Jump to content

HiFi YouTube klipp om teknik, tester mm.


Sammy

Recommended Posts

Ett ämne som berör oss alla inom HiFi är ju inspelningskvalitén i studion! Här har vi en föreläsning till studio folk om rumsakustikens betydelse i studion!

Klippet är rätt så långt och jag vill varna att det inte direkt är en action rulle, men själv tycker jag att det var intressant att ta del av den!

 

 

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Sammy said:

Som första klipp tänkte jag posta den här exemplariska genomgång vad som kan påverka ljudet i en kabel!

 

Filmer är kul men jag är ändå lite frågande det man visar är ju att 4 olika högtalarkablar är olika bra antenner när de kopplas till en radiomottagare, betyder det per automatik att de fungerar lika bra/dåligt som antenn när de är kopplade med ena ändan i en förstärkare och andra i en högtalare?

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, octavia rs said:

Amir på ASR forumet

Har ett par synpunkter på Amirs "undersökningar", och det är att man kommer alltid att kunna bevisa det man vill bevisa. Det är inte så man bedriver kvalitativ forskning, man strävar efter att motbevisa sina teorier....

Den andra grejen är att exempelvis de Topping-produkter som ofta får väääldigt höga betyg efter mätningar och får omdömen som att det är "felfria" och "perfekta återgivare". Eftersom jag själv har tre olika Topping-DACar så kan jag med all önskvärd tydlighet säga att de INTE tillhör de DACar jag förfogar över som ger mig störst musikalisk behållning, och de låter TYDLIGT mindre behagligt än de (ofta dyrare) alternativ jag förfogar över.

Det betyder inte att de inte är prisvärda eller välljudande givetvis, men det påvisar att LYSSNA ÄR NÖDVÄNDIGT! :)

 

(Mina Topping är D10, D50 och NX4 DSD)

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, AlfaGTV said:

Har ett par synpunkter på Amirs "undersökningar", och det är att man kommer alltid att kunna bevisa det man vill bevisa. Det är inte så man bedriver kvalitativ forskning, man strävar efter att motbevisa sina teorier....

 

Jo så är det ju oftast är man ute efter att bevisa nått så går det oftast att göra det så det passar det man vill uppnå.

 

Jag är personligen ingen större fantast av ASR forumet men ibland finns det saker som kan vara intressanta att kolla på och i kabelfallet i videon jag länka till så visas det en skillnad mellan kablarna att den ena plockar upp luftburna störningar ifrån en transformator och multiplar av nätfrekvensen. Om man nu är "rädd" för att kabeln ska agera antenn vilket vi sett i tex. den film @Sammy lade upp igår för vi är väl ändå intresserade av att injicera så lite "skit" i anläggningen som möjligt eller då ska man kanske fundera på när tillverkare gör saker lite väl komplicerade att de kanske uppstår andra fenomen.

 

Jag lägger ingen större vikt vid vilka fabrikat osv. de är med i testen eller förklaringar till varför det blir som de blir men då den ena kabeln har en aktiv skärm med batteripack kan man ju tänka sig att denna lösning verkar känslig för just den typen av störningar Amir utsätter den för men för den delen betyder det ju inte att i ett verkligt system att den fungerar som de är tänkt.

 

Jag äger själv en UpTone etherREGEN som Amir sågar som helt meningslös men ändå så är jag nöjd med den (Amir och UpTone har ett rätt struligt förhållande till varandra så att överhuvudtaget nått ifrån UpTone ska få bra betyg av Amir är obefintlig).

 

Alla dessa tester man ser på Youtube får man ta för vad det är de är inga kontrollerade miljöer, ofta gjorda av människor som i bakgrunden kanske har en agenda vi inte vet om eller så vill de bara sticka ut i mängden och höras mest vad vet jag.

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, octavia rs said:

Filmer är kul men jag är ändå lite frågande det man visar är ju att 4 olika högtalarkablar är olika bra antenner när de kopplas till en radiomottagare, betyder det per automatik att de fungerar lika bra/dåligt som antenn när de är kopplade med ena ändan i en förstärkare och andra i en högtalare?

