Jump to content

Den lille lille nålen


egoBen

Recommended Posts

Konsten att rengöra en nål. Jag försöker men får ofta damm på nålen oavsett om jag använder min “mascara” eller “puderdosan”. Det sitter ofta en liten tuss damm kvar på nålen. Och även om det inte påverkar ljudet varje gång, så vet jag att det kan fullständigt krossa en skiva om det sitter tillräckligt mycket damm på nålen. Det är svårt att få en nål ren tycker jag, och det är svårt att fotografera den dessutom!

 

Hur gör ni för att rengöra nålen?

 

Låt gå för lite konstnärliga bilder först eller hur, det är ju ändå en bildtråd. Lyckades inte skala ner bilderna men hoppas det funkar.

 

DSC04275.JPG

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, egoBen said:

Jag försöker men får ofta damm på nålen

Jag reagerar med en gång på detta. Om det är så är min rekommendation att du får in en rutin att rengöra skivor innan du spelar med en eller par bra skivborstar. Dessutom en bra pickup-borste som du använder före eller efter du spelar/spelat en LP. Vinyl drar till sig damm och bör hanteras därefter. Gör man det så håller du pickupen renare, du får ut mer av lp’n och den håller sin kvalitet genom alla tider.

 

Det är mycket sällan jag får några dammtussar på min nål. Ibland får jag på ett album med lite knaster eller som inte ser ren ut. Då drar jag den genom skivtvätten så brukar de bli som nya, under förutsättning att ytan inte har mekaniska skador.

 

Ett annat förebyggande tips är att ha som vana att alltid köra nyköpta begagnade skivor i skivtvätten, även om de ser rena ut. En skivtvätt kan vara rena mirakelkuren för välljud. Du har ingen aning om hur förra ägaren hanterat sina album.

 

För övrigt hänvisar jag till följande färska tråd som tar upp din fråga: 

 

Link to comment
Share on other sites

Håller med @Bebopoch för egen del som kämpat mot damm i torra miljöer under många är skulle jag poängtera vikten av att använda en bra skivborste och nålborste. De är relativt billiga hjälpmedel som gör merparten av jobbet. Sedan kan man bygga ut med allt annat som skivtvättar mm. som ibland kostar skjortan. Men jag skulle också vilja slå ett slag också för en rätt inomhusmiljö med rätt luftfuktighet som inte alltid lyfts fram i diskussionen. Jag köpte en enkel luftfuktare på Kjell & Co som har gjort susen och tar bort en del av det torra dammet som har närmast elektrisk verkan att sätta sig bland annat på vinyl. Att dammsuga och dammtorka i övrig och våttorka, kan också vara en verksamma metoder. Men det är naturligtvis inte lika roligt.

Sedan finns massa vätskor och konstigheter som ibland känns som lite av ormolja. Detta område tycks vara lite av eldorado för överdrifter om revolutionerande metoders effekter.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bebop said:

Jag reagerar med en gång på detta. Om det är så är min rekommendation att du får in en rutin att rengöra skivor innan du spelar med en eller par bra skivborstar. Dessutom en bra pickup-borste som du använder före eller efter du spelar/spelat en LP. Vinyl drar till sig damm och bör hanteras därefter. Gör man det så håller du pickupen renare, du får ut mer av lp’n och den håller sin kvalitet genom alla tider.

 

Det är mycket sällan jag får några dammtussar på min nål. Ibland får jag på ett album med lite knaster eller som inte ser ren ut. Då drar jag den genom skivtvätten så brukar de bli som nya, under förutsättning att ytan inte har mekaniska skador.

 

Ett annat förebyggande tips är att ha som vana att alltid köra nyköpta begagnade skivor i skivtvätten, även om de ser rena ut. En skivtvätt kan vara rena mirakelkuren för välljud. Du har ingen aning om hur förra ägaren hanterat sina album.

 

För övrigt hänvisar jag till följande färska tråd som tar upp din fråga: 

 

 

Jodå, jag har förstås en skivborste men det hjälper inte så mycket. En tvätt har jag däremot inte. Jag köper mest äldre begagnade skivor och många är rejält smutsiga, så en tvätt kan vara på sin plats.

