Jump to content

Ska jag byta från Supra Sword till Excalibur?


Strmbrg

Recommended Posts

3 hours ago, LPL said:

Inte jag heller:) Vissa hävdar att uppbyggnaden av kabeln är viktigare än materialvalet, vissa att det är väldigt viktigt med solida ledare istf. fler eller mångtrådiga ledare. Sedan är det väl ganska vedertaget att silverpläterade ledare är förknippade med en viss karaktär.

Det är ett rätt svårt område - trots att det "bara" är en kabel :smile: En kabel borde vara transparent... men det finns ingen perfekt kabel. Vi har alltid med oss naturlagarna och kvantfysiken. 

 

För någon vecka sedan mätte jag lite på några olika signalkablar för kul skull. En Roland, en Supra och en Siltech. Alla med XLR och ungefär lika långa. Jag körde ett snabbt stegsvar genom kabeln och mätte hur signalen såg ut utan kabel och med respektive kabel. Det finns tydliga mätbara skillnader mellan dessa exempel. Olika snabbhet och olika dämpning. Supra var snabb men skapade översväng. Siltech var lika snabb men mer kontrollerad och Roland långsammare än de andra. I min anläggning motsvarade resultaten det jag hör. Supra är nästan på gränsen till vass och kan upplevas lite mindre organisk, Siltech hade ett mer balanserat ljud och Roland där tappar jag lite i upplösning. Nu säger denna enkla mätning inte alls allt och kanske var det mest tur att jag tyckte se en logisk koppling mellan min ljudupplevelse och mätningen :smile: Vill kanske betona att detta var ett ganska ovetenskapligt test som mest visar att det är skillander mellan kablar. Vilken som passar bäst i vilken anläggning är en annan sak.

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Anders65 said:

Jag körde ett snabbt stegsvar genom kabeln och mätte hur signalen såg ut utan kabel och med respektive kabel.

Kul:thumbsup: Det lär väl aldrig gå att mäta hur en kabel låter, men ditt exempel visar väl ändå att det går att få ut något som kanske kan användas för att sålla ut vissa kablar från andra. Med ett bredare underlag så framstår kanske ett mönster eller två:).

 

Jag gjorde något liknande halvhjärtat försök på några nätkablar men det kändes knepigt med tanke på impedansen i mätsetupen. Blir väl lite enklare med signalkablar och går väl i princip att mäta med 50Ω eller om man kör 10-50kΩ som last.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, LPL said:

Kul:thumbsup: Det lär väl aldrig gå att mäta hur en kabel låter, men ditt exempel visar väl ändå att det går att få ut något som kanske kan användas för att sålla ut vissa kablar från andra. Med ett bredare underlag så framstår kanske ett mönster eller två:).

Det är nog svårt att komma till en punkt att med mätningar beskriva hur ljudet kommer att upplevas i en anläggning. Men några aspekter går nog att mäta sig fram till och korrelera med det vi upplever. Men, precis som du skriver så behövs ett bredare underlag. Till vilken grad en uppmätt egenskap kan höras i en anläggning beror förstås på anläggningen. På senare tid har jag ändå blivit förvånad över hur pass stor skillnanden i ljud kan bli mellan olika kablar (både signalkablar och högtalarkablar). Den resan började för mig med Supra Sword Excalibur :-)

 

 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, LPL said:

Jag gjorde något liknande halvhjärtat försök på några nätkablar men det kändes knepigt med tanke på impedansen i mätsetupen.

Jag tycker generellt att nätkablar är svårt. Vilka egenskaper vill man egentligen ha på en nätkabel? Dels vill man ju inte få in ledningsbundna HF-störningar in i anläggningen, men samtidig får den inte ha för hög impedans med tanke på transienta strömmar. Sen är ju nätspänningen i sig varierande och ofta av dålig kvalitet med hög distortion (jag mätte upp ca 7% THD i ett uttag hemma hos mig), relativt hög impedans för att inte tala om alla störningar som diverse elektrisk utrustning orsakar på nätet.

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, Anders65 said:

På senare tid har jag ändå blivit förvånad över hur pass stor skillnanden i ljud kan bli mellan olika kablar (både signalkablar och högtalarkablar).

