Jump to content

Den ultimata musikservern


Hans-Tommy

Recommended Posts

Hej 

För den som vill uppgradera sitt streamade ljud har jag ett förslag, den ultimata servern/streamer, taiko extreme, https://taikoaudio.com/taiko-2020/sgm-extreme-music-server/

Finns att lyssna på AudioConcept 

tommy

PS jag törs inte lyssna på den, dels av coronavirus skäl, dels av att jag hört av Gurkan att det låter väldigt bra.  Den är ju inte helt billig DS

 

 

B83034B4-B8C5-4CA4-9FEF-B3604DFCC7A2.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Häftigt!

 

Extrem digital teknik för "cost-no-object-kunden" som upptäckt streaming. 

 

Streaming/musikservers har uppenbarligen tagit steget in i highendens finrum.:thumbsup:

 

Upp till 24 TB lagring bör väl täcka en livstid.

 

Frågar man om priset så har man inte råd. :grin:

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

En intressant och kontroversiell skapelse. Den är så långt ifrån den optimala musikservern man kan komma för egna uppfattningar, men det vore intressant att höra den eller om någon faktiskt bedömt den objektivt.

(Allt blir inte automatisk bättre för att det kostar orimliga pengar, menar jag...)

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, AlfaGTV said:

Den är så långt ifrån den optimala musikservern man kan komma för egna uppfattningar

Jag reagerar på samma sätt. Plats för ca 50,000 CD eller ca 10,000 högupplösta album (24/96) kan i och för sig tilltala några. Såvitt jag kan utläsa är det en Windows 10 baserad PC i botten med Intelprocessor med SSD-diskar som är vattenkylda. Det finns säkert fler finesser och låter säkert bra men känns onödigt dyr för att streama musik. Till detta skall ju även läggas en dac och externa  backup-discar. Men den tilltalar säkert några. 

Link to comment
Share on other sites

Den kör ju windows. Jag undrar hur man löst det? Jag har ju också windows och det är ganska ofta det behövs meckas, startas om, optimeras, uppdateras.

Jag förstår inte heller varför man behöver så enormt mycket processorkraft för att spela lite flacfiler, eller dsd eller liknande.

Men visst, den låter alldeles säkert bättre än min hemmasnickrade. Jag tillhör dock den skara som måste fråga om pris, och där faller det...

Link to comment
Share on other sites

Deras produkter har ju figurerat på forumen ett bra tag nu och även om jag inte betvivlar att de byggt en bra server så håller jag med @AlfaGTV, den är allt jag INTE vill ha i en musikanläggning, det är en superdator, som dessutom kör Windows. Supporten verkar också vara top notch där de hjälper sina kunder genom att logga in till servern från remote, det är ju jättebra. Bara det att varför ska det ens behövas? Det jag tycker framförallt Roon bidragit så himla bra med är att de fått bort datorn ur anläggningen och känslan av att mecka med datorer i samband med musiklyssning, det här är ett steg i fel riktning tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, bfjohansson said:

Den kör ju windows. Jag undrar hur man löst det? Jag har ju också windows och det är ganska ofta det behövs meckas, startas om, optimeras, uppdateras.

Där är anledningen till att jag absolut inte skulle köpa den (är ingen hacker) och det oavsett om ljudkvaliteten och allt annat är top noch. Valde bort Windows för många år sedan och det är inget jag ångrar.

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tror man valt Windows för att man kör JPlay som ngn form av endpoint till Roon, men jag har inte greppat hur (eller varför).

Och det måste ändå sägas attde valt en version av Win som kallas Long Time Service Branch, alltså en version av Win som är byggd för mycket hög stabilitetsgrad, få finesser, få patchar och i princip anpassat för "appliances".

