Jump to content

Roon 1.8


ishoot

Recommended Posts

Jag fixade t o m uppdateringen utan problem i stugan oxå, men risken för övertro på mig själv som hacker är farlig.

Ang Tidal så dök det problemet upp hos mig oxå men jag fixade det men fråga mig inte hur, tryckte i princip på ”allt" och så fungerade det bara?? Jag tänkte att jag har ju allt säkerhetskopierat så det ska väl inte vara något problem att läsa in den senaste kopian om det skiter sig, kanske vågat men jag slapp veta om jag tänkt rätt:winking:

 

Så mitt råd är att - gör inte som jag då det antagligen kan bli helt galet:winking:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calm said:

Märkligt sedan Roon-uppdateringen så fungerar inte Tidal.

 

Det har nog inget med Roon att göra utan felet ligger hos Tidal dök upp massa trådar på Roon forumet om just detta. Lite olyckligt mitt i Roons uppdatering då många troligtvis tror att de är fel hos Roon.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, new order said:

Fungerar bra. Gillar att man kan styra via paddan på vanligt stående läge. Är det bara jag eller låter det bättre nu? Jag tycker det.

:grinsmilingeyes:, oh, dont go there!

 

Jag upplever ingen skillnad i ljudkvalité, men däremot tror jag 1.8 är effektivare och ger bättre prestanda än förra versionen. 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, AlfaGTV said:

:grinsmilingeyes:, oh, dont go there!

 

Jag upplever ingen skillnad i ljudkvalité, men däremot tror jag 1.8 är effektivare och ger bättre prestanda än förra versionen. 

Oh. I Will go there! 😎😁 Jag sticker ut hakan och konstaterar det. Något har hänt. I positiv mening!👍🏻👌🏼

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, new order said:

Något har hänt. I positiv mening!

Det är ju strålande isf. Jag har som sagt inte upplevt någon skillnad, men jag har växlat mellan ett flertal olika servrar och konstellationer, vilket inte alls är vettigt underlag för ljudbedömning.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, AlfaGTV said:

Det är ju strålande isf. Jag har som sagt inte upplevt någon skillnad, men jag har växlat mellan ett flertal olika servrar och konstellationer, vilket inte alls är vettigt underlag för ljudbedömning.

Jag inbillar mig att det har blivit en bättre dynamisk headroom på något sätt. Mer levande. Analogt för att använda en sliten term. Blir roligt att höra om andra märkt något. Eller om jag yrar.🤕😁

Link to comment
Share on other sites

Var tvungen att ta en paus från mitt felsökande igår för att lugna ner humöret en smula. Tror att allt ligger på Tidal-delen, men trots ett otal omstarter så händer inget. Fortfarande meddelandet "ej tillgänglig" på allt jag har nedladdat och att det inte finns någon streaming som fungerar trots att jag är påloggad enligt vad som sägs.

 

Skall visa några bilder hur det ser ut och kan komplettera med flera.

P1150116.jpg.36dd54b15e0ebe715085621f3bd04641.jpg

 

P1150117.jpg.27d66b38b4e3237da79ea6dc8ac55bca.jpg

 

P1150115.jpg.66f9ede29f51c202ac268451d03ace10.jpg

 

 

Jag vet inte om det är den sista bilden jag får fram på länkar och ljud som kanske har blivit felkopplat. Jag misstänker att Zen:n skall kopplas upp mot Roon/Tidal

har min Mac som remote.

 

P1150118.jpg.92ae2b8052e252b903f51d3cb5ebd434.jpg

 

Problem verkar också vara kopplat till hur ljudet skall kopplas vidare i systemet. MSB-dacen är just bara en dac och innehåller vad jag förstår ingen direktacess till Roon utan den skall gå via Innuos Zen via USB.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, ulfsan said:

@calm

Hur ser det ut i Services/Tjänster under Settings/Inställningar ?:

 

image.thumb.png.66b34f6eec8ed46cb5cc5ed47cdfbb74.png
 

Det är väl här du ska gå in i Edit på Tidal och logga ut och sedan logga in igen....

 

/ Ulf

Tack @ulfsan.

Jo det är kollat och det ser ut precis som på din bild.

Går jag steget längre så ser nästa bild ut så här:

 

P1150119.jpg.fd02b89ec8dcae6331367dd3919a4893.jpg

 

Läser man längs ner så står det inga strömmande format tillgängliga. Detta är väl pudeln kärna, misstänker jag.!?

