Jump to content

En transport-relaterad spaning...


bigblue

Recommended Posts

3 hours ago, bigblue said:

 

 

@Danielkänner du till något gällande transporten i Gryphon Ethos? Har man där hittat nya lösningar som bidragit till de ljudmässiga framgångarna eller är det huvudsakligen på dac-sidan? 

 

 

Det är en helt ny transport som heter StreamUnlimited Blue Tiger CD-Pro 8. Den är byggd av samma team som byggde de legendariska transporterna Philips CD-Pro2. Och de har tydligen lagt ner mycket energi på att dämpa hela härligheten i ett ordentligt chassi. De har lite erfarenhet från Mikado som också hade en toppmatad drive. 

Link to comment
Share on other sites

Går det att göra några generella antaganden när det gäller en välkonstruerad transports potentiella bidrag till välljud?

Alltså, vad kan en jättebra transport bidra med, som en medioker inte kan?

Är det samma parametrar som om man kan uppleva när man uppgraderar en dac, eller är det helt andra områden som påverkas? 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Daniel said:

 

Det är en helt ny transport som heter StreamUnlimited Blue Tiger CD-Pro 8. Den är byggd av samma team som byggde de legendariska transporterna Philips CD-Pro2. Och de har tydligen lagt ner mycket energi på att dämpa hela härligheten i ett ordentligt chassi. De har lite erfarenhet från Mikado som också hade en toppmatad drive. 

Ja den transporten verkar intressant, togs först fram till Pro-Ject CD BOX RS2 T om jag minns rätt. Både StreamUnlimited och Pro-Ject håller väl till i Österrike.

Gryphons nya CD-spelare är verkligen läcker, har tyvärr inte hört den än. Pro-Ject's transport har jag hört några gånger, men för lite för att kunna utvärdera den, men den gav helt klart mersmak.

Link to comment
Share on other sites

 

Butiker som säljer nyproducerad musik idag har en mix av cd, sacd och bluray, även i Asien.

Så jag tycker man borde se fler highend-transporter för de formaten.

Konstigt om efterfrågan är så mycket större på renodlad cd-transport.

 

Annars antar jag att sådana koncept som Request Raptor blir populära. Dvs i grunden en server (med eller utan dac), men inbyggd transport för fysiska media.

 

IMG_0309.JPG

Bild: thevinylcleaner

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, bigblue said:

Går det att göra några generella antaganden när det gäller en välkonstruerad transports potentiella bidrag till välljud?

Alltså, vad kan en jättebra transport bidra med, som en medioker inte kan?

Är det samma parametrar som om man kan uppleva när man uppgraderar en dac, eller är det helt andra områden som påverkas? 

 

Hur svarar man på det utan att göra irrelevanta antaganden... :-) Det är ju svårt att isolera transporten från övrigt så att säga. Historiskt sätt har det varit en del tillverkare som lagt stort fikus på transporten, många toppmatade byggda på ovan nämnda Philips transport. En av de coolaste var Micromega tycker jag. Öppnade man den så var den rätt spartansk, med en rimligt upphängd Philips transport i en rätt tom låda. Många andra byggde runt TEAC VRDS transporter, Wadia t ex. 

 

Om jag får gissa kan jag tänka mig att det bidrar till ett lugn, transparens, och tyngd i ljudet. Alla de CD-spelare jag hört som har fokuserat på transporten har haft de egenskaperna. Men det är bara en gissning. Det kanske berodde på en generell noggrannhet avseende det mekaniska hos de tillverkarna. 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, shifts said:


Håller med och ställer mig också undrande inför det faktum att så få produkter som redan har en DAC i sig, så sällan ger tillgång till den för andra insignaler än just den lådans interna. Detta oaktat prisklass.

Kan det ha med priset att göra? Blir väl mer licenspengar som ska betalas om man avkodar flera format och kanske en extra avgift för att avkoda mer än internt?

 

Det är min killgissning.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Konstigt om efterfrågan är så mycket större på renodlad cd-transport.

