Jump to content

Mina mål är realism och distraktionsfritt ljud vilket är ditt eller dina mål?


Strmbrg

Recommended Posts

Väl medveten om att det inte går att återskapa verkligheten hemma, så nöjer jag mig med att försöka åstadkomma en illusion av verkligheten.

Det vill säga kombinationen av god inspelning, god apparatur, god akustik och en väl fungerande processor i mitt hörselsinne kan tillsammans åstadkomma realismillusionen.

 

En sak som definitivt kan motverka den där illusionen är distraktioner. Distraktioner kan orsakas av allt möjligt, stökig omgivning, allehanda konstigheter i ljudet eller att jag inte kan koncentrera mig.

 

Jag struntar egentligen fullständigt i vilka tekniska metoder som tillämpas. Metoder är bara metoder och till för att nå ett uppsatt mål. Dock har jag kommit fram till vilka metoder som hjälper mig att nå mina mål, men det är en annan historia.

 

Så, med utgångspunkt i ovanstående, så vore det intressant att få ta del av svar från er andra.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

I skrivande stund har jag faktiskt ett speciellt mål. Ett mål som jag inte kan påverka ankomsten till själv dessvärre.
Jag beställde för runt tre veckor sedan ett par nya högtalarkablar som fortfarande inte har anlänt. :angry:

Målet med själva kablarna som sådana är dock mest en rätt kostbar chansning.
En chansning på att jag med dessa kablar kan avsluta kabeldelen av mitt hårdvaru-uppgraderande.
Detta på samma sätt som jag med Magneplanar MG3.7 uppenbarligen avslutade högtalardelen av anläggningen för nu kanske sex år sedan.
Och på samma sätt har jag förhoppningsvis har avslutat både digital- strömförsörjnings- och slutstegsdelarna av "riggen" i och med inköpet av diverse Chord- och Accuphase-apparater.

Förut, under årtionden av byten, har det aldrig blivit bra.
Högtalare och elektronik har passerat revy utan att det slutat att "gnaga".
Bra, kul och spännande precis efter inkoppling av den nya prylen, men ganska omgående har distraktionen över tillkortakommanden av olika slag gjort att jag åter fått svårt att fokusera på musiken. 

Jag vill bli klar! Jag bryr mig egentligen inte om ifall det finns något som är bättre än det jag har.
Det enda som är viktigt för mig är att det är såpass bra att jag inte tänker på något annat än på den musik jag lyssnar på.

Link to comment
Share on other sites

Mitt mål: att känna glädjen i att köpa en ny skiva och spela den första gången, andra gången och tredje gången..... att känna samma glädje och sug efter en upplevelse som berör mig kanske rent av höra nya saker den 10e gången. Att varje album får en historia genom de uppgraderingar systemet genomgår genom åren. 

Det är nog mitt mål och såtillvida lever jag i mitt mål även om jag vet att allt går att förbättra.

Link to comment
Share on other sites

Att lyssna på musik är ett behov hos mig. Både live och reproducerad. Reproducerat blir det mer av av naturliga själ. Jag längtar dagligen till att lyssna på musik. På jobbet i bilen och hemma och ibland live. 

Numera är det också en hobby att trimma ljudet hemma i tilläg till själva musiken. Audiofil som jag är. Det är en spännande och givande hobby.

Mitt mål är att få till ljudet så att musiken blir kul att lyssna på. För många år sedan tänkte jag på reproducerad musik som att det skulle låta som livemusik. Så tänker jag inte längre.

 

Livemusik är en annan sport. "Realismillusionen" kanske blir ett utslag jag närmar mig av att jag trimmar mitt ljud, men det är absolut inte så jag tänker. Jag tänker aldrig att jag skall försöka lura mig att tro att det inte är en stereo som spelar. DET KOMMER ALDRIG ATT HÄNDA MIG. Jag skulle aldrig missta mig på det.

Jag tänker i stort sätt bara att jag skall få ett ljud som eggar och ökar min musikaliska upplevelse. Väljer jag på 2 upplevelser där den ena ger mig mer gåshud och en stark upplevelse den andra bedöms av ett helt HiFi-etablisemang som mer korrekt och det kanske det är så väljer jag ändå min starkaste upplevelse alla dagar i veckan.

 

Jag utgår först och främst från att jag skall tycka att det låter bra utan att tänka för mycket på hur det låter jämfört med live. Storlek, dynamik, tajming, klang  är några ledord. 

Man vänjer sig vid bra ljud. Svårt att backa det bandet. 

Jag blir inte så lätt distraherad när jag lyssnar. Jag lyssnar på olika sätt. Ibland mer koncentrerat ibland mindre koncentrerat. Målet är ändå detsamma . Att njuta av musik.

 

ALLTSÅ: Mina mål ligger i upplevelsen av musiken, inte i tanken om vad som är fel, rätt eller mer rätt i förhållande till en verklighetsillusion. Jag blir sällan så distraherad så att jag inte kan njuta av musiken.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...