 

Men frågan är då om kopplingen är rätt mellan ROON och mitt system. Jag lever i tron att ZEN:n är min "mottagare" i kommunikationen mellan den server som levererar Tidals innehåll. Men jag saknar som bekant tillräcklig kunskap att kunna fullt ut förstå hur gången är.

När jag kör de få album jag hittills rippat i ZEN-burken så fungerar det ut i högtalarna utan problem, så det är just uppkopplingen där problemet ligger. Jag vill inte att signalvägen skall gå via min Mac utan direkt in i min ZEN och att Mac:en bara fungerar som en "fjärrkontroll" där jag kan se innehållet i Tidal. Men det kanske inte fungerar så. För tydlighetens skull vill jag säga att ZEN:n är kopplad med kabel direkt från routern via switchar. Men den kommunikationen verkar fungera eftersom jag kan plocka upp nya album-bilder via den vägen men inte spela dem. Då står det bara "Ej tillgänglig"

 

Vad testa härnäst? Försökt att komma i kontakt med Tidal, men de verkar inte ha någon support. I vart fall har jag varken hittat någon e-mailadress på deras hemsida eller någon kontaktinformation i övrigt.

 

 

Calm

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

För att kunna koppla Tidal till Roon måste man naturligtvis ha ett Tidalabonnemang = konto hos Tidal. Och det har du ju! Men där verkar vara något fel... kanske kreditkortets slutdatum är passerat el dyl. Gå in på Tidal.com från vanlig dator och kolla ditt konto. Ev logga ut och sedan logga in även där. Kolla ditt kontokort och övriga inställningar den vägen...

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, calm said:

 

 

P1150115.jpg.66f9ede29f51c202ac268451d03ace10.jpg

 

 

Du bör definitivt avgruppera dina endpoints, det medför en märkbar kvalitetsförsämring i många fall..

I övrigt tycker jag @ulfsan ger bra råd, Logga ut helt från Tidal. Starta om Innuos och gå sedan tillbaka i Roon och aktiver/logga in i Todal på nytt. Du bör hänvisas till en websida där du får aktivera ditt konto, som en del av Tidals nya inloggningsprocess.

Link to comment
Share on other sites

Tack alla för er support!

Men tyvärr har inget hjälp än, så nu står hoppet till de kontakter jag fått hos supporten hos Roon och Tidal. Till omständigheterna hör att jag just genomgått ett e-mailkonto-skifte från gamla Tele.2 som lagt ner sin service till gmail som är mitt nya. Detta nya står redan som referens mot Roon/Tidal. Tidals förslag var att stänga ner och öppna ett nytt konto men det kommer att bli i det nya gmailkonto som redan finns registrerat hos dem och det kommer inte att hjälpa och jag vill inte ha massa nya konton i onödan. Detta måste kunna lösas inom ramen för "Houston we have a problem" , dvs kan man sätta folk på månen och få dem tillbaka, så måste man kunna lösa så här triviala problem. Bara viljan finns. Typiskt att jag som it-novis drabbas eller kanske det är just därför.:think:

Nu sätter jag hoppet till en lösning är i pipe-line snart och ber till it-gudarna under tiden :foldedhands::77:

I värsta fall får jag backa hela min streaming-satsning och återgå till det jag kan hantera.:grin: 

Detta gör att min konsumtion av Beta-blockerare och blodtrycksmedicin ökat markant och möjligen av brända, jästa och destillerade drycker också.:grinsmilingeyes:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Tack alla för er support!

Men tyvärr har inget hjälp än, så nu står hoppet till de kontakter jag fått hos supporten hos Roon och Tidal. Till omständigheterna hör att jag just genomgått ett e-mailkonto-skifte från gamla Tele.2 som lagt ner sin service till gmail som är mitt nya. Detta nya står redan som referens mot Roon/Tidal. Tidals förslag var att stänga ner och öppna ett nytt konto men det kommer att bli i det nya gmailkonto som redan finns registrerat hos dem och det kommer inte att hjälpa och jag vill inte ha massa nya konton i onödan. Detta måste kunna lösas inom ramen för "Houston we have a problem" , dvs kan man sätta folk på månen och få dem tillbaka, så måste man kunna lösa så här triviala problem. Bara viljan finns. Typiskt att jag som it-novis drabbas eller kanske det är just därför.:think:

