Jump to content

Qobuz till Sverige (förhoppningsvis våren 2021).


octavia rs

Recommended Posts

5 minutes ago, j_bloom said:

Får han fortfarande välja själv efter att ha sålt sin katalog? :)

Det är två olika saker. Han har sålt upphovsrätten till sina låtar, dvs rätten till royalties och beslut om vilka som får tolka hans låtar och i vilka sammang de får framföras har han sålt. Däremot äger han sina inspelningar och de bestämmer han över i enlighet med den överenskommelse han har med sitt skivbolag.

 

Du skulle kunna jämföra det med en pryl, t ex en bil. Patentet och rätten att tillverka den ligger hos patentägaren. Men du förfogar över det ex du själv har som du kan sälja eller ge bort efter ditt eget gottfinnande till vem du vill utan att frågo Volvo om lov.

Link to comment
Share on other sites

Väldigt nöjd med Qobuz. Låter klart (som ”någon” brukar efterlysa), enkelt och luftigt.. Känns hygieniskt rätt att bli av med MQA, som man hänvisades till i Tidal. Quobuz skickade ett erbjudande om att gratis använda Soundiiz fram till 30/4, vilket jag just gjort för att konvertera favoriter (”Mitt bibliotek”) från Tidal till Qobuz. Funkade snabbt och, vad jag uppfattar, problemfritt... Jag fick därefter en massa dubletter av albumen (en Tidal och en Qobuz). Började först deleta tidalversionerna, men kom sedan på den självklara lösningen; nämligen att avaktivera Tidal bland Tjänster i Inställningar i Roon. Så nu kör jag en ren Qubuzlösning i Roon. Väldigt nöjd! Ska säga upp Tidal och köpa ett års Qobuz Studio i stället. Behöver inte Sublime, eftersom jag bara streamar. Sparar då 40:-/mån (199:-/mån för Tidal och 159:- för Qobuz). 


Häpp! 😀😀

Link to comment
Share on other sites

On 2021-04-16 at 22:54, Terminator said:

Jag skaffade precis Qobuz också och använde en gratissida som heter tunemymusic för att ladda över artister etc från Tidal. Det ser ut att ha fungerat smärtfritt. 

Något knas blev det så jag gjorde ett nytt försök fast nu med Soundiiz då inga importer från Tidal till Qobuz kommit med och blivit synliga i Roon. Nu ser det ut att vara på plats igen, hoppas det håller i sig. :-) 

 

Rent handhavandemässigt så kändes tunemysmusic enklare och Soundiiz mer seriöst och rejält men samtidigt lite mer omständligt då man måste skapa ett konto där. Dock kan man t ex exportera sin exportfil i csv-format om man är sugen på att få svart på vitt vad som skickats mellan kontona. 

Edited by Terminator
Sista stycket adderat.
Link to comment
Share on other sites

On 2021-04-13 at 09:59, Bebop said:

Jo, det gör det, 1 månad, sedan 259:-/per månad. Nu har även jag anslutit mig. 

 

Vet inte om du redan har upptäckt det, men det kostar bara 259:-/månad om du betalar genom en app, tex Apple. Betalar du direkt till Qobuz på deras egen hemsida så kostar det 200:-/månad eller 1800:-/år. 

 

edit: såg i ett senare inlägg att du upptäckt det. 

Link to comment
Share on other sites

Angående Qobuz Hi-res i Roon fick jag just detta svar.

 

Thank you for your message.

Actually, for the new countries we launched Qobuz, Roon is still setting up the Hi Res albums. 
This "implementing" phase will be over soon and you will be able to stream properly in the next two weeks maximum

Thank you for your comprehension, 

Kind Regards, 

Qobuz Customer Service

Link to comment
Share on other sites

För mig gick flytten av album från Tidal till Qobuz sådär, Qobuz saknade ca 10% av de album jag hade favoritmarkerat, en del kan jag säkert vara utan, andra skulle jag sakna desto mer, samtidigt som Qobuz har en del album som Tidal inte har osv. Jag skulle också önska att man kunde välja "default" streamingtjänst, just nu är det Tidal som alltid kommer upp som förvalt vilket irriterar mig mer och kanske t.om gör så att jag i slutändan väljer att INTE behålla Tidal vilket jag inte hade haft några problem med annars.

 

Sen kan jag fortfarande tycka det är lite trist när man har båda Tidal och Qobuz men ÄNDÅ så saknar man vissa album, ibland har jag dock märkt att man i Roon kan behöva söka på flera olika sätt för att hitta rätt, men när inte ens det hjälper och man sedan gör en snabb sökning i Spotify och det dyker upp direkt så kan man ju bli lite besviken. Men men, alla kan inte vara störst, och det är väl just det som Spotify fortfarande är. Överlag så är det dock grymt lyxigt att ha tillgång till både Tidal och Qobuz genom Roon, streaming har aldrig varit bättre!

