Jump to content

Nätkablar


Ekman

Recommended Posts

Guest Rydberg
Nej skämt å sido - jag hörde som sagt ingen skillnad när jag körde på mitt slutsteg (ARC VT100) men däremot på försteget (SP16). Jag testade främst med mittenmodellen från NordOst. Jag har inte brytt mig i att lära mig modellnamnen än...

Jag är övertygad om att man skulle kunna mäta skillnaderna relativt enkelt...

Jo är det skillnad så lär det även vara klart mätbart, det är jag övertygad om. Själv testade jag ju bara på slutsteget (Pass X350) och man kunde tycka sig höra att det kanske blev lite ljusare i ljudet men sen bytte man tillbaka och då var frågan om det verkligen var ljusare. Otroligt små skillnader om några, inget jag skulle lägga pengar på iaf.

Man kanske inte hör så bra iallafall, det kanske man ska va glad för :D (dyrt att höra bra)

Link to comment
Share on other sites

Det är mycket med det jordiska :clown: ;)

Vägguttagen på vänstra och högra sidan av mitt vardagsrumm går på olika säkringar (men samma fas - de går samman i säkringstavlan!) och när jag nu dragit jordad kabel till alla vägguttagen i vardagsrummet har jag fått brumm om jag ansluter vänstra sluttsteget till uttaget på vänster sida och högra slutsteget till höger sida :black:

- Ansluter jag båda slutstegen till höger vägguttag så har jag ingen "ground-loop" och inget brumm. Jag har prövat att förbinda jordarna på vänster och höger sida med en kabel men det hjälper inte. Jordloopen finns då naturligtvis kvar men jag minskar impedansen. Jag har mätt motståndet från Jord till Jord och det är 0,5 ohm...

Ett varierande elektromagnetiskt fält inducerar en ström i en kabelslinga och jag mätte växelspänningen på jorden på vänster uttag och den var i storleksordningen 30mV med en försummbar likspänningsandel....

Mvh,

Eliot

PS. Jag har mycket kraftigt brumm i anläggningen om jag inte har ett filter på antenningången - och den skall efter vad jag hörde idag även vara jordad på samma ställe som el-jorden. Detta problem är vanligt och detta har jag fått tipsa otaliga bekannta.....

Link to comment
Share on other sites

Rydberg,

Jag har faktiskt inte testat elkabeln blint, men jag har testat flera olika elkablar med olika ljudupplevelser, något jag inte hoppas beror på förutfattade meningar utifrån färg eller tjocklek (har inte korrelerat). Däremot har jag testat blint på signalkablar varpå jag prickade "rätt" i princip hela tiden och jag tycker att min upplevelse inte skiljer sig nämnvärt åt när det gäller elsladdar - fast man kan ju aldrig vara helt säker. Något som jag dock har upptäckt, och här är jag nästan helt säker, är att vissa elsladdar förändrar ljudet i större omfattning än det förbättrar. Och det är ju lurigt...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg

bfj> Nej det är ju svårt att veta hur mycket man lägger till själv om man inte testat att lyssna blint. Jag vet ju själv hur svårt det kan vara och tyvärr kan man inte riktigt lita på sig själv.

När jag testar grejor brukar jag alltid börja med öppen lyssning och sedan försöka bekräfta det jag trodde mig höra blint, tycker det är en ganska bra metod :)

Link to comment
Share on other sites

bfj> Nej det är ju svårt att veta hur mycket man lägger till själv om man inte testat att lyssna blint. Jag vet ju själv hur svårt det kan vara och tyvärr kan man inte riktigt lita på sig själv.

När jag testar grejor brukar jag alltid börja med öppen lyssning och sedan försöka bekräfta det jag trodde mig höra blint, tycker det är en ganska bra metod :)

Det är en bra metod i teorin, men det kan vara farligt att byta nätkabel när man blundar... Fördel med en testkamrat.

Som någon skrev tidigare har jag upplevt skillnader i jämförbar storlek som med signalkablar när jag testat nätkablar. Inte testat blint själv, men testat blint på flickvän med bekräftade intryck.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg
Det är en bra metod i teorin, men det kan vara farligt att byta nätkabel när man blundar... Fördel med en testkamrat.