Det hade blivit mer intressant om de hade satsat på CD och SACD-läsare samt HDMI-utgång så man kan ta ut SACD-signalen. För att det skall bli riktigt intressant måste ju också streamers och dacar också ha HDMI-utgång så att man kan spela sina SACD-skivor som det faktiskt ges ut en hel del av, framför allt klassisk musik även även av MoFi och Analogue Production.

 

Jag tycker branschen har schabblat bort potentialen att ha ett seriöst high-endformat. Skivbolag som de ovan plus BIS, Chandos med flera ger ut SACD och många dacar och streamers kan hantera DSD men bara om de är köpta som dsd-filer. Med få undantag så har de inga hdmi-ingångar och det finns få högkvalitativa SACD-spelare/läsare som kan skicka ut sin DSD-signal via hdmi.

 

Det är precis som att branschen bara kan hantera en sak i taget.

  • Ett tag sprang ”alla” i hembio-spåret och multikanal - ”stereon är död”.
  • Sedan kom stereon tillbaka och cd-mediet fick en nytändning både hårdvarumässigt och inspelningsmässigt.
  • Därefter kom en ny framtid. CD var dåligt. Man skulle köpa och ladda ner sina filer och spela sin musik från sin laptop som lät ”oerhört mycket bättre”
  • Plötsligt var det digitala ljudet utdömt. Allt som innan hyllats på mässor och hifipressen och deras ”gurun”. Det sas låta illa, utan liv, vasst och konstigt. Nu var det vinyl som stod i förgrunden, ”det enda sanna ljudet”. Den som fortfarande ansåg att cd låter bra kölhalades.
  • Nu låter plötsligt det digitala ljudet ok igen. Fast nu skall det streamars, uppsamplas, konverteras, komprimeras (MQA) och filtreras. Förr var detta en dödssynd, nu är det ok. Nu är cd’n dödsdömd igen och kanske även vinylen. Samtidigt envisas rättighetsinnehavarna till SACD göra det besvärligt att ta del av den dsd-information som folk betalat för vilket är ett dåligt incitament för någon att satsa.
  • Nu sjunger ”alla” streamingtjänsternas lov i tron att hela världen kommer att satsa enorma resurser på absurda utbyggnader av elproduktion, serverhallar med behov av norrlandsklimat och i megaformat världen över för att förse världen med streamad musik till en spottstyver. 

Jag tror inte alls på denna utveckling annat än i den korta sikten lokalt. Vad som kommer att hända är ingen som vet annat än att något kommer att hända. En målare slutar inte måla för att det inte är ”inne” just nu. Jag tycker det finns en övertro på att ingenjörer är de enda som sätter agendan. Jag tror också att människors önskan om ”den goda konsten” kommer att påverka utvecklingen. En utveckling som baseras på stora investeringar kräver ett volymtänk. Jag tror att det alltid kommer att finnas människor som söker något annat och om ”pöbelns” format inte passar så kommer de att driva på en alternativ utveckling. Även om den gruppen är liten, säg 5-10% av Västvärlden population så pratar vi om 100-200 miljoner människor. Det är ingen liten marknad. 
 

Ett exempel är den klassiska musiken. Det har byggts konserthallar som aldrig förr som i princip är utsålda alltid. När @calle_jr och jag besökte Gewandthaus köpte vi biljetter ett halvår innan konserten. I nya Elbkonserthuset i Hamburg är mycket utsålt ett år i förväg (jag pratar om innan pandemin). I Sverige är det mycket gråa hår i publiken. Så är det inte i länder som Tyskland, Österrike, Japan, Frankrike, England och USA. Sverige är inte ett framträdande land när det gäller kvalitetskulturens utveckling. Inte i jämförelse med länderna ovan. Japan och Tyskland sägs på sina håll vara sena på bollen och fortsätter köpa CD och SACD. I Sverige har vi snarare sparkat bort den. Vem är det egentligen som är omogen? När man säger så sätter man då musiken eller tekniken i första rummet?

