Ekman Posted February 25, 2005 Posted February 25, 2005 Jag har tre olika nätkablar av ganska varierande kvalitet från 700kr till 7000kr styck och jag ska självklart testa själv men jag är lite nyfiken på er andras erfarenheter inom detta område. Vilken apparat ska ha den bästa kabeln och vilka ska ha den sämsta? CD, Försteg och Slutsteg är det som ska användas. vad säger ni? var gör nätkabeln mest skillnad Quote
sker Posted February 25, 2005 Posted February 25, 2005 Personligen så är det mitt slutsteg som svara mest på en bra nätkabel, ökad dynamik är det som är mest tydligt för min del. Sen kommer försteget, där blir ljudet något klarare och detaljrikt. Sist kommer dacen, där gör en bra nätkabel inte så mycket, något lugnare bakrund bara. Transporten har ingen nätbrun tyvärr. MVH Quote
Guest Rydberg Posted February 25, 2005 Posted February 25, 2005 Jag testade Vishnu på mitt Pass X350 och skillnaderna, om de fanns några, var väldigt små, hann aldrig testa på cd:n tyvärr. Quote
eliot Posted February 25, 2005 Posted February 25, 2005 Jamen Du hör ju ingen skillnad - Du har ju inte "placebo" Quote
Björn-Ola Posted February 25, 2005 Posted February 25, 2005 Vi testade en gång att skifta en bra nätkabel mellan cd och förstärkare. När vi kopplade den till förstärkaren så lät det inte bra. När vi kopplade den till cd-spelaren så lät det bra. När både cd-spelaren och förstärkaren fick varsin bra nätkabel så lät det ännu bättre. Av detta kan man dra slutledningen att ... eh... vad var frågan förresten? Quote
eliot Posted February 25, 2005 Posted February 25, 2005 När jag prövade Harmonix X-DC STUDIO MASTER Power Cord i min anläggning så var skillnaden störst på mina monoblock och sedan kom försteget. På den förhållandevis enkla CD-spelaren var skillnaden inte så påtaglig mot mina vanliga "swiss custom made" kablar. Jag citerar mig själv från Arkenmässan förra året: Vi inväntade sedan nästa demonstration där en dansk demonstrerade effekten av nätkablar och där han bytte nätkabel på en Theta CD-spelare från en vanlig nätkabel till bättre och bättre nätkabel från NordOst och när vi nådde fram till Valhalla så var skillnaden minst sagt dramatisk! - Han sa att det viktigaste var försteget och demonstrerade hur det lät när förstärkaren hade bra kabel medan CD-spelaren hade en enkel och omvänt - det var entydigt! Mvh, Eliot Quote
sampix Posted February 25, 2005 Posted February 25, 2005 Strunta i vilken som är dyrast/billigast eller bäst/sämst. Prova dig fram med vilken nätkabel som låter bäst till vilken specifik apparat. Enligt mig så handlar det helt och hållet om matchning i nätkabelsdjungeln, och då spelar det plötsligt inte någon roll hur många nollor det står på prislappen längre. Quote
Bravo Posted February 26, 2005 Posted February 26, 2005 I mitt fall så blev förbättringarna mindre ju längre från källan, dvs. cdn, man kom. Då andra har andra erfarenheter finns nog bara möjligheten att prova förutsättningslöst själv. Möjligen kan man sluta sig till att försteget kan vara lite viktigare, men likväl verkar de flesta erfarenheter skifta förmodligen beroende på olika tillverkare mm. Quote
Prodigy Posted February 26, 2005 Posted February 26, 2005 I mitt fall så blev förbättringarna mindre ju längre från källan, dvs. cdn, man kom. Då andra har andra erfarenheter finns nog bara möjligheten att prova förutsättningslöst själv. Möjligen kan man sluta sig till att försteget kan vara lite viktigare, men likväl verkar de flesta erfarenheter skifta förmodligen beroende på olika tillverkare mm. <{POST_SNAPBACK}> Jag får instämma med Bravo. Jag fick störst effekt med bäst (anpassad inte dyrast.....) kabel i spelaren, inte så stor effekt i slutstegen (mitt nuvarande Krell-steg har fast kabel så jag har inte kunnat testa detta, men den duger säkert) samt ett lite mindre lyft när elektrostaterna fick nya kablar (supra lorad testade samt Harmonic Technology och slutligen MitZchordII). När jag körde med DAC-1 från Advantage gjorde nätkabeln att jag fick en liten förbättring. Kom ihåg att testa fasen! Quote
