Jump to content

Silent Angel Z1 media streamer


Recommended Posts

Sedan en tid tillbaka så jobbar vi som importör av Silent Angel i Sverige. Deras Z1 media streamer har fått mycket positiv kritik i tester och på forum och jag hoppas att även butiker / kunder i Sverige ska finna den prisvärd och intressant. Första kunden i Sverige verkar mycket positiv i jämförelse med sin tidigare Roon Nucleus på samma plats. 

 

I svart och Silver kostar den 18900kr och i guld (tillval) så ligger den på 22700kr till kund. Fräst ur ett block aluminum så känns denna enhet extremt välbyggd. Separat nätdel på 12V DC så en given uppgradering blir ju nya iPower Elite (3600kr) för bästa prestanda till de som vill ha det bästa möjliga ljudet. 

 

Sänder in en Z1 på test till Hifi & Musik idag så vi får se hur den står sig mot andra konkurrenter i prisklassen. 

2.2-5.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Nu hugger jag snabbt här, men vad gör den för nåt?

En Nucleus är ju en Intel NUC (minidator) i snygga fläktlösa kläder, avsedd att fungera som Roon server, till nätverksanslutna endpoints.
 

Alltså, beskriv gärna mjukvaran! (Which is where the magic lies...)

Link to comment
Share on other sites

Silent Angel Z1 är en "musik-server" och kan fungera i ett system på flera sätt men påminner i mångt och mycket om en Nucleus (eller LUMIN D2) i sin funktion. Fast Silent Angel använder en egen mjukvara och kan tydligen hitta fler enheter i ett nätverk än vad Nucleus gör (enligt feedback från butik). Läs gärna mer här: 

 

http://www.silent-angel-audio.com/z1

 

Ett tidigt test av Z1 finns här: 

 

http://highfidelity.pl/@main-1014&lang=en

 

rhein-z1-04.jpg

 

 

 

rhein-z1-07.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-02-04 at 09:33, Transient Design said:

Sedan en tid tillbaka så jobbar vi som importör av Silent Angel i Sverige. Deras Z1 media streamer har fått mycket positiv kritik i tester och på forum och jag hoppas att även butiker / kunder i Sverige ska finna den prisvärd och intressant. Första kunden i Sverige verkar mycket positiv i jämförelse med sin tidigare Roon Nucleus på samma plats. 

 

I svart och Silver kostar den 18900kr och i guld (tillval) så ligger den på 22700kr till kund. Fräst ur ett block aluminum så känns denna enhet extremt välbyggd. Separat nätdel på 12V DC så en given uppgradering blir ju nya iPower Elite (3600kr) för bästa prestanda till de som vill ha det bästa möjliga ljudet. 

 

Sänder in en Z1 på test till Hifi & Musik idag så vi får se hur den står sig mot andra konkurrenter i prisklassen. 

2.2-5.jpeg

Ser gedigna och väldesignade ut. :thumbsup: 

Vad är det för små fyrkantiga och kopparfärgade block som ligger ovanpå något som ser ut som switchar?

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Nu fattar jag, det är en minidator, typ en NUC, men den kör VitOS, Silent Angels eget operativsystem med en låglatent linux kärna i. Man kan konfigurera den efter flera olika önskemål, den kan fungera som Roon Server + endpoint eller DLNA motsvarighet t.ex. Tyckte de visade bra i denna skiss hur den passar in i en musikspelarmiljö.

Man kan dra en parallell med Innuos, låg strömförbrukning men tillräcklig prestanda. 

 

Däremot erbjuder man inget eget musikspelargränssnitt, tanken är att kunden väljer själv om Roon är grejen eller om man väljer mConnect/Bubble UPnP för att styra o ställa med musikväljandet.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom informationen om prestanda var sån sparsam så ställde jag en tillspetsad fråga till Thunder Data (via mail) om processor & prestanda. De svarade inte på vilken processor apparaten var utrustad med, utan gav ett kortfattat besked att den hanterar bibliotek på upp till 100K spår med "smooth operation".