 

Försökte söka på tidigare trådar om ämnet men hittade ingen specifikt om detta.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calm said:

Håller med @Bebopoch för egen del som kämpat mot damm i torra miljöer under många är skulle jag poängtera vikten av att använda en bra skivborste och nålborste. De är relativt billiga hjälpmedel som gör merparten av jobbet. Sedan kan man bygga ut med allt annat som skivtvättar mm. som ibland kostar skjortan. Men jag skulle också vilja slå ett slag också för en rätt inomhusmiljö med rätt luftfuktighet som inte alltid lyfts fram i diskussionen. Jag köpte en enkel luftfuktare på Kjell & Co som har gjort susen och tar bort en del av det torra dammet som har närmast elektrisk verkan att sätta sig bland annat på vinyl. Att dammsuga och dammtorka i övrig och våttorka, kan också vara en verksamma metoder. Men det är naturligtvis inte lika roligt.

Sedan finns massa vätskor och konstigheter som ibland känns som lite av ormolja. Detta område tycks vara lite av eldorado för överdrifter om revolutionerande metoders effekter.

 

Calm

 

Intressant om inomhusmiljön. Det är förstås torrt och svårt att hålla allt damm borta hela tiden. Luftfuktare är bra för gitarrer också. :-)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, egoBen said:

Intressant om inomhusmiljön. Det är förstås torrt och svårt att hålla allt damm borta hela tiden. Luftfuktare är bra för gitarrer också. :-)

Ett tips är att införskaffa en vettig hygrometer om du inte redan har det och i alla fall hålla luftfuktigheten över 40%.

image.png.b29c20b8abce567c522ff1ad512e9b72.png

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, egoBen said:

En tvätt har jag däremot inte. Jag köper mest äldre begagnade skivor och många är rejält smutsiga, så en tvätt kan vara på sin plats. Försökte söka på tidigare trådar om ämnet men hittade ingen specifikt om detta.

Du kan t.ex. söka på HumminGuru, Okki Nokki, Degritter med fler...

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, egoBen said:

Jag köper mest äldre begagnade skivor och många är rejält smutsiga, så en tvätt kan vara på sin plats.

Skivtvättar finns från drygt en tusenlapp. Om du söker på nätet finns det mycket info och videosnuttar. Själv har jag en Okki-Nokki som jag haft i 10-12 år. Men det funkar även med en tusenkronorslösning. Tar lite längre tid att torka bara. Skivan bör vara torr innan man spelar för att inte blöta skitrester skall fastna på nålen eller klumpa sig i spåret.

 

Här ett exempel vad som finns i en butik.

https://www.hembioconsult.se/stereo/skivspelaretillbehor/skivtvattar

 

Link to comment
Share on other sites

Tittar man nära på en skivavspelning så ser man ju att nålen inte har det så lätt när den konstant plöjer igenom en hel del damm och skräp. Även om skivan ser ren ut. Är den nytvättad så är det säkert bättre. Det här med att nålen samlar damm eller ej i en tuss har varit lite olika för mig. Men när tussen blir för stor så brukar ljudet spricka upp något och man får avslägsna tussen innan fortsatt avspelning. Förmodligen är det nålen som har tryckts upp av dammet och går för högt i spåret med distorsion som följd. 

 

Som sagt det har skilt sig för mig. När mina pickuper/nålar har blivit äldre så har de samlat mer damm. Det kanske verkar konstigt men jag tror att nålupphängningen har gett sig lite och nålen fått en annan vinkel (VTA) och om den bakre delen i själva nålfästet går för långt ner så samlar den ihop mer damm. Då är det såklart läge att byta pickup eller justera VTA. Nu gav sig min Denon MC kort efter det och jag köpte en AT MCA så nu är problemet mycket mindre om skivan har varit dammig. Är det bara liten tuss som är synlig så brukar jag helt enkelt blåsa bort den "bakåt" samt göra lite finlir med en nålborste. Jag har provat det mesta från grönt slippapper till rengöringsmedel och "Silly Putty Lera". Det räcker oftast med nålborste. Saknar skivtvätt dock utan det blir mirakelduk för mig. Funkar ganska bra för det mesta.

Link to comment
Share on other sites

Har skaffat luftfuktare och bra golvmopp. Nu är det bara upp till innehavaren att även använda. Men en skivtvätt är nog värd att köpa. Här ett enkelt mobilfoto på en skiva jag spelade idag. Så här ser det mesta ut om jag tänder lampan (och jag ljusade upp svärtan innan jag postade, så allt damm kommer fram tydligare). Tror ingen tar skivtiteln men det hör ju inte hit. :-)

 

IMG_2324.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...