Jump to content

Roon ROCK på NUC - erfarenheter


shifts

Recommended Posts

God morgon gänget,

 

Det puttrar lite om Roon i flera olika trådar och funderade på om det var dumt att starta en till, men tänker att det är ingen större skada skedd om så sker. I värsta fall faller den i glömska och försvinner ut ur periferin. Ville hålla det mer generellt än mitt specifika användning och därför tycker jag inte heller att det riktigt passade i min egna annars välkommet pladdriga medlemstråd.

 

Är nyfiken på att höra om andras erfarenheter om att köra Roon ROCK på en NUC. Var fram tills i går helt säker på att att alla sådana installationer lider lite av fläktsus och stundtals uppvarvningar av den interna fläkten. Vi kan utgå från hur jag utformat min:

Intel NUC NUC7I5BNH

Intern SATA M.2 SSD 2242 Box Transcend MTS400S M.2 128 GB

Corsair 8GB (1x8GB) / 2133MHz / DDR4 / CL15 / CMS08GX4M1A2133C15

WD Intern Hårddisk Red 1TB 2.5" SATA III

 

Vad jag minns utgick jag helt och till punkt och pricka efter de rekommendationer Roon gav för ett bibliotek i min storlek (ca 5000 album i dagsläget).

 

Det är ett konstant sus som från en gammeldags PC (vet inte hur de nuvarande beter sig). Inte särskilt högt, men kanske kring 25–30 dB eller så? Gissar bara, men det är tillräckligt högt för att det oavsett var den är placerad i lyssningsrummet ge sig tillkänna under tysta partier i musik. Att ha den närmare än 2–3 meter skulle vara helt uteslutet. Nu står den strax utanför lyssningsrummet och hörs sällan om den inte varvar upp.

 

Postade lite om detta på Roon-forumet där någon påtalade att de är väldigt tysta, då min erfarenhet är den rakt motsatta. Fick genast 3–4 mothugg om att de aldrig hört deras fläktar eller ens varit med om att de varvar upp. Är det jag som är mer kräsen om störljud eller är de flesta NUC-installationer knäpptysta?

 

Varvar upp gör min lite då och då, kanske 1 gång per 48 timmar eller så. Kan vara på morgonen innan någonting spelas (min backup görs på natten och om fläkten varvar då är begripligt). Kan inte hitta något mönster till när fläkten går på högvarv, utan det sker lite när som helst skulle jag vilja säga. Använder inga DSP-funktioner eller omsampling, förutom nivåkorrigering mellan spår. Spelar aldrig DSD, utan normal CD-kvalitet oftast från Tidal eller mitt eget bibliotek och då möjligen 24/48 då och då. Inget märkvärdigt som äter prestanda med andra ord.

 

Jag har visserligen en snurrhårddisk, men tror inte det är den som gör att min NUC låter. Behöver strax utöka till 2TB och då blir det en SSD för säkerhets skull.

 

Nu är jag nyfiken på era erfarenheter. Är de liknande mina eller helt motsatta?

Link to comment
Share on other sites

Jag har en NUC8I5BEH som jag hittills haft på kontoret på nedervåningen, långt ifrån lyssnings position. Även om jag tänkt att "nån gång" plocka ut fläkten i den så har det inte varit akut där den har stått. Härom veckan flyttade jag upp den till anläggningen, om det är tyst i rummet så brusar den lite om jag går nära den, men den hörs absolut inte när jag lyssnar på musik. Oavsett så ser jag inte det som någon långsiktig lösning om den nu skulle bli kvar i anläggningen, isåfall så ska fläkten bort av ren hygienfaktor.

 

Apropå NUC alternativ så hittade jag den här sidan häromdan med prestanda jämförelser, där NUC 10i3 framstår som ett intressant alternativ. Sen är jag osäker på om Roon är så single-tråd tungt och att det är det enda som räknas, eller om i5 och i7 kan ha andra fördelar för en mer smooth användarupplevelse. Hur som helst så var det intressant med lite jämförelser.

