Jump to content

HiFi YouTube klipp om teknik, tester mm.


Sammy

Recommended Posts

11 hours ago, Sammy said:

Kanske en dum fråga men hur blev det om du körde med en extra mikrofon i mitten eller i taket för rumsakustiken?

 

Hej Sammy

 

Det handlade om samma kör, inspelad i samma kyrka (vid olika tidpunkt), men inspelningarna fanns på två olika LP-skivor. Det var inte jag som använde två extra mikrofoner.

 

När jag sedan ”hittade” och lyssnade på den andra inspelningen lät det ”bättre” gällande efterklang. Genom två extra mikrofoner på avstånd hade man ”förbättrat” efterklangen i kyrkan, men på bekostnad av precisionen i körmedlemmarnas placering.

 

Precisionen lät något bättre på rullbandet än senare på LP-skivan och modulationsbruset från bandspelaren, "försvann" i LP-skivans ljudbild.

 

Vad man sedan föredrar, kan vara en smaksak. Jag försökte inte att förbättra inspelningar genom att klippa i materialet eller annan bearbetning. (Jag upptäckte att Robert von Bahr resonerade på samma sätt).

 

Det finns en charm i att återge hur lokalen ”låter” och vad sångarna presterade vid inspelningstillfället. Att dokumentera tillfället. 

Link to comment
Share on other sites

 

19 hours ago, CommonMode said:

När jag gjorde inspelningar, kunde jag höra skillnad på några cm förflyttning eller en vridning av mikrofoner. Kunde vid tvåmikrofonsinspelning i princip placera sångarnas position i en kör, vid lyssning i mina Koss hörlurar, (precisionen försvann om två extra mikrofoner tog upp rumsakustiken). Jag hörde att modulationsbrus adderades till sångrösterna i en kör, när jag vid en inspelning lyssnade före/efter band, på min live recording modifierade tvåspårs Revox, etc.

 

Men, jag la aldrig märke till att mina mikrofonkablar vid inspelning påverkade ljudets karaktär (till exempel vid byte till en annan eller till en längre kabel). Inte heller valet av sladdställ eller grendosor vid anslutning av utrustning vid inspelning eller lyssning efteråt.

 

Är jag lyckligt ovetande om hur svårt det egentligen är, att få det att låta bra?  

Det är olika sporter:grinsmilingeyes: Går inte direkt att jämföra att flytta runt mikrofoner med att byta till en längre instrumentkabel.

 

Byta kablar i en hifi-anläggning blir mer likt att t.ex. jämföra hur olika gitarrkablar kan påverka klangen.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, CommonMode said:

Jag försökte inte att förbättra inspelningar genom att klippa i materialet eller annan bearbetning

Tycker du gör helt rätt där :thumbsup: upplever att ärliga inspelningar är trevligare att lyssna på och låter mer äkta när man har en tekniker som gjort allt rätt från början, än överbearbetade inspelningar man försöker korrigera i efterhand.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, LPL said:

Det är olika sporter:grinsmilingeyes: Går inte direkt att jämföra att flytta runt mikrofoner med att byta till en längre instrumentkabel.

 

Byta kablar i en hifi-anläggning blir mer likt att t.ex. jämföra hur olika gitarrkablar kan påverka klangen.

 

Hej LPL

Tack för bra respons.

 

Jag kan hålla med om att modulationsbrus, val av mikrofon och mikrofonplacering etc. och t.ex. val av kabel till gitarr- och sångmikrofon hör till ”olika sporter”.

 

Vid tiden jag var med på LTS i Stockholm (LTS = Ljudtekniska sällskapet) så var det en väldig diskussion om ”guldöron”, förmågan att höra om en viss kondensator, kabel eller annan komponent i ljudkedjan kunde urskiljas vid blindtest (eller dubbel blindtest).  

 

Det blev nog aldrig riktigt klarlagt, på den tiden, om hur säkert man t.ex. kunde hitta den bästa kabeln. Stig Carlsson hade uppenbarligen hittat sin favorit (som jag skrev om tidigare) men jag vet inte om han någonsin bevisade att han kunde hitta sin kabel i ett blindtest (eller dubbel blindtest).  

