Jump to content

Recommended Posts

Posted

Som rubriken lyder så fick jag ärva några skivor med klassisk musik och eftersom jag är totalt okunnig på ämnet tänkte jag att jag hör med er i forumet - är det något ni känner igen och som är värt att spara?

20210130_13060720210130_13062720210130_13064920210130_13071120210130_130730

Posted
1 hour ago, j_bloom said:

- är det något ni känner igen och som är värt att spara?

Nä, lika bra du skänker mig hela klabbet :grin:

Skämt och sido, varför inte börja med att lyssna så du vet om du gillar det musikaliska eller ej ?

Sen tycker jag att du kollar upp skicket på sivorna + att du kör en koll på Discogs om det kan vara något värde i respektive skiva.

Min magkänsla säger mig att du har en och annan krona att vinna vid en ev. försäljning/auktion :thumbsup:

Posted

Jag säger som några av de andra; om du gillar dem så är de bra. Några samlavärde rent generellt sett är det inte. Det handlar om några tior, kanske uppåt 50-100:- får någon i bra skick. Kollade lite på Discogs. Josh White är till salu från 12:-. Jesus Christ Superstar från 7:- och det finns ca 1,500 till salu. Rätt pressning på Mravinski/Tchaikovsky kan gå för 200-300:-. Den du har kanske en hundring. Grieg/Alfven-albumet finns på Tradera för 15:- Chopin-plattan ca 50:- eller något mer i bra skick. När man hittar den här typen av album his secondhanbutiker så brukar det handla om 10-30:- styck. Observera att det säger inget om musiken och tolkningarna. Därför, behåll det du gillar och hysta resten.

Det finns klassisk musik som betalar sig bra men då skall det vara original i mycket gott skick från i huvudsak Decca, Mercury Living Stereo eller RCA Red Label. Då är det helt andra priser. Dessutom finns det enstaka historiska album från andra bolag, men de du ärvt ingår inte i den gruppen.

Posted

Förstår att det är mina öron och smak som avgör om det är något av värde eller ej.

Tog en genväg och frågade er på forumet för att direkt se om det fanns något som sticker ut lite extra. 

Tack för input! Kommer börja lyssna på de skivorna @calle_jr tror kan falla mig i smaken :)