Jump to content

Spotify Hifi lanseras


parsifal

Recommended Posts

https://www.sydsvenskan.se/2021-02-22/spotify-erbjuder-hogre-kvalitet

 

”Spotify Hifi”-prenumeranter får lyssna på musiken i ett ursprungligt format – ”lossless” – där den inte begränsats i komprimeringen av data. Ljudets kvalitet kommer att vara i nivå med en CD-skivas, utlovar företaget vid ett förinspelat pressevenemang som sänds på nätet.

Under de kommande dagarna kommer Spotify också att lanseras i en rad länder där tjänsten hittills inte varit tillgänglig, meddelar grundaren och vd:n Daniel Ek i ett framträdande. På så vis kommer en miljard människor potentiellt kunna bli kunder hos Spotify, enligt honom.

I dag finns Spotify i 93 länder och bolaget har ungefär 345 miljoner användare.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, calle_jr said:

 

Jag är inte representativ (snobbig neandertalare), men för mig skulle det vara intressant med Spotify Lofi. En snabbapp för lyssning direkt i telefonhögtalaren. Gärna med skanningsfunktion för barcode eller katalognummer.

:) Inte en helt oäven idé, gärna kopplat till discogs då? Jag förstår att syftet är att knyta ihop de fysiska formaten som intresserar dig med de som finns via streaming? Det är lite "fyrkantig kloss i det runda hålet", men verkar väl inte otroligt att det kommer kanske? Redan idag kopplar ju Discogs ihop utgåvor (iaf master realease) med videos från Youtube/vimeo.


Det tråkiga med streaming är att an inte har någon ursprungsdeklaration om var filerna kommer från, vilken master de härrör från och liknande. Har exempel där jag köpt album från någon nedladdningstjänst, och sedan åter laddat ned samma album vid annat tillfälle, men det visat sig vara olika releaser!?!

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, AlfaGTV said:

Jag förstår att syftet är att knyta ihop de fysiska formaten som intresserar dig med de som finns via streaming?

Ja. Mitt syfte skulle vara att provlyssna före köp, i fysiska butiker eller på nätet.

 

 

19 minutes ago, AlfaGTV said:

Redan idag kopplar ju Discogs ihop utgåvor (iaf master realease) med videos från Youtube/vimeo.

Ja. Risken är att iTunes tar över den delen. Det var på G.

Det finns annars ett API som skulle kunna användas, där BaOI, LCCN, format, spårlista etc kan kopplas.

 

 

23 minutes ago, AlfaGTV said:

Det tråkiga med streaming är att an inte har någon ursprungsdeklaration om var filerna kommer från, vilken master de härrör från och liknande.

De som byggt streamingtjänsterna har inte den bakgrunden. De är uppenbart okunniga om musik.

I deras värld innebär "hifi" högre bitrate, så är den saken löst.

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, AlfaGTV said:

Det tråkiga med streaming är att an inte har någon ursprungsdeklaration om var filerna kommer från, vilken master de härrör från och liknande.

@calle_jr Är det någon av er som mailet någon av streamingtjänsterna om detta och hört vad de säger?

 

Det är kanske inte bara rack och subbar du ska bygga Calle, utan du borde även starta en streamingtjänst där alla artister tjänar rätt och där en själv kan välja utgåva av albummet en vill lyssna på.

 

 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, j_bloom said:

Är det någon av er som mailet någon av streamingtjänsterna om detta och hört vad de säger?

Nej. Nu var det längesedan jag kollade, men då var det så långt ifrån uppbyggt med korrekt struktur att det fanns inte ens på kartan.

Utvecklingsbudget läggs i stället på algoritmer, för att göra vadå? "Hjälpa dig" med vad du ska lyssna på. Orwell anyone?

Jag ska inte uttala mig, för jag vet inte hur det ser ut idag, men det är fortfarande algoritmer det talas om. 

 

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, j_bloom said:

Är det någon av er som mailet någon av streamingtjänsterna om detta och hört vad de säger?

 

Tänkte på en sak dock, och det är ju att Roon faktiskt plockar upp detta i många fall, men jag vet inte hur stor utsträckning:

2EDDFCA5-081C-455C-974F-8E8498590945.thumb.jpeg.a6f4b6232c1e793f4bc1d197a2fec268.jpeg

Du hittar denna i Album-vyn, under Medverkande, längst ned. Det finns också en importinställning som väljer om man vill plocka upp denna info från sina egna filtaggar eller från Roons musikdatabas.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, calle_jr said:

"Hjälpa dig" med vad du ska lyssna på. Orwell anyone?

