Jump to content

Skaffade nygammalt (DVDA+HDCD)


dlundh

Recommended Posts

Eftersom jag har en DVD Audio- och 3 HDCD-skivor har jag länge spanat efter en spelare och plötsligt hittade jag en som såg värdig ut; Thule Audio DVA100. Det är sannolikt den mest bastanta DVD-spelaren jag träffat på.

Så nu kan jag spela dom sista formaten i samlingen som legat och väntat.

Bilder på skönheten:

https://imgur.com/a/jjEzx57

Link to comment
Share on other sites

Kul! Jag letade järnet och bestämde mig för en ny spelare i form av Pioneer UDP LX500 för att täcka in samtliga av de format jag äger. Den är inget under i kvickhet och magiskt handhavande, men låter bra gör den och spelar formaten som den ska.

 

Synd att valen är så få när man vill täcka in obskyra saker som DVD-Audio. Vette tusan om den kodar av HDCD dock. Kan nog vara så att jag missade ett format (där jag mig veterligen enbart äger en skiva som har). Nåja. Nu får det vara som det är. 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-02-15 at 10:02, shifts said:

Kul! Jag letade järnet och bestämde mig för en ny spelare i form av Pioneer UDP LX500 för att täcka in samtliga av de format jag äger. Den är inget under i kvickhet och magiskt handhavande, men låter bra gör den och spelar formaten som den ska.

 

Synd att valen är så få när man vill täcka in obskyra saker som DVD-Audio. Vette tusan om den kodar av HDCD dock. Kan nog vara så att jag missade ett format (där jag mig veterligen enbart äger en skiva som har). Nåja. Nu får det vara som det är. 

Ja, HDCD är ju obskyrt idag. Jag vet att OPPO-spelarna (som ju inte heller tillverkas längre) stödjer formatet. Annars får man helt enkelt leta eller som du, vara nöjd ändå. :) Jag är bara glad att jag fick tag på en. Det enda formatet jag egentligen "saknar" nu är DAT men där kom väl aldrig en flodvåg med färdiginspelat så jag tror jag passar.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-02-17 at 13:32, AlfaGTV said:

Du kan "packa upp" dina HDCD-rippra till 24-bitars med Foobar utan kostnader, om du kan tänka dig spela filerna istället för fysiska format? :)

Jag har läst något om det där men inte riktigt engagerat mig. För dom fä /jag har 2 eller kanske 3 HDCD) kan det vara charmigt att hålla på med ritualen med hantering av fysisk media. Plus att frugan inte protesterar så mycket pga använder nya prylen. :D

Link to comment
Share on other sites

Blev lite nyfiken hur DVDAudio står sig mot flac-fil på Tidal.

Tog upp 15 år gammal Marantz DV6400 från källarförrådet, den tar SACD, DVDAudio och CD (från hembio epoken).

Använde extern Benchmark DAC3B i båda fallen.

Spelade Miles Davis Tutu. Tidal lät bättre :)

Marantzen åker ner i källaren igen.

DV6400.jpg.ed1392f78defaef93a764f4b96b952e3.jpg

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Muffin said:

Spelade Miles Davis Tutu. Tidal lät bättre :)

Detta tror jag är masterrelaterat. Faktum är att när jag hörde MQA versionen på Tidal fick jag den där goa känslan som jag hade när jag hörde origianlmastern på LP. Har saknat något under alla år när jag spelat CD. Nu vet jag att det inte har med CD mediet att göra och som sagt det handlar nog om mastern.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Muffin said:

Blev lite nyfiken hur DVDAudio står sig mot flac-fil på Tidal.

Tog upp 15 år gammal Marantz DV6400 från källarförrådet, den tar SACD, DVDAudio och CD (från hembio epoken).

Använde extern Benchmark DAC3B i båda fallen.

Spelade Miles Davis Tutu. Tidal lät bättre :)

Marantzen åker ner i källaren igen.

 

Tillägger att till Tidals fördel, så kör jag digital signalväg via Roon´s inbyggda DSP med "balans" och "equalizer". 

Jag kan höra att DVDAudio har högre upplösning, men att det låter mer dovt och lite instängt.

Tidal är mer frisläppt och med större klarhet, roligare att lyssna på.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...