Ekman Posted February 28, 2005 Author Posted February 28, 2005 hmm jag kommer väl att få testa alla möjliga kombinationer då. det känns som om försteget och slutsteget kanske skulle reagera mest på bättre elkabel då dom drar mest ström osv men däremot så känns det som om cdspelaren är känsligast och ev. också skickar ut mest skit tillbaka till elnätet. Quote
olof Posted March 1, 2005 Posted March 1, 2005 Hej! Jag vill inte påstå att jag testat nått häftigare än Supra lorad(lores som dom skrevi hf), tyvärr hörde jag ingen skillnad alls. Har dock testat ett par nätfilter å kan där detektera skillnader men frågan jag alltid ställer mig är: "Vilket är rätt?" kan inte påstå att något låter speciellt dåligt och då känns det som att det som är mest naturtroget är det bästa(för jag vill höra musiken och inte filtret). Vill med detta bara påpeka att bara för att man hör skillnad så behöver det ju faktiskt inte vara en förbättring Quote
crion Posted May 9, 2005 Posted May 9, 2005 Jag skulle helt klart rekommendera att börja filterlöst och satsa på att ha så bra kontaktytor och kablar som möjligt ända från väggen (med nytt vägguttag) till komponenten. Då vet du hur det skall låta vanilla.. Sedan kan du experimentera med filter för att se om du uppskattar effekten.. Speciellt skulle jag avråda att sätta in filter i en kedja av oskärmade standardkablar/kontakter, dynamikbegränsning kommer som ett brev på posten.. Var också uppmärksam på att de första dagarna/veckan av lyssning med nya strömprylar så har du en "exciting faktor" som gäller att bortse ifrån. Karaktären på ljudet kan förändras de första dagarna innan de har settled in.. Och denna effekt kan till en början vara häftig, men det behöver inte låta bra eller rätt.. Detta tycker jag man kan se när folk testar alla former av kablar/strömlister.. sedan går det en vecka och det börjar låta som det skall.. Quote
Guest om.s Posted May 9, 2005 Posted May 9, 2005 hmm jag kommer väl att få testa alla möjliga kombinationer då. det känns som om försteget och slutsteget kanske skulle reagera mest på bättre elkabel då dom drar mest ström osv men däremot så känns det som om cdspelaren är känsligast och ev. också skickar ut mest skit tillbaka till elnätet. <{POST_SNAPBACK}> Tillater meg å gi ett lite råd på veien, løsningen ser du ut til å ha funnet selv ( test alle mulige kombinasjoner, i ditt anlegg, under dine kjente omstendigheter ) Ta tiden litt til hjelp og gjør bare en forandring (kabel) om gangen, bytter man flere er det lett å miste oversikten på det som virkelig skjer. Som nevnt tidligere her i tråden, er ikke enhver forandring, nødvendigvis en forbedring. Interessant emne, men kan være frusterende til tider ....... Quote
Bravo Posted May 9, 2005 Posted May 9, 2005 Nej det är ju skillnad mellan förändring och förbättring, men tycker väl ändå att apparaternas vanliga medföljande lakritssnören inte är några höjdare. Inte i något fall har jag upptäckt någon försämring med en bättre nätkabel. Quote