Som någon skrev tidigare har jag upplevt skillnader i jämförbar storlek som med signalkablar när jag testat nätkablar. Inte testat blint själv, men testat blint på flickvän med bekräftade intryck.

Naturligvis ska man han nån som byter åt en, det är ju omöjligt att göra ett blindtest själv.

Det där med flickvännen köper jag inte, hon skulle svarat rätt med proppar i öronen (man avslöjar sig väldigt med vad man säger och sitt kroppsspråk).

Link to comment
Share on other sites

Naturligvis ska man han nån som byter åt en, det är ju omöjligt att göra ett blindtest själv.

Det där med flickvännen köper jag inte, hon skulle svarat rätt med proppar i öronen (man avslöjar sig väldigt med vad man säger och sitt kroppsspråk).

Hon gav subjektiva bedömingar, bland annat beskrivande förändringar i basen och klang. Jag kan omöjligt kunnat förmedla dessa saker med mitt realivt stela kroppsspråk.

Link to comment
Share on other sites

Lite offtopic men ändå.

Om jag först lyssnar sedan kopplar ur och drar om tex strömkablarna (till fler apparater) och slår på grjerna igen lyssnar uppnår jag inte samma välljud som innan. Har upplevt detta vid fler tillfällen. Kan inte beskriva vad som skiljer men nåt har det varit.

Försöker ha sladdisarna stillaliggande ;)

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

Det kan ta lång tid innan grejorna stabiliserat sig efter att de har slagits av. Det är därför jag inte förordar blindtester. Detta gäller i alla fall mina apparater. Dessutom kan det även gälla själva kablarna. Att blindtesta Cardas är mycket svårt då kabeln kan låta direkt illa efter att man flyttat på den. Den bör ligga ikopplad med ström i i tre dagar, sedan kommer ännu en lite förbättring efter ytterligare tid.

Cardas varnar dock för detta i sitt informationsblad även om de använder ett finare språkbruk.

En av mina kompisar påstår att han hör skillnad när han dammsugit sina Cardas, så hög upplösning har dock inte jag, eller också hör jag inte tillräckligt bra.

mvh/gurin

Link to comment
Share on other sites

jeg har erfart at lyden er helt utrolig dårlig med en gang jeg skifter nettkabel, men etter 10-15 minutter så er ting stabilisert. duelunds nettkabler er sånn. jeg kan ikke forklare det, men forskjellen er stor. lyden slipper ikke høyttalerne i starten, mens etter 15 minutter så er lyden igjen fri fra høyttalerne og flott!

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg
jeg har erfart at lyden er helt utrolig dårlig med en gang jeg skifter nettkabel, men etter 10-15 minutter så er ting stabilisert. duelunds nettkabler er sånn. jeg kan ikke forklare det, men forskjellen er stor. lyden slipper ikke høyttalerne i starten, mens etter 15 minutter så er lyden igjen fri fra høyttalerne og flott!

Detta har med all säkerhet inte med kabeln att göra utan med apparaten som under en tid blir strömlös.
Link to comment
Share on other sites

Stereophile refererade nyligen till en undersökning gällande Pepsi- och CocaCola. Man kunde se att en del av hjärnan (kommer inte ihåg vilken, borde ha varit belöningscentrum) påverkades redan innan personen ifråga fick CocaCola - om man talade om att det skulle bli den drycken. Samma effekt upptäcktes ej vid Pepsi (det verkar som om CocaCola har ett starkare varumärke). Att vi vet vad vi ska få påverkar alltså vår perception på hjärnnivå. Detta kan vara en förklaring hur vi påverkas olika vid öppen/blind lyssning. Resultatet kan mycket väl bli olika, men det faktiska upplevelsen är också olika. Och hur vi än vrider och vänder på saker och ting så ar det ju våra sinnen, alltså hjärnan, som talar om för oss vad vi tycker. Därför, fram för fler öppna lyssningar så att vi påverkas i en skön riktning redan från början :app: .

