Jump to content

HiFi YouTube klipp om teknik, tester mm.


Sammy

Recommended Posts

@calle_jroch @Bebop!

 

Allt ni säger är som att slå in öppna dörrar. En av de viktiga detaljer som jag har lagt stor möda på i mitt långa hifi-liv är att försöka matcha produkter som har en möjlig anpassning till en röd tråd som handlar om mitt ljudideal och mitt sätt att se, eller snarare höra, på musik så nära ett liveframträdande som möjligt. Mitt favoritinstrument, pianot eller snarare flygeln, är min verklighetsbild så som jag växt upp med den och i viss utsträckning utövat detta instrument. Då handlar det inte om ultranära eller mångmikrofon detaljnära i upptagningar som du varken får höra från lyssnarplats eller från pianotaburetten.

I min värld är det grundtonen i högtalaren som i samklang med rummet skapar en grundläggande tonbild utifrån till vilken man kan aptera allsköns utrustning, från enklaste till verkligt exklusiv, men grundtonen kan naturligtvis förändras  med våld på den ursprungliga intentionen, men normalt så blir det mer eller mindre av den om matchningen är någorlunda genomtänkt och rimlig. I exemplet tidiga Sf som ursprungligen byggdes sannolikt för klassisk musik och inte för rock, då väljer man säkert något med fetare bas, så har jag i familjens sammanlagt 7 par funnit i princip samma grundläggande tonala ljudbild och akustiska behandling, men med olika grad av förfining. Förstärkar- och signalkällokombon har varit många under åren. En slutsats jag dragit är att man kan bli förvånad över hur många nivåer man kan uppnå med i princip samma högtalare men med en utblommning man inte trodde var möjligt.Men med samma grundton och balans. Skulle aldrig välja en iskall analytisk kombo av signal- och förstärkarkombo, då finns det andra högtalare som passar bättre om det är den typen av ljud jag vill eftersträva. Nej jag önskar mig ett avslappnat,men inte laidback ljud, där inte detaljerna slungas mig rakt i nian och där jag snarast måste ducka för attackerna. Det är mer imperator-ljud än musik i mina något diskantkänsliga öron.

Ingen nämnd eller klämd, men jag har i mässammanhang hör det mest fruktansvärda kombos med ljud i klass med rakbladsvassa laserstrålar, så som man aldrig uppfattar i verkliga livet, så matchningen är väsentlig, precis som i ert exempel. Att saker och ting säljs under samma hatt är ingen garanti för lyckat resultat eller cost no object för den delen heller. Även här har jag hört skräckexempel som i RMAF i Denver med ett mega,mega-buck system där det sonika blev helt outhärdligt att vistas i salen.

Men de fanns säkert en del som tyckte detta var häftigt, men det hade lite med musik och harmoni att göra IMO.

Så i min värld handlar det inte om dåliga produkter, utan dåligt sammansatta kombos eller system som består av en rad olika produkter med olika påverkan sinsemellan och tillsammans. Här kanske hörselmässiga test är bättre än teoretiska? Vad vet jag?

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-05-11 at 13:59, calm said:

som att slå in öppna dörrar

Internet, repliker, trådar och forum är svårt eftersom man inte kan skapa en mänsklig samtalston.

Om man uttrycker sig med en timid ton så blir argumenten överkörda.

Om man tar i med ytterligheter så blir man lätt betraktad som extrem på ett eller annat håll.

 

Men men, det finns en mycket bra poäng i din hållning @calm, och det är när man låter mätningar regera över lyssningsintryck.

Det har vi sett exempel på och med ökad tillgänglighet för enkla verktyg överlåter man gärna "lyssnandet" åt verktygen.

Om inte frekvensgången är spikrak så skruvar man lite i dsp:n så att det ser bra ut i kurvan.

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, calle_jr said:

Internet, repliker, trådar och forum är svårt eftersom man inte kan skapa en mänsklig samtalston.

Om man uttrycker sig med en timid ton så blir argumenten överkörda.

Om man tar i med ytterligheter så blir man lätt betraktad som extrem på ett eller annat håll.

 

Men men, det finns en mycket bra poäng i din hållning @calm, och det är när man låter mätningar regera över lyssningsintryck.

Det har vi sett exempel på och med ökad tillgänglighet för enkla verktyg överlåter man gärna "lyssnandet" åt verktygen.

Om inte frekvensgången är spikrak så skruvar man lite i dsp:n så att det ser bra ut i kurvan.