 

Får inte ihop deras resonemang från tekniksidan, där man pratar om låg strömförbrukning i samma veva som man kör 2st 10 core proppar i fullfart med extrema minne och liknande. Man framhåller låg latens som en av de främsta anledningarna till konstruktionsvalen, men endera fattar jag inte konceptet eller så har man valt att titta på en aspekt som inte har en fjärran koppling till uppspelning av filer. Latens är enligt min uppfattning tidsfördröjningen innan man etablerar en ström av mediat, och är sedan helt borta som aspekt. Strömmen är en realtidsliknande sekvens av data där buffertar tar om hand de minimala avvikelser i hastighet, som alltid förekommer, där flera klockar är inblandade, eller där klockorna inte är en exakt multipel av dataflödet.

Link to comment
Share on other sites

Mest intressant vore att lyssna på den IRL som är det enda sättet för mig att utvärdera produkter.

Tekniken lämnar jag till andra att bedöma, funktionen är väl ungefär densamma i olika lösningar?

Hörde på en liknande satsning med Request´s Audio och MSB i The Beast som var en rejäl ansats i musikserver-gebitet. Var en uppmärksammad  nyhet vid Münchenmässan 2015.  Då var dacen inbyggd vad jag minns. Har runnit mycket vatten under broarna sedan dess.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, AlfaGTV said:

Jag tror man valt Windows för att man kör JPlay som ngn form av endpoint till Roon, men jag har inte greppat hur (eller varför).

 

 

Man kan börja läsa på deras sida där finns det mycket information.

 

https://taikoaudio.com/taiko-2020/sgm-extreme-music-server/

 

Jag har följt tråden på WBF forumet sen de började lägga upp just Extreme servern där. Jag lägger ingen större vikt i vad som är bäst eller vad de kostar men i den tråden så förklarar de väldigt ingående alla val av OS, komponenter osv. sen om de är bättre än nått annat de är nog upp till dem som vill betala dessa pengar och de är en hel del vad man kan förstå av antalet användare (det är många Amerikaner och Asiater som kanske enbart köper den för att dyrt=bäst vad vet jag).

 

https://www.whatsbestforum.com/threads/taiko-audio-sgm-extreme-the-crème-de-la-crème.27433/

 

De har oavsett vilket valt Windows, innan var det en kombo av Roon och JPlay som uppspelare (lite som man kan välja en annan uppspelare till Roon i Innuos där de också säger de låter "bättre" än bara Roon). Idag har Taiko utvecklat en helt egen uppspelning med egen app och egna USB drivers för olika DAC:ar.

 

Man kör väl inte de två processorerna fullt ut (möjligtvis om man har HQ Player) utan använder de dubbla processorerna för att ha en som hanterar biblioteket och en som enbart hanterar uppspelningen och kunna fördela olika processer mellan dem.

 

6 hours ago, Bebop said:

SSD-diskar som är vattenkylda.

 

Den har inte vanliga SATA kopplade SSD diskar utan diskar kopplade direkt till PCIe platser på moderkortet och den är helt passivt kyld inget vatten.

 

6 hours ago, VoicesInMyHead said:

Det jag tycker framförallt Roon bidragit så himla bra med är att de fått bort datorn ur anläggningen och känslan av att mecka med datorer i samband med musiklyssning, det här är ett steg i fel riktning tycker jag.

 

Om man sätter sig in i hur den fungerar så är den i princip inte annorlunda än de du har idag du behöver inte trycka mer än på knappen på fronten sen startar den och du använder antingen deras egna TAS applikation (BETA just nu där installationen görs via remote inget som man själv gör) eller så kör du Roon på den och då använder du den som vilken Roon lösning som helst. Alla lösningar med en streamer är ju i grund och botten baserat på en dator sen om den kör Windows, iOS eller Linux de kan man säkert ha synpunkter på. Jag har alltid haf Windows baserade datorer och de har aldrig strulat och kör man dessutom en version där du enbart installerar det som behövs så varför skulle de vara "sämre" än nått annat?

