Jump to content

HumminGuru - Skivtvätt


parsifal

Recommended Posts

25 minutes ago, figge said:

Strömförsörjningen som kanske behöver en uppgradering för att få perfekta ultraljudsvågor, kanske en Vertere, Nordost eller Anzus?

 

12V/5A och vanlig DC kontakt, jag skulle kunna använda min Sean Jacobs PSU... jag har faktiskt funderat på ett användningsområde för uttaget som jag inte använder längre... :smilingeyes:

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, triomio said:

Inget illa menat @figge.

Jag menar bara att det skulle vara kul att få se den i aktion :winking:

 

Kolla videon här... :smile:

 

Det verkar på videon som att den låter mycket men så upplevdes det verkligen inte, tvärtom tyckte jag den var förvånansvärt tyst och det var inga problem att prata i samma rum t.ex.

Link to comment
Share on other sites

Så dök den då upp den efterlängtade HumminGurun. Då mitt vinyl lyssnande går i perioder så har jag väl på sista tiden inte känt något jättestort behov av en skivtvätt, jag tycker dessutom att majoriteten av mina skivor känns "helt okej" och det brukar fungera rätt bra att bara borsta av dem. Men de som vet säger ju att man ska ha en skivtvätt så det måste man ju prova tänkte jag. Som vanligt när man börjar läsa på lite så finns det en massa olika tekniker och modeller, jag har en vän som pratar väldigt mycket om sin skivtvätt och hur bra skivorna blir efter att han har tvättat dem, han vill kunna jämföra olika tvättar och verkligen se vilken som är bäst. Så känner inte jag alls, jag kom efter en del funderande och research fram till att de absolut viktigaste kriterierna för mig är följande:

 

- inte för krånglig att använda

- inte för stor

- inte för dyr

- inte för störande ljudmässigt

 

Jag känner mig själv hyfsat bra, jag är ganska bekväm av mig, det skulle ALDRIG hända att jag stod och manuellt tvättade skivor, det spelar ingen roll om resultatet blir så mycket bättre, ansträngningen skulle inte vara värt det för mig och det skulle som sagt var inte bli av. Jag behöver verkligen en automatisk tvätt, i med skivan, tryck på knappen, klart! Detta är HELT avgörande.

 

Ett annat problem för mig är utrymme, vi bor i ett "modernt" hus utan förvaring och förråd, väl tilltagen tvättstuga eller pannrum eller allt som brukar finnas där man kan få plats med sånt här. Det finns ingenstans jag kan ha den ståendes så att den är tillgänglig så jag måste kunna stoppa undan den nånstans. Och visst, packar man ner den och ställer den längst in i ett skåp nånstans så kommer man ju såklart inte använda den, men jag måste hur som helst få undan den. Därför är det viktigt att den är liten och kompakt.

 

Kostnadsmässigt, som alltid gäller det att hitta rätt nivå, med tanke på ovanstående parametrar samt att vinyl inte är prioriterad lyssning hos mig, jag har begränsat med skivor (ca 250 st kanske) och det inte är meningen att samlingen ska växa något nämnvärt så ser jag helt enkelt ingen rimlighet i att lägga mer än några tusenlappar som max, annars är risken överhängande att jag kommer känna att jag har låst pengarna i något och får för mig att sälja den.

 

Sammanfattningsvis skulle jag säga att HumminGuru kvalificerar på alla dessa punkter. Den ser dessutom inte så illa ut som jag kanske befarade från början. Jag blev nog till och med lite imponerad över hur smidig den var att operera, hur tyst den var, och hur mycket jag faktiskt gillade den. Oerhört prisvärd och helt enkelt en perfekt skivtvätt för mina enkla behov.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, j_bloom said:

Tack för fint litet repotage - testade ni att spela någon skiva före tvätt och efter?

 

nja, vi pratade väl mest... :smile: vi testade att spela min "omöjliga" testskiva, tyvärr inget jättebra test då jag ansett den vara så dålig så jag inte velat spela den ens så vi lyssnade inte på den innan. det var fortfarande en hel del knaster efter tvätt, men det gick ju absolut lyssna på den och inte fullt så illa som jag mindes det iaf. @figge som har mer erfarenhet av andra skivtvättar tog med sig HumminGurun hem och får göra mer utförliga tester i lugn och ro om han orkar.

