Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det är inte enbart örats förmåga att höra ljud som försämras med åldern utan även hjärnans förmåga för perfekt gehör ändras. 

I videon nedan berättar Rich Piato om detta fenomen och vad det innebär. I videon är där även ett klipp med den kände pianisten Abbey Simon där han berättar om hans och Sviatoslav Ritchers upplevelser av att förlora sina perfekta gehör och vad det innebär när de komponerade ny musik. 

Är det någon här i forumet som haft perfekt gehör? Och någon som blivit av med det? 

Posted

Om man är lite road av absolut gehör kan man titta lite på Rick Beatos ena barn, Dylan tror jag han heter (alla hans barn har namn efter musik). Rick har genom åren lagt ut några stycken. Ganska otroligt hur vissa kan höra 

Posted
2 hours ago, calm said:

Den här videon är upplysande.

Den var super - enkelt förklarad och kul att testa! 

Jag själv som så många andra lirar gitarr på hobbynivå och är relativt bra på att hitta rätt tonart när jag improviserar till annan musik.

Min sång är dock nästan alltid en halvton off(alltid för låg)

Posted
1 minute ago, j_bloom said:

Min sång är dock nästan alltid en halvton off(alltid för låg)

Det behöver inte vara en nackdel, möjligen lite för mycket. Monica Zetterlund låg konsekvent lite lägre, har jag läst någon gång, vilket bidrog till hennes ”sound”.