Guest om.s Posted May 10, 2005 Posted May 10, 2005 Nej det är ju skillnad mellan förändring och förbättring, men tycker väl ändå att apparaternas vanliga medföljande lakritssnören inte är några höjdare. Inte i något fall har jag upptäckt någon försämring med en bättre nätkabel. <{POST_SNAPBACK}> Fullstendigt enig, personlig kjörer jeg samme fabrikat på alle strömkablene, bla for å slippe å "prioritere" hvor jeg må ha den beste ............... Den medfölgende kabelen gjör sjelden noen god jobb,snarere tvert om .......... Quote
Engelholm Audio Posted May 10, 2005 Posted May 10, 2005 Hejsan, Jag har för stunden hemma 4 nätkablar, alla från NordOst och uppdelningen är 2 Vishnu och 2 Shiva. Jag trodde det var nonsens. Testade själv - blev paff! Testade på nästa person som kom. Han blev paff (också en skeptiker som minsann läst på internet att det inte är skillnad). Tredje personen som kom utsatte vi för ett blindtest, om än bara med 2 sessioner. Träffade klockrent och använde dessutom exakt samma adjektiv som vi gjort angående ljudförbättringarna. På mitt Audio Research SP16 var skillnaderna rätt stora medan ARC VT 100mk III inte kvitterade nån nämnvärd skillnad. Inte ens säkert det var nån alls. När jag läser Rydbergs inlägg lockas jag av tanken på att klass A förstärkare är mindre känsliga än andra. Ps. Min cdspelare kan inte ta emot denna typ av kabel... Jag har tre olika nätkablar av ganska varierande kvalitet från 700kr till 7000kr styck och jag ska självklart testa själv men jag är lite nyfiken på er andras erfarenheter inom detta område. Vilken apparat ska ha den bästa kabeln och vilka ska ha den sämsta? CD, Försteg och Slutsteg är det som ska användas. vad säger ni? var gör nätkabeln mest skillnad <{POST_SNAPBACK}> Quote
eliot Posted May 10, 2005 Posted May 10, 2005 Engelholm Audio: Jag skrev tidigare i denna tråden: När jag prövade Harmonix X-DC STUDIO MASTER Power Cord i min anläggning så var skillnaden störst på mina monoblock och sedan kom försteget. På den förhållandevis enkla CD-spelaren var skillnaden inte så påtaglig mot mina vanliga "swiss custom made" kablar. Rörmonoblocken det rör sig om arbetar i klass A så jag tror att man kan inte säga något generellt.... Mvh, Eliot Quote
crion Posted May 10, 2005 Posted May 10, 2005 Det beror snarare mycket på nät delen och hur strömmen ligger i kapacitorer etc. Vissa maskiner är mer resistenta mot elproblem än andra.. Vissa maskiner påverkas mer.. Som exempel så påverkades min gamla Arcam DVD spelare mycket med grymmare nätkabel när jag körde ut analogt från den. När jag körde den som digital transport blev det inte en lika påtaglig förbättring/skillnad. Däremot påverkades bilden som ju var analog.. Quote
Guest Rydberg Posted May 10, 2005 Posted May 10, 2005 Vissa maskiner är mer resistenta mot elproblem än andra.. Vissa maskiner påverkas mer.. Jag har alltid funderart över vad för "elproblem" vi snackar om, det har jag ännu inte sett en bra sammanfattning av (instrålning o utstrålning kan jag ju komma på själv). Kabeln ska sedan undertrycka dessa elproblem, hur? Kan man höra skillnad, vilket många kan, måst eman kunna mäta det också och hitta den fysikaliska förklaring bakom. Någon som har nån vettig teori? (Ps mina egna test av nätkablar har inte varit så framgångsrika (dvs inte detekterat några skillnader) kör trots det med skärmade nätkablar (JPC 1,5)) Quote
Engelholm Audio Posted May 10, 2005 Posted May 10, 2005 Näe...Jag vill minnas att min SP16 går i klass A även den. Hur säger dom - Withdrawn! Kan Q-värdet för nätdelen påverkas beroende på resistansen? Högtalarkablarna påverkar ju Q-värdet för ett baselement varför lådan och resten av konstruktionen som alltid skall beräknas som helhet. Med högre resistans ökar Q-värdet och exempevis blir insvängningsförloppet längre och mer resonant. Om exempelvis en lytbank behöver fyllas på och Q-värdet är högt kommer spänningen/strömen möjligtvis kunna flukturera något? Bara spånar lite... Quote