Link to comment
Share on other sites

Jag var kanske dum som sålde min Vivaldi transport med tanke på alla positiva inlägg här och att cd kanske blir nästa hype? Nja, jag klarar mig utan även om jag har både en Oppo 105 och en Lyngdorf CD-1 i kulisserna och som skulle kunna kopplas in närsomhelst.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Bebop said:

Så är det inte i länder som Tyskland, Österrike, Japan, Frankrike, England och USA. Sverige är inte ett framträdande land när det gäller kvalitetskulturens utveckling. Inte i jämförelse med länderna ovan.

Vi behöver se Finland-Norge-Danmark-Island-Sverige som en enhet i detta. Gärna även Baltikum och Karelen.

Det går inte erbjuda högsta kvalitet utan ett publikunderlag. Det kostar minst 100 miljoner om året att driva ett konserthus.

Jag fattar inte hur de bär sig åt i Norge. I Europa bor man 20 ggr tätare.

 

Pandemin har ju trots allt gett mycket positiva effekter i hela kultursektorn, där man kommer kunna attrahera ny publik genom bättre live streaming.

Antagligen kommer spotifymaffian försöka roffa åt sig även denna sektorn om kulturen inte gör sig beredd. Det ser dock bra ut på en del håll, så vi får hoppas kulturen hinner skapa stadga i egna affärsmodeller.

 

Link to comment
Share on other sites

Och en delsammanfattning av tråden hittills blir då:
Spela fysiska format är det nya svarta, Streaming är dåligt, Om man inte går på konserthus är man inte intresserad av kvalitet, Kultur är förbehållet konserthusbesökare och har inget med masskonsumtion eller intresse att göra, Streamingbolagen är onda eftersom de tillgängliggör musik i ett otroligt utbud för miljoner människor som inte skulle lyssnat på annat än radio annars.

 

Känner vi inte snobberiets unkna doft väldigt mycket här emellanåt? :nauseated:

 

Link to comment
Share on other sites

Spela fysiska format är det nya svarta - nä

Streaming är dåligt - nä

Om man inte går på konserthus är man inte intresserad av kvalitet - jo

Kultur är förbehållet konserthusbesökare och har inget med masskonsumtion eller intresse att göra - nä 

Streamingbolagen är onda eftersom de tillgängliggör musik i ett otroligt utbud för miljoner människor - nä

…….som inte skulle lyssnat på annat än radio annars - gillar radio också

1 hour ago, AlfaGTV said:

Känner vi inte snobberiets unkna doft väldigt mycket här emellanåt?

Kanske kan det tolkas så av någon, men är snobberi samma som tycke/smak/åsikt? Det tror jag inte och alla får väl ha sin syn, jag bryr mig inte och snobb var jag på slutet av 60- och början på 70-talet men då gällde det kläder:winking:

Jag gillar inte allt som skrivs här om jag tolkar det rätt och kanske t o m någon inte gillar det jag skriver heller!!:winking: men jag gillar forumet som helhet och därför ser jag mellan fingrarna ibland.

 

Mitt svar och lite funderingar med anledning av som kan dyka upp emellanåt.

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

Kan inte tycka att det finns anledning att välja, varför inte ta allt och njuta av det hela efter förtjänster i vart och ett av fallen.

* Tycker om CD, men skulle vilja kunna spela SACD

* Tycker om streaming

* Gillar bandspelaren

* Gillar spela vinyl

* Gillar gå på opera oavsett var

* Gillar att gå konsert oavsett konserthus eller KMH  

* Gillar gå på jazzklubb oavsett var

* Gillar kyrkokonserter oavsett var

* Gillar utomhuskonserter och festivaler oavsett var

osv, osv ......................................

 

Världen är full av musik, varför välja bort något i sammanhanget om man njuta allt i sin livstid?