Link to comment
Share on other sites

Funderar mer och mer på att återgå till ett helt lokalt bibliotek. Roon är hyfsat trevligt sett till UI och funktioner, men skulle jag ta ett sådant steg och avyttra alla strömningstjänster (Roon, Tidal, Apple Music) och helt fokusera på mina egna filer, är frågan hur lösningen skulle se ut. Det jag sett av tillverkares egna appar lämnar en del i övrigt att önska.

 

Kanske dags för en praktisk djupdykning, men bävar inför en sådan övning.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, shifts said:

Funderar mer och mer på att återgå till ett helt lokalt bibliotek. Roon är hyfsat trevligt sett till UI och funktioner, men skulle jag ta ett sådant steg och avyttra alla strömningstjänster (Roon, Tidal, Apple Music) och helt fokusera på mina egna filer, är frågan hur lösningen skulle se ut. Det jag sett av tillverkares egna appar lämnar en del i övrigt att önska.

Varför inte köra Roon med endast lokalt bibliotek? Provade det först innan jag lade på Tidal och Qobuz, av det jag provat så är det nog svårt att hitta någon smidigare och framförallt stabilare lösning?

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, shifts said:

Funderar mer och mer på att återgå till ett helt lokalt bibliotek. Roon är hyfsat trevligt sett till UI och funktioner, men skulle jag ta ett sådant steg och avyttra alla strömningstjänster (Roon, Tidal, Apple Music) och helt fokusera på mina egna filer, är frågan hur lösningen skulle se ut. Det jag sett av tillverkares egna appar lämnar en del i övrigt att önska.

 

Kanske dags för en praktisk djupdykning, men bävar inför en sådan övning.

 

Alla är vi ju olika och lyssnar på olika sätt, för egen del så skulle jag nog hellre göra mig av med alla lokalt sparade filer. Det verkar kanske lite drastiskt och är inget jag tänker göra inom rimlig framtid, men att ge upp streamingtjänster är helt uteslutet för mig då jag tycker de tillför så mycket mer. Detta var också en noga avvägd anledning som gjorde att jag prioriterade bort intern lagring i den server jag bygger ihop för tillfället, den musik jag har lagrad får fortsätta husera på en NAS tills vidare, men den får inte högre prioritet än så.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, shifts said:

Det jag sett av tillverkares egna appar lämnar en del i övrigt att önska.

 

Kanske dags för en praktisk djupdykning, men bävar inför en sådan övning.

 

Jag har ett lokalt bibliotek på min Roon ROCK NUC inte så stort jag vet knappt vad jag har där när jag tänker efter det blir per automatik nästan alltid Qobuz genom Roon som snurrar här hemma. Nu har jag även möjlighet att använda dCS egna lösning som de kallar Mosaic där jag kan köra Qobuz och filer ifrån NAS (Minimserver) ibland tänker jag nä idag ska jag bara använda Mosaic för att spela men njä de går sådär efter en stund är jag tillbaka i Roon. Jag skaffade Roon först och främst för att de integrerar de egna biblioteket med streaming tjänsten men nu använder jag nästan uteslutande Qobuz men skulle inte vilja vara utan Roon.

 

Skulle jag uteslutande använda Qobuz så skulle jag kunna förenkla mitt system ytterligare och plocka bort "datorn" med Roon Core och bara ha min dCS Network Bridge men de deras Mosaic app har mer att önska. Av alla de UPnP appar jag tidigare testat så har jag aldrig kommit helt överens med dem.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, LPL said:

Varför inte köra Roon med endast lokalt bibliotek? Provade det först innan jag lade på Tidal och Qobuz, av det jag provat så är det nog svårt att hitta någon smidigare och framförallt stabilare lösning?

Jag har alltid kört Roon med bara egna lokala filer. Aldrig provat streamingtjänsterna förrän idag faktiskt. :smile: Funkar kanon att ha Qobuz integrerat i Roon. 

Det blir roligare och upptäcka ny musik. Jag provade förstås och jämförde ljudkvaliten med min egna lokala SSD lagring i min Antipodes S40, 16 bit kontra Qobuz 24 bitars. Mina egna låter något bättre. Men detta är ju i min anläggning kan säkert variera.

 

Förstår att detta är framtiden särskilt om man inte har så mycket egen musik eller orkar rippa in alla gamla CD skivor.

Link to comment
Share on other sites

Jag känner mig också frestad att testa Qubuz nu. Har kört Tidal som family konto och delat med 2 andra. Det har fungerat bra. Jag ser att Qubuz också har den möjligheten. Ett sublime abonnemang kostar 408 kr i månaden familjeform. Men då är det 6 st användarkonton. 68 spänn per gubbe om man maxar ut kontot är en struntsumma.

