Jump to content

Hur låter en hifimöbel?


Strmbrg

Recommended Posts

Något konstig och svårbesvarad fråga, men skit samma! Bakgrunden är att jag tycker att det vore trevligt med en fin ”hylla” att ställa slutsteget på. En enplans direkt på golvet, alltså. De kostar ju en del, de där ”hifimöblerna, åtminstone tretusen verkar det som, och som vanligt finns det ju sällan något exemplar i butik att låna hem och testa. 

Vad säger ni som har erfarenhet: Är det alls värt de där till synes lätt ohemula pengarna?

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Strmbrg said:

Men, alltså, frågan är såklart huruvida en hifimöbel har någon konkret inverkan på ljudet.

:grinsmilingeyes:


Resonanser kan ha en direkt inverkan på ljudet. Rack, fötter etc. kan minska resonanserna och därmed påverka ljudkvaliteten positivt. Så enkelt och tillika komplext i praktiken är det :).

 

Prova är alltid bäst.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

Ja en hifimöbel påverkar ljudet. Väsentligt, t.o.m. Tyvärr hamnar man på rätt höga priser om man vill ha effektiva hifimöbler.

Ljudmässigt tycket jag inte att hifimöbeln kommer som första punkt att åtgärda. Snarare vibrationsdämpning under högtalarna och att rätta till rumsakustiken.

Men det har betydelse, utan tvekan, det är min erfarenhet. Om man inte vill skaffa en hifimöbel, eller har en möbel som man gillar kan man ju använda vibrationsdämpning under apparaterna och få en liknande effekt.

Ljudet blir lugnare, tystare, mer upplöst, mindre bastungt av en bra möbel.

Link to comment
Share on other sites

Idag har jag en itusågad folierad spånskiva monterad på fyra dörrstoppar av gummi under slutsteget.
Avseende vibrationer så torde gummifötterna absorbera en del. Stumma konstruktioner med spikes, metallrör etcetera verkar lite tveksamma som jag ser det.
Rent resonemangsmässigt, alltså.

Sedan går det såklart utmärkt att göra en mycket invecklad konstruktion i liten serie med påkostade material osv, som alltså blir dyr alldeles oavsett huruvida ljudet påverkas i positiv riktning eller ej.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Strmbrg said:

Men, alltså, frågan är såklart huruvida en hifimöbel har någon konkret inverkan på ljudet.

:grinsmilingeyes:

Ja, en hifimöbel har konkret inverkan på ljudet.

Jag kan ge ett längre svar, men vis av erfarenhet är det bättre att veta varför du undrar det.

Vill du veta varför, hur, på vilket sätt eller vill du ha köpråd?

 

 

4 hours ago, P-pan said:

Ibland räcker det väl långt med att den är snygg att se på och att det kan bli lättare att städa golvet ?

Är det inte bättre om den är bra? Städning kan man väl strunta i.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Strmbrg said:

Idag har jag en itusågad folierad spånskiva monterad på fyra dörrstoppar av gummi under slutsteget.

Jag tror inte du är i närheten av vad vibrationsdämpning kan göra för ditt ljud. Minst: Byt ut dörrstopparna mot SDkuddar (kolla att du får för rätt vikt). Skaffa en stabilare möbel, eller hellre en "rörbaserad konstruktion med spikes". Jag är övertygad om att det blir bättre ljudmässigt.

Men som allt ting annars, man gillar en del möbler, andra inte. Men dörrstoppar--nej. Det finns kostnadseffektiva alternativ med välkända effekter. Din förstärkare är värd bättre...

Link to comment
Share on other sites

Hur en hifi-komponent står spelar roll, men har man inte ordning på ström och akustik så blir effekten inte särskilt tydlig. Det spelar roll när man ha ordning på prylarna i övrigt. Då är det lättare att höra skillnad på hur prylarna står. 

Allt handlar om hur det prylarna står på hanterar vibrationer utifrån och från apparaterna själva. 

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, calle_jr said:

Städning kan man väl strunta i.