 

41 minutes ago, AlfaGTV said:

Har ett par synpunkter på Amirs "undersökningar", och det är att man kommer alltid att kunna bevisa det man vill bevisa. Det är inte så man bedriver kvalitativ forskning, man strävar efter att motbevisa sina teorier....

Viktiga observationer! Som tillverkare går det att framhäva sina produkter genom att mäta och visa på vissa parametrar. På samma sätt går det att mäta på sådan som inte ger någon skillnad i resultatet och såga en tillverkare eller en produkt.

 

Frågan man bör ställa sig är vem det är som publicerat informationen och vad syftet egentligen är. Är det någon som jag bevisligen kan lita på och som jag har förtroende för.

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, LPL said:

Frågan man bör ställa sig är vem det är som publicerat informationen och vad syftet egentligen är. Är det någon som jag bevisligen kan lita på och som jag har förtroende för.

Jag tror man verkligen får ta saker och ting med en nypa med salt och inte ser dessa som absolut sanning när det gäller test mm, på nätet. Ibland så ställer jag mig frågande även till vissa hifi tidningars omdömen som kan vara färgade av vänskapsband mm. Det är som du riktigt påpekar att det kan finnas en dold agenda bakom.

 

Men jag tycker det är en trevlig underhållningsfaktor i dessa corona tider att se på dessa klipp och alltid så lär man sig nått förhoppningsvis.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Sammy said:

Men jag tycker det är en trevlig underhållningsfaktor i dessa corona tider att se på dessa klipp och alltid så lär man sig nått förhoppningsvis.

Helt klart:thumbsup: 

 

Det finns mycket information som är bra och informativ att ta del av. Det blir olika vinklingar på saker och ting, väcker frågor och egna tankar och idéer. Sedan kan det vara lite kul om man genomskådar någon dold agenda eller rena tokigheter:smile:

Link to comment
Share on other sites

Hmm hitta den här som förklarar just varför man vill spela olika låtar på olika volym. Tänkte visa den här för min sambo som undrar varför jag måste envisas med att spela vissa låtar på lite högre volym, har försökt förklara till henne att jag upplever att man får mer känsla för nyanser av instrument, scen sång mm i inspelningen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det är svårt att förhålla  sig till resultatet i Amirs video annat än att han naturligtvis på goda grunder mätningsmässigt kommer till sina slutsatser om kabeln och ifrågasätter den naturligtvis utifrån detta resultat. Jag har ingen anledning att betvivla det. Det mesta ligger under eller över det hörbara området när det gäller störningar så detta kan sannolikt vara anledningen till att det inte tycks påverka det lyssningsmässiga resultatet. Det mest anmärkningsvärda är förutom priset, är vilka "skitgrisar" väggbulor i realiteten är, oavsett vilken kabel som testas. Jag har sett det tidigare och för mig sätter det igång tankar hur man placerar dessa eller avskärmar dem från alla audiokablar generellt. Då behöver man uppenbarligen inte satsa på dyrkabel av den anledningen att de skulle vara extra skyddande från störningar. I synnerhet som de kanske inte hjälper utan snarare stjälper istället. Jag har testat Audioquest i olika sammanhang men inte upplevt dem som extraordinära med den batterimatade skärmen. Det är enkelt att testa med respektive utan denna och jag kan inte uppleva någon himlastormande skillnad. Men det var många år sedan.

 

Calm                 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Amir är inte helt okontroversiell och det är säkert en av anledningarna tills hans stora följe. Visst är det så att ingen part är helt objektiv och så är det även med Amir på ASR. Jag uppskattar att han försöker göra något eget och det är kul läsning, men personligen tycker att hans mätningar och resultat ofta saknar något. Lägst brusnivå är inte det enda som har betydelse. Och jag tycker att han förlitar sig för mycket på sina mätningar och inte är öppen för att det kan finnas aspekter som han inte förstår eller saker som han inte har mätt. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Sammy said:

Lite tipps på budget rumsakustik.