Link to comment
Share on other sites

Sen ska man inte glömma i jämförandet mellan tex. en egen lagrad fil att de ju inte behöver vara samma som man streamar och skillnaderna mellan dem kan vara rätt stora.

 

Nu är detta iofs. två versioner av samma album en i 16/44 och en i 24/96 men skillnaden mellan dem är väldigt tydlig.

 

https://open.qobuz.com/album/0652637342031

 

https://open.qobuz.com/album/0652637001280

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, LPL said:

Varför inte köra Roon med endast lokalt bibliotek? Provade det först innan jag lade på Tidal och Qobuz, av det jag provat så är det nog svårt att hitta någon smidigare och framförallt stabilare lösning?

 

Tycker Roons styrka ligger i just integrationen med strömningsttjänster och det egna biblioteket. Det är stabilt och jag gillar möjligheten med endpoints, så nog finns det mycket bra med Roon. Där det brister är deras styrapp mestadels, men också begränsningar med s. k. smarta spellistor. Det finns ju en rätt bra fokus-funktion, men den lämnar ibland en del i övrigt att önska. Tycker även att det är för krångligt att ha koll på (och sortera in nytt i) genres i Roon.

 

Men har inte fått uppfattningen om att dessa bitar är enklare/smartare/användbara i de appar hifi-tillverkare tillhandahåller. Det är nog bara en uppspelningslösning via dator som egentligen har exakt det jag letar efter. Men det har jag sedan länge velat komma från, så osäker om jag går baklänges till en sådan lösning igen. 

 

 

21 hours ago, VoicesInMyHead said:

Alla är vi ju olika och lyssnar på olika sätt, för egen del så skulle jag nog hellre göra mig av med alla lokalt sparade filer. Det verkar kanske lite drastiskt och är inget jag tänker göra inom rimlig framtid, men att ge upp streamingtjänster är helt uteslutet för mig då jag tycker de tillför så mycket mer. Detta var också en noga avvägd anledning som gjorde att jag prioriterade bort intern lagring i den server jag bygger ihop för tillfället, den musik jag har lagrad får fortsätta husera på en NAS tills vidare, men den får inte högre prioritet än så.

 

Känslan av ägarskap är för stark hos mig och skulle ha svårt att helt förlita mig på deras föränderliga bibliotek. Tycker dessutom strömningstjänsterna beter sig allmänt illa och det skaver i relationen mellan mig och dem. Trots det kommer jag nog ha svårt att helt slå mig fri, då möjligheten att direkt provlyssna är så fantastiskt fin. Ogillar Apple Music som app och ogillar Tidal som app. Har haft Spotify sedan lanseringen, men gjorde avkall på dem när jag skaffade Roon och ville ha fördelen av Tidal integrerat. Debaklet med MQA (som jag varit ytterst skeptisk till från start) har dock inte förbättrat relationen. Om Spotify kunde integreras med Roon vore det min väg, men det lär inte hända. Spotify som tjänst är klockren och behåller jag endast en strömingstjänst så blir det nog den, även om de inte integrerar alls med Roon. Däremot har Spotify Connectbra stöd i mycket hårdvara numer.

 

Där någonstans befinner jag mig och stambar. Har näst intill obefintlig lust att hoppa på Qobuz, så ska jag nu göra något åt min dåliga relation med Tidal blir det liksom inget kvar förutom mina lokala filer. Frågan är bara om jag tycker Roons pris är tillräckligt för att hantera dem. Det tar emot att betala en prenumerationstjänst endast för detta. Kan lösa en lifetime-licens, men de är inte gratis och sådana slantar lägger jag hellre på hårdvara tror jag. Vet inte. Har inte bestämt mig. 

 

 

19 hours ago, octavia rs said:

Jag har ett lokalt bibliotek på min Roon ROCK NUC inte så stort jag vet knappt vad jag har där när jag tänker efter det blir per automatik nästan alltid Qobuz genom Roon som snurrar här hemma. Nu har jag även möjlighet att använda dCS egna lösning som de kallar Mosaic där jag kan köra Qobuz och filer ifrån NAS (Minimserver) ibland tänker jag nä idag ska jag bara använda Mosaic för att spela men njä de går sådär efter en stund är jag tillbaka i Roon. Jag skaffade Roon först och främst för att de integrerar de egna biblioteket med streaming tjänsten men nu använder jag nästan uteslutande Qobuz men skulle inte vilja vara utan Roon.

 

Skulle jag uteslutande använda Qobuz så skulle jag kunna förenkla mitt system ytterligare och plocka bort "datorn" med Roon Core och bara ha min dCS Network Bridge men de deras Mosaic app har mer att önska. Av alla de UPnP appar jag tidigare testat så har jag aldrig kommit helt överens med dem.

