Jump to content

En transport-relaterad spaning...


bigblue

Recommended Posts

50 minutes ago, calle_jr said:

Hur ska ett sådant upplägg som Spotify kunna fungera i längden?

Du menar, hur ska en prenumerationstjänst kunna fungera? Tja, 158 miljoner betalande prenumeranter säger något (Runt 350miljoner aktiva användare, vilket genererade en reklamintäkt om knappt €280M). Och det är inte den första prenumerationstjänst som visat sig vara härdig både för upphovsmän/kvinnor och prenumeranter. Jag tror många drar på gamla siffror om usla artistbetalningar från Spotifys tidigaste år. Idag handlar återbetalningen om runt 79%. Och då var Spotify det i stort sett enda alternativet till Pirate Bay och Napster, medan det idag definierar en helt ny marknad där butiker för fysiskt media måste betraktas som en nisch.

 

På vilket sätt menar du att Spotify är ansvariga för de "maffiametoder" som skivbolagen ägnat sig åt sedan vinylskivans genombrott?

 

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, AlfaGTV said:

Idag handlar återbetalningen om runt 79%

Till skivbolagen bör väl förtydligas. Om man skall jämföra bör det ju vara äpplen på mot äpplen. Hur fördelades försäljningen mellan skivbolag, artister och upphosmän, säg på 90-talet? Inte i Procent utan i reda pengar? Jag vet inte men förmodligen annorlunda än idag.

 

Från ett personligt perspektiv hade det ju varit kanon om t ex Skanska hade sänkt lönerna med 80 %. Då hade betydligt fler haft råd med nya bostäder.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, AlfaGTV said:

På vilket sätt menar du att Spotify är ansvariga för de "maffiametoder" som skivbolagen ägnat sig åt sedan vinylskivans genombrott?

Det har alltid varit uselt, vilket vi har diskuterat vid ett flertal tillfällen.

Om man gör en affärsmodell så tycker jag man behöver utgå från värdet i innehållet.

Jag är inte naiv, men inget av det jag sett kan betraktas som något annat än ett hån.

Hur kan jag finansiera något som hånar det jag lyssnar på?

 

 

 

13 hours ago, AlfaGTV said:

Idag handlar återbetalningen om runt 79%.

Menar du att 79% av försäljningsintäkter går till rättighetsinnehavarna?

Jag förstår inte.

Denna undersökning från november 2020 visar att 8 av 10 musiker tjänar mindre än £200 per år från streaming.

 

 

 

12 hours ago, Bebop said:

Från ett personligt perspektiv hade det ju varit kanon om t ex Skanska hade sänkt lönerna med 80 %. Då hade betydligt fler haft råd med nya bostäder.

Bra jämförelse!

Eftersom boendekostnaden är ganska avlägset kopplad till byggkostnad via finansiella poster och avgifter så skulle en lönesänkning med 80% påverka hyran med säg 10-12%. Inte fy skam, men kanske inte vad man förväntat sig.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker mig se en utveckling av musikdistribution vid sidan av Spotify m.fl redan, många "mindre" artister säljer direkt via Bandcamp och andra lösningar och verkar inte ens försöka få ut materialet via streamingtjänsterna. Därmed inte sagt att streamingtjänsterna kommer att försvinna men de kommer säkert att förändras och få konkurrens.

 

Jag hade föredragit bättre download-möjligheter i det långa loppet men för närvarande är det svårt att konkurrera med streaming för "main-stream" och så kommer det nog att vara ett tag till.

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, calle_jr said:

Hur kan jag finansiera något som hånar det jag lyssnar på?

Respekterar det givetvis, men tycker inte även du att det är svårt att uppfatta de faktiska effekterna av detta? Och, ser du något bättre alternativ ur både framförares och konsumenters perspektiv?

 

10 hours ago, calle_jr said:

Menar du att 79% av försäljningsintäkter går till rättighetsinnehavarna?

Enligt vissa källor, ja. Upphovsrättsinnehavaren kan ju vara ett bolag eller en artist som besitter sima egna upphovsrätter.

 

Jag motsätter inte uppgifterna att lejonparten av medverkande inte tjänar nämnvärda pengar. Men, vem är det då som räknas in i den gruppen? 

 

Jag hämtade en del fakta från Spotifys kvartalsrapport för Q4 2020, och även en ganska dåligt faktakollad Spotifyhistorik.

Men egentligen har jag ju ingen koll alls, och jag är tveksam till att någon annan än skivbolagen har möjlighet att ta fram dessa siffor.

 

Jag ber om ursäkt till @bigblue för att ha dragit iväg den här tråden till ännu en streamingdebatt. Jag backar ur nu...

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, AlfaGTV said:

ser du något bättre alternativ ur både framförares och konsumenters perspektiv?

Vill först säga att jag uppskattar att det finns olika åsikter och att man gör olika val. Speciellt i denna fråga.
Trådar om streaming lyfter och breddar innehållet på forumet, och har i särklass störst intresse av allt.
Stort tack för det alla som bidrar.
Ledsen att min åsikt uppfattades som snobbism. Inte avsiktligt men inser att det uppfattas så. Lite tufft att bära stämpeln snobbig neandertalare när syftet är att få lite mer att lyssna på än Taylor Swift, Ariana Grande och Drake.

 

Det är klart att det går att få ihop en modell om parterna vill.
Det var vad jag menade med kombinerad fysisk och streaming biljettförsäljning. Dvs att kundunderlaget ökas i stället för att det byts ut.
Alltså där affärsupplägget styrs av arrangören, som anlitar en it-tjänst för streaming.
Med musiktjänster har upplägget blivit tvärtom, it-tjänsten är det primära, innehållet är sekundärt.