Aldrig i livet... dämpande damråttor i en diffuserad lyssningsmiljö :ShameOnYou:

 

Sett till hifi-möblers vibrationstekniska fördelar eller ej har jag aldrig riktigt testat.

Min strategi har mer gått i den höga massans tecken... ju tyngre dessto svårare att få i gungning s.a.s.

Rätt eller fel... ?... har jag inte kunskap till att bedöma men det har räckt för att stilla sinnet så här långt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, P-pan said:

Min strategi har mer gått i den höga massans tecken... ju tyngre dessto svårare att få i gungning s.a.s.

 

Det är väl en bra strategi. Det brukar innebära en ökad robusthet, alltså att med ökad massa följer ökad styvhet. Det behöver inte vara så, men det är ofta så.

Och visst, massa ger tröghet.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har landat i att utgå ifrån ett stabilt fundament som utgångspunkt varpå vilket man sedan kan experimentera och optimera med plattformar och fötter för respektive komponent. Ett rack har vanligen identiska förutsättningar och egenskaper oavsett vilket hyllplan du använder. Det blir en kompromiss helt enkelt där din skivspelare, ditt RIAA eller slutsteg exempelvis kan reagera väldigt olika beroende på underlagets egenskaper, var du placerar en apparatfot osv. Att använda en viktanpassad plattform under skivpelaren kombinerat med fötter under slutsteget på lämplig plats exempelvis kan ge respektive komponent mer optimerade och dedikerade förutsättningar.

 

Ofta blir det billigare också där ett komplett och avancerat rack snabbt drar iväg i pris.

 

/ Marcus, www.perfect-sense

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, DrKlang said:

Jag tror inte du är i närheten av vad vibrationsdämpning kan göra för ditt ljud. Minst: Byt ut dörrstopparna mot SDkuddar (kolla att du får för rätt vikt). Skaffa en stabilare möbel, eller hellre en "rörbaserad konstruktion med spikes". Jag är övertygad om att det blir bättre ljudmässigt.

Men som allt ting annars, man gillar en del möbler, andra inte. Men dörrstoppar--nej. Det finns kostnadseffektiva alternativ med välkända effekter. Din förstärkare är värd bättre...

Ja, SD-futter har jag ett knippe av och man kanske skulle roa sig med att göra ett arrangemang av en vanlig billig 35x35cm betongplatta. 
Eller, nä, det får bli två halvplattor med några cm spalt mellan, eftersom 35cm blir lite för smalt för slutstegets egna futter. 

De rollas svarta och placeras på lämpliga SD-futter. Snacka om lågprislösning! 2x13:95 plus eventuellt en burk färg, eller nä, "murkgrå" färg har jag redan, då slapp jag den kostnaden också...
Tack för tipset! Eller åtminstone för ett embryo till en idé.

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Perfect sense said:

Jag har landat i att utgå ifrån ett stabilt fundament som utgångspunkt varpå vilket man sedan kan experimentera och optimera med plattformar och fötter för respektive komponent. Ett rack har vanligen identiska förutsättningar och egenskaper oavsett vilket hyllplan du använder. Det blir en kompromiss helt enkelt där din skivspelare, ditt RIAA eller slutsteg exempelvis kan reagera väldigt olika beroende på underlagets egenskaper, var du placerar en apparatfot osv. Att använda en viktanpassad plattform under skivpelaren kombinerat med fötter under slutsteget på lämplig plats exempelvis kan ge respektive komponent mer optimerade och dedikerade förutsättningar.

 

Ofta blir det billigare också där ett komplett och avancerat rack snabbt drar iväg i pris.

 

/ Marcus, www.perfect-sense

 

Vad rekommenderar du för lösning för ett golvplacerat slutsteg? Du vet ju vad jag har för modell. :smile: Golvet är byggt på bjälklag.

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Strmbrg said:

Vad rekommenderar du för lösning för ett golvplacerat slutsteg? Du vet ju vad jag har för modell. :smile: Golvet är byggt på bjälklag.