 

 

 

Jag förstår vad han menar, men det är inte så enkelt som att man kan bedöma detta bara på de bilder han visar. Dessa bilder visar ju inte allt. Det kan vara akustikbehandling i tak och bakom lyssningspositionen. Jag har lärt mig den hårda vägen att det finns rum som ser obehandlade ut men som funkar mycket bra akustiskt. Han saknar visst en del lyssningserfarenheter varför han drar förhastade slutsatser. 

 

Jag tycker det är oseriöst att vara så tvärsäker och samla bilder som man visar på system man tror presterar dåligt pga rummet. Det låter inte så lite som "surt sa räven".

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Apexorca said:

Jag tycker det är oseriöst att vara så tvärsäker och samla bilder som man visar på system man tror presterar dåligt pga rummet.

 

Han lär väl inte ha hört systemet på bilden men det har både Apexorca och jag och det lät sannerligen inte dåligt. Att det i regel finns mycket mer att hämta ljudmässigt med hjälp av akustikfix håller jag däremot med om.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-02-17 at 13:59, Sammy said:

Som första klipp tänkte jag posta den här exemplariska genomgång vad som kan påverka ljudet i en kabel!

 

Hej

Det jag saknar lite i klippet ”Do Audiophile Cables Matter? Here's PROOF! ” är att man berättar lite mera vad man mäter genom att koppla en kabel till en antenningång.

 

Om det är en 300 ohms antenningång för FM bandet (radio) så handlar det om att mätaren på framsidan mäter signalstyrkan i den ”radiosignal” som tas emot.

 

Det vanligaste sättet att mäta signalstyrkan, är genom att titta på hur mycket förstärkning som mottagarens AGC måste addera till den modulerade bärvågen (= FM-signalen) för att erhålla en tillräckligt stark signal till detektorn som demodulerar signalen (tar ut den hörbara signalen ut bärvågen) på FM bandet. (AGC= automatisk förstärkningskontroll, FM = frekvensmodulerat). Den regleringen har en viss tröghet.

 

Är det en dålig radiomottagare, då sitter de första förstärkningsstegen i antenningången utan filter (filter sitter då senare) och då är det i princip antennförstärkaren bandbredd som avgör vad som kommer in och förstärks.

 

Antenningången är avsett (impedansmässigt anpassad) för anslutning av en 300 ohms antennkabel, (en bandkabel med en karaktäristisk impedans på 300 ohm) som ligger nära vågimpedansen i luft 377 ohm.

Se; https://en.wikipedia.org/wiki/Characteristic_impedance

 

Det innebär kortfattat att om kabelns karaktäristiska impedans ligger nära 300 ohm fungerar den bättre på att ta emot en signal, att fungera som antenn för en elektromagnetisk våg utan reflektion p.g.a. dålig impedansanpassning.

 

Även kabelns längd avgör hur avstämd den är till de radiosignaler den tar emot.

 

Naturligtvis så ser vi alla att mätinstrumentet (signalstyrkan) på radiomottagaren når olika högt upp vid anslutning av olika kablar, och naturligtvis beror det på att man mäter enligt det jag beskrivit ovan.

 

MEN hur påverkar det valet av kabel som skall anslutas till en helt annan signalöverföring gällande ljudkvalité och störningar?

 

Jag påminns om när jag träffade Stig Carlson (högtalarkonstruktören) vid ett LTS möte ca 1982 i Stockholm (LTS = Ljudtekniska sällskapet). Stig hävdade då att den lyssningsmässigt bästa signalkabeln han hittat, att använda mellan förförstörkaren och slutstege,t var en 300 ohm bandkabel.

 

Man kunde inte använda vilken 300 ohm bandkabel som helst. Man skulle köpa en "bandkabelantenn" (ser ut som bokstaven "T" och är avsedd för en mottagare som den i Youtube-videon), klippa sönder antennen och koppla in kabeln mellan förförstärkaren och slutsteget.

 

På min fråga till Stig om vilka tekniska egenskaper det var som avgjorde valet av en viss 300 ohm bandkabel (kabelns elektriska egenskaper var ju väl definierade för tillverkarna och Stig sysslade mycket med mätningar, det vet vi), så hade han inget svar. Han hade lyssningsmässigt kommit fram vilken kabel man skulle välja bland mängder av kablar.