Link to comment
Share on other sites

Guest om.s
Det kan ta lång tid innan grejorna stabiliserat sig efter att de har slagits av. Det är därför jag inte förordar blindtester. Detta gäller i alla fall mina apparater. Dessutom kan det även gälla själva kablarna. Att blindtesta Cardas är mycket svårt då kabeln kan låta direkt illa efter att man flyttat på den.  Den bör ligga ikopplad med ström i i tre dagar, sedan kommer ännu en lite förbättring efter ytterligare tid.

Cardas varnar dock för detta i sitt informationsblad även om de använder ett finare språkbruk.

En av mina kompisar påstår att han hör skillnad när han dammsugit sina Cardas, så hög upplösning har dock inte jag, eller också hör jag inte tillräckligt bra.

mvh/gurin

Hei gurin

Lurer bare på om din kompis også bruker Cardas powercords, og evnt hvilken modell?

Kjörer selv Cardas Golden Reference både på signal og höytalersiden, og kjenner igjen denne "advarselen" ang hviletid på Cardas kabler.

Höytaler kablene hviler på vinkorker (dobbel glede :D ) som skal dempe fra gulv vibrasjoner pga deres "fölsomhet" for bevegelse...

Har bestillt 5 stk Cardas Golden Reference powercords (sendes fra USA i morgen, håper jeg...) :mm: og var derfor nysgjerrig på om disse innehar samme "hvile egenskap" som deres övrige kabler?!

Hörer vel ikke akuratt forskjell etter dammsugning, men en fantastisk musikalsk kabel :) ...

Link to comment
Share on other sites

Min kompis kör Cardas Golden Cross, i princip, genom hela anläggningen och powercordsen Golden, och även Cardas digitalkabel. Men han kan kanske svara själv då han också skriver här.

Själv kör jag lite blandat Cardas med golden nätkablar (av olika ålder) och Golden reference högtalarkablar och två Golden reference inne i systemet, samt en cardas digital. Har dock tvåkablar kvar att byta ut och det är den mellan för- och slutsteg, där det förnärvarande finns en Analysisplus i koppar och den från skivspelaren där jag också vill ha en Golden Cross. Där vill jag ha en Golden cross för att öka magin lite. Men jag måste spara lite till innan jag kan köpa den tremetersbit jag behöver.

Min subjektiva bedömning av skillnaden mellan Golden Cross och Golden reference är att Crossen är varmare och ger lite mer kropp, medan referensen är neutralare och har lite högre upplösning. Vilken som är att föredra beror på systemet och det går som sagt att blanda.

Med andra ord, Power reference har jag inte prövat eller ens hört, men jag misstänker att den beter sig som andra Cardas. När du kopplat in den, rör den inte!

mvh/gurin

Link to comment
Share on other sites

Man kunde se att en del av hjärnan (kommer inte ihåg vilken, borde ha varit belöningscentrum) påverkades redan innan personen ifråga fick CocaCola - om man talade om att det skulle bli den drycken.

Stämmer ju bra...alla har vi väl ngn gång råkat ut för att man trott sig t.ex. smaka ett glas saft men i själva verket är det mjölk i glaset, eller vice versa...URK! Man tror man skall spy...fast egentligen gillar man både mjölk och saft lika mycket...så onekligen påverkar hjärnans inställning en viss del. Och aldrig smakar väl mjölken så gott som då man gått och längtat efter ett glas kall mjölk en stund :mm: ...men skulle mjölken inte helt stämma överens med det man förväntat sig skulle man dömma ut mjölken totalt som sur och hälla ut resten av paketet...!?...men det kanske visar sig att den bara är i från Falköpingmejerierna ;):D

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

:) Det är väl lätt att hålla med om att det är något lurt, vissa kablar verkar ge en stickig och råare men klarare övre register, medan de lägre registren inte påverkas lika mycket. En annan kabel ger ell lugnare och mer harmoniskt ljud men samtidigt, vid en jämförelse, luddigare ljud.

Man kan faktiskt fråga sig varför och varför vanliga medföljande snören presterar så dåligt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg
Man kan faktiskt fråga sig varför och varför vanliga medföljande snören presterar så dåligt.