 

image.png.c09324612adadf0ff6382b8902aa0ff1.png

 

https://glorioussound.com/roon-server/

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört med NUC7i5 rätt länge med M.2 disk och SSD för musiken. Visst var där ett svagt sus om den när den var igång men då jag har den undangömd inget problem.

 

Dock sög den in en hel del damm vilket kan påverka kylningen i dem.

 

Så jag köpte ett Akasa S7 chassi så nu är det tyst och dammfritt. Är man lite teknisk så är det inte jättesvårt att göra denna manöver.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog också rekommendera ett passivt kyltchassi till NUC! Jag vet inte om jag inbillar mig att det påverka ljudet till det bättre, då det påstås att en fläkt skickar en del skräpström/störningar in i datorn! 

 

Jag ska försöka göra ett test framöver med att jämföra med en standard NUC ifall det finns skillnader i ljud!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med tidigare svar. Ett passivt chassi till nuc borde vara en bra lösning. Jag funderade själv en stund på det, att köra med Roons OS på en nuc, men jag ville ha lite mer flexibilitet om att ha en nas server som också tjänstgjorde som filmserver. Därför valde jag en annan lösning. Men det skulle vara roligt sätt testa gå all in på Roon någon gång.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, shifts said:

5000 album

Hur i hela friden lyckas du knöka in 5.000 album på 1Tb? :D Väldigt korta album, singlar kanske? 

 

När det gäller ljudnivå tycker jag det verkar vara väldigt individuellt, hur mycket de låter. Jag har byggt NUC7i3 till både @byZan och @figge men ingen av dessa kör med intern disk i sina. Jag byggde också ROCK på NUC7i3 till min vän S, den lägre modellen utan plats för intern 2.5". Alla dessa har varit "tysta", men vagt hörbara på ett avstånd om ca 3-4m, i sig själva. Med extern snurrdisk låter de märkbart högre. 

 

Jag har idag en NUC8i3 med inbyggd 4Tb SSD, den är ungefär lika "tyst" som 7-seriens i3:or. Jag har även min Aleutia R50, det är en NUC6i5 i passivt chassi, utan plats för intern disk. Med en bra extern 3.5" disk på vibrationsdämpare bredvid är den tveklöst tystast av dem alla. 

 

Stirra er inte blinda på prestandasiffrorna som @VoicesInMyHead postade, de är generella mätningar och visar eg inte alls på vad du kan vänta dig av Roon ROCK.

Ingen av de maskinen jag nyss nämnt har några som helst problem att hantera ett bibliotek om 150.000-låtar.

Se till att välja en snabb PCIe NVMe hårddisk för OS och databas, och 8Gb RAM (alla mina har Samsung 970 Pro Plus och standard-minne, 8Gb)

 

Om du irriterar dig på ljud från servern, rikta in dig på fläktlöst och SSD-lagring. Min Roon MOCK (Alltså, Roon OS på en icke officiellt supportad hårdvara) i Streacom-chassi är ett Asus ROG Strix B360 moderkort med en passivt kyld Core i3-8100 processor. Den har en 250Gb Samsung m.2 Evo NVMe PCIe, 16Gb RAM & 8Tb SSD och är absolut tyst (utom om jag rippar nåt, givetvis) och är tydligt piggare än NUC:arna i alla aspekter. Den drar dock inte nämnvärt mera ström än dem.

Link to comment
Share on other sites

Det som var intressant med mätningarna var ju att NUC10i3 har nästan dubbla prestandan på singeltrådiga operationer jämfört med NUC7i3 till samma låga 15W TDP. Vilket såklart är rimligt då utvecklingen konstant går framåt, sen säger det självklart inte hela sanningen om Roons prestanda och upplevelse. De flesta NUC:ar kan nog köra Roon utan problem och är man osäker är det ju bara att följa Roon's egna rekommendationer. Min första Roon NUC var en fläktlös NUC5I5RYH och det var inga konstigheter.

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, VoicesInMyHead said:

singeltrådiga operationer

Exakt, men vad betyder det för Roon?, det var bara det jag ville belysa! :)

 

Alltså, att Roon inte är ett vägt värde av diverse benchmark-sviter utan har specifika behov och önskemål.