Mig har den typen av funktionalitet gjort att jag lyssnat på musik jag aldrig skulle lyssnat på tidigare, det har berikat mitt musikliv. Min andra källor till att hitta ny musik är att läsa här och diverse tidningar men gällande de sistnämnda så vet man ju aldrig där heller vilka agendor och kopplingar som kan finnas bakgrunden och som gör att just artist X recenseras (om man nu ska vara konspiratorisk). 

 

21 hours ago, calle_jr said:

De som byggt streamingtjänsterna har inte den bakgrunden. De är uppenbart okunniga om musik.

Jag reagerade på detta igår och tänkte att jag skulle låta det vara och bara gå vidare men inser att jag tycker det är lite väl magstarkt och kategoriskt för att inte få stå okommenterat. Jag räknar inte med att kunna omvända din uppfattning i frågan om streamingtjänster, och jag är inte heller någon 100% supporter av allt som görs inom området, men att påstå att alla som utvecklat dessa tjänster är uppenbart okunniga om musik faller väl ändå på sin egen orimlighet? Är alla som utvecklat, och fortfarande utvecklar, de här tjänsterna "uppenbart okunniga om musik" bara för att de inte har byggt in funktionalitet du saknar eller missförstår jag något? 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, calle_jr said:

Utvecklingsbudget läggs i stället på algoritmer, för att göra vadå? "Hjälpa dig" med vad du ska lyssna på. Orwell anyone?

 

Människor är trots allt ganska förutsägbara, om du lyssnar på artist X, Y, Z medans Nisse, Pelle, Lisa, August och Fiona också gör det, men de lyssnar även på artist Q, så finns det ju kanske ändå en liten tillstymmelse till chans att du också skulle kunna gilla artist Q. Det är väl toppen att kunna få ett sådant tips på något du kanske missat.

 

Jag tycker faktiskt det känns på flera ställen i den här tråden att det är lite väl buttert kring en teknik som ändå inte riktar sig till den medvetne audiofilen utan till den stora breda massan. Det är lätt att glömma bort att vi som hänger på dessa forum och ägnar oss åt att flytta högtalare några millimeter framåt eller bakåt är en försvinnande liten minoritet i sammanhanget.

 

Jag tycker att det sjävklart är välkommet att även Spotify nu lanserar lossless vilket tråden handlade om från början, det finns ju ingenting alls att grymta om vad gäller detta. Visst kommer det kanske lite sent, men återigen, "vi" tokstollar här är inte Spotify's målgrupp i första hand, långt ifrån. Att de introducerar att bättre alternativ kommer dock öka både kvalitét och kanske även medvetande (och vem vet, på sikt kanske även ett visst intresse) bland en hel del "vanliga" människor.

 

Det enda jag hade önskat också är ju såklart Roon integration, men det kommer ju tyvärr förmodligen aldrig hända.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Terminator said:

att påstå att alla som utvecklat dessa tjänster är uppenbart okunniga om musik faller väl ändå på sin egen orimlighet?

Jag ser ingen orimlighet i det. Jag är helt säker att @calle_jr jämför med musikförlag, musikproducenter, konsertarrangörer och musikmakare som tidigare drev branschen. De hade helt andra kunskaper som jag är ganska säker på gynnade musiken utveckling och försörjning. Hårdvarutillverkarna både för studio och hem sköttes av de som hade det som sin kärnverksamhet. Men i rättvisans namn skall också sägas att det är musikförlagen som förser streamingbolagen med musik och därmed väljer. Men det är också musikförlagen som drar tillbaka musik med för få lyssningar. Det gjorde de även med fysiskt media. Så där finns likheter. Skillnaden var att det fanns fysiska media kvar i stugorna och på secondhandmarknaden. Hur kommer den att se ut i framtiden? Såg t ex att Joe Pass utmärkta Telarc-inspelningar inte finns kvar på Tidal. Lyckligtvis har jag dessa på cd/lp som därmed kan fortsätta spelas även när jag lagt på locket.