 

 

45 minutes ago, AlfaGTV said:

jag är tveksam till att någon annan än skivbolagen har möjlighet att ta fram dessa siffor.

Det är avsiktligt svårt, men för mig är det solklart att en månadslön på 200 kr är ohållbart. Något är alldeles åt helvete fel.

Jag förstår din poäng att ingen vill betala och då är 200 kr bättre än 0 kr.

 

 

46 minutes ago, MatsT said:

Jag tycker mig se en utveckling av musikdistribution vid sidan av Spotify m.fl redan, många "mindre" artister säljer direkt via Bandcamp och andra lösningar och verkar inte ens försöka få ut materialet via streamingtjänsterna.

Ja.
Vi ska väl uppmuntra det och inte motarbeta det genom att gå techjättarnas väg.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, calle_jr said:

Taylor Swift

:D Du borde ge henne en chans, det är kanske inte så ytligt o lättuggat som du tror? (vem definierar det för övrigt? Och nu är det kanske jag som är dömande och fördomsfull, i så fall ber jag om ursäkt)

 

Ett par ytterligare röster om streaming bara, inte alla är " snuvade på konfekten":

https://www.rollingstone.com/music/music-features/solo-piano-music-pandora-mclaughlin-nevue-749894/?fbclid=IwAR1rhtIEnC8-f5DgxNmWzwubYD9ZUpjhefimjTfUkBGwrK2QuV6RxA5J5cQ

 

https://greghowlett.com/blog/thoughts/the-secret-financial-side-of-the-solo-piano-music-industry.aspx

 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, AlfaGTV said:

Du borde ge henne en chans, det är kanske inte så ytligt o lättuggat som du tror?

Nejnej, hon är suverän. Hon kommer från den musik jag lyssnat mycket på.

Vad jag menar är uppläggen idag som höjer de som inte behöver höjas och skjuter undan allt annat.

Det viktigaste för Spotify är att till varje pris inte bli av med Taylor Swift. Inget annat betyder något.

Affärsupplägget är utstuderat pandemiorienterat eftersom det är så techjättarna och deras finansiärer vill ha det.

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för startad tråd @bigblue Jag var på g att starta upp en liknande tråd.
Jag har senaste tiden funderat mycket över vad mitt andra alternativ ska bli jämte vinyl. Jag gillar skivor.
Som alternativ har jag idag endast en Oppo 95 och det låter väl sisådär tycker jag. Används främst för musik-DVD/ BD.

Link to comment
Share on other sites

... many hours later (ska uttalas med fransk brytning) :26:

 

För att stilla min nyfikenhet vad en dedikerad, högpresterande cd-transport kan tillföra ett system som mitt, lånade jag hem ett par för utvärdering. 

Målet var att se om jag kan få också cd-lyssning att gå från: mycket bra till magiskt. För egen del är det något som inträffar när jag sitter i soffan och upplever att jag inte längre lyssnar på en inspelning - utan ett framförande. 

 

Min referens i denna konstellation är Oppo 105 som jag haft som transport under många år. Den fungerar klanderfritt och som nämnts tidigare, har deras drivverk ingått i andra företags high end transporter.

Men i det här sällskapet blir det tydligt att den inte riktigt räcker till.  Det är framför allt i grenen "rum och rymd" som nykomlingarna excellerade.

Och det gick också att spela högre utan att öronen "kisade" då de högsta tonerna (övre diskanten) blev mindre vassa. 

Detta var både välkomna, men också förväntade egenskaper av dessa internationella testvinnare som regelbundet höjs till skyarna (ingen nämnd, ingen glömd).

 

Samtidigt var detta prestanda som jag endast uppfattade när jag satt i sweetspot och spelade 90-100 % (av vad öronen tycker är behagligt.)

På lägre volymer eller från annan plats var det försumbart i mina öron. 

Men viktigast av allt: det förblev lyssning på underbara inspelningar - inte magiska framföranden. Vilket jag hade hoppats. 

 

Om det är min utrustning eller min hjärna som sätter käppar i hjulet för att denna illusion ska inträffa också vid CD-lyssning, har jag inget bra svar på.

Men resultatet är i alla fall att transporterna har fått åka tillbaka till sina ägare och jag har blivit en erfarenhet rikare på vad olika delar kan tillföra min anläggning. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är bra att vissa firmor fortfarande vågar ta fram high-end transporter för cd, även om jag inte riktigt tror att det är det optimala affärsbeslutet. Och även om de flesta av oss aldrig kommer att köpa någon transport för 6-siffrigt belopp, så kommer erfarenheterna att spilla över på deras (förhoppningsvis) billigare produkter. Jag är tämligen övertygad om att en bra transport gör nytta för välljudet, sen går det alltid att diskutera var pengarna gör mest nytta för oss med begränsad ekonomi.

 

Jag bytte för ett par år sedan från en mycket bra cd-spelare till en Aurender ACS10 (rippar, spelar hårddisk, streamar och spelar webradio) + DAC med volymkontroll. Jag är grymt nöjd över att bla kunna skapa spellistor med min lagrade musik och slippa byta cd-skivor. Använder en I-pad som fjärrkontroll för Aurendern. Konceptet fungerar mycket bra och rekommenders starkt för er som är bekväma, men även söker bra funktionalitet och välljud.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...