Håller med, men som jag ser det börjar allting med nätkablarna:) Men som du skriver så är det knepigast med nätkablar, man vill inte ha in HF-störningar men de bästa nätkablar jag provat har ingen skärm. Säger kanske inte så mycket, men enkel, dubbel, trippel skärm är nog ingen garanti i sig för ett bra resultat.

 

49 minutes ago, Anders65 said:

Sen är ju nätspänningen i sig varierande och ofta av dålig kvalitet med hög distortion (jag mätte upp ca 7% THD i ett uttag hemma hos mig), relativt hög impedans för att inte tala om alla störningar som diverse elektrisk utrustning orsakar på nätet.

I mina öron låter det som om du bör titta närmare på detta om du är uppe på 7%, är det någon speciell överton som spökar eller är det H3, H5 och avtagande? 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, LPL said:

Håller med, men som jag ser det börjar allting med nätkablarna:) Men som du skriver så är det knepigast med nätkablar, man vill inte ha in HF-störningar men de bästa nätkablar jag provat har ingen skärm. Säger kanske inte så mycket, men enkel, dubbel, trippel skärm är nog ingen garanti i sig för ett bra resultat

Jag tror ledningsbundna HF-störningar är ett betydligt större problem avseende nätkablar än påstrålad dito. Skärm på nätkabeln för påstrålade störningar är för mig i princip onödigt. Men beroende på jordning kan skärmen kanske tillföra något annat till systemet.

Känner att jag kanske är lite kontroversiell här men men... 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, LPL said:

Men som du skriver så är det knepigast med nätkablar, man vill inte ha in HF-störningar men de bästa nätkablar jag provat har ingen skärm.

Det beror nog på att de bästa kablarna tillämpar andra metoder för att eliminera HF, t.ex. fläta som "nollar ut" störningarna, eller kombination av skineffekt och högresistivt skikt på ledarytorna.

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, LPL said:

mina öron låter det som om du bör titta närmare på detta om du är uppe på 7%, är det någon speciell överton som spökar eller är det H3, H5 och avtagande? 

Så sant. Kommer inte ihåg hur det såg ut avseende övertonerna. Ska kolla på det vid tillfälle 👍😀

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Jamo said:

Det beror nog på att de bästa kablarna tillämpar andra metoder för att eliminera HF, t.ex. fläta som "nollar ut" störningarna, eller kombination av skineffekt och högresistivt skikt på ledarytorna

Kan mycket väl vara så. Jag har nästan ingen koll på hur de bästa gör, men det är klart intressant!

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Anders65 said:

Jag tror ledningsbundna HF-störningar är ett betydligt större problem avseende nätkablar än påstrålad dito. Skärm på nätkabeln för påstrålade störningar är för mig i princip onödigt.

Jag är inne på samma linje, sedan är det ingen nackdel med skärm på nätkablarna om man har trångt bakom apparaterna.:)

Det bästa är väl ändå om man kan minimera störningarna vid källorna och inte försöka dämpa dem vid anläggningen. Målet bör vara att mata apparaterna med så ren och fin ström som möjligt utan att påverka dynamik och annat. Vägen mot det målen kan nog se väldigt olika ut beroende på förutsättningarna och vilka val man gör.

 

 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Anders65 said:

Jag tror ledningsbundna HF-störningar är ett betydligt större problem avseende nätkablar än påstrålad dito. Skärm på nätkabeln för påstrålade störningar är för mig i princip onödigt. Men beroende på jordning kan skärmen kanske tillföra något annat till systemet.

Känner att jag kanske är lite kontroversiell här men men... 

 

Det kan vara så. Jag har flyttat från Stockholms innerstad ut på landet där inte ens 4G funkar och jag tyckte direkt att musiken låter bättre här ute. Det är iofs tystare här, så redan där är förutsättningarna bättre. T.o.m. mitt datorljud var bättre.

I staden blir det troligen en massa störningar i elsystemet pga alla apparater etc, men det är också betydligt mer elektromagnetisk strålning. Jag hittade lätt 5-10 SSID och det var 5G, som riktas lite annorlunda än 4G.

På landet misstänker jag att HF störningar som kommer via elsystemet dör ut i kablarna, eftersom höga frekvenser når kortare.