 

Att streamingbolag är mer fokuserade på tekniken är föga förvånande lika lite som t ex DHL som fokuserar på körsträckor, fyllnadsgrad, broavgifter, fordon och kiknande. De har ingen kunskap om de kylskåp och däck de fraktar annat än vikt, volym, lastsäkring och liknande. Inget konstigt i det. För närvarande lägger  streamingbolagen miljardinvesterjngar på poddar för "talradio" där medel delas ut till ett fåtal. De utgår från volym att distribuera, att få de programvärdar som ger mest lyssningar och därmed bäst förutsättningar för reklamintäkter. Igår hörde jag att Spotify även går in tillsammans med Scania, LKAB m fl och investerar i det nya stålverket i Boden som totalt omfattar 28 miljarder. 

 

Skivbolagen såg vikten av att ha storsäljare typ Michael Jackson, Bruce Springsteen med flera för att också kunna satsa för smalare musik som de ansåg var lika viktig för ett bra musikliv och en sund marknaden. De sponsrade också turnéer med förband som hjälpte skivförsäljning och promota kommande stjärnor. Det är ingen slump att konsertbiljetter gått upp 2-300 % de sista 5 åren (enligt kvällstidningarna för ca 1,5 år sedan). De hade talangscouter som ständigt letade efter ny artister. Inget av detta gör streamingbolagen. Allt medan musiker, musikförlag och producenter går på knäna eller omskolar sig. 

 

Jag tror ändå att framtiden ligger i streaming i de rika länderna. Det är en fantastisk teknik, gör mer musik tillgänglig för fler osv. Det är inte problemet. Det innebär ju inte att man måste vara nöjd med allt. Jag vill också att man hittar system som även skapar incitament för nya musiker och en rimlig ersättning. Det behöver inte vara exakt som förr. Om nu streamingbolagen är de ideealister som ibland hävdas, så kunde de ju stötta konserverksamhet där även mindre kända grupper får chansen att visa upp på motsvarande sätt som t ex Columbia gjorde med Bruce Springsteen trots att det var en ren förlustaffär de första 4-5 åren. Det beskrivs bra i Wikipedia:

 

Trots att de två första skivorna blev kritikerrosade sålde de inte i någon större omfattning. I januari 1975 gav sig bandet ut på turné och två månader senare gick de in i studion för att spela in albumet Born to Run. Springsteen fick problem redan med den första låten de spelade in, "Thunder Road"[7], så han kallade in Jon Landau som fick ge synpunkter på låten. Springsteen tog till sig synpunkterna och Jon Landau var sedan med och producerade hela skivan. Ett långt samarbete med Jon Landau hade därmed inletts och Landau blev slutligen Springsteens manager och skivproducent.

 

För den här typen av utveckling och satsning krävs välmående och starka bolag som kan sin marknad och musik. Det krävs också bra producenter. Det är detta jag tycker är så viktigt och som jag är rädd går förlorat. Det är inte streamingen som teknik. Den är utmärkt.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Terminator said:

Är alla som utvecklat, och fortfarande utvecklar, de här tjänsterna "uppenbart okunniga om musik" bara för att de inte har byggt in funktionalitet du saknar eller missförstår jag något? 

Jag avsåg hur själva upplägget är gjort med  BaOI, LCCN, format, spårlista etc, vilket var obefintligt.

Ungefär som ett bibliotek med böcker bör man följa en viss nomenklatur i hur man delar in och kategoriserar utgåvor.

Det var enbart detta jag lagt märke till, och jag är som sagt inte uppdaterad på hur det ser ut idag.

 

 

9 hours ago, VoicesInMyHead said:

Människor är trots allt ganska förutsägbara, om du lyssnar på artist X, Y, Z medans Nisse, Pelle, Lisa, August och Fiona också gör det, men de lyssnar även på artist Q, så finns det ju kanske ändå en liten tillstymmelse till chans att du också skulle kunna gilla artist Q. Det är väl toppen att kunna få ett sådant tips på något du kanske missat.

Ja, instämmer.

Vad jag menade är att logistikfirmorna (Spotify etc) styr efter sin affärsmodell, dvs de ser till att det som ger dem mest intäkter kommer avspeglas i algoritmerna.

Om de tjänar mer på Taylor Swift så anpassar de algoritmerna därefter.

I kombination med att en musiker alldeles omöjligt kan leva på streaming om man inte heter Taylor Swift, så kommer utbudet självrensas och likriktas.

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, calle_jr said:

Jag avsåg hur själva upplägget är gjort med  BaOI, LCCN, format, spårlista etc, vilket var obefintligt.

Ungefär som ett bibliotek med böcker bör man följa en viss nomenklatur i hur man delar in och kategoriserar utgåvor.

Det var enbart detta jag lagt märke till, och jag är som sagt inte uppdaterad på hur det ser ut idag.