För att vi tror att de inte låter bra är mitt enkla svar :) (samman anledning till att typ Cuba Cola aldrig blir gott ;) )

Link to comment
Share on other sites

Lite OT men det kan i vissa fall röra sig om rena "felkonstruktioner" av kablar eller mindre lyckade konstruktioner, när en kabel uppför sig väldigt olika mellan komponenter. Något jag också märkt är att komponenter med bättre utgångssteg/ingång ger mindre variation mellan kablar.. Detta gäller både analogt och digitalt. En kabel som t.ex. försämrar något som redan är dålig signal blir en väldigt dålig kombo. vs en källa/mottagare som har referens signal (och/eller ultralågt jitter) och en dålig kabel blir medioker kombo.

I min kvasi kabel relativitetsteori så ser jag kablar som en försämringskoeffcient och multiplicerar man detta med utsignalens plus mottagarens standard får man produkten dvs. storleken på välljudet (ok kvalificerat skitsnack, men ni kanske förstår grundtanken.. Dessutom är det en grov tankebeskrivning eftersom kablar påverkar ljudet med flertal parametrar över hela frekvensområdet)

Lite reklam från Empirical Audio som faktiskt gör riktiga simulationsmodeller i dator innan de tillverkar kabeln, då kan du vara säker på att den fungerar bra på de flesta komponenter..

"Bare Wire Technology

Unlike other designs, Empirical Audio cables utilize Bare

Wire Technology (BWT). BWT is a result of ten years of

developing methods to process and suspend bare wires.

Bare wires significantly reduce signal dispersion (smearing).

Signal dispersion is caused by the dielectric absorption of

solid insulating materials that are used in conventional

cables, such as Teflon or PVC.

Dispersion can cause:

Haze and lack of image focus

Bloated bass, not "tight"

Not enough impact from kickdrum and Bass

Lack of soundstage width and depth

Poor dialogue and lyric intelligibility

Acoustics, particularly guitar, harp

and mandolin just don't sound live

If your audio system is suffering from the above symptoms,

Empirical Audio is your solution. Our cable designs combine

optimized electrical characteristics with BWT and smart

metallurgy to bring you dynamics, inner detail and

soundstaging beyond anything you have experienced.

www.empiricalaudio.com

Link to comment
Share on other sites

Guest om.s
Min subjektiva bedömning av skillnaden mellan Golden Cross och Golden reference är att Crossen är varmare och ger lite mer kropp, medan referensen är neutralare och har lite högre upplösning. Vilken som är att föredra beror på systemet och det går som sagt att blanda.

Med andra ord, Power reference har jag inte prövat eller ens hört, men jag misstänker att den beter sig som andra Cardas. När du kopplat in den, rör den inte!

mvh/gurin

Kjørte selv med en Golden Cross som signal for noen år siden, og kan og dermed si meg enig din subjektive bedømming av forskjellen på de to, har ikke selv prøvd Golden power, men var nysgjerrig på om det samme gjaldt for powercords som for andre av deres kabler, det finner jeg snart ut :D .......

Link to comment
Share on other sites

Guest om.s
I vilket fall gissar jag att du kommer att bli nöjd. Det är mycket bra kablar, om man inte flyttar dem förstås.

Du får rapportera hur det låter.

mvh/gurin

Skal gi en tilbake melding når de er på plass og har stabilisert seg, sammen med Audionet elektronikk, som også ser ut til å ha den samme egenskapen som Cardas kabler, kan det ta litt tid ;) ......

Link to comment
Share on other sites

:D Nej vare sig cola, pepsi eller club cola kan jag skilja på, äckligt söta allihopa.

Nätkablar däremot har jag hört skillnad på, men som sagt inte alltid nödvändigtvis en förbättring, men en förändring, se ovan.

Link to comment
Share on other sites

:D  Nej vare sig cola, pepsi eller club cola kan jag skilja på, äckligt söta allihopa.

Nätkablar däremot har jag hört skillnad på, men som sagt inte alltid nödvändigtvis en förbättring, men en förändring, se ovan.

Ahh jo, det är inte vårt att smaka att pepsi är mycket sötare, dvs mer socker i, än cola.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...