 

Allt kretsar vad jag tycker mest om att den är dyr och måste en "dator" för att streama kosta så mycket...nä de måste den säkert inte men kollar man marknaden idag så finns det många alternativ på andra sidan 100kkr tex Innuos Statement, Aurender N20, N30, W20SE, 432EVO, Pink Faun, Antipodes Audio finns säkert fler men visst Taiko är troligtvis dyrast men med tanke på marknaden idag där högtalare och elektronik kan mer eller mindre kosta vad som helst så är de knappast förvånande om de kommer fler "dyra" datorer.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Taiko-streamern stod och spelade på Audioconcept när jag tittade förbi i förra veckan. Hörde redan i trappan ner att det var något bra på gång. Hade dock fokus på lite andra grejor. Men väldigt kul att Taiko Audio hittar hit till Sverige. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, calm said:

Jag trodde först att det var ett asiatiskt märke men det visar sig vara konstruerat i Nederländerna.

 

Emile Bok ägaren av Taiko var även inblandad i en tidigare server som gick under namnet SGM2015 tror detta företag var baserat i Monaco. Även en del andra som är inblandade i Extreme servern var delaktiga i detta tidigare projekt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Muffin said:

Hörde redan i trappan ner att det var något bra på gång.

Det är uppseendeväckande om den upplevs göra sådan skillnad. Jag som har problem att skilja DACar åt vid A/B lyssning, och upplever skillnader mellan servrar som "små" om ens nämnvärda...  

 

Men Taiko har ju å andra sidan valt att köra ett "off the shelf" Asus moderkort, och använder tydligen standardutgången på detta för USB-anslutning till DAC. Man dedikerar ena processorn för OS och vanliga processer och den andra för musikuppspelning och bygger separation på det sättet istället för att nyttja en server som skyfflar dataströmmen över ethernet till en lättvikts-endpoint. 
 

Jag skulle verkligen vilja se en helt neutral bedömning mellan Roon ROCK på en svensson-NUC, ett hemmabygge på vilket moderkort som helst, Innuos Statement och denna best. Jag tvivlar absolut inte på att det kommer vara skillnader, men jag är mycket, mycket tveksam över om de eventuella skillnaderna står i proportion till prisskillnaden.

 

Å andra sidan är det intressant och spännande att någon verkligen går all in för att stadfästa sina teorier och kunskaper och att det utmynnar i en produkt i den här klassen. Men det är också ett tecken på att branschen är lite rutten, man kan inte sälja grejer som är för billiga, då finns inget intresse. Och är det tillräckligt dyrt, då går det att sälja i Asien och USA.

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, AlfaGTV said:

Men Taiko har ju å andra sidan valt att köra ett "off the shelf" Asus moderkort, och använder tydligen standardutgången på detta för USB-anslutning till DAC.

 

Man släpper snart ett eget USB kort för montering i PCIe likt de som JCAT gör.

 

Även en egen switch med SFP och ett par RJ45 anslutningar.

 

59 minutes ago, AlfaGTV said:

Men det är också ett tecken på att branschen är lite rutten, man kan inte sälja grejer som är för billiga, då finns inget intresse. Och är det tillräckligt dyrt, då går det att sälja i Asien och USA

 

 

Om man kollar lite på WBF forumet så är detta fenomen väldigt tydligt. Taiko har sålt mer än 30st Extreme i Syd Korea flesta kopplade till TotalDAC D1-12mk2 eller MSB Select 2 dac.

 

Sen är väl detta fenomen inte nåt ovanligt inom "lyxkonsumtion"?