 

Som ingenjör så är t.ex. ingenjörsmässiga kunskaper och användning av relevant mätteknik, riktlinjen när jag bygger ljudteknikanläggningar, spelar in musik, genomför avstörningsåtgärder etc. Exemplen från inspelningstillfällen svarar på, de mjuka frågorna, betydelsen att även lyssna till hur det låter.

 

Men jag saknar nog ”guldöron”. Att i ett blindtest (eller dubbel blindtest) kunna peka ut att en viss signalkabel eller nätkabel, vid jämförande test med flera andra, används i en anläggning.

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, triomio said:

mobil

Du måste ha ett special deal med Google för jag har inte heller en tillstymmelse till möjlighet att autoöversätta. Vare sig på Mac, PC eller iOS, oavsett om jag är inloggad på gmail eller inte. (Undertexter, ja, men bara på Japanska)

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, AlfaGTV said:

Du måste ha ett special deal med Google för jag har inte heller en tillstymmelse till möjlighet att autoöversätta. Vare sig på Mac, PC eller iOS, oavsett om jag är inloggad på gmail eller inte. (Undertexter, ja, men bara på Japanska)

Det funkar utmärkt för mig på min Windows PC, även om jag inte är inloggad på Google. Både Firefox och Edge webbläsare funkar lika bra.

...och jag kan välja att översätta på alla möjliga språk, inklusive Svenska.

Link to comment
Share on other sites

Alla tre högtalare har ju samma referenspunkt genom samma inspelningsapparatur mm, så det går ju bra att jämföra högtalarna relativt mot varandra på videon.

Med det sagt så är det inte säkert att högtalarna kommer till sin fulla rätta och potential via YouTube och hörlurar.

Jag tycker Martin Logan låter bäst med ett fylligare ljud, följt av Sonus Faber med lite för hård diskant och sist Magnepan med ett lite gråare ljud.

Link to comment
Share on other sites

Jag lyssnade via mina datorhögtalare (Pioneer a'la Andrew Jones) och tycker bäst om Magnepan och sedan kommer Martin Logan, Sonus Faber låter minst "sammanhållet".

 

Det jag reagerar på när jag lyssnar är att det främst är effektresponsen man lyssnar på, dvs högtalarnas egenskaper när det gäller att "tända rummet". Dipoler är jag van vid och det låter kanske lite tunt i basen när man jämför så här och det beror på en jämnare effektrespons. I mina öron blir både Martin Logan och Sonus Faber påtagligt "burkiga".

 

Mina omdömen via den typen av lyssning som gjorts här kan förstås inte tas på något större allvar och det är inte en företeelse som jag rekommenderar men lite roligt var det i alla fall. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det är ju rätt så gammal model av Martin Logan, det har ju hänt en hel del sedan den där modellen! Att jag tyckte om Martin Logan kan vara att jag är lite biased på grund av att jag har haft 2 olika modeller av Martin Logan!

 

Men absolut ett roligt test! Som sagt alla har vi olika smak och tycke och tur är väll det. Dessutom det fina i vår hobby är ju att det inte finns rätt eller fel väg att nå sitt ljud ideal :64:

Link to comment
Share on other sites

Det där var ju lite roligt! :) Jag kan väl inte riktigt säga att det var nåt jag gick helt bananas på, men jag skulle nog välja maggies'arna av dessa. ML upplever jag inte basen helt integrerad och ett par dB för högt i nivå på. Sf hade förvånande nog en ganska påtaglig diskant som också upplevdes väl påtaglig? Har aldrig hört IRL.

På Gun Burial med Dominique Fils-Aimé tycker jag INTE om panelerna, hennes röst återges med en stor mängd "flutter" som Sf inte återskapar på samma sätt.

Interesting! :)

Link to comment
Share on other sites

Antar att testet utgår från samma elektronik, endast högtalarna som byts mellan testerna.

Då kan det ju vara så att en och annan högtalare kan bli dåligt matchad mot elektroniken och låta sämre än den annars skulle gjort.

My five cents.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...