 

Bra med den erfarenheten. Känner att jag måste prova själv de olika tjänster som finns och se om jag behåller Roon eller känner att det faktiskt finns något som passar mig bättre. dCS Mosaic, Lumin, Bryston Manic Moose, Linn Kazoo eller Linn App, InnuOS har en ny lösning… Finns säkert fler jag inte har koll på. dCS är lite för dyra för mig, men de andra har i mer för mig lämplig prisklass. 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, shifts said:

Men har inte fått uppfattningen om att dessa bitar är enklare/smartare/användbara i de appar hifi-tillverkare tillhandahåller. Det är nog bara en uppspelningslösning via dator som egentligen har exakt det jag letar efter. Men det har jag sedan länge velat komma från, så osäker om jag går baklänges till en sådan lösning igen. 

Jag gillar också att själv kunna styra och konfigurera allting som jag själv vill och stör mig på att möjligheterna till egen konfiguration är ytterst begränsad på de appar som jag testat. Man får det som någon har tänkt ut ska passa den stora massan för att göra användargränssnittet enkelt och snyggt. Hur man än vrider och vänder på det blir det en kompromiss åt något håll mellan flexibilitet och användarvänlighet, stabilitet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Låter fantastiskt lovande för såna som jag som bara bytte utan att göra några jämförande tester efter att ha läst i en tråd om MQA och att dess existens egentligen inte är berättigad med dagens uppkopplingshastigheter. Dock får jag erkänna att jag blev förvånad över att några av "mina" album med Guy Clark, som fanns på Tidal, inte finns på Qobuz. Det är dock enda riktiga nedsidan så här långt. 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Terminator said:

Låter fantastiskt lovande för såna som jag som bara bytte utan att göra några jämförande tester efter att ha läst i en tråd om MQA och att dess existens egentligen inte är berättigad med dagens uppkopplingshastigheter. Dock får jag erkänna att jag blev förvånad över att några av "mina" album med Guy Clark, som fanns på Tidal, inte finns på Qobuz. Det är dock enda riktiga nedsidan så här långt. 

Å andra sidan får du ju Neil Young.😉 Ingen av dom har fått knyta an Rammstein än iaf. Tycker det är lite synd.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, new order said:

Det här var inte ens roligt. Det är inte en tävling ens. De album jag hittills jämfört finns oftare på high rez på Qobuz än på Tidal. Och finns bägge på high rez så låter Qobuz versionen renare och med mer struktur.

Så uppfattar jag och mina öron det också. :smile:

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

Gjorde slag i saken för att tag sedan och skippar Tidal även jag till förmån för Qobuz.

image.png.0563629f3b86520e5ae7be547b4f370a.png

 

För min del tycker jag det räcker med en streamingtjänst kopplad i Roon. Under den tid som jag jämfört med Qobuz så har det varit enstaka utgåvor som funnits i Tidal som jag inte hittat i Qobuz.

 

Någon som lyckats påverka Qobuz att lägga till någon utgåva till deras katalog?

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, LPL said:

Någon som lyckats påverka Qobuz att lägga till någon utgåva till deras katalog?

Neil Young har lyckats. Men det är nog snarare så att han inte släpper in Tidal. Han har drivit en kamp i många år för streaming/nerladdning i HiRes-format.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, LPL said:

Gjorde slag i saken för att tag sedan och skippar Tidal även jag till förmån för Qobuz.

image.png.0563629f3b86520e5ae7be547b4f370a.png

 

För min del tycker jag det räcker med en streamingtjänst kopplad i Roon. Under den tid som jag jämfört med Qobuz så har det varit enstaka utgåvor som funnits i Tidal som jag inte hittat i Qobuz.

 

Någon som lyckats påverka Qobuz att lägga till någon utgåva till deras katalog?

 

 

Jag har också sagt upp tidal 

tommy 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-04-20 at 14:34, VoicesInMyHead said:

För mig gick flytten av album från Tidal till Qobuz sådär, Qobuz saknade ca 10% av de album jag hade favoritmarkerat, en del kan jag säkert vara utan, andra skulle jag sakna desto mer, samtidigt som Qobuz har en del album som Tidal inte har osv

Jag hade också detta problemet - tänkte ett tag att behålla bägge men sen så började jag söka på de album som inte kom med på överföringen från Tidal - det visade sig att de flesta fanns iallafall.

 

Det var själva appen för överföring som inte hade lyckats hitta dem. Jag använde betalversionen av FreeYourMusic.

 

Sa upp Tidal idag men det är såklart inte skrivet i sten.

 

 

Link to comment
Share on other sites

En fantastisk tid jag kommit tillbaks till verkar det som:nerd:.

 

hade för dryg vecka sedan en uppenbarelse då jag fick 3 mån gratis tidal som test. A-B testade mot spotify. Stor skillnad. Och dyker qobuz till Sverige😄. Nu ska jag bara få hem en streamer och testa qobuz och tidal parallellt. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...