crion Posted May 10, 2005 Posted May 10, 2005 När det gäller nätkablar kör jag efter den devisen att jag vill ha bästa möjliga transportväg. Helst skall det vara som att montera trafon i proppskåpet. Jag designar inte min egen setup så att kablar skall förändra några filterkurvor eller sånt. De skall vara resistenta mot EMI/RFI därav skärmat. Filter är jag väldigt skeptiskt mot och jag har använt PS-Audio och Furutech där jag ansett att yttre störningar plus apparatens egna störningar orsakar problem eller försämrar ljud och bild för komponenten eller omkringvarande komponenter. Finare ledare som ren koppar/silver/guld/rhodium är självklart bättre ledare än mässing/nickel som sitter i alla standard vägguttag, apparatkontakter och kablar. Tar du bort den barriären och kör med t.ex. Furutech FI-35/FI-25 (G/R) samt Furutech väggutag och strömlist så kommer du närmare proppskåpet. I mitt tycke är den första åtgärden kontakterna, för dessa är av sämsta kvalite och största förbättringspotential, därefter skärmningen, därefter ledaren. Om du bara har bytt kabel och kör med mediokra kontakter/väggutag/strömlister kan jag förstå att du inte märker större skillnad. Det är något som är fruktansvärt mycket mer "fel" i strömpathen som påverkar mer än ett simpelt kabelbyte.. Du måste tänka större än att att bara byta en "interconnect", annars missar du de stora vinsterna som finns att göra. PS. Jag har några nätkablar till salu med dessa egenskaper, jag har inga problem med att offerera öppet köp på dessa om du vidtar åtgärder för väggutag och strömlist. DS. Jag har alltid funderart över vad för "elproblem" vi snackar om, det har jag ännu inte sett en bra sammanfattning av (instrålning o utstrålning kan jag ju komma på själv). Kabeln ska sedan undertrycka dessa elproblem, hur? Kan man höra skillnad, vilket många kan, måst eman kunna mäta det också och hitta den fysikaliska förklaring bakom. Någon som har nån vettig teori? (Ps mina egna test av nätkablar har inte varit så framgångsrika (dvs inte detekterat några skillnader) kör trots det med skärmade nätkablar (JPC 1,5)) <{POST_SNAPBACK}> Quote
Guest Rydberg Posted May 10, 2005 Posted May 10, 2005 EA> Kabeln sitter ju i serie med kabeln i väggen så den totala resistansen från proppskåpet torde variera otroligt lite med olika kablar. Quote
Guest Rydberg Posted May 10, 2005 Posted May 10, 2005 Finare ledare som ren koppar/silver/guld/rhodium är självklart bättre ledare än mässing/nickel som sitter i alla standard vägguttag, apparatkontakter och kablar. Nu är jag direkt borta :clown: , varför skulle det vara så självklart? Mäter man impedansen vid 50 Hz är jag övertygad om att den inte är siginfikant lägre än för än vanlig mässing/nickel kontakt med dessa specialkontakter. Menar du att kontakt reistansen blir avsevärt högre med valig kontakter och därav får man ett spänningsfall på ett par millivolt som är ogynnsamt? I sammanhanget borde ett par milivolt vara försumbart. Quote
Engelholm Audio Posted May 10, 2005 Posted May 10, 2005 EA> Kabeln sitter ju i serie med kabeln i väggen så den totala resistansen från proppskåpet torde variera otroligt lite med olika kablar. <{POST_SNAPBACK}> Jag vet. Men våra tre tester varav ett blint gav mersmak och väckte frågan. Har du vägarna förbi nån gång är det bara att kommaförbi och sitta blundandes i stolen skall jag byta strömkabel. Quote