 

Skämtsam ironi är ännu svårare att framställa i text tycker jag. Hifi är min kreativa lekstuga där man kan ta ut svängarna utan prestige och gravallvar. Det har man haft tillräckligt av i yrkeslivet och därför behövs en själens "säkerhetsventil och vilokälla" inte minst genom musiklyssning som en ren terapi. Jag kan tycka att jag  kanske inte behöver ytterligare en vetenskaplig disciplin utöver juridik och ekonomi och möjligen musikvetenskap som intresserat mig på senare år. Annars skulle teknologi ligga bra till intressemässigt. Har stor respekt för de som kan. Tar ut det i praktisk tillämpning i stället efter principen "trail and error". Det blir inte så väl kunskapsmässigt underbyggt är jag rädd, men funkar ganska bra ändå. Nyfikenheten finns kvar dock även jag står på slutstationen rent systemmässigt. Men osvuret är bäst. T.ex. streaming är ju faktiskt ganska kul. :smile:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Apexorca said:

Undrar varför han valt Krell när han har pengar att välja eller bygga precis vad han vill och ville bygga världens bästa HiFi-system? :rolllaughing: (kunde inte låta bli...) 

Hur många "världens bästa hifi-system" finns det egentligen?

Jag skulle gissa att det finns lika många sådana system som det finns audiofiler med tillräckligt stor plånbok.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, triomio said:

Hur många "världens bästa hifi-system" finns det egentligen?

 

 

"Världens bästa" i dessa sammanhang är nog svårt att utnämna. Det finns de som tycker att Sonos är världens bästa... och de kanske de är... på det som de gör.

Men som hela systemet inräknat, bygget av rummet, akustik, elektronik, möbler, och själva hifi-systemet så är det troligen världsunikt.  Gissningsvis är det ett system som låter otroligt bra med tanke på dynamik, kontroll, soundstage osv. Det skull rimligtvis vara mycket konstigt om något jag hört på mässor eller hemma hos vänner skulle vara i denna nivå. Min gissning är att Silbatone-Koreanens Western Electric system har några liknande egenskaper fast med horn. 

 

5 hours ago, triomio said:

Jag skulle gissa att det finns lika många sådana system som det finns audiofiler med tillräckligt stor plånbok.

 

Det tror inte jag. Lika stor plånbok kanske, men inte lika gediget engagemang. Detta är nog världsunikt.

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, triomio said:

Jag upplever inga av dina problem med att läsa inläggen.

Jag plockade fram min Android-padda och där funkar det  men på iPaden blir det som jag beskrev ovan. Så fort jag kommer in på sidan 5 i tråden ser jag bara den sida som jag la in ovan. Inga inlägg går att läsa.

 

När jag läser på Android verkar det inte vara @Sammy som är "boven" i dramat, men något är det som går baloubas i systemet.

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Bebop said:

När jag läser på Android verkar det inte vara @Sammy som är "boven" i dramat, men något är det som går baloubas i systemet.

Jag har då inte ens sett inlägget du refererar till, är det p.g.a. att du är inloggad som moderator?

Link to comment
Share on other sites

On 2021-05-13 at 22:21, shifts said:

Har denna funnits med i tråden än? Tittade på den precis. Mycket härlig.

 

 

 

Tack för att du visade detta reportage @shifts. Det är det mest otroliga system jag sett. Allt annat, till och med, @Amatören's system är lilleputt-HiFi jämfört med detta :winking:. Mitt eget system är nog klockradionivå i jämförelse. 

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, LPL said:

Jag har då inte ens sett inlägget du refererar till, är det p.g.a. att du är inloggad som moderator?

Jag har hittat anledningen. Det visade sig dyka upp även på fler trådar så jag misstänkte en inställning under internetsäkerhet som något program varit inne och grejat med och som jag accepterar. Jag stängde av ”Använd läsaren automatiskt”. Nu funkar det igen.

 

6C65C03D-63A1-4186-8221-EE5BE513B22E.png

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, calle_jr said:

Annars brukar man i sådana sammanhang stoltsera med sviten av Ansermet på RCA;

Jag blev lite nyfiken på vilka jag har. Trodde jag hade Ansermet men icke. Det är inte ofta jag spelat Svansjön men jag har plockat fram de jag har från 1965 respektive 1961 som jag skall spela idag.

 

FC6F04F6-E09C-49ED-BE29-AA108BFCEF89.jpeg

 

DE407425-8DDF-46CB-A2E3-B71F2A94A022.jpeg

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Bebop said:

Mysko inlägg från @Sammy som låser hela flödet med följande bild. Uppmanar @Sammy att plocka bort/justera inlägget. Det går inte läsa några andra inlägg på sidan 5. Följande sida blockerar allt annat.

 

E619CDC5-AC76-45A5-A7C8-8135B8C31968.png

Som du ser på ditt eget skärmklipp, till vänster om internetadressen, så är Läsläge aktiverat. 

Jag kan tycka det är tråkigt att inte Euphonias mjukvara fungerar med läsläge, för det är klart behagligre att läsa webbsidor med.

Link to comment
Share on other sites

På den tiden, runt år 2000, var det Krell och Mark Levinson som byggde de hetaste förstärkarna och dessutom kompromisslöst i byggkvalitet och kompromisslöst vad gäller prestandan. 