Jag garanterar att en NUC10i3 inte upplevs som 95% snabbare än en NUC7i3, i ditt Roon-gränssnitt! :monocle: 

 

"Just sayin'!" :)

 

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, AlfaGTV said:

Hur i hela friden lyckas du knöka in 5.000 album på 1Tb? :D Väldigt korta album, singlar kanske?

 

Haha, ett rimligt ifrågasättande. Har inte orkat skilja på vad som är Tidal och vad som är sparat på disk. ;) Finns nog en drös MP3:or där från förr också som inte direkt äter diskyta.

Link to comment
Share on other sites

Intressant det där med att SSD:n är märkbart tystare. Trodde mest det skulle vara ett problem vid skrivning, men kanske inte vid läsning av någon anledning (inte så logiskt, jag vet). Dock är fläktsuset det som stör mest. Har flera gånger tänkt på att byta ut chassiet till ett fläktlöst, så det är egentligen in lösning jag redan vill ha, men tack för att ni sporrar. 

 

Så kontentan verkar vara: Ja, en NUC med fläkt susar och är inte knäpptyst som några rapporterade på Roon-forumet. Tack, då är jag inte knäpp eller har en märkbart usel NUC.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, minoman said:

Hej,

kör en Intel NUC i7 med m.2 disk för ROON OS och 4TB SSD disk för musik. En extern 4TB SSD (USB3) disk för backup av ROON db och musik. Absolut knäpptyst :thumbsup:

 

mvh/micke 

 

Susar inte fläkten tyst på tomgång alltså? 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, AlfaGTV said:

@byZan och @figge men ingen av dessa kör med intern disk i sina.

Den fungerar klockrent i stugan och det tillsammans med en NAS fylld med massor av rippade skivor. Ibland får jag för mig att det låter bättre därifrån men har inga bevis för det. Hemma är det en Nucleus och med rippade skivor att ta till om så krävs.

 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

Jag kör ROCK på en NUC5i7RYH. Musiken monteras från min Synology NAS som har traditionell spinnande disk.

Jag har den i ett litet skåp i hallen vid inkommande kommunikation och hör den sällan. Vid vanlig drift måste jag öppna skåpet för att höra den men väl där hörs den svagt.

När jag lägger till ny musik varvar den upp rejält medan den importerar och hörs väl utanför skåpet.

Den är rengjord med tryckluft då och då och är ganska ren.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-02-17 at 14:29, minoman said:

@shifts mittåt ..... NUC står på en vibrationsplattform, på golvet bakom en stor blomkruka,. Jag har krupit på golvet och är jag alldeles bredvid (typ 2dm) kan jag höra ett svagt sus. Reser jag mig och står ovanför hörs inget ljud från NUC.

 

mvh/micke

 

Imponerande på min ära! Antagligen försöker jag inte få mitt fläktprydda chassi tystare, utan byter nog till ett utan fläkt, men det är ändå glädjande (och förvånande för mig) att det faktiskt verkar finnas installationer där fläkten inte stör.

Edited by shifts
Tappat ord
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, shifts said:

verkar finnas installationer fläkten inte stör.

Jag hör inte min Synology heller. Den står under köksön vid fiberanslutningen och routern 10 meter från min lyssningsposition. Då är havsbruset ett större problem som idag när östan ligger på ca 17 m/s. Havet har dock andra fördelar.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-02-17 at 14:58, shifts said:

att det faktiskt verkar finnas installationer fläkten inte stör.

 

Jag är rätt säker på att min NUC7i5 med det sus den hade inte hörts i lyssningsrummet vid normala musik nivåer och då är jag väldigt känslig för störande ljud som inte ska vara där. Jag blir lätt irriterad när det sitter lite damm i ventilen i köket till FTX ventilationen i huset och de blir ett svagt vinande ljud.

 

Jag tycker iom. att du stör dig på fläkten absolut ska satsa på att konvertera den till ett fläktlöst chassi.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...