Jump to content

Exempel på vad jag menar med klarhet djup och realism


Strmbrg

Recommended Posts

Det är såklart jättelätt att skriva om sådant som man upplever ljudmässigt. Men betydligt svårare att säkerställa att den som läser det skrivna förstår vad man menar.

Det kan bli allt från "Ja, jag förstår preciis vad du menar!" fast man såklart inte alls vet om man förstått...

via "Det där ordet har ingenting att göra med det du syftar på, det betyder nämligen..."

till "Va-fan snackar'u om?" :grinsmilingeyes:

 

Jag gör därför ett försök med ett "spår" från Nielsens första symfoni.

Här hemma hos mig så uppstår ett mycket realistiskt panorama - självklart med ALL musik långt bortom linjen mellan högtalarna och ingenting verkar befinna sig i mitt lyssningsrum (men det gör det aldrig i mitt fall).

 

Eftersom mikrofonerna troligtvis inte befinner sig ute på parkett i öronhöjd, så blir såklart inte 3D-upplevelsen lika den man skulle få själv på plats, men det är i sammanhanget inget att hänga upp sig på och något man får acceptera.

 

Tonalt känns det väldigt verkligt, möjligen lite överbetonat ljust, men helt inom toleransgränsen.

 

Men framförallt: DJUPET, ATMOSFÄREN, LOKALUPPLEVELSEN. Total avsaknad av hopgrötning och dylika distraktioner.

Fantastiskt fint pizzicato (om det nu heter så) på basarna inemot 6:30 i sats två, mycket texturerat, brummande och snyggt.

Lyssna och njut!

https://tidal.com/track/120701025

https://tidal.com/track/120701026

 

 

 

CH9163.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset.

 

Jag har lyssnat koncentrerat. Jag är med på vad du menar. Det låter väldigt bra hos mig också. Chandos brukar ha väldigt fina inspelningar. För skojs skull jämförde jag med min rippade Nilsen-box med Herbert Blomstedt och San Francisco SO. Det är också en inspelning jag gillar. Den har lite mer muller bland pukorna i 2:a satsen men inte så fin basgång i de sista bastonerna som på ditt tips. Ljudbilden är också något snävare på Blomstedts inspelning.

 

Jag brukar inte dissikera så djupt. Det tar för mycket av lyssningen. För mig är det två utmärkta inspelningar som går att njuta av fullt ut.

 

82DF96AE-6F21-44B2-9B0B-7F25B130C0BA.png

 

Link to comment
Share on other sites

Nä, jag dissekerar nog inte heller. Det där jag relaterar till är snarare väldigt påtagligt vid ren spontanlyssning för min del.
Det finns en hel del skivbolag (märken) som gör tonalt väldigt fina inspelningar utan störande tokigheter, men Chandos är överlag ett mycket säkert kort för den som uppskattar klarhet, djup och atmosfär.

Sedan finns det helt säkert många konstnärligt bättre och/eller partiturkorrekta framföranden, men sådant har åtminstone jag - som ickemusiker/icke expert - lite svårt att avgöra eller ens tycka något om.

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Jag tackar också för tipset:smile:

32 minutes ago, Bebop said:

Jag har lyssnat koncentrerat. Jag är med på vad du menar. Det låter väldigt bra hos mig också.

Samma här:thumbsup:

1 hour ago, Strmbrg said:

Jag gör därför ett försök med ett "spår" från Nielsens första symfoni.

Här hemma hos mig så uppstår ett mycket realistiskt panorama - självklart med ALL musik långt bortom linjen mellan högtalarna och ingenting verkar befinna sig i mitt lyssningsrum

Ett bra försök som går att relatera till i o m dina intryck och som här hemma förmodligen presenteras liknande din presentation.

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har lyssnat lite kort på Chandos-albumet och ett Decca-album som inte blev samma som Bebop nämnde utan det blev:

https://tidal.com/browse/album/59641653

 

Chandos-albumet låter fint och jag gillar ofta inspelningar med mikrofonerna på rejäl distans och i det här fallet låter det längre bak än det mesta och det känns som att det inspelade rummet t.o.m finns med framför orkestern..

 

Decca-albumet låter mer som jag är van eftersom jag i allmänhet gillar Deccas inspelningar, lite dovt och med tämligen avlägsen orkester.

 

Båda albumen låter bra och jag tackar för musiktipsen, jag måste lyssna in mig med på Nielsen. Det är nog den nordiska kompositör som jag gillar bäst.

 

Link to comment
Share on other sites

I och med bland annat förvärvet av Chords MScaler så har jag blivit väldigt mån om den realism som hög upplösning kan åstadkomma. Inte minst så blir upplevelsen av tredimensionalitet och då kanske främst i djupled väldigt påtaglig - om inspelningen innehåller detta, alltså. Jag talar alltså INTE om någon ”digitalt framprocessad” effekt i MScalern. Skulle det förekomma sådant så skulle det ju låta ”djupt” om all musik, det gör det inte. Jag nämner det eftersom spekulationer om det har förekommit på andra fora där man med skepsis ser MScalern som ”hokus-pokus”.

 

Jag skulle nog säga att tex. Chandos - för min del - känns än mer påtagligt i en klass för sig mot de andra stora etiketterna, nu när jag har en anläggning som verkligen ”släpper fram” småsignalerna och inte grumlar ihop detaljerna.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Här har jag hittat en förstklassig inspelning med Howard Shelley på ett för mig outforskat polskt skivmärke.

Djupet och rumskänslan är enastående. Inga störande resonanta (överbetonade) ljud. Pianot ligger snyggt i mixen utan att vara för uppblåst eller för diffust, och anslagen är välbalanserade.

God klarhet och i mitt tycke god tonkurvebalans.

  https://tidal.com/album/113176312

 

 

 

 

2E521BDA-8F40-4688-8FAA-F743754B77B0.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...