 

 

Ett litet citat från Stereophile från den tiden...

 

"How does a pair of Mark Levinson No.33H monoblocks compare to the Krell Full Power Balanced 600, Stereophile's joint Amplification Product of the Year for 1997? After all, Martin Colloms went so far in his review last April as to claim that the Krell so rewrote the book on amplification as to require a total reexamination of Class A power amplifiers in Stereophile's "Recommended Components." I'm not sure I'd go that far, but Martin is essentially correct: Compared to the Krell, almost everything else sounds broken."

 

På den tiden hade jag bara möjlighet att lyssna på dessa prylar i Alingsås hos HiFi-Consult och Olle lät mig höra på dessa. Själv kom jag hem med en integrerad Krell KAV300.

 

Var denna tid förstärkarnas guldålder? I slutet på 50 -talet var jazzen som bäst kan man argumentera rätt bra för och kanske var förstärkarna det -95 till 2005? 

Har det blivit så mycket bättre? Min spaning är att det inte är så mycket bättre nu mera... eller?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Apexorca said:

I slutet på 50 -talet var jazzen som bäst kan man argumentera rätt bra för

Lägg på 10-15 år till, menar jag. Annars missar du Coltrane, Hancock, Joe Henderson, Modern Jazz Quartet, Charlie Mingus, McCoy Tyner, Bill Evans och rätt många till...

 

10 hours ago, Apexorca said:

Har det blivit så mycket bättre? Min spaning är att det inte är så mycket bättre nu mera... eller?

 

Jag håller med. Det finns några till att lägga till på listan, inte minst från Pass, Boulder, Gryphon och Accuphase och kanske någon till. Det har också vuxit upp några rörgiganter, framför allt Lamm, VTL, Jadis, Shindo, Audio Note, EAR, och Audio Research. En annan del i spaningen är väl också att det genomgående har blivit bättre förstärkeri på instegssidan och längre ner i prisskalan mot vad som fanns på t ex 70-talet. Mer strömkapabla förstärkare har näst intill varit en förutsättning för dagens mer krävande högtalare som nästan regelmässigt är 4-ohmskonstruktioner och inte sällan har en impedanskurva som går under 3 ohm. Förr var det mesta 8-ohmshögtalare. Men det fanns knepiga laster även då, t ex AR. Sen tror jag man skall vara försiktig med att sätta likhetstecken mellan kraft och välljud. Det beror ju också hur man kombinerar, vad man hänger på för last. Bland de bästa jag har hört kom kraften från relativt watt-beskedliga Lamm, Shindo och Audio Note men också från Krell och Mark Levinson men inte med samma högtalare och inte i samma typ av rum.

 

Den tråkigaste delen är väl prisutvecklingen. Jag antar att den är kopplad till volymnedgången för exklusiv hifi. Det är möjligen också kopplat till svårigheter att effektivitetsutveckla vilket också är länkat till volym. Det blir fortfarande en hög grad av hantverk sas. I senaste HiFi Musik görs en del jämförelser. De skriver: 1994 testades skivspelaren SME 20 med tonarmen SME V. Den kostade då 48,000:- vilket i dagens penningvärde motsvarar 65,500:-.  Idag kostar den 212,000:-. Motsvarande tre belopp för SME 30 är 150,000 - 205,000 - 404,000. Detta reducerar dessvärre kundkretsen. Prisvärdheten minskar också. Inte minst pga att det finns så mycket annat idag som "krävs" för att tillgodose sitt självförverkligande och fåfänga som klockor, båtar, fler bilar i hushållet, inredning, "shopping", exklusiva resor, viner, en mängd upplevelserelaterad konsumtion och liknande. Gapet mellan det bästa och det "vanliga" är idag mindre än vad det var förr, enligt min mening. 

 

En Volvo 850 GLT -95 (standard) kostade då 247,000 vilket idag motsvarar 337,000. Med SME som referens på prisutveckling skulle motsvarande pris bli 1,090,000. 

 

En grej som hifi lider av är ineffektiv och konservatkv distribution med allt för många mellanled som var och en optimerar sin egen nytta.  De stora drakarna typ Marantz, Dynaudio, Yamaha har förstått detta genom att upprätta ett centrallager på varje kontinent utan importörled. Bilmarknaden är på väg åt samma håll. Bl a har man sagt upp samarbetet med Bilia och tar hand om distributionen själva. Allt mer går att handla på nätet. Att ha agenter och importörer blir allt mer förlegat. I USA och Kanada med ungefär 350 miljoner invånare med en yta betydligt större än Europa handlar butikerna från en källa. I Europa med dubbelt så många invånare så finns det ibland en Europaimportör och sedan en distributör/agent i varje land. Det är lite förlegat och dyrt för oss konsumenter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...