 

Den kabel Stig rekommenderade kunde inte köpas på annat sätt än som antenn i en butik. Är osäker på butiken idag, men tror att det var Åhléns i Stockholm.

 

Så min fråga är; Vilken information ger mig mätningen i Youtube-videon, gällande valet av kabel, som skall anslutas till en helt annan signalöverföring, gällande ljudkvalité och störningar?

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, CommonMode said:

Så min fråga är; Vilken information ger mig mätningen i Youtube-videon, gällande valet av kabel, som skall anslutas till en helt annan signalöverföring, gällande ljudkvalité och störningar?

Det är en intressant fråga. Som jag ser det så är det enkelt att dra slutsatsen att kabeln inte lär fungera som antenn och ta emot störningar längre om den ansluts till en högtalare med 4/8 Ω impedans och slutstegets ännu lägre utgångsresistans. Utifrån det skulle mätningen inte säga någonting.

 

Jag tror att förmågan att agera antenn och ta emot störningar i högtalarkablar är av mindre betydelse men däremot att impedansen i kabeln har en viss påverkan då det inte är någon nackdel med låg resistans, induktans och kapacitans. Utifrån det tänker jag att man ändå kan man få en liten uppfattning om kabelns egenskaper om man saknar en LCR-mätare. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, CommonMode said:

Så min fråga är; Vilken information ger mig mätningen i Youtube-videon, gällande valet av kabel, som skall anslutas till en helt annan signalöverföring, gällande ljudkvalité och störningar?

Det är en bra fråga som i slutändan ändå avgörs av örat och tycke och smak oavsett hur dåligt eller bra det mäter!

Link to comment
Share on other sites

On 2021-02-18 at 11:21, LPL said:

Det blir olika vinklingar på saker och ting, väcker frågor och egna tankar och idéer. Sedan kan det vara lite kul om man genomskådar någon dold agenda eller rena tokigheter:smile:

Håller med dig och även utmanar ens egna tankar, värderingar och idéer om hur vissa saker är eller ska vara. Detta kan vara svårt och jobbigt ibland för mig att ta till mig utan att ens egna ego emellanåt får en liten törn :flush: Men det positiva är ju att det utvecklar ju en på det personliga planet förhoppningsvis.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sammy said:

Ett klipp som försöker förklara lite olika egenskaper med kablar även om jag inte håller med allt i videon!

Spolade igenom och tycker de första 24 minuterna var sakligt och ger en hyfsad bild av egenskaperna på en kabel.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, LPL said:

Spolade igenom och tycker de första 24 minuterna var sakligt och ger en hyfsad bild av egenskaperna på en kabel.

Hej, LPL

 

Gjorde detsamma och håller med.

Han visade, i det senare avsnittet, ett antal RCA bestyckade kablar och en med XLR- stereo eller balanserad kabel.  Det framgick inte tydligt vad det gällde för typ av överföring.

 

En reflektion, när de inspelningar vi lyssnar på, spelas in med mikrofon, sker det nästan uteslutande med balanserad kabel försedd med XLR- kontakter. De RCA bestyckade, och obalanserade, kablar som här visades upp och betecknades som ”bättre och bättre” används inte i första länken vid inspelningar, mellan mikrofon och mikrofonförstärkare. Vad har det för betydelse?

 

När jag gjorde inspelningar, kunde jag höra skillnad på några cm förflyttning eller en vridning av mikrofoner. Kunde vid tvåmikrofonsinspelning i princip placera sångarnas position i en kör, vid lyssning i mina Koss hörlurar, (precisionen försvann om två extra mikrofoner tog upp rumsakustiken). Jag hörde att modulationsbrus adderades till sångrösterna i en kör, när jag vid en inspelning lyssnade före/efter band, på min live recording modifierade tvåspårs Revox, etc.

 

Men, jag la aldrig märke till att mina mikrofonkablar vid inspelning påverkade ljudets karaktär (till exempel vid byte till en annan eller till en längre kabel). Inte heller valet av sladdställ eller grendosor vid anslutning av utrustning vid inspelning eller lyssning efteråt.

 

Är jag lyckligt ovetande om hur svårt det egentligen är, att få det att låta bra?  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...