Ja, det vet jag mycket väl :)

Jag rekommenderar ofta och gärna NEO's möbler/rack vilka har visat sig erbjuda väldigt hög byggkvalitet och finish för pengarna. En solid grund enligt tidigare varpå man sedan kan experimentera ytterligare med fötter etc. mellan plattform och apparat om man vill. Man erbjuder fyra serier i olika prisklasser.

https://neohighend.com/products

complex_gallery_image32709image_big_7.jp

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Perfect sense said:


Ja, det vet jag mycket väl :)

Jag rekommenderar ofta och gärna NEO's möbler/rack vilka har visat sig erbjuda väldigt hög byggkvalitet och finish för pengarna. En solid grund enligt tidigare varpå man sedan kan experimentera ytterligare med fötter etc. mellan plattform och apparat om man vill. Man erbjuder fyra serier i olika prisklasser.

https://neohighend.com/products

complex_gallery_image32709image_big_7.jp

Okay, ja jag är lite skeptisk till spikar och mer inne på energiabsorbenter (SD, typ) Vad skulle en sådan kosta lämplig för mitt slutsteg?

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Strmbrg said:

Okay, ja jag är lite skeptisk till spikar och mer inne på energiabsorbenter (SD, typ) Vad skulle en sådan kosta lämplig för mitt slutsteg?

 


Priset för en plattform (NEO Tripod) är ca 5.000 kr och uppåt i matt finish beroende på modellserie inkl. frakt och hemleverans.

SD-fötter kostar inte mycket, vilka du sedan kan kan prova dig fram med under slutsteget. Jag anser med det sagt att hård avkoppling ofta är att föredra och en bättre lösning, men som alltid gällande den här typen av produkter så måste man prova sig fram. Oavsett så är NEO's plattformar och rack en väldigt fin grund.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se
 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Strmbrg said:

Okay, ja jag är lite skeptisk till spikar och mer inne på energiabsorbenter (SD, typ) Vad skulle en sådan kosta lämplig för mitt slutsteg?

 

 

Jag har märkt att det finns för och nackdelar med båda.

Är också inne på energiabsorbenter. Men då blir det @P-pan skriver än viktigare. Mycket massa. Lätta prylar på mjuka fötter kan låta slött. Laddar man på med sten så det blir tungt funkar det mycket bättre. Sedan är det viktigt att produkten man vill skydda från vibrationer står stabilt mot stenen med tex 3 fötter som har hård koppling mot stenen.

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Apexorca said:

 

Jag har märkt att det finns för och nackdelar med båda.

Är också inne på energiabsorbenter. Men då blir det @P-pan skriver än viktigare. Mycket massa. Lätta prylar på mjuka fötter kan låta slött. Laddar man på med sten så det blir tungt funkar det mycket bättre. Sedan är det viktigt att produkten man vill skydda från vibrationer står stabilt mot stenen med tex 3 fötter som har hård koppling mot stenen.

 

Man kan ju knö in fyra SD mot golvet och fyra ytterligare under Accuphasens gjutjärnsfutter.

Nu har jag i alla fall investerat i en trädgårdsplatta på 40x40 cm för hela fjorton kronor.

😄 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Strmbrg said:

Man kan ju knö in fyra SD mot golvet och fyra ytterligare under Accuphasens gjutjärnsfutter.

Nu har jag i alla fall investerat i en trädgårdsplatta på 40x40 cm för hela fjorton kronor.

😄

Jag skulle undvika att försöka avvibrera i två steg. Du får en ganska komplext system där de båda fjädrarna (SD-fötterna under steget OCH under trädgårdsplattan) kan samverka och i vissa fall förstärka resonanser. Bättre att satsa på SD fötter antingen under slutsteget eller under hyllan. 

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, PKS said:

Jag skulle undvika att försöka avvibrera i två steg. Du får en ganska komplext system där de båda fjädrarna (SD-fötterna under steget OCH under trädgårdsplattan) kan samverka och i vissa fall förstärka resonanser. Bättre att satsa på SD fötter antingen under slutsteget eller under hyllan. 

Det är möjligt att det är tokigt att göra så. Nu har färgen på plattan torkat och SD-futter är placerade under denna och slutsteget direkt ovanpå.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...