Jump to content

Att lyssna utan att tänka på annat


Strmbrg

Recommended Posts

Ja, för den delen läsa, se på film eller...  utan att andra tankar dyker upp och distraherar.

Själv har jag lite problem med detta. Allt möjligt far omkring fast jag inte vill. Vad gäller lyssnandet så tycks det mig finnas ett samband mellan ljudkvalitet och distraherande tankar. Låter det riktigt bra, dvs tillräckligt bra, så kan jag lättare sjunka in i symfonier och annan liknande lyssnar-krävande musik. 

Jag eftersträvar numera egentligen bara en enda sak, lite förenklat: KLARHET.

När klarheten är påtaglig infinner sig illusionen av realism (i tex den symfoniska musiken) så att det blir väldigt lättlyssnat och därmed lätt att sjunka in i en odistraherad lyssning.

 

Reflexioner kring detta?

Link to comment
Share on other sites

Jag känner igen mig i det du skriver, tror att det är ganska allmängiltigt att fungera på det sättet. Visst, jag kan också känna en frustration över att ibland ha svårt att sjunka in i en bok eller musiken därför att det "är ju så det ska fungera" men jag börjar vänja mig vid hur jag själv funkar. Och ja, även för mig så påverkar kvaliteten på den kultur jag för stunden konsumerar men minst lika mycket allt annat som pågår runtomkring och i största allmänhet i mitt liv. 

Link to comment
Share on other sites

Det är detta som jag strävar efter i mitt system, dvs att det är tillräckligt bra för att det inte skall vara några hangups eller fel som irriterar, utan att koncentrationen ligger helt på det musikaliska uppförandet och känslan. Nivån för "tillräckligt bra" har naturligtvis höjts med åren och i takt med att den tekniska- och mediala utvecklingen också har höjts. Jag strävar inte att nå det ultimata ljudet, vad det nu skulle innebära, men ett system skall kunna återge en konsertflygel trovärdigt. Det finns i  min värld två lägen på lyssning, utvärderingsläge och musiklyssningsläge. Det senare är målet, det förra är resan dit och är underordnat målet . Full och oinskränkt musiklyssning och musikalisk njutning.

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

En intressant iakttagelse är att jag tidigare haft svårt för vissa kompositörer. Det har varit svårt att koncentrera mig och det har låtit tråkigt.
Exempel på dessa är Vaughan Williams och Bruckner. Av någon anledning så får jag numera ut mycket av att lyssna på deras musik.

Här får man rimligen skilja på att någonting har skett och varför det har skett. Att något har skett tycks uppenbart. Varför det har skett är inte lika uppenbart.
Jag kan såklart ha "mognat" i mottagandet av "dessa snubbars trudeliteter", dvs det skulle i så fall numera vara lika givande att lyssna på deras musik på någon annan anläggning, vilken som helst.
Men, det kanske kan handla om att min anläggning numera är såpass "transparent" att det som tidigare inte riktigt gick fram, numera i tillräcklig klarhet gör just det.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Strmbrg said:

det skulle i så fall numera vara lika givande att lyssna på deras musik på någon annan anläggning, vilken som helst.

Jag tycker definitivt att det finns musik som bara blir bättre, vackrare och/eller mer begriplig i ett bra system.

Det händer att jag hör något i skivaffären med mediokra högtalare och tänker att detta kommer nog låta riktigt bra hemma. Ibland stämmer det, ibland inte.

Med Bruckner kan det helt klart vara som du skriver. Med Vaughan Williams vete tusan. Han har aldrig landat hos mig. Hellre Britten.

 

Jag har också lyssningsmode och testningsmode.

Har oftast inga problem att stänga av endera av dem såvida det inte är något som stör, exvis en ny skiva som är extremt bra eller extremt dålig.

De sista 10 åren har min tid för testningsmode minskat. Jag gör det så sällan jag kan.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan lyssna som @calle_jr.

Olika mode.

Testmode, avslappningsmode, koncentrationsmode, partymode mfl.  Olika typer av musik kräver lite olika inställning i lyssnarskallen. Slölyssna på klassiskt är inte lika givande som att slölyssna till soft jazz som tex Norah Jones. Klassisk musik behöver ofta 100% koncentration för att bli riktigt givande även om en mer avspänd lyssning funkar om jag är mycket väl insatt i stycket och kan det ordentligt. 

 

Jag har inte svårt att ställa om mellan detta och kan njuta på de flesta sätt.

 

Jag blir mycket sällan distraherad när jag lyssnar på musik. 

 

Jag har i vissa lägen lättare att koncentrera mig på andra saker, ffa praktiska, om jag lyssnar på musik jag verkligen gillar och kan väl. Det höjer på något vis min vakenhetsgrad inför det jag håller på med , uppfattningsfrömåga ökar och jag får ett bra effektivt flow i det jag gör. 

Jag har funderat på hur det fungerar, det har alltid varit så för mig. Jag tror det musiken stänger ute andra tankar än det jag håller på med. Meditativt på något vis. 

 

På liknande vis kan jag lyssna på musik och göra annat och ändå njuta mycket av musiken. 

 

Men de största upplevelserna får jag när jag är 100% inne i musiken och lyssnar på ett system som kan spela stort och dynamiskt från frekvensbotten till toppen. Då njuter jag som mest.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag lyssnar väl och intensivt, med samtidigt uppgraderingstankar som pockar på uppmärksamhet.
Ej passande musikljud distraherar mig att bli till en mycket bristande musikkoncentration.
 

On 2021-02-21 at 11:21, calle_jr said:

Det händer att jag hör något i skivaffären med mediokra högtalare och tänker att detta kommer nog låta riktigt bra hemma. Ibland stämmer det, ibland inte.

Detta känns igen mycket väl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...