 

Att välja bort är snobberi i min värld och gör att man går miste om de oväntade ögonblicken av musikalisk njutning, glädje och överraskning.:smile:

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, AlfaGTV said:

Känner vi inte snobberiets unkna doft väldigt mycket här emellanåt? :nauseated:

Jo, det kan man ju kalla den eller de som inte tycker som huvudfåran. Varför måste vi tycka och tro samma sak? Jag har inga som helst bekymmer med de som tycker vinyl eller streaming är framtiden. Men om jag inte tror på att streamingen kommer att ta över allt så är det ett problem. En anledning att jag inte tror det på en global arena är effektbehoven och den omfattande infrastruktur som behövs och som konkurrerar med andra problem här i världen, t ex vattenförsörjning. Alla länder har inte samma förutsättningar som Sverige kring streaming.
 

Därför tror jag att det är inte självklart vilka format som kommer att finnas i en framtid. Det kallas kanske snobberi...

 

Den breda kulturen kommer alltid att klara sig och den tar jag del av också. Men jag är också intresserad av musik utanför den breda fåran och följer med ganska väl vad som sker och vad som skrivs. Det berör mig och det är inget majoriteten som kan ändra på det oavsett om jag är en av miljontals som tycker lika eller om jag tillhör en minoritet.

 

Så om jag inte tycker om och inte väljer Melodifestivalen så är jag en snobb, om jag väljer bort rullbandare så är jag en snobb, om jag inte går på jazzkonsert, rockkonsert osv så är jag också en snobb. Jag är kanske trots allt inte så ensam i mitt snobberi. :sunglasses:
 

I Wien finns färre snobbar med tanke på hur många som inte väljer bort en klassisk konsert (se bild).
 

A85D36B4-813B-44B1-AE8B-70EE03744CA0.jpeg

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, AlfaGTV said:

Spela fysiska format är det nya svarta, Streaming är dåligt, Om man inte går på konserthus är man inte intresserad av kvalitet, Kultur är förbehållet konserthusbesökare och har inget med masskonsumtion eller intresse att göra,

Vem säger det? 
 

Jag skrev vad jag tror om format relaterat till de dödsdomar som ofta ges och gav också exempel på tidigare dödsdomar. Jag exemplifierade också till klassisk musik som anses vara smal musik men det menar jag att den inte är när man lyfter blicken utanför Sverige.

 

Du har tolkat lite för fritt.

Link to comment
Share on other sites

 

5 hours ago, Bebop said:

Nu sjunger ”alla” streamingtjänsternas lov i tron att hela världen kommer att satsa enorma resurser på absurda utbyggnader av elproduktion, serverhallar med behov av norrlandsklimat och i megaformat världen över för att förse världen med streamad musik till en spottstyver. 

Streaming är ju inte bra för klimatet. Så om en snar framtid kan vi förvänta oss både klimatskatt och klimatskam på streamingtjänsterna.

Så vad blir då nästa format att hylla? :think:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Du har tolkat lite för fritt.

 

5 hours ago, Bebop said:

Sverige är inte ett framträdande land när det gäller kvalitetskulturens utveckling.

 

4 hours ago, calle_jr said:

Antagligen kommer spotifymaffian försöka roffa åt sig

 

Nu pekar jag ut er båda, kanske orättvist. Men ordvalen i dessa citat tycker jag tyder på en förenklad och nedsättande syn på dagens lyssnare, det är det jag anser vara snobberiet, inte att vi gör olika val eller uppskattar olika musiktyper.

 

Jag är rätt övertygad om att synpunkter på energiåtgången vid streaming som argument för att börja pressa vinylskivor eller CD igen faller rätt platt vid en objektiv jämförelse, men det är inget jag kan styrka. Även att peka ut streamingbolagen som bovar när de jobbar med en bruttomarginal på runt 30% och en affärsmodell som skivbolagen fastställt låter för mig tämligen missriktat.  Men vi väljer ju själva både när vi lyssnar, hur vi lyssnar och även hur vi väljer orden som vi präntar på detta och andra forum.