 

jag tror dock att den gör ett "hyfsat" jobb, det såg ju väldigt fint ut iaf, och den torkade dessutom skivorna väldigt bra också. Som jag försökte säga lite i texten ovan så är det ganska oväsentligt för mig om den är något bättre eller sämre än någon annan produkt på marknaden. Det här är den bästa skivtvätten för mig, och jag tror att du kommer gilla den också @j_bloom :smile:

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, AlfaGTV said:

Låt höra nu då? Hur är effekten jämfört med okki'n? :D 

 

1 hour ago, figge said:

Det vet jag tyvärr inte då jag inte kört någon skiva i Okin.:smilingeyes:

Ja, det blir väl inte enkelt att lyssna sig fram till det. Kanske skulle gå med nya LP.

Men eftersom den gör samma process som Okki fast automatiserat och med ultraljud så skulle inte jag tveka i valet.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

samma process

Nja... Fördelen med Keith Monks, Okki, Moth och liknande är ju att man faktiskt INTE återanvänder samma tvättvätska till mer än en yta. (Okej, iaf jag använder ju samma borstar för olika delar av processen så visst riskerar man att "flytta skit" i någon mån även där.) Nackdelen är ju manuellt arbete och eventuellt att borstar är ett både grovt och möjligen skadligt verktyg.

 

Så det här ska bli mycket spännande att prova på framledes!

Min tänkta process ser ut som följer:

 

I Okki-domänen först:

  1. Torrborstning med gammal hederlig sammet/kolfiberborste. Denna rengörs mellan VARJE nyttjande med en anna liten borste,
    ABSOLUT inga fingrar på ytorna i varken detta fall eller något senare.
  2. Förtvätt med 12% isoprop/renat vatten och tre droppar yes, bearbeta med Okkiborsten eller liknade
  3. Slurpa upp tvättvätskan
  4. Rengöring med Tarkett BioClean/L'Art du Son/Okki-vätska och bearbetning med Mofi sammetsborste
  5. Slurpa upp rengöringsvätskan men INTE mer är två varv för att undvika torrkörning

Sedan HumminGuru:

ja, här är ju processen mindre att skruva på... Stoppa i välj program och kör...

 

Jag tänker mig prova uppspelning före, efter Okki-processen och sedan på nytt efter Hummin... Jag kanske ska spela in några needledrops? :)

 

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, AlfaGTV said:

Min tänkta process ser ut som följer

 

Rent krasst borde man väl kunna uppnå bättre resultat med en manuell process och fysisk handpåläggning kan man tänka, men vem har tid att och ork att gå igenom alla ovanstående stegen... :winking: Vore ju dock väldigt intressant att veta mer exakt vilken skillnad det faktiskt innebär för slutresultatet även om det kanske kan vara svårt att jämföra då ingen skiva är lika smutsig som den andra, men på lite längre sikt borde det ändå kunna bli tydligt kanske?

 

@figge hade du inte nån före/efter bild med HumminGurun med en riktigt smutsig skiva?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

vem har tid att och ork att gå igenom alla ovanstående stegen...

Jag har men det är ju inte så frekvent numer. Om och när jag köper begagnade skivor så är det första jag gör. Ut med dem i min bod och en kur med Okki Nokki.

  • Först dammar jag av dom med en Mofiborste ett par varv.
  • Till tvätten använder jag Tarketts Bioclean
  • Jag använder en Clearaudioborste med tunna och sträva strån som jag undulera lite fram och tillbaka både längs och på tvärs ca 3 varv och sedan lika många i motsatt riktning. 
  • Suger upp vätskan
  • Därefter använder jag en mikrofiberduk som jag trycker ner hårt med pek- och långfinger och låter den vandra inåt under tiden skivan snurrar. (Sugen torkar inte spåren i botten men med mikrofiberduken blir det betydligt bättre och jag blir av med mer knaster orsakade av skräp som inte torkar in)
  • Därefter sätter jag skivorna i ett klassiskt diskställ och låter de stå där några timmar för att torka ordentligt så att jag inte får avsättningar med ”klet” på nålen.

Det tar lite tid, kanske 5 minuter per album. Men jag tycker det är rätt så rofyllt att sitta därute. Det är lite som vapenvård för inbitna jägare eller vård av instrument för dedikerade musiker.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, AlfaGTV said:

Nja... Fördelen med Keith Monks, Okki, Moth och liknande är ju att man faktiskt INTE återanvänder samma tvättvätska till mer än en yta.

Hehe, ordet "samma" kan ju alltid ifrågasättas sålänge man inte avser precis samma, dvs inte liknande, likvärdig, likadan eller motsvarande utan samma :smile:

 

Men har inte HumminGuru filter?

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, calle_jr said:

Hehe, ordet "samma" kan ju alltid ifrågasättas sålänge man inte avser precis samma, dvs inte liknande, likvärdig, likadan eller motsvarande utan samma :smile:

 

Men har inte HumminGuru filter?

