 1000kr så det var ju najs...  En Riktigt bra höstjacka... Har testat den lite. Jag kunde till och med ha den inomhus i en timma o 32 min innan jag blev överhettad i 23 plus... O ändå är det fleece foder i förutom i ärmarna. Det enda jag saknar är en riktig ficka avsedd för stora telefoner. Men till det funkar frontfickan ändå rätt bra... Min är den civila versionen av den Securitas använder tydligen... Snygg tycker iaf jag... Ska testa den sen i regn. Återkommer! :)

 

Leveranstiden var ca: 1 vecka. 

 

Mvh  

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Blev inga Peak Consult idag som det var tänkt, men ett par vattentäta skor behövde jag verkligen, då mina förra läcker in vatten i klacken. Så jag begav mig till Foten i Jönköping och köpte typ deras enda kängor som hade kommit in. Var inne i tre andra butiker först o testade lite olika boots, men ingen hade ett par Rieker som passade min fot... Men nu hittade jag dessa kängor av märket Alfa. Samma som Ola Skinnarmo, Norska Farbror Haffe och Försvarsmakten använder bland annat. Ruggigt sköna att ha på sig. Ljusår ifrån Haglöfs motsvarande som kändes ganska stumma o hårda i jämförelse. Inte alls lika sköna. Dessutom fick jag 300kr rabatt på dessa och då kunde jag ju passa på å köpa lite impregneringsspray också, även om dessa är i oljat läder o Goretex... Kommer även köpa ett par Rieker senare, som jag egentligen var på jakt efter, men då det inte är säsong än, så fanns typ nästan ingenting intressant ännu i butikerna i Jönköping... Så just det blir nog om 30 dagar ca. Om man letar kängor till oväder som är otroligt sköna på foten, så är Alfa helt klart ett utav dom bättre märkena där ute, iaf som jag ser det. Mycket sköna. Även om det säkert finns andra också. Men kändes verkligen inte som en standard-känga när man stoppade i foten. Men det var det väl heller inte, om man ser till priserna på dessa :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

I Natt beställde jag även ett par Saucony Goretex regn o löparskor... Men ska inte springa i dom. Bara gå promenader inne i stan när det regnar sommartid o höst o så. Sen beställde jag även en Pagani Design Speedmaster som är lite svårare att bli rånad på... En Homage till Speedmastern... Dyker upp om en halv vecka eller nåt i den stilen... 😀

Link to comment
Share on other sites

On 2023-08-14 at 22:42, Terminator said:

Hållare för våtstenar till knivslipning. Jag har slipat mina knivar i ett antal år men en lite svajig och låg diskbänk gjorde att jag nu köpte stenhållare från Clean cuts nya butik på Odengatan i Stockholm. Klart lyft för ergonomi och stabilitet samt avsköljning av stenarna. 

IMG_0779.jpeg

Mitt bryne passade inte till min Gerber LMF II Infantry Combo Edge så jag tog ett sandpapper istället... Annars kan man ju använda sand o vatten om man vill om man är på uppfarten tex eller på landet... Kanske lite annorlunda om man bor i lägenhet i stan ... :)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Testade o springa upp o ner för gatan utanför nu ikväll för en timma sedan i runt 20km/h. Riktigt bra o trevlig stötdämpning i Saucony Axon 3. Mycket skönare o springa i än i mina Saucony Guide 13 och 14. Första Saucony löparskorna jag köpte var år 2014. Tror dom hette Omni 10. Sen köpte jag ett par Guide 13 år 2015 och efter det två par Guide 14 år 2020-21. Sen nu dessa Saucony Excursion TR-16 i Goretex och nu idag fick jag hem mina nya Axon 3. 

 

Jag springer alltid i 16 till 20 km/h när jag är ute i joggingspåret. Alltid på fullt. Men då springer jag max 800 meter men det brukar ta 7 månader att komma upp i den nivån att man kan springa en så lång sträcka utan att slå av på takten. 

 

Min ena bror säger att: "Det finns inte många i Jönköping som kan hinna med i den takten du springer i..." 

 

Men nu har vi iaf uppmätt hastigheten till 20 km/h för min joggingtakt med elcykel bredvid. 

 

Usain Bolt höll 43 km/h under nåt VM så det är hälften av det ungefär. Men då är jag bara 181 cm lång. Han hade ju långa älga kliv så lång som han var/är... :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En till Haglöfs IC3 MTN Fleece i Blått istället för Grönt som innan... Är ruggigt nöjd med dessa. Perfekt till Höst o Vinterväder o man blir inte lika lätt överhettad o vattentät är den med... Tål både ösregn o snöblask... Numera slutsålda på Haglöfs men går att fynda begagnat så jag slog till på denna på Tradera i Onsdags o fick den i Fredags... Bland dom mest använda plaggen jag har för att dom är så allround.... :)

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...