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att den är dyr men inte exakt vad den kostar, sånt försöker jag ändå bortse ifrån då det finns en marknad och målgrupp för allt och man får ta vilka priser man vill för saker och ting. För mig känns det bara som fel approach med en superdator i anläggningen, sen är det klart att de jobbat på den, absolut, den ser ju jättefin ut invändigt och har säkert hög driftsäkerhet osv. Jag går dock inte igång på den, jag blir inte intresserad av den och jag har svårt att se att jag skulle ändra uppfattning om den även om den så "bara" kostade 20.000 kr. Den är inte för mig helt enkelt, sen är det väl som alltid dumt att avfärda något utan att ha lyssnat och jämfört.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Jag vet att den är dyr men inte exakt vad den kostar, sånt försöker jag ändå bortse ifrån då det finns en marknad och målgrupp för allt och man får ta vilka priser man vill för saker och ting. För mig känns det bara som fel approach med en superdator i anläggningen, sen är det klart att de jobbat på den, absolut, den ser ju jättefin ut invändigt och har säkert hög driftsäkerhet osv. Jag går dock inte igång på den, jag blir inte intresserad av den och jag har svårt att se att jag skulle ändra uppfattning om den även om den så "bara" kostade 20.000 kr. Den är inte för mig helt enkelt, sen är det väl som alltid dumt att avfärda något utan att ha lyssnat och jämfört.

Den kostar 255000kr, men då ingår bara 2TB lagringsplats, vilket man inte kommer långt med :) 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

man får ta vilka priser man vill för saker och ting

Jo, så är det (med några undantag). Men just därför kan det ibland vara upplysande att få reda på vad man betalar för, dvs att kunna skilja på vad som är funktion, specifikation och design för att bättre kunna värdera vad det är jag köper. Utöver detta finns ju även fåfängan och många gånger är det den vi lägger mest pengar på. Argumenten bakom den är lite mer svårfångad men handlar mer om sociala faktorer som grupptillhörighet, känslan av ligga i framkant, omgivningens beundran, identifikation, fördomar o l. När sådan rekvisit uppfylls kan det vi ser och hör förstärkas ytterligare utan att de motsvaras av objektiva förändringar. Det är också en viktig del i ett företags produkt- och marknadssteateigi (definiera mågrupp). Detta är sådant som vi inte vill erkänna för oss själva och än mindre för andra. Vi vill gärna tro att vi är fullständigt rationella. Sorry folks... det är vare sig jag eller någon annan. Så fungerar inte den mänskliga konstruktionen.

 

De flesta av oss har begränsade medel att röra oss med och jag tycker det är högst rimligt att i flera fall ta upp prisbilder som en viktig parameter och få lite funderingar och faktabakgrund på vad som ligger bakom en prisbild. På så vis bidrar vi också till någon form av prismedvetande. Jag är oerhört tacksam för de upplysningar som bl a @octavia rs och @AlfaGTV gett oss genom sina dissikationer av t ex datakablar, kontakter, switchar, dacar mm för att förstå vad tillverkare tar fram och säljer. Trots detta kanske vi ändå väljer en dyrare lösning men vi gör det kanske med ett större medvetande och vi kanske kan bespara oss den allra dyraste lösningen.

 

Många av våra diskussioner handlar om tyckande typ låter det bra så är det bra. Inget fel i det. Det är viktig del av Euphonia. Men vi har också utrymme att på ett "nyktert" sätt granska fakta som specifikationer, säljargument, hur tekniken fungerar, vad som gör skillnad och varför samt hur vi fungerar som sociala varelser i sammanhanget. I dessa betraktelser är pengar och pengars värde högst adekvat att ta med när det upplevs som frågetecken.

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Det är skönt att det alltid finns nåt man kan uppgradera... :smile:

Ja, och det kan ske på olika sätt. @Apexorca uppgraderade sina slutsteg och jag tror även försteget genom köpa "gammalt" för att det skulle bli riktigt bra. Ibland får man gå tillbaka för att hitta framtiden.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Bebop said:

Ja, och det kan ske på olika sätt. @Apexorca uppgraderade sina slutsteg och jag tror även försteget genom köpa "gammalt" för att det skulle bli riktigt bra. Ibland får man gå tillbaka för att hitta framtiden.

 

Absolut. Jag hoppas kunna visa på lite senare idag att jag gått ganska långt tillbaka i tiden själv, återstår att se om det blir en uppgradering dock... :winking:

Link to comment
Share on other sites

Det ska alltid finnas något som är dyrast, det skulle vara konstigt om det inte fanns en eller flera streamers för 250 kkr.  Sedan kan man fundera på hur systemet ser ut i övrigt om man väljer att lägga de pengarna på en streamer.