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, AlfaGTV said:

Jag är rätt övertygad om att synpunkter på energiåtgången vid streaming som argument för att börja pressa vinylskivor eller CD igen faller rätt platt vid en objektiv jämförelse, men det är inget jag kan styrka.

Jag tror inte att stora massan kommer att återvända till CD eller vinyl. Det är antagligen bara vi musiknördar som kommer att fortsätta med detta. Däremot kan köp och nedladdning av digitala album komma att få sin renässans om streamingen anses vara en fara för miljö och klimat.

Link to comment
Share on other sites

Angående transporter så fick jag en inblick i det när jag köpte min MSB-rigg. Jag började med den enkla transporten någon vecka, men av någon anledning, kommer inte ihåg exakt varför, så testade jag deras bästa transport hemma hos mig. Marten-bröderna var säkert glada över att låna ut och hade nog ett finger med i spelet. Den transporten stannade kvar och jag bytte in min första jag köpte. Det var klart bättre med den mer avancerade transporten. Så att transporter spelar roll och skiljer sig åt har jag erfarit. 

För att ,atcha bra DACar krävs en bra transport. Frågan år om OPPO, som många använder, är bra nog för att DACen skall komma till sin rätt??? Det tror inte jag.

 

Det är kul att @bigblue  tar upp detta faktiskt. Det utvecklas så mycket på DAC-sidan att vi kanske glömmer transportens påverkan. Det beror nog på att så många trilskas med att streama :winking: så att de inte behöver en drive. Men faktum är att en bra CD-rigg med bra Transport och DAC kommer riktigt långt inom den digitala återgivnigen. Så har man massa massa musik på CD är det väl bra om man kan få det att låta så bra det går. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calm said:

Kan inte tycka att det finns anledning att välja, varför inte ta allt och njuta av det hela efter förtjänster i vart och ett av fallen.

* Tycker om CD, men skulle vilja kunna spela SACD

* Tycker om streaming

* Gillar bandspelaren

* Gillar spela vinyl

* Gillar gå på opera oavsett var

* Gillar att gå konsert oavsett konserthus eller KMH  

* Gillar gå på jazzklubb oavsett var

* Gillar kyrkokonserter oavsett var

* Gillar utomhuskonserter och festivaler oavsett var

osv, osv ......................................

 

Världen är full av musik, varför välja bort något i sammanhanget om man njuta allt i sin livstid?

 

Att välja bort är snobberi i min värld och gör att man går miste om de oväntade ögonblicken av musikalisk njutning, glädje och överraskning.:smile:

 

Calm

 

 

 

Bra @calm.  Helt rätt. Jag håller med.

 

Dock är det något med Streaming som jag inte fastnar för. Jag streamar i stort sätt aldrig. Bara från telefonen på min bluetoothhögtalare och i bilenstereon. Aldrig hemma. 

Jag satte upp en mac dator för några år sedan och började så smått,  men fastnade inte alls för den typen av användning och sätt att söka musik för att lyssna på, möjligen för att leta musik.

Men jag är antagligen konstig. :zany:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Men ordvalen i dessa citat tycker jag tyder på en förenklad och nedsättande syn på dagens lyssnare, det är det jag anser vara snobberiet, inte att vi gör olika val eller uppskattar olika musiktyper.

Då får jag kommentera detta lite utifrån mina synpunkter. Jag vet inte om du avser mig angående de 30 %-en. Jag har inga synpunkter på det. Det var en kommentar till Triomios inlägg om att streamingbolagen kanske skänker bort streaming för att binda kunder. Jag redovisade då vad som sas i AS-bloggen. Jag lägger inga värderingar i det. 30% bruttomarginal är ingen märkvärdig siffra. Mer intressant är kanske 30% på vilket belopp. De hade ungefär samma marginal på nerladdningar. Jag har inga nersättande kommentarer om det. Om någon skall anklagas så är det i såfall skivbolagen som gjort dåliga deals för sina artister. Men det var inget jag kommenterade.

