Jump to content

Moonriver 404 reference integrerad förstärkare byggd i Sverige får fina betyg i Stereophile och 6moons


parsifal

Recommended Posts

För något år sedan då jag letade förstärkare till mina dåvarande högtalare, Harbeth 30.2 så var jag i kontakt med George Polychronidis på Moonriver. Han berättade att han använt sig av Harbeth M40 när han tog fram förstärkaren och att det således borde vara en fin match med mina 30.2

 

Jag var och lyssnade på förstärkaren  på Hifi Skåne i Malmö och måste säga att den föll mig verkligen i smaken - jag tycker att det är en väldigt vacker skapelse och ljudet kunde jag inte klaga på, men det är alltid svårt att avgöra i butik. Jag gick inte vidare med den förstärkaren då jag hade fått så många råd på olika forum att mina Harbeth behövde något med mer kraft, det landade på en Hegel H390 tillslut.

 

Det lustiga är att fastän att prisbilden på Moonriver var perfekt för mig så fanns det något i mig som sa "Hur kan den vara så billiga och vara tillverkad i Sverige? Vilka genvägar har de tagit?" Det är så himla dumt att en har det så starkt kopplat i sig med att högt pris = hög kvalitet och lågt pris=låg kvalitet, så är det inte i alla fall.

 

Nu har man alltså uppdaterad 404 i en Reference modell och den är med i min lista på att "vilja lyssna på" framöver.

 

Link to comment
Share on other sites

  • parsifal changed the title to Moonriver 404 reference integrerad förstärkare byggd i Sverige får fina betyg i Stereophile och 6moons

Det där med effekt får mig att fundera lite ibland hur det var förr. Det normala under 70-talet var receivrar kring 20-30 watt. Att gå högre än så var sällan någon diskussion kring. Bland de mest omhuldade receivrarna kom från Marantz, Kenwood och Pioneer. De två förstnämnda hade en 15-wattare som fortfarande låter utmärkt. Jag har en Kenwood KR-2600 i min verkstadsbod med ett par Canton-golvare som låter fantastiskt bra och svärmor har en Marantz 2215B som också är en 15-wattare som spelar bra med ett par Heybrook-högtalare från ca 1980.

 

De kan naturligtvis inte mäta sig med det vi kallar high-end men de låter förvånansvärt bra fortfarande. Med rätt högtalarval kommer man långt med 50 watt. Jag tycker också den är snygg.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Bebop said:

Det där med effekt får mig att fundera lite ibland hur det var förr. Det normala under 70-talet var receivrar kring 20-30 watt. Att gå högre än så var sällan någon diskussion kring.

Ja det är intressant - min första integrerade var en Nad 3020 som levererade 20 watt per kanal men som ändå kunde driva de stora  Pioneer högtalarna jag hade tillräckligt bra för mig på den tiden.

 

Jag spelar nu med Pass Labs Int30A och den levererar 30 Watt...vid 40% av Volymen levererar den ca 85db som är den högsta volymen som jag har vid lyssning. mina högtalare är specade 91db.

 

10 hours ago, JWE said:

Hade lätt kunnat ha en 404 om jag letade ny förstärkare, lät väldigt bra med Focal kanta på Highendmässan. (när den nu demades, ifjol?)

 

Intressant! Jag hörde den också med Focal men då med Sopra no2.

 

Skillnaden mellan vanliga 404 och Reference, klippt från Hifi&Musik:

 

"Det handlar i grunden om samma förstärkare, samma låda och samma effekt, men med förfinat innanmäte, där inte minst nätdelarna har fått dubblerad kapacitet, trots att effekten förblir densamma, med bland annat högre dämpfaktor som resultat. Högtalarterminalerna har uppgraderats till WBT NextGen och chassiet har bättre resonansdämpning på insidan. Priset på den förfinande Reference-modellen hamnar på 45.000 kronor. Test är på gång i Hifi & Musik nr 1-2/2021, som kommer ut i slutet av januari.

Samtidigt har Moonriver uppgradreat och förfinat RIAA-stegen som kan köpas till som tillval, till såväl den vanliga 404:an som referensmodellen. Dessa kostar numer 3.600 kronor för MM-pickuper och 5.400 kronor för MC.

Liksom många andra har även Moonriver drabbats av branden hos japanska AKM, då den tidigare tillgängliga USB-DAC:en byggde på ett AKM-chip. Denna möjlighet finns därmed inte längre.

Den vanliga Model 404 kostar idag 33.000 kronor."

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, j_bloom said:

mina högtalare är specade 91db.

Det är den nivå du får på 1 meters avstånd när du tillför 1 W, 94 dB vid 2 W, 97 dB vid 4 W osv. Sedan kan du ha toppar och de tas oftast om hand med effektbidrag från kondensatorbanken. Den dynamiska effekten för kortvariga effektuttag. Jag har sett i någon test att den förstärkare kan leverera över 100 W i momentana uttag. Riktigt så kraftfulla var inte de gamla receivrarna. De hade för klena nätdelar för det. Drog man på för mycket fick man istället distorsion och likström ut vilket brände diskantelementen. Men för "vanliga" volymer i hemmiljö räckte de långt.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-02-06 at 18:18, j_bloom said:

För något år sedan då jag letade förstärkare till mina dåvarande högtalare, Harbeth 30.2 så var jag i kontakt med George Polychronidis på Moonriver. Han berättade att han använt sig av Harbeth M40 när han tog fram förstärkaren och att det således borde vara en fin match med mina 30.2

 

Jag var och lyssnade på förstärkaren  på Hifi Skåne i Malmö och måste säga att den föll mig verkligen i smaken - jag tycker att det är en väldigt vacker skapelse och ljudet kunde jag inte klaga på, men det är alltid svårt att avgöra i butik. Jag gick inte vidare med den förstärkaren då jag hade fått så många råd på olika forum att mina Harbeth behövde något med mer kraft, det landade på en Hegel H390 tillslut.

 

Det lustiga är att fastän att prisbilden på Moonriver var perfekt för mig så fanns det något i mig som sa "Hur kan den vara så billiga och vara tillverkad i Sverige? Vilka genvägar har de tagit?" Det är så himla dumt att en har det så starkt kopplat i sig med att högt pris = hög kvalitet och lågt pris=låg kvalitet, så är det inte i alla fall.

 

Nu har man alltså uppdaterad 404 i en Reference modell och den är med i min lista på att "vilja lyssna på" framöver.

 

Genvägen är att det är en chipamp från TI nämligen LM3886TF om jag minns rätt, som kostar ca 3-6$ beroende på hur många man köper. Så det blir ju betydligt billigare än att bygga ett diskret slutstegsdel med matchade transistorer etc...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...