Ok, tack för förtydligandet. Min erfarenhet är ju begränsad givet min ålder, snart 42 jordsnurr, men om jag tänker tillbaka på tiden när jag var en vanlig skivkonsument med ett välljudsintresse för 15-30 år så är BaOI och LCCN begrepp som är helt nya för mig idag och inget jag såg röken av när jag gick på Vaxkupan i Norrköping, beställde via Ginzas postorderkatalog eller vid ett sällsynt besök på Bengans eller liknande större skivbutik. Det jag försöker säga med det är att det sannolikt inte är något som intresserar den genomsnittliga musikkonsumenten idag heller (ungefär vad jag tror @VoicesInMyHead också är inne på i sitt senaste inlägg i tråden). 

 

Därmed inte sagt att jag tycker det är tråkigt att streamingbolagen inte tagit chansen att försöka lägga till så mycket information som möjligt när man har digitaliserat och katalogiserat en massa musik. Min genväg till gamla skivkonvolut för att få låttexter och vem som spelar bas eller percussion på ett specifikt spår har, sedan några veckor tillbaka, blivit Roon. Jag minns dock fortfarande hur besviken jag alltid var när jag förr i tiden köpte en skiva och det inte fanns någon av den här informationen. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Terminator said:

det sannolikt inte är något som intresserar den genomsnittliga musikkonsumenten idag heller 

Sant.

Men om man som streamingtjänst inte inser att allting beror på källmaterialet så börjar man i fel ände.

Det blir ju inte mer hifi om de så börjar strömma i 32/384.

 

Link to comment
Share on other sites

Det har ju varit i pipelinen länge, jag hörde denna nyhet i början av veckan av Stargazer. Men precis som JWE säger, så är Spotify HiFi ointressant för en Roon användare om inte stöd kommer att finnas. Det fanns en Spotify hifi tråd på bolagets hemsida där det skrevs en del för några år sedan. Mig inklusive. Där var det ömsom hot och ömsom böner men inget hände. Så jag ledsnade eftersom de aldrig fick tummen ur.

 

Nu känns det som att de kommer för sent till partyt. Men man ska inte räkna bort bolaget. De är störst på marknaden, och är det av en anledning.

Men jag håller mig till Tidal eller kanske Qubuz när det blir ett alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Även om jag uppskattar kopplingen mellan mitt egna filbibliotek och TIDAL i Roon, störde det mig att jag var tvungen att säga upp mitt Spotifykonto jag haft sedan företagets begynnelse. Eller tvungen och tvungen. Det var jag inte, men tog beslutet för att minska ner på antalet medieföretagskonton.

 

Roon är inte enbart frid och fröjd och skulle jag hitta en streamer med att appgränsnitt som är tillräckligt bra, skulle jag nog kunna leva med att skilja på biblioteken igen. Och då skulle Spotify vara ett alternativ igen, särskilt som Spotify Connect är så väletablerat och fungerar exakt så som jag tycker en sådan service ska fungera.

 

Å tredje sidan har jag nöjt mig med Tidals billigaste betalalternativ, för att ha ett tydligt incitament att fortsatt köpa digitala utgåvor. Med hifinivåerna skulle de köpen endast bli stödköp vilket, om sanningen ska fram, skulle kännas lite trist.

 

Så störst chans är nog att jag inte ändrat någonting, trots att Spotify nu får tummen ur.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-02-22 at 18:17, j_bloom said:

Spotify Hifi”-prenumeranter får lyssna på musiken i ett ursprungligt format – ”lossless” – där den inte begränsats i komprimeringen av data. Ljudets kvalitet kommer att vara i nivå med en CD-skivas, utlovar företaget vid ett förinspelat pressevenemang som sänds på nätet.

Under de kommande dagarna kommer Spotify också att lanseras i en rad länder där tjänsten hittills inte varit tillgänglig, meddelar grundaren och vd:n Daniel Ek i ett framträdande. På så vis kommer en miljard människor potentiellt kunna bli kunder hos Spotify, enligt honom.

I dag finns Spotify i 93 länder och bolaget har ungefär 345 miljoner användare.


De infödda största andelen flitigaste lyssnarna frågar sig förmodligen vad en CD är för något. Spotify får nog vara lite smartare ifall det önskas nå även denna målgrupp. För denna grupp kan plötsligt ordet ormolja få fotfäste med anledning att de inte hörs någon skillnad i sina True Wireless.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...