Frågan är vad som är vad. HF störningar är dock en dödlig fiende till hifi. När jag har använt enkla filter inne i staden har jag upplevt djupare bas, högre upplösning, mer karaktär och tystare bakgrund. Mina elkablar är dock utan skärm, med något undantag.

Så fly staden och upplev verklig hifi!

 

Link to comment
Share on other sites

Jag borde nog kopplat till nätkablar tillägga att jag inte har någon större praktisk erfarenhet av dess påverkan eftersom jag till min förstärkare kan köra helt utan nätkabel 😲 Och jag kan inte höra någon skillnad om nätkabeln är ansluten eller ej... jag har förstås en helt annan strömförsörjning i förstärkaren än andra som bygger på rätt många mycket lågimpediva Lifepo4-celler samt en inbyggd linjär laddare med bra filtrering. 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Anders65 said:

Skärm på nätkabeln för påstrålade störningar är för mig i princip onödigt. Men beroende på jordning kan skärmen kanske tillföra något annat till systemet.

 

För min del ser jag skärm på nätkablar i första hand som ett sätt att begränsa utstrålad effekt.

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Anders65 said:

Och jag kan inte höra någon skillnad om nätkabeln är ansluten eller ej... jag har förstås en helt annan strömförsörjning i förstärkaren än andra som bygger på rätt många mycket lågimpediva Lifepo4-celler samt en inbyggd linjär laddare med bra filtrering. 

Det är klart att det förändrar situationen:) Hur ser det ut med övriga apparater, kör du allt på battericeller?

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, LPL said:

Det är klart att det förändrar situationen:) Hur ser det ut med övriga apparater, kör du allt på battericeller?

Det är bara förstärkaren (integrerad) som går på battericeller. Har en DAC och en NUC på nätanslutning.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Anders65 said:

Det är bara förstärkaren (integrerad) som går på battericeller. Har en DAC och en NUC på nätanslutning.

Då kan du alltid experimentera med olika nätkablar till DACen:) Hos mig gör det skillnad, men inte lika mycket som till min strömrenare eller förstärkare, det lär variera från system till system i vilken omfattning man upplever någon skillnad eller om det inte ens är noterbart.

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte säker på om min erfarenhet hjälper dig i ditt beslut om Excalibur, men jag bytte också ifrån Sword. Dock i andra riktningen, till XL Annorum. Anledningen var att jag möblerat om och var tvungen att ha längre kablar. 2m var för kort - 3m lagom. Eftersom jag köper begagnat så kan jag inte vara så nogräknad och välja precis det jag önskar - i synnerhet som ommöbleringen redan var gjord och installation var omöjlig utan längre kablar.

 

Det jag lyckades hitta snabbt var XL Annorum 4m bi-wire. Jag var ganska inställd på att det skulle bli en försämring.

 

Till min förvåning blev det en tydlig förbättring. Trots att XL Annorum är snäppet enklare och billigare kabel men också dubbelt så lång. Men bi-wire vägde upp allt. Bättre bas-transienter och jämnare/tydligare stereobredd.

 

Jag antar att samspelet mellan förstärkare och högtalare spelar in, så det är kanske svårt att dra generella slutsatser.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, calle_jr said:

Eftersom ändringen blev så påtaglig är det kanske all idé att fortsätta sökandet efter Sword?

Eller så är ändringen grundad i rumsakustik?

 

Nja, jag hade kopplat in de gamla kablarna efter ommöbleringen men då stod förstärkaren mitt på golvet på en hopplös plats. Jag jämförde flera gånger fram och tillbaka. Otvetydigt. Jag skulle säga vem som helst skulle höra skillnaden om man bara pekade ut den.

 

Jag har ju läst mycket gott om Excalibur både här och på andra ställen - så dom ligger på önskelistan. Men eftersom jag fick sådan bra upplevelse med bi-wire tänker jag nog fortsätta med det. Men bi-wire Excalibur finns inte. Jag har dock mono-blocks med dubbla anslutningar så det skulle gå med dubbla Sword - men det blir inte billigt.... Jag har så många andra hål att stoppa först. :grin:

 

En annan detalj är att det låter en aning bättre med högtalar-blecken kvar. Utan bleck eller med billiga Oelbach jumpers låter det sämre. Oelbach jumpers var sämst faktiskt. Det blev nån sorts spröd karaktär på ljudet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...