fredrik Posted May 10, 2005 Posted May 10, 2005 Alltså, jag har ingen aning om varför det låter bättre med olika elkablar men det gör det. Hos mig är skillnaden till och med mycket stor framförallt på slutsteget, Pass Aleph 5. Detta kan i och för sig bero på att jag inte har provat någon elkabel i samma division till cd-spelaren - är på jakt just nu. Men även där blev det skillnad, läs förbättring, med den enklaste Synergistic jag hade tidigare jämfört med LoRad eller kabeln som skickades med. Har efter en demo på "tu man hand" med Ludwig från Audionord provat med alla Nordosts elkablar på en Krell SACD och steget mellan alla de olika kablarna var klart hörbara, även om jag nog tyckte att den största skillnaden var mellan billigaste Shivan och standard. Jag kan bara konstatera att i mitt system så gör elkablar en stor skillnad, minst lika stor som Valhalla signalkabeln gjort. Ska bli skojigt nu när jag får hem min nya sladd till cd-spelaren, om jag nu bara kunde bestämma vilken jag vill ha... Electraglide eller Virtual Dynamics, det är frågan Quote
Guest Rydberg Posted May 10, 2005 Posted May 10, 2005 Jag vet. Men våra tre tester varav ett blint gav mersmak och väckte frågan. Har du vägarna förbi nån gång är det bara att kommaförbi och sitta blundandes i stolen skall jag byta strömkabel. <{POST_SNAPBACK}> Jo att tetsterna väckte mersmak behöver ju inte betyda att det är serieresistansen som förklara skillnaderna Har testat Vishnu redan men det gav ett nollresultat* *=Ingen skillnad deterkterad vilket betyder att man inte kan säga nått, dvs det bevisar absolut inte att det inte finns hörbara skillnader mellan nätkablar (vetenskapsteorins första sats) Quote
fredrik Posted May 10, 2005 Posted May 10, 2005 Du har väl inte så förfinad hörsel Rydberg. Skämt åsido, det är ju väldigt intressant att det blir skillnad hos vissa men inte hos andra. Beror det på apparaterna, "strömkvaliteten" eller annat? Quote
Guest Rydberg Posted May 10, 2005 Posted May 10, 2005 bfjohansson> Har du gjort borde öppna och blinda tester? Att det är skillnad kanske vi kan lämna, vi utgår från hypotesen att nätkbalar påverkar ljudet i en eller annan riktning, det roliga är ju att veta varför! Jag blir ju liksom inte mycket klokare bara för att 1000 pers säger att de minsann hör skillnad (och dessutom utan att berätta exakt hur man testat). Hörbara skillnader har en fysikalisk förklaring, vilka är de i fallet olika nätkablar? Quote
Engelholm Audio Posted May 10, 2005 Posted May 10, 2005 Jo att tetsterna väckte mersmak behöver ju inte betyda att det är serieresistansen som förklara skillnaderna Har testat Vishnu redan men det gav ett nollresultat* *=Ingen skillnad deterkterad vilket betyder att man inte kan säga nått, dvs det bevisar absolut inte att det inte finns hörbara skillnader mellan nätkablar (vetenskapsteorins första sats) <{POST_SNAPBACK}> Du hör för dåligt, Rydis! Nej skämt å sido - jag hörde som sagt ingen skillnad när jag körde på mitt slutsteg (ARC VT100) men däremot på försteget (SP16). Jag testade främst med mittenmodellen från NordOst. Jag har inte brytt mig i att lära mig modellnamnen än... Jag är övertygad om att man skulle kunna mäta skillnaderna relativt enkelt... Quote
Guest Rydberg Posted May 10, 2005 Posted May 10, 2005 Du har väl inte så förfinad hörsel Rydberg. Skämt åsido, det är ju väldigt intressant att det blir skillnad hos vissa men inte hos andra. Beror det på apparaterna, "strömkvaliteten" eller annat? <{POST_SNAPBACK}> Nej men det kan ju faktiskt vara en förklaring, hmm, jag ska nog gå och testa hörseln (helt seriöst). Om man har låg strömkvalitet, vad är det då som är fel? Själv kan jag tänka mig låg spänning, mycket transienter, höga multiplar av nätfrekvensen från lysrör etc Quote
Recommended Posts