 

När det gäller kulturen så har Norden i huvudsak sina kulturella rötter i Tyskland, Italien, Österrike (Habsburg) från rennässen, barocken, klassicismen och romantiken där vi i många stycken fortfarande lever. Frankrike bidrog starkt med upplysningen som var en viktig del i romantiken. Namn som diktarna Göthe och Schiller och kompositörerna Bach, Mozart, Beethoven, Schubert, Brahms med flera hade mycket stort inflytande på vår kultur och har så fortfarande. Italien bidrog med Michelangelo och operan. Frankrikes upplysningsprofeter Roussau och Voltair påverkade en hel värld som började söka sanningar och förkasta religionens bojor. Konstnärer flockades i Paris för att utveckla sitt måleri, även svenska.

 

Sverige hängde på detta tåget och gjorde betydelsefulla insatser men främst inom vetenskapen med von Linné, Celsius, Rudbäck med flera. Där har vi i en stark och imponerande story än idag. Men vår kulturella vagga är betydligt svagare. Den kommer från kontinenten och påverkan därifrån är fortfarande stark. Framför allt inom litteratur och musik. Inom vetenskapen så är det väl framför allt USA, England och Japan som tagit täten att döma av Nobelprisen.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Apexorca said:

 

Bra @calm.  Helt rätt. Jag håller med.

 

Dock är det något med Streaming som jag inte fastnar för. Jag streamar i stort sätt aldrig. Bara från telefonen på min bluetoothhögtalare och i bilenstereon. Aldrig hemma. 

Jag satte upp en mac dator för några år sedan och började så smått,  men fastnade inte alls för den typen av användning och sätt att söka musik för att lyssna på, möjligen för att leta musik.

Men jag är antagligen konstig. :zany:

Hade faktiskt samma inställning till streaming, men ändrade mig efter ha varit hemma hos Taxmannen för flera år sedan och fick upp ögonen för streamingens praktiska fördelar. Det som varit återhållande har varit min aversion mot tekniskt strul som är knutet till mitt krav på påstått fullödiga och extremt dyra produkter som bara skall fungera felfritt och har litet tålamod med motsatsen. Vet inte varför man är så förlåtande mot databranschen att man ständigt tillåter kvalitetsbrister i alltför tidigt släppta produkter? Tror att det bottnar i rädslan att visa sig okunnig i relation till en vanligen kunskapsmässigt överlägsen motpart. Har sett fenomenet i mitt tidigare jobb, vid upphandling och utveckling av datasystem.

När vi kommer till det ljudmässiga så har mycket vatten runnit under broarna sedan streaming först såg dagens ljus. Kan idag inte peka på några påtagliga skillnader jämfört med andra signalkällor. Vart media har sin karaktär och likheterna är större en skillnaden. Tycker att funktionaliteten är överlägsen allt annat i fråga om praktiskt handhavande och tillgång till musik som är det primära för mig. Men överflödet och tillgängligheten har också en baksida och fascinationen för vad som är möjligt att hitta gör det frestande att zappa och inte koncentrera sig på musiken, som är huvudsaken.

Jag tror att mycket är nyhetens behag och att jag återgår till att köra lika i alla spår. Allt handlar om musikens förmåga att beröra och engagera. Inte metoden i sig.

 

Calm 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, AlfaGTV said:

Känner vi inte snobberiets unkna doft väldigt mycket här emellanåt?

Om man struntar i alla marginaleffekter och tyvärr måste man även strunta i oss (antagligen de flesta här) som värnar om musik och kultur i allmänhet.

I folkbildning är det svårt att nyansera. Det ska vara svart, vitt och solklart polariserat.

För mig är affärsuppläggen oacceptabla för konstnärerna och rena maffiametoder.

Därför väljer jag att fördöma.

 

Vad är det jag missar @AlfaGTV? Hur ska ett sådant upplägg som Spotify kunna fungera i längden?

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...