 

Det som intresserar mig mest är om den låter bättre eller kanske sämre än andra välbyggda streamers. Om den låter bättre, vad är det då som gör att den låter bättre, är det datorkraften, mjukvaran, kretslösningarna, val av komponenter, strömförsörjningen o.s.v.

Link to comment
Share on other sites

Vi som människor är naturligtvis inte så rationella som vi själva tror, men ibland ganska förutsebara om vi ser till vissa mönster. Att det dyker upp produkter som ligger utanför boxen och möjligheten för vanliga döda att förvärva tycker jag enbart är roligt. Men diskussionen landar tyvärr lite för ofta i att det inte är värt priset för det man får och att de som har förutsättningar att köpa är lurade. Försöka hitta fel och brister i det man aldrig lyssnat på. Lite surt sa räven. Jag kan njuta av att det finns nivåer över min egen och lyckönskar dem som har förutsättningar att förvärva givet att de tycker det är värt pengarna så har jag inga som helst problem med det. Kan gå på mässor och lyssna på cost no objekt-anläggningar och konstatera att det finns många divisioner över min egen. Om jag hade obegränsat med pengar skulle det säkert vara lockande att köpa. Men sitter ganska nöjd ändå trots allt. 

Människan är nog skapt så att vilja sträva uppåt och nyfiken på nya saker, annars hade nog varit ganska trångt på Afrikas sydspets vid det här laget! :thumbsup::grin:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

On 2021-01-31 at 10:48, AlfaGTV said:

Jag tror man valt Windows för att man kör JPlay som ngn form av endpoint till Roon, men jag har inte greppat hur (eller varför).

Det låter onekligen att man kör Windows med JPlay principen! Jag har läst lite olika forum om streaming, min teori är varför man valt att köra 2 separata moderkort=datorer är att man kör antagligen Roon eller egenutvecklad server på den första delen som är input del.

 

Där dator/moderkort är utrustad med en starkare processor typ i5 eller i7 som klarar av när man kör DSP mm då detta kräver mer resurser. Den andra datorn/moderkortet är utrustad med en väldigt svag processor som endast används till uppspelning ,detta då det sägs att en processor som går på lägre effekt genererar mindre digitalt brus från processorn!

 

Det är många som menar att just att använda en Nuc med Rock som har muskler till ta hand om DSP mm. Som sedan är kopplad till Innous ska låta bättre och en anledning till att Innous valt att använda en så enkel processor då de menar att man får mindre brus, många rekommenderar att använder Innous som en uppspelare och låta en NUC ta hand om Roon!

 

Det ser onekligen ut att de använder JCAT nätkort och JCAT USB kort eller egenutvecklade kort för nätverk och USB, då dessa signalvägar är känsliga och är väldigt viktiga delar i att få ett bra ljud! Dessa kort klockar om signalen och får en separat strömförsörjning så de inte smutsas ned av datorns moderkort.

 

Sedan så ser man att man har verkligen gjort ett massivt jobb med strömdelen som ser verkligen välgjord ut! Skulle säga detta är en mycket viktig del i bygget!

 

Det finns nog andra här på forumet som är mer insatta om detta! Så ta detta som en reflektion från mig och inte absolut sanning.

Link to comment
Share on other sites

I vilket fall som helst det är klart att man kan bygga nått som liknar detta, men räkna med att det blir en kostnad nog någonstans över 100,000:- om man ska ha någorlunda bra komponenter, men nackdelen är att det kommer inte att vara en lika snygg enhet då det blir två enheter och en del pillande! Så vist är det en dyr enhet men när man ser på byggkvalitén alla komponenter av hög kvalité och allt jobb de lagt ned så är det inte konstigt att priset är som det är!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sammy said:

Det låter onekligen att man kör Windows med JPlay principen!