Nu sätter jag hoppet till en lösning är i pipe-line snart och ber till it-gudarna under tiden :foldedhands::77:

I värsta fall får jag backa hela min streaming-satsning och återgå till det jag kan hantera.:grin: 

Detta gör att min konsumtion av Beta-blockerare och blodtrycksmedicin ökat markant och möjligen av brända, jästa och destillerade drycker också.:grinsmilingeyes:

 

Calm

Usch ja, vad it-strul kan va jobbigt. Jag brukar ta en paus från problemet och sova på saken, sedan på det igen en dag senare. Oftast har jag en ny vinkel på problemet efter en natts sömn. Och vips så löser sig problemet. Oftast är det en skitsak som jag förbisett. Sen infinner sig lugnat och musiken strömmar igen. :winktongue: Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare en ledtråd har jag uppmärksammat. 

När jag rippar mina plattor dyker det upp förslag på skivor av samme artist som jag rippar. Det har jag nämnt. När jag försöker att spela dessa förslag kommer en text i två rader upp. Blå text mot svart remsa och det står "Ej tillgänglig hos Tidal just nu". Där under står "för många misslyckade försök, Avslutar uppspelningen"

 

Det senare antyder att det kanske är något minne som blivit fullt av någon outgrundlig anledning ex. om jag i frustration tryckt för många gånger för att komma igång?

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, calm said:

Det senare antyder att det kanske är något minne som blivit fullt av någon outgrundlig anledning ex. om jag i frustration tryckt för många gånger för att komma igång?

Har inte läst tråden men "för många misslyckade försök..." tycker jag snarast låter som om autentiseringen i Tidal går fel. Att du försöker anropa tjänsten med fel användarnamn och/eller lösenord.

Link to comment
Share on other sites

@calm Om du struntar i Zen och Roon och går in enbart på din laptop eller mobil och går in på Tidal. Kommer du inte in där kan du ju utesluta fel i både Roon och Zen. Då är det ju något ”otalt” du har med Tidal.

 

B17D91A6-77D4-478A-85E2-6E2CC628E79B.png
 

D7027146-B353-4A7B-9198-CE55FEF977EE.png
 

De har ju en supportsida som jag hoppas du har sett.

 

0FF45763-4564-4FB2-81F9-BDB92BDBC19C.png

 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Bebop said:

@calm Om du struntar i Zen och Roon och går in enbart på din laptop eller mobil och går in på Tidal. Kommer du inte in där kan du ju utesluta fel i både Roon och Zen. Då är det ju något ”otalt” du har med Tidal.

 

B17D91A6-77D4-478A-85E2-6E2CC628E79B.png
 

D7027146-B353-4A7B-9198-CE55FEF977EE.png
 

De har ju en supportsida som jag hoppas du har sett.

 

0FF45763-4564-4FB2-81F9-BDB92BDBC19C.png

 

Jo jag har testat detta och det märkliga är att jag kan logga in med mitt nya mailkonto-namn. Har också skickat begäran om hjälp till dem båda. Väntar svar, men hittills bara ett från Tidal om att avsluta kontot och öppna nytt vilket jag tycker känns fel. Vi får se om jag får nytt svar på min respons på deras.

 

Men tack för tips!:thumbsup:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, AlfaGTV said:

En kanske oväntad fråga, men kör du med din Internet-leverantörs router?

Den frågan kom oväntat sent...:grin: Den frågan med påföljande åtgärd (ny Asus router) räddade min Lumin att inte åka i sopbingen.

 

Hur va’ det du sa:

 

1. Använd aldrig internetleverantörens router

2. Se punkt 1...

 

:bandage:

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, AlfaGTV said:

Och det fungerar också att spela upp låtar i önskad kvalitet? 

En kanske oväntad fråga, men kör du med din Internet-leverantörs router? (Minns inte från dina utmärkta skisser)

Nej det går just nu inte att spela upp alls, det är mitt stora problem. Annars har jag tidigare bytt min router mot en TP-router för att om möjligt få bättre kvalitet. Allt har fungerat tidigare smärtfritt tills Roon gjorde uppgradering eller jag bytte e-mails leverantör. Vet inte vilket som påverkat?

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...