 

Jag har själv stött på begränsningar med min "low power" Roon server när jag länkar in hela mitt bibliotek vilket handlar om runt 150K spår. När alla spår är indexerade, analyserade och Roon enbart spelar musik är prestandan helt tillfredsställande, men om den samtidigt behöver lägga till filer eller analysera blir gränssnittet lite laggigt.

Min server har en Celeron J4105 processor, en fyrkärnig historia.

 

Snygg är den iaf, och verkar välbyggd. Och den låter säkert ungefär som Taiko!? :D 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-02-05 at 15:03, calm said:

Ser gedigna och väldesignade ut. :thumbsup: 

Vad är det för små fyrkantiga och kopparfärgade block som ligger ovanpå något som ser ut som switchar?

 

Calm

Dessa var jag också nyfiken på! Jag har ställt frågan då jag sett dem i andra sammanhang från dem. Inget svar ännu. 

 

Jag skickade en Z1 till Hifi & Musik i fredags och hoppas att de kan komma med lite konstruktiv feedback på enheten och omdöme. Säkert finns det andra konkurrenter där ute men i flera test så verkar den ändå rätt bra för pengarna. 

 

Och 150 000 låtar... Wow, hur lång tid tar det tt lyssna en gång på alla? Ett år? Streamar du ingen musik alls då? 

 

Och nej, den har inte någon inbyggd DAC. Jag citerade testen ovan apropå likheten med Lumin då jag trodde testaren visste vad han talade om... 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Transient Design said:

Och 150 000 låtar... Wow, hur lång tid tar det tt lyssna en gång på alla? Ett år? Streamar du ingen musik alls då? 

Det är nåt år om jag inte missminner mig! :) Och, jo, jag streamar också! (Just för närvarande Qobuz, Tidal och Spotify, men bara den förstnämnda regelbundet)
Självklart finns det album i min samling som jag inte lyssnar till ofta eller alls, men de allra flesta är provsmakade. Sen har jag en återkommande diet av favoriter som snurrar regelbundet. Och sedan hjälper Roon till med Radio-funktionen som plockar fram både okänt från streamingtjänsterna och gammalt bortglömt i biblioteket.

Och det borde säkerligen gå att kasta bort 2/3 av biblioteket och fortfarande både ha omväxling och täckning för favoritartisterna.

 

Just idag har det varit Barclay James Harvest som snurrat, inte min vardagsmusik direkt.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Transient Design said:

Dessa var jag också nyfiken på! Jag har ställt frågan då jag sett dem i andra sammanhang från dem. Inget svar ännu. 

 

Jag skickade en Z1 till Hifi & Musik i fredags och hoppas att de kan komma med lite konstruktiv feedback på enheten och omdöme. Säkert finns det andra konkurrenter där ute men i flera test så verkar den ändå rätt bra för pengarna. 

 

Och 150 000 låtar... Wow, hur lång tid tar det tt lyssna en gång på alla? Ett år? Streamar du ingen musik alls då? 

 

Och nej, den har inte någon inbyggd DAC. Jag citerade testen ovan apropå likheten med Lumin då jag trodde testaren visste vad han talade om... 

Ja det obegränsade utbudet av musik kan nästan upplevas som stressande.  Men jag ser det mer som att komma in i Stadsbiblioteket i Stockholm och få en vision av hur mycket kunskap och klokskap som finns samlat bakom alla dessa bokryggar utan att därför behöva läsa alla. Utan just att få fri tillgång till denna samling musik och kunna utforska efter humör och lust enbart. Nyfikenhet är en drivkraft hos mig. Om man är utan musikstreamer så är det väl just detta man vill skaffa utan att dubblera funktioner kan jag tycka och bygga system efter eget huvud och förutsättningar. Själv upplever jag streaming som en ny gren av lyssnandet, men släpper inte de gamla analoga och CD som format.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...