 

Det gjorde man från början Windows i en version där man enbart installerar det som behövs (inga extra program för att stänga av nått). Sen körde man Roon som server och JPlay som uppspelare. Nu har man dock en helt egen lösning som kallas TAS (TaikoAudioServer) som kör både server och app för styrning i egen regi.

 

1 hour ago, Sammy said:

Det ser onekligen ut att de använder JCAT nätkort och JCAT USB kort eller egenutvecklade kort för nätverk och USB

 

De sitter SFP fiber kort i dem när man köper vilket de rekommenderar att man använder och senare i år släpper de en egen switch med just SFP för att användas innan.

Även ett eget USB kort ska komma i år så att DAC inte kopplas i moderkortet. Internt är den redan förbered med 12 och 5Vdc för att köra detta PCIe kort.

 

Man vill ha koll på allt hela vägen från switch, server och usb ut även en egen USB driver för att optimera koppling till DAC finns till flertalet av de mer exklusiva dac på marknaden.

 

Efter att följt tråden med snart 6000 inlägg i år på WBF forumet så framstår ägaren av Taiko, Emile Bok som väldigt kunnig och ödmjuk, svarar ofta väldigt ingående på alla möjliga frågor.

 

50 minutes ago, Sammy said:

I vilket fall som helst det är klart att man kan bygga nått som liknar detta, men räkna med att det blir en kostnad nog någonstans över 100,000:- om man ska ha någorlunda bra komponenter

 

Taiko tar fram tillsammans med en som kallar sig @nenon på AS forumet ett något enklare chassi, en egenkonstuerad ATX DC/DC omvandlare som kan matas med en oreglerad spänning. Även den PSU som ska mata detta tar de fram och man kan köpa dessa delar för att sätta ihop själv. 

Resten av delar moderkort, processor, RAM minne, lagring får man själv välja. 

 

Taiko kommer inte supporta med mer än delar så de blir en gemensam DIY lösning som drivs fram på AS forumet. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sammy said:

 

Det ser onekligen ut att de använder JCAT nätkort och JCAT USB kort eller egenutvecklade kort för nätverk och USB

Nej, de använder moderkortets portar för både nätverk och USB, iaf i den review som postats på AS forumet. Jag bortser från den optiska ethernet-möjligheten dock. Och det är för övrigt inte två moderkort, det är ett vanligt workstation-moderkort från Asus, men med stöd för två proppar.

 

Inte riktat till dig Sammy, utan generellt;

Jag vet inte varför det tolkas som att man bara försöker "hitta fel" bara för att man lyfter fram ovanliga beslut som går emot "praxis" inom den här märkliga ankdammen? Ska vi bara himla med ögonen och tacka för ynnesten att erbjudas denna? Självklart bör man reagera när någon erbjuder en apparat som utför exakt samma funktion som en NUC för under  5000:-, men istället begär 250.000:-... (Jag poängterar att jag sa "samma funktion", inte "samma upplevelse")

 

Det är därför jag efterlyser en jämförelse med t.ex. en Innuos Statement/Zenith som är konstruerad i precis det motsatta hörnet av spelplanen! Visar det sig att det här är en vettig väg att gå för att komma närmare en optimal återgivning av digital musik så är jag helt säker att det kommer finnas hungriga vargar som erbjuder 90% av prestandan för halva kostnaden eller så.

 

För det är väl inte tabu att rannsaka konstruktionsval eller prissättning här, va? 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, octavia rs said:

Taiko kommer inte supporta med mer än delar så de blir en gemensam DIY lösning som drivs fram på AS forumet. 

Tänkte att jag glömde skriva just att den ger ju även support på enheten! Plus all annat som du beskrev så det plockar ju på i pris samt det är ju inte direkt 250,000 i fickan för Taiko utan sedan har man ju även en del mellanledet som ska ha sitt! Det enda man är lite rädd för när det gäller produkter med special lösningar med egna program mm. Vilket man får räkna in som en lite risk, kommer produkten att kunna fungera efter ev konkurs eller om de lägger ned verksamheten.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...