 

Jo.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Jag har men det är ju inte så frekvent numer. Om och när jag köper begagnade skivor så är det första jag gör. Ut med dem i min bod och en kur med Okki Nokki.

  • Först dammar jag av dom med en Mofiborste ett par varv.
  • Till tvätten använder jag Tarketts Bioclean
  • Jag använder en Clearaudioborste med tunna och sträva strån som jag undulera lite fram och tillbaka både längs och på tvärs ca 3 varv och sedan lika många i motsatt riktning. 
  • Suger upp vätskan
  • Därefter använder jag en mikrofiberduk som jag trycker ner hårt med pek- och långfinger och låter den vandra inåt under tiden skivan snurrar. (Sugen torkar inte spåren i botten men med mikrofiberduken blir det betydligt bättre och jag blir av med mer knaster orsakade av skräp som inte torkar in)
  • Därefter sätter jag skivorna i ett klassiskt diskställ och låter de stå där några timmar för att torka ordentligt så att jag inte får avsättningar med ”klet” på nålen.

Det tar lite tid, kanske 5 minuter per album. Men jag tycker det är rätt så rofyllt att sitta därute. Det är lite som vapenvård för inbitna jägare eller vård av instrument för dedikerade musiker.

Det är väl en av orsakerna till att jag aldrig använt Okin.🤔

Just att det är så många olika moment..

Link to comment
Share on other sites

Det är samma eller skit samma vilken tvätt man har för det är alltid samma vånda (iaf för mig) att tvätta skivor, man vill ju bara lyssna till skivorna:winking:  Kanske man ska bygga ut så att man liksom @Bebop kan smita från andra sysslor:winking:

 

Skämt åsido, det är tydligen olika tillvägagångssätt beroende på maskin och min egen Clearaudio Double Matrix skulle nog gå lite oftare än den gör för resultat efter tvätt är tydligt hörbart vilket gör hobbyn än trevligare.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Att hålla skivor, tonhuvud och pickuper rena tycker jag är en självklarhet och ett absolut krav för egen del. Det är liksom en del av hobbyn. Om man sen tycker det krävs mer automatik och man väljer sådana manicker är ju upp till var och en. För mig är det betydligt roligare att ägna tid åt mjukvaran än att lägga motsvarande tid till hembyggen och tweaks med tvivelaktiga vinster. Det är musiken som driver mig mest; om källan inte är intakt, hur kul är det att spela då? Det är som med mat. Det är både kul och intressant att handla råvaror, tillaga maten och äta den. Helst på ren tallrikar men då krävs en diskning efteråt även om det inte är så kul i sig... :sunglasses:

Link to comment
Share on other sites

On 2021-10-29 at 13:04, figge said:

1:a stopper för att skaffa nödvändigt vätska.

 

2DBA22E3-CE4B-4E9F-8E07-D49EEFC39BAA.jpeg

Det där är avjoniserat vatten och inte destillerat vatten. Även om etiketten säger destilleratvatten. Åtminstone om du har köpt det på Hornbach.   Kolla på kommentarerna här. Tydligen enklare och billigare att avjonisera vatten än att destillera det. .

Är det någon som vet om det spelar någon roll om man använder avjoniserat vatten i stället för destillerat?

Och är det någon som vet ett bra ställe där man verkligen får tag på destilleratvatten? Jag har haft svårt att hitta verkligt destilerat vatten.

Min Humminguru kommer på fredag.

 
Link to comment
Share on other sites

Apotekets Fresenius Kabi för 39:- litern sägs vara destillerat av vissa leverantörer, men jag utgår att det går att få fram via FASS. Annars är det bara att googla så kommer det upp massor med förslag. Hittade t.ex. CDON 5L för 199:- dubbeldestillerat. 

Men, kika gärna på @Peo sammanställning här på euphonia om vad som verkar fungera bäst?

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, klacke said:

Det där är avjoniserat vatten och inte destillerat vatten. Även om etiketten säger destilleratvatten. Åtminstone om du har köpt det på Hornbach.   Kolla på kommentarerna här. Tydligen enklare och billigare att avjonisera vatten än att destillera det. .

Är det någon som vet om det spelar någon roll om man använder avjoniserat vatten i stället för destillerat?

Och är det någon som vet ett bra ställe där man verkligen får tag på destilleratvatten? Jag har haft svårt att hitta verkligt destilerat vatten.

Min Humminguru kommer på fredag.

 

Tack för upplysningen.

Gör om gör rätt.😎

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...